Tegenstrijdinge info geheugen 6600GT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben momenteel bezig een videokaart uit te zoeken, waarbij ik op twee verschillende fora hulp heb gevraagd. Op deze fora heb ik twee tegenstrijdige antwoorden gekregen, zonder dat de eigenaren deze toelichtten (dwz, ze kwamen gewoon niet meer terug bij het topic). Op deze manier kon ik niet beredeneren wat daadwerkelijk het best zou zijn.
Ik wil graag een 6600GT kopen, danwel met 128MB, danwel met 256 MB. Op het ene forum werd me het tweede aangeraden, terwijl op het andere forum werd gezegd dat meer geheugen dan 128 MB pas relevant wordt bij sterkere kaarten.
Ik zou graag, met techinische onberbouwing willen weten wat men er hier van vind, aangezien ik dnek dat mensen hier meer verstand hebben van deze zaken dan op welke van deze twee fora ook.

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat meer geheugen heb je meer aan als je games onder hoge resoluties gaat spelen :) (i.e 1280x1024 en verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23
Maar de geheugenbus is maar 128-bits, dus je hebt sowieso niks aan 256MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:10:
Dat meer geheugen heb je meer aan als je games onder hoge resoluties gaat spelen :) (i.e 1280x1024 en verder).
Ah, dan heb ik er inderdaad niets aan, ik hbe zat aan 1024 bij 768. Ik wil er Oblivion op kunnen spelen, moet wel lukken dan denk ik. Zou je me willen uitleggen waarom dit met resolutie te maken heeft? Hoe dit werkt binnen de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een hogere resolutie komen er automatisch meer beeldpunten kijken, wat ook meer geheugen vergt van je videokaart. Een kaart met 128MB geheugen + identieke Snelheid / Chips zal het minder vlot doen op 1600x1200 dan een kaart met 256MB geheugen. In benchmarks is het ook vaak te vinden dat de "dubbele variant" het bijna altijd 1 tot 3 fps'jes meer doen. Eigenlijk zijn dus de 256MB kaarten ideaal zeker op hogere resoluties. Maar zoals al gezegd is is de geheugenbus maar 128Bits breed. Een 256Bits brede geheugenbus kan 2x maal zo veel bitjes versturen als dat bij een 128bits kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:20:
Bij een hogere resolutie komen er automatisch meer beeldpunten kijken, wat ook meer geheugen vergt van je videokaart. Een kaart met 128MB geheugen + identieke Snelheid / Chips zal het minder vlot doen op 1600x1200 dan een kaart met 256MB geheugen. In benchmarks is het ook vaak te vinden dat de "dubbele variant" het bijna altijd 1 tot 3 fps'jes meer doen. Eigenlijk zijn dus de 256MB kaarten ideaal zeker op hogere resoluties. Maar zoals al gezegd is is de geheugenbus maar 128Bits breed. Een 256Bits brede geheugenbus kan 2x maal zo veel bitjes versturen als dat bij een 128bits kan.
Ik zie, dank je voor je toelichting, ik ben nog erg lerende wat dit betreft. Dan neem ik gewoon die van 128Mb, aangeizien die ook een snellere GPU en geheugen unit heeft. Die resolutie doet me niet zoveel, als het gras maar lang kan blijven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze kaart ook, ben er tevreden van hoor, vervult mijn wensen meer dan genoeg, enkel ervoor zorgen dat bij hogere resoluties en zware spellen je ram geheugen groot en snel genoeg is, dit is op mijn pc ( AMD Athlon 64 3500+ Venice, 512 ram) de bottleneck voorlopig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:28:
[...]

Ik zie, dank je voor je toelichting, ik ben nog erg lerende wat dit betreft. Dan neem ik gewoon die van 128Mb, aangeizien die ook een snellere GPU en geheugen unit heeft. Die resolutie doet me niet zoveel, als het gras maar lang kan blijven :).
Das mooi :)
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:33:
Heb deze kaart ook, ben er tevreden van hoor, vervult mijn wensen meer dan genoeg, enkel ervoor zorgen dat bij hogere resoluties en zware spellen je ram geheugen groot en snel genoeg is, dit is op mijn pc ( AMD Athlon 64 3500+ Venice, 512 ram) de bottleneck voorlopig !
Ik denk dat eerder de videokaart & je geheugen de bottleneck zijn.... games van vandaag vragen tegenwoordig al minimaal 1GB aan geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:33:
Ik heb verder een AMD Athlon XP 2800+ en een gig ram, dus bij mij is het de processor, gelukkig maakt dat voor Oblivion minder uit, hbe ik van gebruikers gehoord, en hij zit wel boven het minimum, alleen niet boven reqommended.

Ik denk zowaar dat dit gaat werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

MarcoC schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:13:
Maar de geheugenbus is maar 128-bits, dus je hebt sowieso niks aan 256MB.
Daar zou je gelijk in hebben als het DDR geheugen was.

Een GT heeft echter DDR3 geheugen wat met een veel hogere snelheid gelezen en beschreven word.
Dit zorgt maar in zeldzame gevallen voor een performance drop (al dan niet geen).

Als je persé een 6600GT kaart wil is 256 MB dus zeker aan te raden.

Let wel dat de GT zeer lang een van de beste prijs/kwaliteit kaarten is geweest maar dat deze nu toch echt aan het verdwijnen is.

Ik zou dan persoonlijk voor een 6800GS gaan, deze is een stuk sneller maar een 50 euro duurder en zal je veel langer mee gaan omdat deze 256 bits is.

Dan is er natuurlijk ook nog een 7800GS (Of zelfs de 7900 serie als je PCI-e hebt) maar dat hangt allemaal van je budget af. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:36:
[...]

Daar zou je gelijk in hebben als het DDR geheugen was.

Een GT heeft echter DDR3 geheugen wat met een veel hogere snelheid gelezen en beschreven word.
Dit zorgt maar in zeldzame gevallen voor een performance drop (al dan niet geen).

Als je persé een 6600GT kaart wil is 256 MB dus zeker aan te raden.

Let wel dat de GT zeer lang een van de beste prijs/kwaliteit kaarten is geweest maar dat deze nu toch echt aan het verdwijnen is.

Ik zou dan persoonlijk voor een 6800GS gaan, deze is een stuk sneller maar een 50 euro duurder en zal je veel langer mee gaan omdat deze 256 bits is.

Dan is er natuurlijk ook nog een 7800GS (Of zelfs de 7900 serie als je PCI-e hebt) maar dat hangt allemaal van je budget af. :)
Mijn budget is behoorlijk beperkt. 170 euro op zijn max, maar het liefst een hoop minder. Hoeveel verschil zal 128MB meer (dus een kaart met 256 MB) maken in een game? Bijvoorbeeld in termen van FPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:39:
[...]

Mijn budget is behoorlijk beperkt. 170 euro op zijn max, maar het liefst een hoop minder. Hoeveel verschil zal 128MB meer (dus een kaart met 256 MB) maken in een game? Bijvoorbeeld in termen van FPS?
Ik citeer :
In benchmarks is het ook vaak te vinden dat de "dubbele variant" het bijna altijd 1 tot 3 fps'jes meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 tot 3, is het niet zo waard denk ik. Dan ga ik toch voor de 128 MB denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb overlaatst ook nog een 6600GT met 128MB gekocht. Deze werd wel standaard overclocked geleverd. Hij presteert aardig maar ik denk dat je in de nieuwste spelletjes niet al te veel van deze kaart meer moet verwachten. Dus als je de nieuwste games met alles op high/medium wil spelen zou ik nog even doorsparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:45:
Ik heb overlaatst ook nog een 6600GT met 128MB gekocht. Deze werd wel standaard overclocked geleverd. Hij presteert aardig maar ik denk dat je in de nieuwste spelletjes niet al te veel van deze kaart meer moet verwachten. Dus als je de nieuwste games met alles op high/medium wil spelen zou ik nog even doorsparen :)
Dat is niet het doel. Ik wil Oblivion spelen met een betere performance dan een Fx5500, die totaal onhaalbaar is. Ik wil door het spel kunnen lopen met een redelijk stabiele fps, zonder te veel gehaper. Of de kwaliteit dan erg groot is interesseert me niet zoveel, dat is met mijn budget gewoon even niet haalbaar. Zeker niet omdat mijn mobo vrij oud is en geen PCIe slot heeft, maar nog een AGP 8x, dan is alles ineens een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dan zal deze kaart wel voldoen. Misschien is het een aanrader om op de tweedehandsmarkt te kijken, er worden de laatste tijd nogal veel 6600GT en 6800GT kaartjes aangeboden. Soms zitten er wel koopjes tussen. Zo heb ik mijn 6600GT ook tweedehands voor een prikje gekocht aangezien ik niet vaak spelletjes speel en dus niet veel geld aan een videokaart wou uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:50:
Dan zal deze kaart wel voldoen. Misschien is het een aanrader om op de tweedehandsmarkt te kijken, er worden de laatste tijd nogal veel 6600GT en 6800GT kaartjes aangeboden. Soms zitten er wel koopjes tussen. Zo heb ik mijn 6600GT ook tweedehands voor een prikje gekocht aangezien ik niet vaak spelletjes speel en dus niet veel geld aan een videokaart wou uitgeven.
Heb in het verleden wat nare zooi geahd met 2e hands onderdelen, dus dat durf ik niet meer aan. Des al niet te min bedankt voor de tip, maar ik heb echt het gevoel dat dit de beste oplossing is :). Bovendien is hij voor een APG kaart niet zo heel duur: 131 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even gekeken voor de zekerheid, en kon ook niets passends vinden binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja ik neem aan dat je een AGP setup hebt? Daar zijn kaarten rond de 6600 en / of hoger voor te vinden.. ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 23:02:
Mja ik neem aan dat je een AGP setup hebt? Daar zijn kaarten rond de 6600 en / of hoger voor te vinden.. ook niet meer.
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

die extra 128MB is onzin :X de 6600GT benut het simpelweg niet... het is de meerprijs zeker niet waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Volgens mij heb ik met mijn 128mb versie wel al problemen gehad met het draaien van BW2 zonder eens in de zoveel tijd haperingen te krijgen.

Na veel geklooi heb ik toen de conclusie getrokken dat het te maken had met het gebruik van good/evil textures die in elkaar overvloeien, hetgeen mij deed denken dat die 128mb toch te weinig was... :X

Maarjah, das speculatie.

Ts: Kan je voor het geld van een 6600gt niet beter een 6800pro kopen? Deze is in veel gevallen zefls te unlocken naar een 6800gt, zo niet dan is hij nog steeds even snel...

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
De 6800 PRO? Die heeft een verwachtingsprijs van ongeveer 400 dollar volgens mr. Google. Misschien bedoel je de LE of XT versie. Dan heb je gelijk wat overklokken/unlocken betreft. Maar mocht dit niet lukken of mocht de ts dit niet willen dan is een 6600 GT veel en veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we nu ff verder over Topicstarter' budget?

voor 170 euro heb je makkelijk een 256 MB. En dat zou ik toch aanraden. je wilt er oblivion mee spelen op 1024 768. dat lukt met 128 mb dus makkelijk. maar ik ga er niet vanuit dat je weer een nieuwe haalt als bijv UT2007 uitkomt. dan zou een 256 MB toch beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu is zoals al eerder aangegeven de winst in FPS niet groot met een 256Mb kaart. Maar is het niet zo dat je met 256Mb grotere textures kan inladen. (De large textures in OB?) En dat dit beter werkt op een 256Mb kaart dan op een 128Mb kaart?

/me heeft een PCI-E 6800 256Mb

Als het een paar euro'tjes scheelt zou ik iig weer voor een 256Mb variant gaan, kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:45
Hmmm... volgens mij staan er een hoop tegenstrijdigheden in dit topic.

128-bits geheugen is inderdaad een heel stuk langzamer dan 256-bits geheugen. Omdat de bandbreedte van 256-bits geheugen 2x zo hoog is als die van 128-bits.

Het aantal bits bandbreedte heeft NIETS te maken met de hoeveelheid videogeheugen.

256MB geheugen maakt een videokaart in eerste instantie niet sneller dan een 128 MB kaart. Echter, als je hogere detail niveau's speelt, heb je meer videogeheugen nodig en kan het zijn dat 128 MB niet genoeg is. De kaart zal dan je hoofdgeheugen aanspreken over de AGP bus. In zo'n geval is een 256 MB kaart sneller. In de praktijk zal dit zeer weinig gebeuren, dus in tests is de prestatie winst van de grotere broer vaak gering

Mijn advies: een 6600 is geen supersnelle kaart. Dit betekent dat is niet geschikt is om zeer hoge details te kunnen renderen op een acceptabele snelheid. Als je daardoor het detail niveau lager zet, heb je dus ook veel minder videogeheugen nodig. Daarom is 128 MB best redelijk.
Echter, kan je een 256 MB versie krijgen tegen een lage meerprijs (<50 EUR), dan kan het toch de moeite waard zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1