Hoe dun moet je koelpasta aanbrengen op processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ja ik heb de smaak te pakken met het me begeven op de forums van GOT dus hier weer een leuk discussie topic.

Op welke manier kan je het beste koelpasta aanbrengen en welk merk?

[procedure]
Ikzelf doe eerst het object ontvetten met isopropyl alcohol of aceton .
Hierna maak ik het droog met een tissue.
[/procedure]

Dit doe ik met zowel de processor als de onderkant van het koellichaam.

Hierna doe ik altijd een klein beetje Artic Silver koelpasta op de core en idem koellichaam.

Dit wrijf ik met een tissue helemaal uit over de core/koelichaam.
Hierna probeer ik zo goed mogelijk het weer schoon te maken.( zonder procedure, zie hierboven )

Ik doe dit zo omdat in metaal altijd hele kleine groeven zitten die op die manier gevuld worden.
( beter contact is betere geleiding )

Hierna doe ik op de processor een paar stipjes koelpasta ( Artic Silver 5 ) en met een scheermesjes probeer ik het zo gelijkmatig en zo dun mogelijk te verdelen over de core.

Is dit de juist methode of weten mensen hier betere methodes? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die middelste stap (dus insmeren en weer schoon maken) heb ik nog nooit iemand zien doen. Voegt volgens mij ook neit echt heel veel toe. Gewoon goed schoonmaken en dan een klein drupje op de core en mooi vlak uitsmeren. Uiteindelijk wil je een zo dun mogelijk, maar wel dekkend, laagje hebben eigenlijk.

Voor het vlak maken werkt trouwens een bankpasje of iets dergelijks ook erg goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2006 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

Cyphax

Moderator LNX
Nou nog de smaak van de search gebruiken te pakken krijgen. >:)
Hoe dik moet de laag koelpasta zijn ? ;)
Maarre, ikzelf breng een erg dun laagje aan, ik smeer het uit met een hard stukje karton zodat het dun kan blijven maar wel netjes verdeeld. Overigens alleen op de core, niet op 't koellichaam.
Tissue ben ik niet zo gek op, dan heb je misschien kans op stukjes papier in je koelpasta?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:30
Denk dat dit topic geen lang leven zal hebben, maargoed...

Ikzelf gebruik altijd een bankpasje, werkt goed en je kan het daarna makkelijk afvegen.
En dan zo dat je de core/heatsink er net niet doorheen ziet, doe ik al jaren en werkt perfect :)

Wat merk betreft, altijd coolermaster gebruikt en nooit Arctic Silver. Geen behoefte aan, en coolermaster doet het ook goed.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:06
Je bent vergeken de onderkant van je koellichaam te polijsten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 15:48
Dit zeggen de heren er zelf van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Orion84 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:13:
Die middelste stap (dus insmeren en weer schoon maken) heb ik nog nooit iemand zien doen. Voegt volgens mij ook neit echt heel veel toe.
Werd indertijd aangeraden voor Arctic Silver 1, 2 & 3 door de producent zelf. Geen idee of dat ook nog zo is met 5 & andere merken though ;)

FrankMeussen > je manier van werken klinkt erg netjes. Het staat of valt bij de grootte van de stipjes die je aanbrengt. Maar idd, erg dun aanbrengen. Tis enkel om er voor te zorgen dat er uberhaupt contact is, mocht de aansluiting van proc & koelblok niet ideaal zijn. Het koelt zelf niet & geleid niet beter dan het koelblok, dus hoe minder hoe beter. Een flinterdun laagje over het gehele oppervlak is dus idd je doel & dat lijk je zo wel te bereiken :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Cyphax schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:13:
Nou nog de smaak van de search gebruiken te pakken krijgen. >:)
Of direct op de site van Arctic Silver gaan.
Sleepie was me voor.

Overigens gebruik ik ook alleen maar AS5
Kosten: €4 - 5 en daar kan je ± 10 - 20 CPU's mee doen, voor de kosten hoef je het niet te laten.

[ Voor 25% gewijzigd door GoT op 21-02-2006 16:52 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat je een rijst-puntje koelpasta op de core legt ( persoonlijk smeer ik het uit met m'n wijsvinger ).
Heeft altijd gewerkt ( ok ok wel even je handen wassen als je dit gedaan hebt ) , maar nooit geen klachten gehad.Tevens altijd Artic Silver gebruikt ( scheelt weer iets , niet veel maar alle beetjes
helpen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:32

DaWaN

'r you wicked ??

Klein drupje in de midden en je schroeven zo hard aandraaien dat het meeste er weer tussenuit geperst wordt

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

DaWaN schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:15:
Klein drupje in de midden en je schroeven zo hard aandraaien dat het meeste er weer tussenuit geperst wordt
Als er pasta tussenuit geperst wordt heb je sowieso al teveel erop gesmeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
DaWaN: 'r you wicked ??

Je core moet het wel overleven he :)

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:39:
persoonlijk smeer ik het uit met m'n wijsvinger.
ok ok wel even je handen wassen als je dit gedaan hebt
Toch zou ik hier mee oppassen: het blijft giftige meuk.

Het zal je verbazen hoe veel troep je huid in het lichaam op kan nemen (je kan zelfs LSD trips krijgen door de pillen gewoon in je handen te houden). Nou denk ik dat je geen 20 procs per dag doet, maar waarom risico's nemen?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein drupje midden boven, dan met je bankpas van boven naar beneden en van links naar rechts en dan kan je de koeler erop persen. Tip voor de koeler/socketclip, klein beetje uitbuigen met een tang, dan heb je niet zo het idee dat je het zaakje door je moederbord aan het duwen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-08 22:02
Seraphin schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:28:
[...]
Toch zou ik hier mee oppassen: het blijft giftige meuk.
Mwah...die witte prut is een mengsel van siliconen en zinkoxide..ga je niet direct dood van als je dat op je huid krijgt ;)
Die aceton waar de topicstarter het over heeft is veel linker: als je dat op een doekje doet om je cpu te reinigen kun je met dat doekje je moederbord raken :X

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Seraphin :

Misschien heb je daar wel gelijk in , maar net wat je zegt dat is 1 keer in de zoveel tijd ( 1 x per jaar is veel ).Ik leef nog steeds en trip :+ nog steeds niet ( gelukkig ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 08:37
Waarom smeert iedereen het eigenlijk uit?

Goed schoonmaken met aceton of alcohol of iets dergelijks
Goed laten drogen
Rijstkorreltje aan hoeveelheid pasta erop
heatsink erop en de druk van de heatsink doet de rest.

Zoals de site van Arctic al zegt is je core toch niet zo groot als de heat-spreader (Bij procs met heatspreader). Zonder heatspreader is een halve korrel voldoende lijkt me.

Dat uitsmeren zorgt alleen voor mogelijk luchtbellen, tenzijn je het uitsmeert naar een piramidevormig laagje, dus in het midden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Gurbe de n00b schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:18:
DaWaN: 'r you wicked ??

Je core moet het wel overleven he :)
Werkt hier anders altijd perfect, zeker met athlonxp's was dat DE manier :)

Met a64 nu doe ik altijd superdun laagje op heat spreader en dan klein drupje in het midden.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamarinde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik maak de cpu en heatsink schoon
Dan een klein beetje koelpasta erop en de heatsink vastmaken.
Daarna heatsink losmaken en alles wat teveel is weghalen en wat te weinig is uitsmeren en dan de heatsink weer erop zetten.

XBOX 360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:32

DaWaN

'r you wicked ??

job schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:17:
[...]

Als er pasta tussenuit geperst wordt heb je sowieso al teveel erop gesmeerd :P
Natuurlijk niet als het er niet tussenuit komt juist té weinig. Als je heatsink/waterblok/evap goed gelapt is kan je met een drupje kleiner dan een halve erwt je hele heatspreader goed krijgen. Ik had mn waterblok met 1 drupje in het midden (klein) en toen goed strak aangedraaid, pasta kwam er overal langs de kanten ietjes langs, over de HS zat een flinterdun laagje, contact was perfect, blok zat zelfs een soort vacuüm vast aan de CPU.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

DaWaN schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:04:
Natuurlijk niet als het er niet tussenuit komt juist té weinig. Als je heatsink/waterblok/evap goed gelapt is kan je met een drupje kleiner dan een halve erwt je hele heatspreader goed krijgen. Ik had mn waterblok met 1 drupje in het midden (klein) en toen goed strak aangedraaid, pasta kwam er overal langs de kanten ietjes langs, over de HS zat een flinterdun laagje, contact was perfect, blok zat zelfs een soort vacuüm vast aan de CPU.
halve erwt is al te veel.
rijstkorrel komt meer in de buurt.
Je hebt echt minimaal pasta nodig.
Zie ook de foto onderaan op de deze site: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
De past komt never nooit tussen spreader en heatsink uit.
Pagina: 1