Handprintertje |
LET OP! Als je dit zo leuk vind dat je de url of info door wilt verspreiden, lees dan eerst deze post aub. Elektuur-artikel is uitgekomen, zie Sprite_tm in "Howto: Handprintertje" voor meer info. Een van de leuke dingen van elektronica als hobby hebben is dat het een echte hobby is: je kan dingen inelkaar zetten die behalve leuk om inelkaar te zetten vrij nutteloos zijn. Dit is zo'n project: een inkjetcartridge met wat besturingslogica eromheen waarmee je een zinnetje op papier (of een ander oppervlak) kan zetten door de knop in te drukken en het geval van links naar rechts over het oppervlak heen te halen. |
Hoe werkt het? |
Inkjetprintertechnologie bestaat in de kern uit het feit dat door middel van een electrisch signaal een druppeltje inkt op redelijk hoge snelheid uit een gaatje in de printkop geperst word. Hier zijn meerdere manieren voor, maar de manier die door HP gebruikt word is thermisch: in de printerkop zitten een aantal gaatjes waar inkt uitkomt. Elk gaatje heeft achter zich een kanaaltje zitten met in het midden een miniem weerstandje (het complete geheel word trouwens 'nozzle' genoemd). Als je een stroompje door de weerstand stuurt, verdampt de inkt daar naar stoom. Omdat dat meer ruimte inneemt dan de inkt in vloeibare vorm, word de inkt in het voorste gedeelte van het buisje uit het gaatje gedrukt. Omdat dit alles vrij snel gaat, komt er op redelijk hoge snelheid een druppeltje inkt uit het buisje zetten. Het schema om dit alles te implementeren is dit: ![]() De inkjetcartridge die ik hier gebruik (een HP no. 29 (51629a)) heeft een spanning van ongeveer 10V nodig om de inkt uit te spugen. Omdat de microcontroller die ik gebruik (een ATTiny2313) slechts op 3-6V werkt, gebruik ik een ULN2803A om open-collector-uitgangen te krijgen, die de 9V van het blokbatterijtje wel aankan. Verder zie je een 78l05 zitten om de 9V om te zetten naar een stabiele 5V en een kristal om de uC op te laten draaien, en dat is eigenlijk alles wat dit schema is. De nozzles zijn vrij willekeurig gekozen, zolang je er 8 kiest die boven elkaar zitten boeit het eigenlijk niet. Ikzelf heb deze gepakt: ![]() De firmware is eigenlijk het belangrijkste: daar zit de logica in om de nozzles aan te sturen (als je dat namelijk te lang doet verbrand de weerstand in de nozzle) en een fontgenerator om de text naar pixels om te zetten. De firmware is gelicenseerd onder de GPL, en kan je hier downloaden. |
Het resultaat |
(Natuurlijk zijn alle pics clickable.) ![]() Het apparaat zelf. Plakband ole! ![]() En zo print 'ie. Filmpje. ![]() ![]() Je kunt met dit device natuurlijk op meer dan alleen papier printen. Het is wat lastig te zien omdat mijn camera niet op het doorzichtige wateroppervlak wil focussen, maar hier staat het lorum ipsum op de waterspiegel geprint. |
Faqje |
Q: Kan dit ook met kleurencartridges? A: In principe wel. De kleurencartridges die ik had hebben de nozzle-setjes per kleur boven elkaar zitten, dat werkt dus niet (of je moet tevreden zijn met hele kleine letetrtjes) Q: Ik hen een andere cartridge liggen, kan ik die ook gebruiken? A: Als de kop bij de cartridge inzit (=veel contactjes op de buitenkant): misschien wel. Ik heb het ook geprobeerd bij cartridges voor de HPDJ710, daar kon ik echter onmogelijk de juiste contacten vinden; blijkbaar zit daar meer logica achter dan alleen de nozzles. Q: Weet je ook de pinout van...? A: Neen. De pinout-info van cartridges is blijkbaar een groot geheim. Om het topic niet te vervuilen wil ik je verder vragen om geen requests ernaar te doen: probeer het ajb zelf uit te vogelen en post je resultaat. |
[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 13:32 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog