Toon posts:

Access data delen multi-user

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Help!
Na netwerkonderhoud onlangs kunnen verschillende gebruikers niet meer tegelijkertijd in ms access bestanden. Bij het openen krijgen ze de error: De databank is door gebruiker [naam] op computer [naam] ingesteld, waardoor het bestand niet geopend of gewijzigd kan worden" (tekst kan afwijken, het is de beste vertaling die ik kon geven van de duitse systemen :P )

De bestanden staan op de server en alle gebruikers hebben toegang tot de disk. Exclusieve toegang tot de bestanden in access is dus wel mogelijk.

Ik kom er niet omheen gewerkt, maar heb dan ook niet echt access kennis :P

Hopelijk kent een van jullie de situatie. (en een tip) ;)

Server: Win 2000 Server en Access 2000
Workstations: 3x Win 2000 Pro en Access XP / Access 2000

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:44 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 18:35:
[...] Exclusieve toegang tot de bestanden in access is dus wel mogelijk.

[...]
Dat is dus precies wat je niet wilt. Exclusieve toegang wil zeggen dat de eerste die de db opent voorkomt dat anderen hem ook kunnen openen.
Tabblad opties -->geavanceerd-->standaard modus voor openen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:03:
[...]

Dat is dus precies wat je niet wilt. Exclusieve toegang wil zeggen dat de eerste die de db opent voorkomt dat anderen hem ook kunnen openen.
Tabblad opties -->geavanceerd-->standaard modus voor openen.
Ik bedoel eigenlijk dat op zich alle bestanden te openen zijn, sorry voor de onduidelijkheid.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:23
Waarschijnlijk staat de file nog open op de betreffende server, ga even naar de computer management van de server waar de MS access file op staat, (rechtermuis my computer -> manage) dan naar Shared Folders -> Open Files en sluit alle sessie voor het MS Access filetje. Zou nu weer moeten werken met een beetje geluk.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Topicstarter
Case schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:51:
Waarschijnlijk staat de file nog open op de betreffende server, ga even naar de computer management van de server waar de MS access file op staat, (rechtermuis my computer -> manage) dan naar Shared Folders -> Open Files en sluit alle sessie voor het MS Access filetje. Zou nu weer moeten werken met een beetje geluk.
Da´s niet het geval. Het gaat om veel verschillende databases en die zijn allemaal te openen door elke aparte gebruiker. Als een tweede gebruiker het bestand opent, krijgt `ie de foutmelding en kan het bestand niet openen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Heb je nu al gecontroleerd of de bestanden 'exclusief' geopend worden door de eerste gebruiker of niet?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel mogelijk. Alleen multi-user access is niet mogelijk.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
Met andere woorden; je hebt geen idee waar Nielsje over praat :D

Kijk eens in het menu extra - opties - geavanceerd. Staat daar het vinkje bij 'exlusief openen' uit- of aangevinkt?

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Masch schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:38:
Met andere woorden; je hebt geen idee waar Nielsje over praat :D

Kijk eens in het menu extra - opties - geavanceerd. Staat daar het vinkje bij 'exlusief openen' uit- of aangevinkt?
uitgevinkt

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
In dit menu staat er volgens mij iets verkeerd. Ik heb de instellingen altijd zoals hieronder beschreven;

Standaarmodus voor openen: Gedeeld
Standaardrecordvergrendeling: Geen vergrendeling

De overige instellingen staan standaard. Zou je bovenstaande instellingen eens hetzelfde kunnen zetten en kijken of dat werkt?

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:11
Gokje. Hebben de gebruikers soms geen NTFS-rechten om te schrijven in de betreffende folder? MS-Access wil namelijk een altijd een lock bestand aanmaken ook als je alleen maar leest. Kan hij dat niet, dan wordt de database altijd exclusief geopenend.
Pagina: 1