[Access]Keuzevelden koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik ben met een access formulier bezig (access 2003) maar loop vast op het volgende

Ik heb 2 keuzelijsten genaamd hoofdcategorie en subcategorie.

Nu heb ik ook 2 tabellen

Hoofdcategorie: categorie_id, categorie_naam

Subcategorie: sub_categorie_id, sub_categorie_naam, hoofdcategorie_id

In hoofdcategorie staan de waardes, Autodealers, Hotels, Openbaarvervoersbedrijven.

En subcategorie, BMW, Mercedes, Volvo, Hilton, BBA, Connection

Wat ik nu wil in een form is dat ik eerst een hoofdcategorie kies en dat daarna aan de hand van de hoofdcategorie de keuzelijst subcategorie wordt gevuld. Dus als ik autodealers kies dat ik in subcategorie keuzelijst alleen BMW, Mercedes en Volvo krijg en als ik Hotels kies dat ik Hilton krijg.

Ik heb van alles geprobeerd met relaties, queries maar kom er niet uit, wie kan me een stapje verder helpen?

edit:

Sorry dit topic hoort hier niet, wil een modje deze even verplaatsen naar de office categorie

[ Voor 7% gewijzigd door Mavvie op 10-02-2006 11:06 ]

Twitter | Linkedin

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Signature

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 10:53
Zet de volgende code achter de "after update" event van de keuzelijst hoofdcategorie:

code:
1
2
3
4
keuzelijst_subcategorie.rowsource = _ 
    "select sub_categorie_id, sub_categorie_naam " & _
    "from subcategorie where hoofdcategorie_id = " & _
    keuzelijst_hoofdcategorie.value

en vul natuurlijk de juiste namen in van de keuzelijsten

[ Voor 54% gewijzigd door mylar op 10-02-2006 14:38 ]

• Mavvie
mylar schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:35:
Zet de volgende code achter de "after update" event van de keuzelijst hoofdcategorie:

code:
1
2
3
4

en vul natuurlijk de juiste namen in van de keuzelijsten
Dit werkt wel maar niet met bestaande gegevens, als ik iets wijzig zijn de gegevens in het andere record weg. Ik heb beetje zitten rommelen maar ik krijg het niet goed voor elkaar.

Twitter | Linkedin

• Mavvie
Niemand die hier ff naar kan kijken.. heb al een halve dag zitten knutselen maar lukt van geen meter.

Twitter | Linkedin

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zijn ze weg uit de tabel of worden ze niet meer weergegeven? Op het moment dat jij de hoofdcategorie wijzigt zal de bestaande waarde in subcat niet meer in de keuzelijst voorkomen en als je dan ook nog de indexkolom verborgen weergeeft zul je niet veel meer zien, nee.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Mavvie
Nou even een duidelijke uitleg:

Ik heb de volgende tabbellen:

Relaties
Hoofdcategorie
Subcategorie

In relaties staan o.a twee velden:
Relaties_hoofd_categorie
Relaies_sub_categorie

In hoofdcategorie staan de velden:
Hoofdcategorie_ID
Hoofdcategorie_Naam

In subcategorie staan de velden:
Subcategorie_ID
Subcategorie_Naam
Subcategorie_hoofdcategorie_ID

Ik heb een formulier waar je dingen kan bekijken en wijzigen
Met daarin 2 keuzevelden:

Hoofdcategorie_keuzeveld
Subcategorie_keuzeveld

deze 2 staan gekoppeld met de velden uit de tabel relatie
de waardes van deze keuzevelden komen uit de tabellen hoofdcategorie en subcategorie

Wat is nu mijn probleem:

Alle hoofdcategorieen mogen weergegeven worden maar zodra er een hoofdcategorie wordt aangeklikt moet er een selectie in het keuzeveld subcategorie komen van de subcategoriewaardes die bij de hoofdcategorie horen.

Dus als de gebruiker als hoofdcategorie Autodealers kiest, dat vervolgens alleen in het subcategorie keuzeveld gekozen kan worden tussen Mercedes, BMW, Renault, Peugeot enz enz

Dit lukt wel (met de methode die mylar hierboven gaf) maar zodra ik naar een ander record ga ik kies daar een andere categorie en ik ga terug naar het vorige record zijn de waardes van de sub categorie leeg. Maar ik kan wel weer een nieuwe keuze maken.

De waardes in de tabel blijven wel bestaan.

Twitter | Linkedin

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:11
De oplossing die al gegeven is, is prima.

Voor alle duidelijkheid, die moet gezet worden in de after update property van de de combox hoofdcategorie. Ik zou hem alleen nog wel laten volgen door
keuzelijst_subcategorie.requery
Hiermee ververs je namelijk de gegevens. Ik ga er nu wel vanuit dat het ID veld numeriek is.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niet zo verbazingwekkend. ;)
Stel in record 1 vul je de lijst met auto's. Als je in record 2 als hoofdcat schepen gekozen hebt, is de lijst met bootjes gevuld. Ga je terug naar record1 zal de gekozen auto niet meer in de lijst voorkomen-->lege weergave..
Je moet je secundaire lijst dus ook verversen in het oncurrent() event van het formulier.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Mavvie
Mm begin het te snappen denk ik, ga morgen (op mn werk) weer verder stoeien! Thnx support

Update
Het is eindelijk gelukt! Thnx

[ Voor 25% gewijzigd door Mavvie op 17-03-2006 09:03 ]

Twitter | Linkedin

Pagina: 1