ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline
Ik heb helemaal geen SATA-drivers moeten gebruiken, ging allemaal uit zichzelf.
Misschien toch maar ergens een XP SP2-cd proberen te krijgen?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
En het maakt niet uit op welke versie van XP je het installeert.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Nee dat had ik begrepen idd. Het zou op de cdrom moeten staan van het mobo. Ik heb al geprobeerd XP te installeren op die pc, maar kreeg toen de melding dat hij niet herkend wordt o.i.d. Donderdag ga ik het weer proberen. Het lijkt er dus op dat het wel nodig is...Gunner schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:57:
Ik heb op mn Asus A8N-E plank gewoon Windows XP kunnen installeren zonder die SATA flop te gebruiken? Zit ook niet bij het mobo
(Ik heb zelf ook een sata-schijf, en ik hoef die drivers ook niet te installeren)...
Base
ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline
Ok, maarre... Wat doe ik met die drivers die ik daar vandaal haal (Het is een Nforce boardje....)? Zet ik die wel op flop? Of streamen met Nlite???MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:58:
Afhankelijk van de chipset die op het bord zit, kan beter zoeken op de site van de chipset-fabrikant zoals www.nividia.com of ww.viaarena.com Daar pak je dan de drivers voor het type controller wat op het bord zit; het type vind je weer in de handleiding van het bord.
En het maakt niet uit op welke versie van XP je het installeert.
Base
[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Baseline op 07-02-2006 14:04 ]
En je komt soms nog wel van die kleine problemen tegen, die zoveel moeilijker op te lossen zijn on the spot. In een rustige thuisomgeving kan je lekker relaxed werken zonder continue te moeten expliqueren wat je doet.
I know, het is alleen effe niet anders nu....aranea schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:02:
Een windows proberen installeren terwijl er mensen op staan te kijken is mij eigenlijk nooit een goed idee. Meestal neem ik hem mee naar huis, en installeer hem dan rustig. Dan heb ik direct tijd om nog enkele updates, virusscanner, drivers & tools erbij te installeren.
En je komt soms nog wel van die kleine problemen tegen, die zoveel moeilijker op te lossen zijn on the spot. In een rustige thuisomgeving kan je lekker relaxed werken zonder continue te moeten expliqueren wat je doet.

En dan via F6 installeren?? Ik heb trouwens op de site gekeken van Nvida, maar waar kun je dat vinden dan?-MAX- schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:02:
Gewoon op een diskette zetten moet goed zijn
Base
Ja dat zou het moeten doen, als het goed is kun je het gewoon op de site van de fabrikant terugvinden.Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:06:
[...]
En dan via F6 installeren?? Ik heb trouwens op de site gekeken van Nvida, maar waar kun je dat vinden dan?
Base
Al gedaan, uiteraardXNightmare schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:07:
ik heb een floppy moeten gebruiken, kweet alleen niet meer waar ik t vandaan heb gehaald:P mss even googlen
"Commercie kills the scene" - I-f
Hahaha, nee hoor... Tis gewoon ASUS (A8ne-fm). Waar moet ik op zoeken dan??? Ik bedoel, hoe heet het bestand/driver waar ik naar op zoek ben???Final Frontier schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:15:
Kijk even op de download site van de fabrikant van het moederbord. Daar zouden ze tge vinden moeten zijn, tenzij het natuurlijk één of ander wibbiwabbi merk is...
Base
Wat voor SATA-controller gaat het om??Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:18:
[...]
Hahaha, nee hoor... Tis gewoon ASUS (A8ne-fm). Waar moet ik op zoeken dan??? Ik bedoel, hoe heet het bestand/driver waar ik naar op zoek ben???
Base
En welk type chipset??
Daarna kan je met je ogen dicht op de genoemde sites de driver opzoeken hoor.
Het gaat om de A8ne-fm, dat is een Nforce4 chipset. En wat voor SATA-controler het is... Geen idee.MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:23:
[...]
Wat voor SATA-controller gaat het om??
En welk type chipset??
Daarna kan je met je ogen dicht op de genoemde sites de driver opzoeken hoor.

Dus een NForce4 Ultra = Nvidia RAID
Dus dan zou het http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html worden, gok ik zo.
Veel moeilijker dan Google is het niet
[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 07-02-2006 14:38 ]
als jij een gewone sata schijf hebt is dat helemaal niet
nodig in iedergeval niet meer met de bordjes van nu..
Tsja... Het is toch echt zo! Tenminste, ik kan die schijf niet eens formatteren in de Windows setup. Dan geeft een melding dat hij die schijf niet herkent of iets in die trend.... Heb het ook al vaker gehoord, ook die vent in de winkel vertelde mij dat....TWFpa2Vs schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:38:
je hebt alleen die flop nodig als jij een raid configuratie gebruikt.
Alsof een enkele schijf geen gebruik zou maken van "de controller" en een RAID-set ineens wel?TWFpa2Vs schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:38:
je hebt alleen die flop nodig als jij een raid configuratie gebruikt.
Ik heb een A8N-SLI Deluxe en voordat ik een setup draai zorg ik voor drivers voor mijn NVRaid, SiL RAID en IDE-poorten. Better safe than sorry.
Op de CD van ASUS staan directories met daarin deSATA driver en een toolje om deze op een lege flop te zetten. En neem van mij aan op mijn A8N-Sli moest ik ze hebben want zonder F6 installeerde hij wel maar starte niet op van de SATA's
Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.
voor raid moet je eerst raid in de bios enable.. dat hoef je normaal niet dan ziet hij hem gewoon
maar met raid maak je ook eerst een array aan en dat snapt windows niet daarvoor is die flop...
wat jij is is absoluut niet nodig als jij geen raid draait op nforce 4 en jah ik
heb zelf een a8n-sli premium met dan met raid 0... met 1 schijf heeft hij bij mij ook geen driver nodig..
Ok, bedankt. Alleen kan ik hier toch niets mee? Ik bedoel: WinXP staat nog niet eens op die schijf! Hoe krijg ik dat bestand geïnstalleerd dan???MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:36:
Eerste hit van Google: http://www.excaliberpc.co...K/partinfo-id-553211.html
Dus een NForce4 Ultra = Nvidia RAID
Dus dan zou het http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html worden, gok ik zo.
offtopic:
Veel moeilijker dan Google is het niet
dat heb ik nog niet eerder gehad maar het zou kunnen hoorredyak schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:47:
Het gaat volgens mij om een A8N-VM geen FM.
Op de CD van ASUS staan directories met daarin deSATA driver en een toolje om deze op een lege flop te zetten. En neem van mij aan op mijn A8N-Sli moest ik ze hebben want zonder F6 installeerde hij wel maar starte niet op van de SATA's
Uitpakken op jouw PC en kopietje van de SATA-drivers op flop zetten??Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:48:
[...]
Ok, bedankt. Alleen kan ik hier toch niets mee? Ik bedoel: WinXP staat nog niet eens op die schijf! Hoe krijg ik dat bestand geïnstalleerd dan???

Ok, is het niet zo dat het bestand dat je download een setup-bestand is? Zo ja, hoe haal ik die sata-drivers dan uit die setup???MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:52:
[...]
Uitpakken op jouw PC en kopietje van de SATA-drivers op flop zetten??
en daar kun je een raid disk aanmaken
Sorry, maar wat snap je niet aan uitpakken?Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:01:
[...]
Ok, is het niet zo dat het bestand dat je download een setup-bestand is? Zo ja, hoe haal ik die sata-drivers dan uit die setup???
Start WinRAR
Open het gedownloade bestand
Pak alles uit
Ik moet dus SATA-drivers installeren. Hoe heet dat bestandje dan? En waar kan ik die vinden? (Ben op mijn werk en kan niet zoeken nu...)redyak schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:47:
Het gaat volgens mij om een A8N-VM geen FM.
Wat denk je? Natuurlijk weet ik hoe je moet uitpakken. Is het een ingepakt bestand wat je gaat downloaden dan? Of is het een set-up? Als het een set-up is: Nee, ik wist niet dat je die kunt uitpakken nee...MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:02:
[...]
Sorry, maar wat snap je niet aan uitpakken?
Start WinRAR
Open het gedownloade bestand
Pak alles uit
Maarre, thanx iig! Ik zal dat dan gaan proberen....
[ Voor 6% gewijzigd door Dutch_Baseline op 07-02-2006 15:06 ]
Verder kan je ook alle drivers downloaden van Asus.com.tw als je zoekt op de A8N-VM en heb je de meest recente chipset-package die Asus aanbiedt.
Denk er anders even rustig over na, pak vanavond de CD en bedenk even wat van alle genoemde oplossingen voor jou de beste is.
krijg je een speciaal menutje op die cd dan kun je automatisch de driver disk aanmaken
dan heb je helemaal geen internet niks nodig...
zodra je dan die flop hebt gemaakt kun je windows installeren
Verwijderd
op een nieuwe pc
mijn mainboard is : Asus A8N-SLI Premium
gewoon windows cd-rom erin en booten met cdrom station eerst
(instellen in de bios, bij opstarten eerst effe op DELETE drukken)
alles gaat dan vanzelf, geen floppy nodig, dacht ik eerst ook, een floppy op een andere pc gemaakt
met het progs van de cd rom van mainboard, was dus helemaal niet nodig ....
als je op raid disks wilt installeren, dan F6 drukken en eerst die drivers laden via floppy
suc6
na de installatie in apparatenbeheer kijken in windows en overal waar nog een vraagteken staat
de driver van de cd rom installeren en als er geen vraagtekens meer staan is alles ok;
ikzelf heb de raid drivers van de asus website gehaald en daarna geinstalleerd
(gebruik nu geen raid, maar irritant dat er een vraagteken stond..)
Pim
Ok Max, thanx! Ik wist dat inderdaad niet... Maarre, nooit te oud om wat te leren toch? Bedankt man! Ik laat het wel weten! Het is trouwens niet de A8N-VM, maar A8ne-fm... Nogmaals: BEDANKT!MAX3400 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:08:
No offence hoor, maar bijna elke driver-package kan je openen met WinRAR o.i.d.
Verder kan je ook alle drivers downloaden van Asus.com.tw als je zoekt op de A8N-VM en heb je de meest recente chipset-package die Asus aanbiedt.
Denk er anders even rustig over na, pak vanavond de CD en bedenk even wat van alle genoemde oplossingen voor jou de beste is.
Ook dit zal ik in overweging nemen! Thanx Pim!Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:13:
Ik heb afgelopen weekend XP SP2 geinstalleerd
op een nieuwe pc
mijn mainboard is : Asus A8N-SLI Premium
gewoon windows cd-rom erin en booten met cdrom station eerst
(instellen in de bios, bij opstarten eerst effe op DELETE drukken)
alles gaat dan vanzelf, geen floppy nodig, dacht ik eerst ook, een floppy op een andere pc gemaakt
met het progs van de cd rom van mainboard, was dus helemaal niet nodig ....
als je op raid disks wilt installeren, dan F6 drukken en eerst die drivers laden via floppy
suc6
na de installatie in apparatenbeheer kijken in windows en overal waar nog een vraagteken staat
de driver van de cd rom installeren en als er geen vraagtekens meer staan is alles ok;
ikzelf heb de raid drivers van de asus website gehaald en daarna geinstalleerd
(gebruik nu geen raid, maar irritant dat er een vraagteken stond..)
Pim
Verwijderd
Base,Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:16:
[...]
Ok Max, thanx! Ik wist dat inderdaad niet... Maarre, nooit te oud om wat te leren toch? Bedankt man! Ik laat het wel weten! Het is trouwens niet de A8N-VM, maar A8ne-fm... Nogmaals: BEDANKT!
het maakt niet echt uit wat voor type nForce4 chipset het is, zolang je maar weet welke CPU. in het geval van de A8Ne-FM (micro ATX board) is het een Socket 939 board, dus AMD --> nForce4 AMD dus.
kijk je bij www.nvidia.com, kun je bij download drivers naast home in de grijze balk dus de juiste vinden. Deze moet je downloaden (afhankelijk van de taal.. als NL installatie dan international kiezen)
dit pakketje drop je op je schijf en trek je uiteen met een anti-archive als WinZip (of gewoon exen)
hierin staan alle drivers die betrekking hebben op de chipset van het mobo. Het gaat om de SATA drivers.
Laad F6 tijdens het booten van de setup (blauwe scherm met een F2 opmerking en daarna dus) en dan inlezen van FDD (floppy).. ook kun je nog een vervelende actie krijgen van XP dat hij vind dat er betere drivers beschikbaar zijn en vraagt je dan om deze te gebruiken.. niet doen dus, want dan pak je uiteindelijk de originele XP drivers weer op voor dekoppeling met de schijf en ben je weer snel thuis zonder succes

daarna is het gewoon XP setup en boomen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 21:08 ]
Joo thanx man!!!Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:07:
[...]
Base,
het maakt niet echt uit wat voor type nForce4 chipset het is, zolang je maar weet welke CPU. in het geval van de A8Ne-FM (micro ATX board) is het een Socket 939 board, dus AMD --> nForce4 AMD dus.
kijk je bij www.nvidia.com, kun je bij download drivers naast home in de grijze balk dus de juiste vinden. Deze moet je downloaden (afhankelijk van de taal.. als NL installatie dan international kiezen)
dit pakketje drop je op je schijf en trek je uiteen met een anti-archive als WinZip (of gewoon exen)
hierin staan alle drivers die betrekking hebben op de chipset van het mobo. Het gaat om de SATA drivers.
Laad F6 tijdens het booten van de setup (blauwe scherm met een F2 opmerking en daarna dus) en dan inlezen van FDD (floppy).. ook kun je nog een vervelende actie krijgen van XP dat hij vind dat er betere drivers beschikbaar zijn en vraagt je dan om deze te gebruiken.. niet doen dus, want dan pak je uiteindelijk de originele XP drivers weer op voor dekoppeling met de schijf en ben je weer snel thuis zonder succes![]()
daarna is het gewoon XP setup en boomen
Overigens: Ik heb gisteren servicepack 2 gesstreamed en een nieuwe (bootable) WinXP cd gebrand. Zou het kunnen zijn dat daar die drivers al mee ingebakken zijn???
Base
Zoals zovelen al hebben opgemerkt, met SP2 slipstreamed op een XP cd hoeft niemand die drivers apart te installeren bij de Setup via F6. Mijn gok is dus jaDutch_Baseline schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 11:52:
Overigens: Ik heb gisteren servicepack 2 gesstreamed en een nieuwe (bootable) WinXP cd gebrand. Zou het kunnen zijn dat daar die drivers al mee ingebakken zijn???
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hmm.... nou ja, ik zie het wel morgen!!!Gunner schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 11:54:
[...]
Zoals zovelen al hebben opgemerkt, met SP2 slipstreamed op een XP cd hoeft niemand die drivers apart te installeren bij de Setup via F6. Mijn gok is dus ja
Veel 'zelf gefabriceerde' XP CD's met SP2 geslipstreamed hebben een hele lading extra drivers en programma's 'ingebouwd'. Dit zijn zelden legale versie's....Fire69 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:56:
Heb gisteren een XP geinstalleerd op een SATA-schijf. Het was een geslipstreamde XP met SP2 erin.
Ik heb helemaal geen SATA-drivers moeten gebruiken, ging allemaal uit zichzelf.
Misschien toch maar ergens een XP SP2-cd proberen te krijgen?

/ foutje, dubbelMishmash schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:51:
Je kan de sata drivers zo van de website downloaden en op flop zetten, volgens mij is het geneens verplicht om een Winxp met SP1 te gebruiken (doe ik iig nooit), zet er na de install wel meteen SP2 op voor een hoop updates en fixes..
[ Voor 12% gewijzigd door Perzikvrucht op 12-02-2006 10:49 ]
Ik heb een Asus A8N-sli (normaal), maar ik kan de sata drivers niet vinden van dit bord, kan (iemand) je me helpen?Mishmash schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:51:
Je kan de sata drivers zo van de website downloaden en op flop zetten, volgens mij is het geneens verplicht om een Winxp met SP1 te gebruiken (doe ik iig nooit), zet er na de install wel meteen SP2 op voor een hoop updates en fixes..
Ik zou dit topic eens teruglezen; je hebt van Asus een CD gekregen en je hebt 2 SATA-controllers onboard die gewoon op de website van Asus te downloaden zijn.matsume schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:48:
[...]
Ik heb een Asus A8N-sli (normaal), maar ik kan de sata drivers niet vinden van dit bord, kan (iemand) je me helpen?

Als je gewoon 1sata schijf hebt en 1 ide, moet je dan de sata drivers installeren? of alleen als ik raid wil doen(wat ik dus niet wil/kan)?
Sommigen zeggen van wel en anderen zeggen van niet. Ik hoor bij de eerste groep.matsume schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:17:
oh, ik zal de cd proberen. Nog een vraagje:
Als je gewoon 1sata schijf hebt en 1 ide, moet je dan de sata drivers installeren? of alleen als ik raid wil doen(wat ik dus niet wil/kan)?
Nou, ik heb dus een geslipstreamde WinXp met SP2 gebruikt, en het systeem vraagt dan niet meer om de SATA drivers!!! Relaaaaaxed!!!!Dutch_Baseline schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:15:
[...]
Hmm.... nou ja, ik zie het wel morgen!!!
Verwijderd
Mijn XP-cd is ook RTM (dus geen servicepacks). Dat is op zich geen probleem, het enige is dat deze versie geen partities groter dan 120Gb kan maken. Hij ziet alleen maar de eerste 120Gb van een harddisk. Als je harddisk groter is, zie je deze extra ruimte pas na het installeren van SP2. Je kunt dan een extra partitie maken in deze ruimte, of je kunt iets als Partition Magic gebruiken om de XP-partitie op te rekken tot de maximale grootte. (Zelf heb ik deze ruimte gebruikt om nog een FAT-partitie te maken met daarin een image van mijn XP-installatie, plus nog een Linux-installatie).