martijn_tje schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 19:33:
Eum dat een duron 1600 half zo snel is als een 3200+ klopt niet. Die duron draait op 1600Mhz en die 3200+ (barton) op 2200Mhz. Omdat een een baron meer cache geheugen heeft als een duron is die 3200+ per Mhz ietsje sneller, maar dat scheelt niet dramatisch veel. Als je je duron op 2300-2400Mhz zou clocken zou je al minstens net zo snel zijn als een 3200+ (barton).
Clock je duron anders een beetje op

Voor deze duron 1600 had ik een Tbird 1400, deze was overleden en heb ik toen vervangen door de goedkope duron 1600.
Op de manier hoe ik de computer gebruik was de Tbird sneller. Omdat het enige noemenswaardige verschil de cache was, denk ik dat daar wel meer verschil in ligt dan '100mhz'. Terwijl in bijna alle benchmarks de duron 1600 sneller was (games en 3d niet meegerekend, doe ik toch niet)
Wat ze echter niet testen in benchmarks is het aantal dingen dat je tegelijk kunt doen en nog steeds door kunt werken. Bij enkelvoudige programma's is de Duron sneller, maar niet als je 5 programma's tegelijk opstart en nog steeds met je muis wilt kunnen 'tekenen', wint de Tbird het. Ik moet nu regelmatig een programma via taakbeheer op een lagere CPU-prioriteit zetten om normaal door te kunnen werken.
(voorbeeld van dingen die ik tegelijk doe: dc++ met 25 hubs en 25 down/uploads, 8mpix foto's bewerken in photoshop, internetten met 10 vensters open, cd's branden, muziek luisteren, active firewall + netlimiter, enz.)
Ik kan me niet herinneren dat ik daar last van had voordat ik de duron had gekocht. Cache vangt heel goed grote hoeveelheden dezelfde instrucies op en ik deed veel 'dezelfde' dingen (vanuit de proc gezien)
(ter info: ik had twee snelle hd's die hun eigen 'taak' hadden (progs <-> down/upload), genoeg en snel geheugen en een gestripte/getweakte windows)
[
Voor 7% gewijzigd door
floduR op 07-02-2006 23:04
]