Toon posts:

Linksys WRT54g 'ombouwen' naar AP

Pagina: 1
Acties:
  • 3.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort gebruik maken van de LiveBox van Wanadoo. Nu heb ik vernomen dat deze een routerfunctie heeft. Aangezien ik mijn linksys wil blijven gebruiken voor de draadloze toegang op internet, wil ik deze achter de LiveBox hangen.

Nu heb ik begrepen dat dit nog al voor problemen kan zorgen, omdat de 2 routers elkaar kunnen tegen werken. De oplossing hiervoor is de Linksys instellen als accesspoint. Tot zover ben ik op de hoogte.

Nu zit ik nog met de volgende vragen:

1) Hoe configureer ik mijn WRT54g zodat het een AP wordt en dus niet meer werkt als router ?

2) Hoe sluit ik de LiveBox aan op mijn Linksys (welke uitgang naar welke ingang en met wat voor soort kabel) ?

Aanvullende info:

* Router versie: Linksys WRT54g v2.2 met Linksys firmware update 4.20.7

Aangezien ik geen gevorderde gebruiker ben, wil ik graag een eventueel antwoord kunnen begrijpen. Dus als het in eenvoudige en begrijpelijke taal kan zou ik dat zeer waarderen.

Alvast bedankt ;)

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

correct me if I'm wrong:
Kan je niet gewoon de inkomende lijn in een uitgaande poort drukken? Zo heb ik van een routertje van mezelf (ander merk weliswaar) een AP gemaakt.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:30
Je moet gewoon de interne DHCP-server van de linksys uitschakelen, en dan de WRT54G via 1 van de 4 ethernet-poorten aan je livebox hangen. Thats it

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 11:27
1) eerste pagina: bij internet connection type zet je hem op static ip
je geeft hem dan een ip adres in de range die je livebox ook uitdeelt (meestal is dat 192.168.1.x)
het subnet mask maak je gelijk aan die van je computer en gateway is ook hetzelfde.
zet de dhcp server van de linksys (eerste pagina) uit.
2) sluit de router aan op een normale poort van de linksys..dus niet de internet / upload poort

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:35
Wat ik altijd doe als ik van een router een accesspoint wil maken, is de router juist in een andere ip-reeks zetten dan de rest van je netwerk. Op deze manier hebben de router functionaliteite helemaal geen invloed meer, maar worden de draadloze signalen wel gewoon doorgegeven.

Aansluiten doe je zoals hierboven aangegeven is: gebruik op zowel de livebox als de linksys een netwerkpoort. Het enige wat van belang is, is wat voor soort poorten het zijn (straigt/crossed/autosensing) tegenwoordig zijn ze vaak van dit laatste type, dus maakt het type kabel niet meer uit.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:13

tozzke

aka tozzert

zoals al aangegeven is, moet je de wan-poort niet gebruiken, maar de kabel van je livebox in een LAN poort prikken van je wrt54g. Eerst wel de wrt een IP geven binnen de reeks van ip's die jouw livebox uitdeelt en dan dhcp uitzetten. Op deze manier heb ik meerdere wrt's aangesloten

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 23:07
tozzke schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 06:41:
Op deze manier heb ik meerdere wrt's aangesloten
je hebt thuis meerdere wrt's aangesloten?

mocht dat zo zijn: hoeveel ? en hoe heb je de dekking gedaan ivm roaming?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:13

tozzke

aka tozzert

niet bij mij thuis nee, ik bedoelde op verschillende plaatsen (familie, vrienden, bekenden enz)
puur en alleen omdat de wrt vaak maar een paar euro duurder was dan de wap-versie ervan (hoe vreemd het ook moge klinken)

maar is het met roaming niet gewoon zo dat je alle ap's in het netwerk dezelfde ssid moet geven en dezelfde beveiligingsgegevens?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan een aantal pasklare oplossingen voor mijn 'probleem'. Dat gaat zeker goed komen en het is nog eens eenvoudig ook.

Btw, wat is het verschil tussen een cross en een straight kabel ? Zijn toch allebei UTP kabels of zit er een wezenlijk verschil tussen ?

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties en als het gelukt is (maandag oplevering van verbinding) laat ik nog wel ff een bericht achter.

Tnx !!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 19:30:
Btw, wat is het verschil tussen een cross en een straight kabel ? Zijn toch allebei UTP kabels of zit er een wezenlijk verschil tussen ?
Tnx !!
Eerste hit op Google. Het zijn inderdaad allebei UTP kabels en er zit inderdaad een verschil tussen.

Een cross gebruik je tussen twee gelijkwaardige poorten (twee computers of twee switches bijvoorbeeld). Heb je eigenlijk bijna nooit meer nodig omdat de meeste poorten toch automatisch werken en zelf detecteren in welke mode ze moeten werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke ! Je kunt een UTP kabel zowel als straight of cross gebruiken.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:14:
Ah oke ! Je kunt een UTP kabel zowel als straight of cross gebruiken.
Als je 1 van de stekkertjes eraf knipt en er een nieuwe aanknijpt met een paar draadjes op een andere plaats wel ja ;) zie ook de FAQ - Network Troubleshooting

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Ben net druk bezig geweest met prutsen en heb het zootje aan de gang. Ik kan draadloos op inet en de Livebox.
Clients krijgen netjes een ip toegewezen door de LB.

Ik kan alleen niet meer op de Linksys, ondanks dat ik het ip-adres heb veranderd.

IP Livebox: 192.168.1.1
IP Linksys: 192.168.1.151

Zit daar mogelijk de fout ? De Livebox deelt de volgende ip-ranges uit:

192.168.2.10
192.168.4.10 - 192.168.4.20
192.168.5.10 - 192.168.5.20
192.168.6.10 - 192.168.6.20

Vandaar dat ik een ip heb gekozen buiten die ranges, maar toch krijg ik geen contact met mn Linksys.
Is hier nog een oplossing voor ?

Verwijderd

Topicstarter
Alles is voor elkaar !
De instellingen heb ik nu voor elkaar. Het enige wat ik nog moest doen was de WRT54g een IP in de range van de LiveBox geven, van de poort waaran die is aangesloten.
Dus : 192.168.5.21

Tnx allemaal voor de hulp !!

@Moderator: Hij mag wat mij betreft op slot.

Verwijderd

Zeg D-Fluff, kun je mij een goeie uitleg geven hoe je de (draadloos)router linksys aan de praat heb gekregen, ik zit er sinds 24 okt mee te klooien en nog heb ik geen verbinding via de router en de live box. heb overal reeds een vraag gesteld, maar heb to nu toe maar 1 antwoord gekregen,die mij verwijst naar de handleiding van de router, echter bij mij gaat het erom hoe kom ik in de router????? om instellingen zoals bv dhcp uitschakelen te veranderen????Ik probeerde het zo: rode kabel lb in de comp. setup cd router opgestart. als op de afbeelding de kabels verwisselt, en toen ging het fout,want na enige loopsessie verscheen de melding dat ik geen verbinding had met het internet.Dus weet ik niet hoe verder. Ik hoop dat je mij kan helpen. Okay bijvoorbaat dank

Chico

• floeps
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Hoewel nu vele jaren later, en had via dit forum ook wel nwe. topic kunnen openen maar hele verhaal komt overeen met wat ik nu hier wil bereiken met dezelfde linksys router en de livebox ( NIET draadloze LB)

Is er hier iemand die in flinke "lekentaal" me wil en kan helpen hiermee? :o

Router zelf is nog oke, en mijn bedoeling is dat deze na jaren weer actief wordt, maar dan nu als (w)ap of als "bereikbare wifi" zodat bezoekers hier bv via laptop ook gebruik van kunnen maken?

Op moment (de installatiewizard is voltooid en staat op de fabrieksinstellingen) hebben de LB en router nu zelfde ip adres: beiden denk ik op: 192.168.1.1

Ik kan nu wel via IP in de LB komen, maar nog steeds niet (het gaat om de woonkamer met vaste pc die niet draadloos is) via adresbalk...op moment is pc weer via vaste kabel in de LB verbonden.

Is dit nog te volgen? (oops) O+

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 11:27
floeps schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:01:
Hoewel nu vele jaren later, en had via dit forum ook wel nwe. topic kunnen openen maar hele verhaal komt overeen met wat ik nu hier wil bereiken met dezelfde linksys router en de livebox ( NIET draadloze LB)

Is er hier iemand die in flinke "lekentaal" me wil en kan helpen hiermee? :o

Router zelf is nog oke, en mijn bedoeling is dat deze na jaren weer actief wordt, maar dan nu als (w)ap of als "bereikbare wifi" zodat bezoekers hier bv via laptop ook gebruik van kunnen maken?

Op moment (de installatiewizard is voltooid en staat op de fabrieksinstellingen) hebben de LB en router nu zelfde ip adres: beiden denk ik op: 192.168.1.1

Ik kan nu wel via IP in de LB komen, maar nog steeds niet (het gaat om de woonkamer met vaste pc die niet draadloos is) via adresbalk...op moment is pc weer via vaste kabel in de LB verbonden.

Is dit nog te volgen? (oops) O+
Haal je linksys even van de router af. Verbind hem aan je laptop. Geef de linksys een vast ip adres, bv 192.168.1.254 (zou uit mijn hoofd kun je dat op de hoofdpagina doen). Zet dhcp uit op de linksys. Hang hem nu aan de livebox met 1 van de normale poorten (niet de WAN poort). En het zou moeten werken.

• floeps
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Zodra de uitgeleende laptop ff hier weer is, zal ik zeker proberen, dank je wel voor advies, en als het me lukt laat ik hier ook ff een berichtje natuurlijk achter ;)

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 16:26
Zit er in de linksys niet een optie om hem als simpele AP te gebruiken?
Je kan ook eens kijken naar de DD-WRT firmware, daar heb je vaak meer mogelijkheden mee.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Via de NT FAQ is een link naar een prachtige how-to hier op tweakers te vinden! Succes!
Pagina: 1