Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] 3dfx Forever - Deel 10

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last

Reageer Nieuw Topic
Shifting gears

quote:
ErikRo schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:11:
Goh wat leuk om dit topic eens te lezen. Ik heb zelf ooit de eerste voodoo 1 kaart gekocht voor 700 gulden, toen (10 jaar terug ?? ) erg veel geld. Maar ik had quake 1 gezien en wilde die in superkwlaiteit spelen. In die tijd was een voodoo ECHT een hele grote sprong vooruit. In tegenstelling tot nu.

Als ik dit zo lees krijg ik weer zin om quake 1, unreal 1, descent 1 en 2 met glide patch te spelen. Misschien heb ik die kaart nog wel ergens liggen, misschien ook nog m'n p(?) 450mhz en sounbdblaster kaart. Ik denk dat de huidge computers echt veel te snel zijn.
De 3Dfx Voodoo Graphics zal op zich prima draaien i.c.m. een AMD K6/2 450MHz of Intel Pentium II 450MHz.
Pas bij hogere klokfrequenties zul je tegen problemen aanlopen, een AMD Duron 1200 zal nog met een 3Dfx Voodoo Graphics werken, een AMD Athlon XP 1800+ niet meer.

quote:
Probleem wordt denk ik wel dat ik die spelen vast niet meer heb, zijn die ng ergens te dloaden als abandon ware of kopen jullie die ergens 2e hands op?
Downloaden kan mits legaal. Abandon-ware is niet altijd legaal. Ik dacht mij te herinneren dat Grand Theft Auto (1 en 2?) freeware zijn geworden. Anyways, een 3Dfx Demo zou vast nog wel ergens te downloaden zijn :)

Uiteraard is het ook mogelijk om te zoeken naar afgeprijsde games in een winkel of op een beurs. Bij sommige videokaarten zul je overigens ook games mee kunnen krijgen. Dat hangt af van de fabrikant. Bij de 3dfx Voodoo 3 3000 zul je bijvoorbeeld Unreal aan treffen. (Mits je de retail versie koopt met alles er op en eraan).

quote:
Afijn ik hoor wel als jullie nog tips hebben.

btw het valt me op dat iedereen over de 5000 en 6000 serie praat, een enkeling over de voodoo2, maar niemand over een voodoo 1. Waarom zit die laatste in het verdomhoekje?
De 3Dfx Voodoo Graphics valt wellicht ietwat buiten de boot omdat de mogelijkheden minder zijn. Met een 3Dfx Voodoo II kan men enorm veel bereiken (Call of Duty 2 draait er volgens mij nog op). Idem voor de 3dfx Voodoo 5 5500, deze kaart kan nog best veel nieuwere games draaien. Uiteraard geldt dit ook voor de 3dfx Voodoo 5 6000 maar deze kaart is wat exclusiever en niet voor iedereen zo makkelijk beschikbaar.

Profiel | http://thandor.net
I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Reg. datum: 01 juni 2001

Als ik nou 2 verschillende merken voodoo 2 kaarten bv diamond en nog wat koop om in sli te zetten. Hoe zit dan met drivers installeren, moet ik dn eerst de ene kaart en driver installeren en dan die van die andere fabrikant???

Misschien dat ga kijken naar 2 voodoo2 kaarten en liefst het zelfde maar dat kan natuurlijk niet altijd of is het slimmer om ipv 2 voodoo2 te kijken naar 1 voodoo300 kaart.
Het is namelijk voor retro gaming, quake1, eea duits helicopterspel assault ofzo en unreal.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Niet die Jism

Voodoo1 was ontzettend beperkt ja... Je kon er net Unreal (tournament) mee draaien in een "windowed" resolutie van 512x384 .. en dan had je nog weinig bots erin... Met echt oude games zoals Motorcross madness 2 van Microsoft , Quake 2 , en andere zut draaide het maar net..

Voodoo 2 was teminste een echte kaart :7 2de kaart erbij en je kan in magische 1024x768 spelen. Ik zoek nog eigenlijk een VooDoo 2 SLI setje (2 kaarten + kabel) maar ik denk dat ik er 1 of 2 keer plezier van heb, maar verder ook niet meer.

Geen spam meer! | Jism: waar dacht je dat die ballen voor waren dan.. Redundant brains :+

The Power Within
Reg. datum: 15 augustus 2003

Twee verschillende merken Voodoo 2 kaarten kunnen best samenwerken. Ik heb een 12mb en een 8mb V2 kaart samen weten te laten werken, na enig gepruts. Je zou deze eens moeten proberen: klik
Reg. datum: 01 juni 2001

Nou dan ga ik maar eens even op de hcc dagen kijken of ik wat vind. 1 of 2 voodoo2 kan nooit kwaad.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

WAT zeg je!?
Reg. datum: 30 januari 2006

Ik heb hier wat spullen bij elkaar verzameld :D

* _AvA_ heeft 2x voodoo 2 en 1x voodoo 1 erbij jeuj

Nou bouw ik mijn servertje om tot prehistorisch gamebakkie! en lekker knallen dan maar!

ik zie tomb raider 1 alweer tevoorschijn komen, en need for speed 2... en rayman 2... ow ow ow dat wil ik :D

kan win 98se overweg met dual processor systemen?
Biker Mice from Mars \o/
Reg. datum: 28 november 2000

Leuk, geen idee of het je bedoeling was, maar je kan niet een Voodoo2 SLI pakketje en een Voodoo Graphics samen werkend krijgen in 1 systeem :P

Nee, Windows 98 ondersteund zoals alle DOS/9x OS'sen van Microsoft geen SMP. Het werkt wel, maar je 2e CPU zal dan gewoonweg niks doen.

Vinnie wijzigde dit bericht 04-12-2006 22:01 (11%)

Reg. datum: 09 juli 2000

nee maar windows 2000 kan wel overweg met voodoo2 sli kaarten .
Daar waren ooit eens drivers voor (je kreeg alleen een melding bij opstarten)

Shifting gears

quote:
suijkerbuijk schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:13:
nee maar windows 2000 kan wel overweg met voodoo2 sli kaarten .
En Microsoft Windows XP en Microsoft Windows 'Longhorn' lang geleden ook. Microsoft Windows Vista heb ik nog niet geprobeerd al merk ik wel dat het bootmenu met een 3dfx Interactive, Inc. Voodoo4 4500 er niet al te best uit ziet. (Ja, ik heb nu een Voodoo4 4500 in mijn workstation).
quote:
Daar waren ooit eens drivers voor (je kreeg alleen een melding bij opstarten)
Melding? Ik kan mij bij zowel Microsoft Windows 2000 als XP geen melding herinneren. Enkel een Genport I/O error welke met een oudere Glide3x.dll tot het verleden behoorde :z.

I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Reg. datum: 09 juli 2000

nope ging over directx
Was wel een tijd geleden hoor (misschien met een driver fix opgelost)

Shifting gears

Jouw beschrijving is nogal onduidelijk, ik kan mij die 'melding met DirectX' niet plaatsen.

Overigens heb ik zojuist Microsoft Windows Vista 64-bit RC1 opgestart. Met de standaard VGA driver ging alles uiteraard - afgezien van de kleuren en de lage resolutie - keurig. Het installeren van de SFFT Driver (Alpha 42) bood helaas geen uitkomst. De driver werkte niet. Nu moet ik hierbij wel zeggen dat ik bij gebrek aan tijd het probleem niet heb kunnen analyseren en eventueel verhelpen.

Over het bootmenu (Selectie tussen Vista en 'earlier version of Windows') dat er niet correct uit ziet: Mogelijk is de monitor hier ook oorzaak van. Zo niet, dan de combinatie van de 3dfx kaart en de monitor. Iets met Hz'en en dergelijke ;).

WAT zeg je!?

Ik heb het een en ander opgezocht :)

zie hier:
hoe ik een sli kabeltje kan maken :)
http://forum.3dfx.cz/viewtopic.php?p=7349#7349

drivers voor de voodoo2 sli in xp :):) (zodat ik mijn dual processor nuttig kan gebruiken)
http://www.3dfxzone.it/enboard/topic.asp?TOPIC_ID=1839

een heeeeeele boel info over de sli en drivers blabla allemaal heel duidelijk :)
http://www.shifter.sk/helppage/default_fix.htm#SLIdrivers

een paar register settings
http://www.3dfx.cz/voodoo2/v2_reg.png

als het goed is staat er ergens nog een register hack tussen zodat 2 niet identieke kaarten met elkaar werken (zoals in mijn geval:P)

nu ga ik het systeem op mijn bureau in elkaar zetten en een kabel proberen te maken, dan ga ik XP installeren en de drivers. Es kijken nog hoe lang ik daarmee bezig ben :)

Groeten!

--edit--

@thandor:

kan jij nou lekker werken met vista? bij mij ging het niet bepaald lekker. De systeemspecs zijn ruim voldoende maar vista vrat al 800MB voordat ik een programma had opgestart. De drivers van mijn geluidskaart werden alleen geladen als ik op F8> load unsigned drivers drukte tijdens het opstarten. Al met al veel te veel moeite voor te weinig pleier (ik kon CoD2 niet spelen)

BTW ik hoop dat er wel te CoDsen valt met het systeem wat ik nu aan het maken ben van mijn server :)

_AvA_ wijzigde dit bericht 06-12-2006 18:31 (23%)
Reden: reactie op thandor toegevoegd

WAT zeg je!?

Jeuj ik kwam een banshee tegen in mijn kast =D

die heb ik maar als 2d kaart gebruikt... (t gaat erom dathij in het systeem zit)
Shifting gears

quote:
_AvA_ schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:16:
@thandor:

kan jij nou lekker werken met vista? bij mij ging het niet bepaald lekker. De systeemspecs zijn ruim voldoende maar vista vrat al 800MB voordat ik een programma had opgestart. De drivers van mijn geluidskaart werden alleen geladen als ik op F8> load unsigned drivers drukte tijdens het opstarten. Al met al veel te veel moeite voor te weinig pleier (ik kon CoD2 niet spelen)

BTW ik hoop dat er wel te CoDsen valt met het systeem wat ik nu aan het maken ben van mijn server :)
Microsoft Windows Vista draait op een systeem met een relatief moderne videokaart (en processor en RAM uiteraard) prima. Met de Voodoo4 was het echter geen succes wegens gebrek aan drivers.

WAT zeg je!?

Hmz,
met 3 3dfx kaarten in de kast, wilde het niet lukken.
Ik heb nu een matrox G400 DualHead als 2d kaart, en voodoo2 sli erbij gezet.

Alles stap voor stap, anders wilde het ding niet booten.

Ik heb alleen een kast nodig en een kvm switch. Alles open op het bureau... dat is zo stoffig en ik heb geen zin om alles telkens over te pluggen...
WAT zeg je!?

Inmiddels heb ik alles voor elkaar..

Bakkie draait geweldig, straks even drivers installeren. Heb alles netjes in een Ammo533 gestopt, en voor mijn gewone PC een nieuwe behuizing gekocht, teweten een Stacker 830 Evolution.

Is kijken of de spellen nu willen spelen :)

Ik laat van mijn horen :)
WAT zeg je!?

OK...

eerste poging om een spel te spelen liep helemaal in de soep.

Ik heb de driver gebruikt die ik in een eerdere post aangaf.
Rayman 2 zag mijn 3dfx kaarten en begon met installeren voor voodoo glide.
Toen zag het er nog rooskleurig uit. Maar toen... ik klikte op play, een misvormd (inlaced) 3dfx glide logo kwam tevoorschijn en ik kreeg een BSOD, DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUALL ofzo.

HELLUPPPPP!!!!! kan iemand me vertellen wat ik moet doen?

moet ik een glide vervangen ofzo, of misschien een andere driver proberen?
HD4850 @ 32 C :9
Reg. datum: 19 februari 2002

Geen Windows XP draaien :+

Maar goed, kwa drivers is het wel vaker een zootje. Mogelijk kan ook SP2 roet in het eten gooien.
Heb je al andere driver geprobeerd?

Aan alcoholhoudenden worden geen minderjarigen verstrekt.

Shifting gears

Wat voor specificaties heeft het systeem? Volgens mij draaien de laatste reference drivers van de 3Dfx Interactive, Inc Voodoo Graphics en Voodoo II niet zo goed op AMD K6-2 en AMD Athlon systemen wegens een bug in de driver. Het gebruik van een ietwat oudere driver zal daar uitkomst bieden (wellicht is een oudere glide3x.dll al voldoende :z)

Zodra je de nieuwere drivers zoals FastVoodoo2 XP V4.0 Gold Edition gebruikt zul je de problemen i.c.m. bepaalde AMD processoren niet tegenkomen. Daar is het namelijk reeds verholpen. De FastVoodoo2 XP V4.0 Gold Edition drivers zijn voor zowel Microsoft Windows 9x als 2K/XP beschikbaar en kun je hier vinden.

Het draaien van Voodoo II kaarten in NT5+ systemen is overigens geen enkel probleem. Enkel de Direct3D functie ontbreekt dan. Verder zal het in principe geen problemen opleveren. Hierbij zijn slechts twee uitzonderingen. Men draait een systeem met een nVidia nForce 2 waardoor de zogenaamde Genport I/O error optreedt. Dit is prima te verhelpen met een oudere glide3x.dll. Anderzijds zullen de kaarten incompatible kunnen zijn met moderne systemen. Bepaalde Voodoo II's weigeren simpelweg dienst te doen in bepaalde nieuwere chipsets (Voodoo II i.c.m. SiS748 zal lastig kunnen worden. Met nForce2 en i865 draait het prima).

Mochten drivers niets uithalen (wees wel zeker dat je alles netjes geuninstalleerd en geïnstalleerd hebt!) dan kun je altijd nog de hardware zelf controleren. Ik lees namelijk het volgende:
quote:
een misvormd (inlaced) 3dfx glide logo kwam tevoorschijn
"inlaced". Wellicht bedoel je daar mee interlaced? Indien dat zo is kan het probleem ook met de SLI functie te maken hebben. Immers wordt het beeld dan per kaart interlaced (De éne kaart doet de on-even lijnen, de ander de even lijnen). Zodra het SLI kabeltje defect is kun je dit soort problemen krijgen. Uiteraard is het ook verstandig om slechts één kaart te proberen.

Naast Rayman 2 moet je ook eens proberen om andere demo's te draaien. Probeer eens de 3dfx Donut demo (diegene die bij de FastVoodoo2 XP drivers zit is anders dan diegene die je hier kunt downloaden. Niet de demo zelf maar de meegeleverde bestanden) of iets dergelijks.

Thandor wijzigde dit bericht 08-01-2007 20:19 (7%)

WAT zeg je!?

Dank voor de reply, dacht inmiddels dat het topic uitgestorven was.

Ja, ik bedoelde inderdaad interlaced.
Ik heb de drivers die jij aanwees geprobeerd, met resultaat dat ik nu een spelletje kan spelen.

Het ziet er alleen niet uit, en voor mijn gevoel komt dat beeld direct van de 2d kaart af.
Ik zal eens wat specificaties opgeven:

MSI MS-6321 mobo
2x 1000Mhz Pentium 3's (met golden orbs op 7v, die nog steeds herrie maken)
2x 40GB IDE schijf op ATA100 controller
Cd-rewriter/dvd speler combo drive

Matrox G400 DualHead
Voodoo 2 Sli, met zelf geknutselde sli kabel.

Ik zal eens een screen posten.
Met rayman 2 is het de mist in gegaan met die nieuwe drivers, ik krijg een error, kan niet eens in het spel komen.
Ik heb een paar CDtjes gevonden van een Voodoo 1, en daarvan heb ik wat demo-tjes geinstalleerd..
Kon met een bepaalde demo wel in het spel komen, maar het beeld zag er zo slecht uit, dat ik niet eens het gevoel had dat het door de 3d kaarten heen is geweest.

Ik heb wel eens gelezen over het gebruik van 'oudere' dll bestanden, maar heb geen idee waar ik moet zoeken. Ik wil er best wat voor doen, maar van sommige dingen heb ik echt de ballen verstand.
Ben wel bereid wat te leren en ben maar meteen op zoek gegaan, maar ik kom niet verder dan wat jij allemaal gezegt hebt :)

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.

BTW: als het Sli kabeltje stuk zou zijn, dan zou ik toch geen beeld moeten hebben in windows? Of worden de kaarten alleen aangesproken zodra de dll's geladen worden en fungeren voor de rest alleen als doorlus-ding-geval.

Voor de duidelijkheid, ik heb opgezocht hoe ik het sli kabeltje moest maken (4 binnenste draden keren) en hoe ik de kaarten aan moest sluiten (G400> 1e voodoo > beeldscherm (daarbij de 2e vooodoo alleen via de sli kabel aangesloten op de eerste))

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven...

--edit--

vergeten te vertellen: de kaarten zijn van andere merken maar hebben wel zelfde hoeveelheden geheugen. Ik gebruik XP SP2 MCE 2005
Heb geen aparte drivers voor de G400 geinstalleerd.

--edit2--

Ik had de oude drivers niet verwijderd (staan op bureaublad) maar die kan ik zo weghalen.
Wellicht kan ik proberen daarvan de glide dlls te gebruiken.

_AvA_ wijzigde dit bericht 08-01-2007 21:20 (8%)

Shifting gears

quote:
_AvA_ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:16:
Ik heb een paar CDtjes gevonden van een Voodoo 1, en daarvan heb ik wat demo-tjes geinstalleerd..
Kon met een bepaalde demo wel in het spel komen, maar het beeld zag er zo slecht uit, dat ik niet eens het gevoel had dat het door de 3d kaarten heen is geweest.
Dat kun je testen :).
Start het spel op en eenmaal in het spel haal je de verloopkabel van de Voodoo II af. Dan kan er geen 2D signaal meer doorheen. Gaat het beeld dan uit? Dan had je niet de '3dfx-graphics'. Blijft het beeld gewoon aan (met de D-SUB direct op de Voodoo II) dan heb je échte 3dfx-graphics :Y).
quote:
Ik heb wel eens gelezen over het gebruik van 'oudere' dll bestanden, maar heb geen idee waar ik moet zoeken. Ik wil er best wat voor doen, maar van sommige dingen heb ik echt de ballen verstand.
Ben wel bereid wat te leren en ben maar meteen op zoek gegaan, maar ik kom niet verder dan wat jij allemaal gezegt hebt :)
Menig van die bestanden zijn te vinden in de SYSTEM32 directory van Windows. Daar zou je eventueel oudere DLL's (welke je kunt vinden in oudere drivers. (Gewoon unzippen, dan zie je de losse files)) inzetten.
quote:
BTW: als het Sli kabeltje stuk zou zijn, dan zou ik toch geen beeld moeten hebben in windows? Of worden de kaarten alleen aangesproken zodra de dll's geladen worden en fungeren voor de rest alleen als doorlus-ding-geval.
De SLI kabel is de 34 pins kabel binnen in de PC. De kabel buiten de PC is de zogenaamde VGA pass through cable.
Omdat Microsoft Windows enkel 2D is zal de Voodoo II geen werk verschaffen. Enkel in 3dfx aangestuurde applicaties zullen de kaarten in actie komen en dán pas wordt er gebruik gemaakt van de SLI kabel. Je kunt dus prima in Microsoft Windows komen met 2 Voodoo II's in het systeem zonder überhaupt een SLI kabel aan te sluiten.
quote:
Voor de duidelijkheid, ik heb opgezocht hoe ik het sli kabeltje moest maken (4 binnenste draden keren) en hoe ik de kaarten aan moest sluiten (G400> 1e voodoo > beeldscherm (daarbij de 2e vooodoo alleen via de sli kabel aangesloten op de eerste))

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven...
Installeer de G400. Installeer één Voodoo II. Plug de monitor in de Voodoo II. Je houdt dan nog twee aansluitingen over. Zet daar de VGA pass through cable op en alles is aangesloten. Ga dan testen. Als alles eenmaal werkt zet je de tweede Voodoo II erbij. Sluit de de SLI kabel aan en je bent klaar. Aan de 2e Voodoo II komt dus geen monitor of iets dergelijks te hangen.
quote:
vergeten te vertellen: de kaarten zijn van andere merken maar hebben wel zelfde hoeveelheden geheugen. Ik gebruik XP SP2 MCE 2005
Heb geen aparte drivers voor de G400 geinstalleerd.
Ik heb weinig ervaring met het mixen van verschillende soorten Voodoo II's. De geheugenconfiguratie zal - voor zover ik begrepen heb - in ieder geval géén garantie zijn dat het werkt. Wel heb ik meerdere malen gehoord dat de nieuwere drivers (waar FastVoodoo2 XP ongetwijfeld onder valt) wel overweg kunnen met verschillende kaarten. Tot op heden heb ik dit zelf nog niet getest.
Voor de zekerheid kun je het beste eerst met één kaart testen.
Dan sluit je eventuele SLI problemen uit :).

Thandor wijzigde dit bericht 05-01-2008 18:56 (11%)
Reden: Ranzige typo

WAT zeg je!?

Ik ga alles proberen wat je hebt gezegt,

nu ga ik de Glides vervangen en backuppen. Maar eerst de test zonder pass through cable :)
WAT zeg je!?

Heb de glides vervangen, geen resultaat.
Toen 1 kaart eruit gehaald...

En ja hoor :) tataaa: het vintage gevoel :P

Heerlijk.
Nu nog even kijken waar het precies is misgegaan met die sli kabel.
Nu ga ik nog een aantal games proberen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat rayman 2 nog steeds niet wil.

--Edit--

Abondonware?

_AvA_ wijzigde dit bericht 02-02-2007 20:13 (23%)

Shifting gears

Het kan twee oorzaken hebben: De SLI kabel is niet goed of de kaarten werken niet samen :).

Of iets wel of niet abandonware is kun je wel opzoeken. Zie de FAQ:
quote:
Abandonwarez

Abandonsoftware zijn programma's waarvan de leverancier expliciet heeft aangegeven dat deze vrijelijk te verspreiden zijn. Programma's als Windows 3.11 zijn dit echter niet. Verzeker jezelf ervan dat een programma inderdaad vrijelijk te verspreiden is, anders is het namelijk gewoon warez die je aanbiedt / verzoekt. Maak in je reactie duidelijk dat het om vrijelijk te verspreiden spul gaat en 'bewijs' dit.
Het "dan heb ik niets gezegd" is ook niet geheel de bedoeling. Zie dit stukje van diezelfde FAQ :)
Subtiele hint: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif voor zowel dubbelposten als de abandonwarez ;).

Terug naar de Voodoo's. Ik heb zojuist een Guillemot MaxiGamer3D² 8MB getest in een moederbord met een i965 chipset op 300MHz en een Intel Pentium D 920 'ES' op 3,6GHz. Dit samen met 2GB RAM gaf geen enkel probleem.
De Voodoo II lijkt dus nog prima te kunnen draaien in (menig?) high-end systeem :).

HD4850 @ 32 C :9
Reg. datum: 19 februari 2002

quote:
_AvA_ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:54:
Heeft iemand hier btw need for speed 2 se liggen? ik had een originele (mijn eerste computer spel ooit) maar die is foetsie :(

ik weet niet of het inmiddels al abondonware is, anders heb ik dit niet geschreven ;)
Nou je het er over hebt, die hoort hier ergens over de zolder heen te dwalen. Zal wel eens een keer wat stofplukjes optillen...

Aan alcoholhoudenden worden geen minderjarigen verstrekt.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: