Welke geluidskaart bij Logitech Z-5500?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.791 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-02 13:16

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Hallo,

Ik ben verliefd geworden op de Z-5500 van Logitech... En heb deze na lang wachten en sparen eindelijk besteld..!
Ik ben nu sinds vorige week bezig om er een goede geluidskaart bij te zoeken. Dat vlot niet echt, want ik was van plan om een SB Audigy 2 ZS erbij te halen, maar die zijn nergens meer te krijgen. (wat een rotstreek!)

Ik heb nu een Hercules Muze 5.1 DVD en die wil ik naar een andere computer overzetten. Maar welke geluidskaart is dan prima om de Z-5500 op aan te sluiten. Graag wil ik 'm digitaal aan kunnen sluiten want ik kijk vaak DVD's (heb gelezen dat het geluid bij films digitaal beter is en bij games analoog).

De kaart mag ook weer niet te duur zijn, ben bereid er tot ongeveer 60 euro aan uit te geven aangezien de rest van 't geld al in die set zit :)

Kunnen jullie mij advies geven over een goede geluidskaart van rond die prijsklasse met een digitale uitgang? Ik heb zelf al rondgekeken, maar mijn verstand van geluidskaarten is echt nada dus ik kom er zelf niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:26

Piggen

Lekker bakkie

Terratec Aureon 5.1 of 7.1
Hercules Fortissimo 4

Die hebben het in ieder geval standaard. Voor bepaalde Creative kaarten (Live! 24-bit, Audigy 4) was daarvoor een module beschikbaar als optie, als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Thx voor de reply,

Ik heb de Terratec Aureon 5.1 (FUN) en de Hercules Fortissimo 4 al zien staan. Maar ik hoor altijd erg goede dingen over Creative en bijna niks over andere producenten. Hoe staat het met de kwaliteit van deze kaarten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-02 08:15
Ik ben zeer tevreden van m'n Audigy ZS....maar is geloof ik iets duurder... Heb trouwens ook een Z-5500 & werkt samen fantastisch >:)

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-04 20:17
Mvdlaak schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:18:
Thx voor de reply,

Ik heb de Terratec Aureon 5.1 (FUN) en de Hercules Fortissimo 4 al zien staan. Maar ik hoor altijd erg goede dingen over Creative en bijna niks over andere producenten. Hoe staat het met de kwaliteit van deze kaarten dan?
Toevallig heb ik beide kaartjes gehad.
De 5.1 Fun van Terratec maakt gebruik van een cmedia chip en de Fortissimo 4 van een via envy 24HT (kan je al aardig wat reviews van vinden).

Verder heeft tomshardware nog een review van de fortissimo 4: http://www.tomshardware.com/2005/01/27/does_hercules/

Mijn eigen mening is dat de Fortissimo 4 daadwerkelijk een stuk beter is dan die Terratec 5.1 Fun. Het geluid van de fortissimo is beter en de software ook. De Aureon had voor mijn gevoel nogal wat last van ruis (Echter dat was danwel analoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Maar er is ook nog de 7.1, die ook een Via Envy heeft en weer een stuk beter is dan de 5.1. Meer features (Dolby Digital encoding bijvoorbeeld) en ongetwijfeld beter geluid en software.
Mvdlaak schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:18:
Thx voor de reply,

Die doen weinig of niets onder voor Creative (als ze al onderdoen), alleen heeft Creative het grootste stuk van de taart en presteren ze wat beter in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Hmm, als er een goede kans is dat je ruis hoort in de Terratec dan valt die al af. Zeker met het geluid dat de 5500 produceert en mijn eisen, kan dit zeer storend zijn op den duur.

Thx voor de link naar de review RonaldMade.
Als niemand met een alternatief komt dan kies ik voor de Fortissimo 4. Toch jammer de de Audigy 2 ZS nergens te krijgen is.

@ MPMad:
Bedoel je de Terratec 5.1 Fun?

[ Voor 7% gewijzigd door Mvdlaak op 23-01-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41

vr6-only

Blub Blub

wat is dit dan?

pricewatch: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

edit: sorry, keek net en zag overal end of life...

[ Voor 33% gewijzigd door vr6-only op 23-01-2006 14:12 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:45

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

neem een x-fi music. heb m zelf in combi met de z-680. werkt perfect :D

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De meeste shops hebben em niet meer, of tegen belachelijke prijzen.

Snelle editter :P

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 23-01-2006 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Mvdlaak schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:07:
@ MPMad:
Bedoel je de Terratec 5.1 Fun?
Ja, maar dat is in principe dezelfde kaart als de 5.1 PCI. Het verschil is dat de Fun een gamepoort heeft en dat er wat games worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
De X-Fi music heeft geen digitale uitgang, behalve dan op de X-Fi I/O Console (optie), maar dat is voor mij geen optie. Plus dat ik het kaartje nogal aan de prijzige kant vind..

Ik heb de Audigy 2 ZS nog wel gezien bij de mediamarkt,.. 94 euro!
Maar daar was de 5500 ook 86 euro duurder dan bij PCZaak...
Al met al een belachelijk dure winkel die mediamarkt..

Conclusie: De Hercules Fortissimo zou de beste optie zijn in mijn geval? Binnen de prijsklasse, digitale output en goede prestaties, alhoewel dat beter kan...

Als je de 5500 digitaal aansluit dan doet deze toch al het decoderen enzo? Dus dan is het Dolby Digital encoding oid toch niet nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Mvdlaak op 23-01-2006 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-04 20:17
Mvdlaak schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:26:
De X-Fi music heeft geen digitale uitgang, behalve dan op de X-Fi I/O Console (optie), maar dat is voor mij geen optie. Plus dat ik het kaartje nogal aan de prijzige kant vind..

Conclusie: De Hercules Fortissimo zou de beste optie zijn in mijn geval? Binnen de prijsklasse, digitale output en goede prestaties, alhoewel dat beter kan...
Het kan natuurlijk altijd beter, maar de prestaties in geluid weergeven zijn net zo goed als die van een Audigy 2 ZS bijv. Enige waar de prestaties wat mager zijn is bij games. Maar als je naar prijs/kwaliteit verhouding kijkt is het een perfect kaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Klopt media markt is niet altijd de goedkoopste maar weet je wta ik dan altijd doe dan zoek ik een zaak wat goedkoper is en dan neem ik bewijs mee neer de mediamarkt en ze geven dan altijd ene lagere prijs :). Is nog altijd gelukt

En de Creative X-Fi heeft wel een digitale uitgang op de kaart hoor? Heb zelf ook de Z-5500 Digital _/-\o_ icm Creative Audigy 2 ZS .

maar zou dat truukje eens uithalen bij jouw Media Markt waar dat ook is.

[ Voor 5% gewijzigd door loodgieter op 23-01-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Als je de 5500 digitaal aansluit dan doet deze toch al het decoderen enzo? Dus dan is het Dolby Digital encoding oid toch niet nodig?
De x-fi heeft wel degelijk een digitale uitgang. de mijne zit via de coaxiale input op me z-680 aangesloten ;)

dit doe je door een jack naar tulp plugje er tussen te stoppen.
als je daarna in de driver van de kaart de interne decorder uitzet dan zal je externe decoder op de z5500 netjes z'n werk doen.

dit geld overigens voor meerdere creative kaarten doe dit al sinds de audigy, audigy 2 zs en nu met de x-fi music.

[ Voor 6% gewijzigd door Hubert op 23-01-2006 14:46 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Kijk even naar de M-Audio Revolution 7.1 :) Er is nog een shop in de pricewatch die deze dingen op voorraad heeft voor 79 euro. VIA Envy24HT chip, coaxiale uitgang (de Z5500 heeft coaxiale ingang ook, dus :) ) en goeie analoge geluidskwaliteit.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
De mediamarkt kan lagere prijzen geven volgens hun policy, als die winkel maar binnen een straal van 30 km ligt en het geen webshop is. Het was dus wel een webshop waar ik de set voor 284 euro's heb zien staan. En die verkoper werkte toen niet meer mee :P

Ik dacht dat de X-Fi dus geen digitale out had vanwege deze gegevens op HardwareTotaal:
Aansluitingen:
FlexiJack (Digital In / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack
Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center) via 3.50 mm minijacks
AUX_IN line-level analog input

Is die FlexiJack dan ook een digitale out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
De M-Audio Revolution 7.1 klinkt idd zeer interessant! Goede reviews..
Maar de verzendkosten van 15 euro maken deze kaart wel opeens erg duur.. En afhalen is geen optie omdat ik dan 4 uur in de trein zit :O

Thx voor alle hulp!
Het wordt de Hercules kaart,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Mvdlaak schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:52:
De mediamarkt kan lagere prijzen geven volgens hun policy, als die winkel maar binnen een straal van 30 km ligt en het geen webshop is. Het was dus wel een webshop waar ik de set voor 284 euro's heb zien staan. En die verkoper werkte toen niet meer mee :P

Ik dacht dat de X-Fi dus geen digitale out had vanwege deze gegevens op HardwareTotaal:
Aansluitingen:
FlexiJack (Digital In / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack
Line level out (Front / Rear / Center / Subwoofer / Rear Center) via 3.50 mm minijacks
AUX_IN line-level analog input

Is die FlexiJack dan ook een digitale out?
de meest linker aansluiting is idd digitaal out ook.
maar goed veel plezier met je hercules kaart . dat was voor mij eens maar nooit weer :7

[ Voor 9% gewijzigd door Hubert op 23-01-2006 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119937

Heb sinds dit weekend de Logitech 5500 Speakerset en ben het allemaal een beetje aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt. Nu kom ik er naar mijn bescheiden mening achter dat ik geen digitale uitgang heb op mijn geluidskaart. Deze topic is niet echt verder gegaan met een advies wat een geschikte geluidskaart is voor de speakerset. Kan iemand mij hier een beetje de goede kant opsturen.

Het liefst hou ik het bij een Creative geluidskaart, en dan hoef ik er niet al die poespas bij. Ik wil alleen een geluidskaart met een digitale uitgang. En dan gelijk mijn volgende vraag : welke kabels gebruik ik daarvoor, of worden die bijgeleverd. Zoals de meeste wel weten wordt bij de speakerset niets bijgeleverd op dat gebied, maar van andere producten die ik in de loop van de tijd gekocht heb, heb ik wel een optische kabel overgehouden : die gebruiken?? Graag advies.

Ik heb nu een Creative SB Audigy LS soundkaart.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44
SB Audigy 4 of een SB X-fi Xtrememusic. Eerste is in OEM versie te vinden voor iets meer dan 40 euro, de andere kost ongeveer 100 euro maar is een van de beste kaarten momenteel verkrijgbaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Om dit topic nog eens een 2e kick te geven: ik ben aan het kijken naar een Z-5500, en deze heeft dus 2 digitale ingangen: coaxiaal en optisch. Als ik het goed begrijp is er tussen deze 2 onderling geen kwaliteitsverschil, en is het het goedkoopst de set coaxiaal aan te sluiten (alleen duurdere geluidskaarten hebben ook optisch). Verder zou de X-fi music/gamer een goede kaart zijn hiervoor.
Een goede kabel zou dan bv deze zijn, icm een tulp naar jack plug. Dit is dan ook de enigste kabel die dient worden aangesloten te worden tussen pc en speakerset.

Klopt het wat ik hier allemaal blaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Neok_ op 10-08-2007 22:41 ]

Pagina: 1