Canon pakt parallel-import aan

Pagina: 1
Acties:
  • 790 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gozoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 02:24
Bron: http://www.telegraaf.nl/i-mail/31730291/Canon_pakt_parallel_import_aan.html

Canon pakt parallel-import aan vr 13 jan 2006, 16:40

AMSTERDAM - Camera- en printerfabrikant Canon gaat de strijd aan met de parallel-import. Hierbij worden goederen die bestemd zijn voor de Aziatische en Amerikaanse markt aangeboden in Europa.

Bij parallel geïmporteerde producten kunnen consumenten zonder passende ondersteuning en garanties komen te staan. "Veel parallel geïmporteerde producten blijken compatibiliteitsproblemen te hebben, zoals het ontbreken van de juiste softwarepakketten, aansluitingskabels en bruikbare handleidingen in de juiste taal", waarschuwt Canon.

Canon heeft onlangs via een kort geding voor elkaar gekregen dat het Nederlandse Crown International niet langer parallel geïmporteerde Canon cameraproducten mag aanbieden. Ook internetverkoper Priskrig uit Zweden heeft illegaal Canon-producten geïmporteerd en op de Europese markt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 12:06
Dat is wel vervelend, Crown was altijd lekker goedkoop :/

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59
Betreft dat de internationale versies? Dus degene zonder Nederlandstalige handleiding? Of is dat weer iets anders?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:55

Floor-is

5.2

Dan zal ook Corne van Iperen wellicht zijn assortiment nog eens moeten reviseren :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Nee, het betreft apparatuur uit een andere afzetmarkt (ander continent). Camera's uit Duitsland willen nog wel eens goedkoper zijn, en zijn bedoeld voor de Europese markt. Camera's (grijs) importeren uit Duitsland mag dus wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Kan iemand mij uitleggen wat er illegaal zou zijn aan het importeren van een zooi camera's uit China en die hier verkopen aan consumenten?

Ik snap dat Canon daar niet blij mee is, vanwege kabeltjes / handleidingen etc die niet in de juiste taal zijn, maar ik kan er niet bij dat het illegaal zou zijn.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Nvidiot schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:31:
Kan iemand mij uitleggen wat er illegaal zou zijn aan het importeren van een zooi camera's uit China en die hier verkopen aan consumenten?

Ik snap dat Canon daar niet blij mee is, vanwege kabeltjes / handleidingen etc die niet in de juiste taal zijn, maar ik kan er niet bij dat het illegaal zou zijn.
Bij parallel geïmporteerde producten kunnen consumenten zonder passende ondersteuning en garanties komen te staan.
Wat denk je, dat bedrijf XX geen schade oploopt doordat klanten aankomen zetten met producten waar ze, in de regio, geen support voor hebben? Zowel financieel als op gebied van reputatie is grijze import voor de fabrikant dus schadelijk. Op basis daarvan worden importeurs aangepakt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nvidiot schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:31:

Ja dat kan ik. Canon heeft het merkrecht op "Canon" in de EER (dat omvat de EU + Noorwegen en IJsland en nog een of ander ministaat). Dat betekent dat alleen zij producten mogen verkopen met de naam Canon er op binnen de EER. Dat recht verliezen ze zodra ze het desbetreffende producte zelf binnen de EER in het verkeer hebben gebracht, dat wil dus zeggen dat als je een door Canon binnen de EER in het verkeer gebrachte camera in bezit hebt dan mag je hem op marktplaats weer doorverkopen.

Bij deze parallelimport gaat het om camera's die buiten de EER, namelijk China en andere landen, door Canon in het verkeer zijn gebracht. Dat betekent dus dat als jij die invoert in Europa dat je ze niet door mag verkopen, omdat ze niet met de toestemming van Canon in het verkeer zijn gebracht.

@Floris: Dat blijkt niet uit jurisprudentie, maar staat gewoon in wetgeving (dus komt het ook in jurisprudentie voor, maar de regel is niet ontwikkeld in de jurisprudentie). Sla bijvoorbeeld de Benelux merkenwet er maar eens op na en kijk naar art 13A. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 19-01-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Nvidiot: Het is wel illegaal geworden nu er jurisprudentie is dat je geen niet-voor-nl/europa bestemde goederen meer mag verkopen aan cosumenten (hoe zit dat voor andere bedrijven?). Hierdoor heeft de producent meer grip op de afzetmarkt en de hierdoor te voeren prijzen.
Kijk als je een product koopt dat eigenlijk voor de Aziatische markt bedoeld was, krijg je misschien niet de juiste kabels, maar als je dat van te voren weet maakt het weinig uit zou je zeggen. De producent kan echter een ander prijsbeleid er op nahouden voor bepaalde werelddelen. Bijvoorbeeld omdat men hier meer afzet wil krijgen, omdat er andere "verzendkosten" zijn etc etc

Natuurlijk is het voor Canon belangrijk dat ze grip heeft op het prijsbeleid, om zodoende er voor te kunnen zorgen dat de winst (en andere doelstellingen) gemaximaliseerd worden. Dat lijkt niet in het voordeel van de consument, maar kan het wel zijn op de lange termijn... Je wil niet nog een "KM-SONY" verhaal :Y)

INCA had de aanval al ingezet:
http://www.europe-nikon.c...uageID=5&editorialId=1697

[ Voor 10% gewijzigd door Floor-is op 19-01-2006 16:48 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Camera- en printerfabrikant Canon gaat de strijd aan met de parallel-import. Hierbij worden goederen die bestemd zijn voor de Aziatische en Amerikaanse markt aangeboden in Europa.
Vraag me af of ze Amerikaanse winkels ook aan gaan pakken. Vrijwel alle fotowinkels daar (dus ook de niet webshops) verkopen van populaire producten ook een grey/import versie. Een ding van $69 is dan opeens $59, maar ze geven wel minder garantie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gizz schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:50:
Vraag me af of ze Amerikaanse winkels ook aan gaan pakken. Vrijwel alle fotowinkels daar (dus ook de niet webshops) verkopen van populaire producten ook een grey/import versie. Een ding van $69 is dan opeens $59, maar ze geven wel minder garantie.
het is canon nederland die de strijd aangaat met de grijze import en ik denk dat canon nederland weinig invloed heeft in de VS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 02-08 13:13

Garyu

WW

Wat weer een verhaal apart is natuurlijk, want INCA is de -Nederlandse- importeur, en niet de Europese. Als jij een Duitse Nikon koopt, mag die volgens mij bij elk Europees servicepunt laten repareren (Europese garantie). Het hele verhaal van de heer Mopperkont geldt voor producten van buiten de EU...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:13:
[...]
het is canon nederland die de strijd aangaat met de grijze import en ik denk dat canon nederland weinig invloed heeft in de VS...
In het telegraaf (tja) nieuwsbericht hebben ze het anders ook over een Zweedse zaak die illegaal bezig is en wordt er niks gezegd over alleen Canon Nederland? Maar jij hebt misschien andere bronnen gelezen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gizz schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:20:
Maar jij hebt misschien andere bronnen gelezen :)
ik heb inderdaad iets anders gelezen - weet niet meer waar - maar canon nederland is iig een zelfstandige onderneming zonder juridische banden met canon japan. vandaar dat ik er vanuit ging dat alleen canon nederland de grijze import in nederland aanpakt (iets wat, als dat juridisch mogelijk is, goed te begrijpen is vanuit het standpunt van canon nederland). maar het zou goed kunnen dat canon zweden(?) datzelfde doet, ze hebben iig te maken met europese regelgeving, iets waar ze in de VS een stuk minder last van hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22

Spotter

Lichtnicht

Floris schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:27:
Dan zal ook Corne van Iperen wellicht zijn assortiment nog eens moeten reviseren :/
ik zal morgen wel even vragen, ga er toch langs (en nee geen nieuwe lens.... helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Canon Nederland N.V. heeft natuurlijk wel degelijk juridische banden met Canon Inc.als haar aandeelhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gozoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 02:24
Uitgebreider bericht met commentaar van een Canon-medewerker:
http://www.computerpartner.nl/articles/7269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel treurig als Canon meent dat het haar Nederlandse klanten een dienst bewijst als het deze paralel import blokeert. Ze kunnen het de retailers lastig maken maar uiteindelijk vragen ze voor een bijna identiek produkt in Nederland gewoon meer geld dan voor het zelfde produkt in Azie of de VS.

Als je kijkt naar de prijzen in het VK kan het nog veel erger dan hier maar een uniforme prijs die enkel per land kan verschillen door BTW en andere fiscale redenen zou toch wat beter overkomen. Daarnaast kunnen ze het op lange termijn moeilijk tegen houden als de verschillen te groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:56:
Het is wel treurig als Canon meent dat het haar Nederlandse klanten een dienst bewijst als het deze paralel import blokeert. Ze kunnen het de retailers lastig maken maar uiteindelijk vragen ze voor een bijna identiek produkt in Nederland gewoon meer geld dan voor het zelfde produkt in Azie of de VS.

Als je kijkt naar de prijzen in het VK kan het nog veel erger dan hier maar een uniforme prijs die enkel per land kan verschillen door BTW en andere fiscale redenen zou toch wat beter overkomen. Daarnaast kunnen ze het op lange termijn moeilijk tegen houden als de verschillen te groot worden.
Precies, ze kunnen beter de oorzaak dan de verschijnselen aanpakken. Zo heeft bijv. Porsche ook de grijze import aangepakt in Europa, je betaald nu gewoon in ieder land dezelfde netto-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 21-07 09:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:56:
Nieuwsflash: een bedrijf handelt niet in het belang van zijn klanten, maar in het belang van zijn aandeelhouders. Als bedrijf probeer je je koopvee klanten tevreden te houden voor zover dat in je eigen belang is, bijvoorbeeld om ze te overtuigen om nu of de volgende keer een van jouw producten te kopen (als mensen een niet werkende parallele import krijgen, en die zonder succes claimen bij Canon Europa zal dat schade aan de merknaam veroorzaken). Ik ken geen enkel commercieel bedrijf dat als doelstelling heeft om de klanten zo goedkoop mogelijk te voorzien van zijn producten, in winst maken daarentegen zijn er wel een aantal geïnteresseerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Bad Seed op 19-01-2006 23:21 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:27:
Toch niet... Wij kopen al sinds geruime tijd uitsluitend in via de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 02-08 13:13

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:40:
[...]

Goed nieuws :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:40:
[...]

Te grappig dat een gerespecteerde onderneming binnen de community blijkbaar aanwezig is op dit forum. Hulde!

Overigens vind ik als 'normale winkelier' dat er nog steeds sprake is van een vreemde procesgang bij Canon. Bedrijven die exclusief handelen in producten van buiten de EER worden aangepakt, maar bedrijven die deels handelen in producten van Canon NL en deels van buiten de EER worden niet aangepakt. Hierdoor is het nog steeds mogelijk dat bedrijven als KE en broer konijn (en nu houd ik even wijselijk mijn mond over corne) de markt verzieken (voor de winkeliers) door objectieven te importeren van alle habbiebabbie landen. Een heel simpel voorbeeld hiervan is dat ik de 70-200 L IS USM niet eens kan inkopen voor de bedragen die sommige webwinkels ervoor vragen. Dat doet mij niet eens vermoeden dat zij die krengen importeren, ik ben er zelfs zeker van dat zij dit doen (mede omdat mijn collega bij broer konijn een 300/2.8 L IS USM heeft gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:43:
[...]
Te grappig dat een gerespecteerde onderneming binnen de community blijkbaar aanwezig is op dit forum. Hulde!
Niet zo moeilijk, vandaag geregistreerd en slechts één bericht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 13:14

tazzman

a real boardmonkey

Mr. Liu schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:01:
[...]

Corne is anders al heel lang actief op DPZ.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:01:
[...]

Ik herhaal, te grappig....

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens moet de eerste keer zijn toch ?

Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat Canon ook de winkeliers aanschrijft die deels parallel en deels officieel doen. Op zich vind ik het wel goed dat er enige structuur komt en duidelijkheid over de kwestie parallel vs EU. Canon NL moet daarentegen wel hun distributiekanaal in NL op de schop nemen. Er is geen enkele distributeur in NL die L objectieven op voorraad heeft liggen en de high-end camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik met je eens. Alles komt uit Belgie..... Ik vind dat Canon de organisatie gewoon verder moet professionaliseren door nog maar te opereren als Canon EU ipv Canon NL. Lever standaard een Engelstalige gebruiksaanwijzing en laat de klant de gebruiksaanwijzing naar keuze downloaden. Dan hoef ik niet elke keer te verklaren dat een NL talige gebruiksaanwijzing 3 tientjes kost.

offtopic:
Wanneer ga je eens beginnen met het leveren van Minolta objectieven tegen een leuke prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oh, en wat dacht je van de giller van prijsstelling van toebehoren? Iets simpels als een nieuwe viewfinder cover kost in Dld aanzienlijk minder dan in NL ... en dat stukkie rubber komt in beide gevallen uit hetzelfde Canon distributiecentrum HIER IN NEDERLAND!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een deel is dat onzin aangezien de meeste winkeliers er maar een willekeurige prijs op plakken. Je gaat als concument toch niet shoppen voor een klein dingetje. Anders wordt het als je een online winkel hebt, want dan kun je alleen maar op prijs concurreren (kort door de bocht versie) Ik was gisteren even bij Foka in Rotterdam, maar je wilt niet weten wat die voor een Samsonite tasje (and for that matter een willekeurige andere accessoire) durven te vragen. Die prijs ligt echt 50% boven de gemiddelde verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmm hier ben ik op zich niet zo happy mee, maar ik vraag me af hoe het zit met de service van al gekochte goederen. Ik heb namelijk eerlijk geen idee of mijn 17-40 F/4L (gekocht bij Crown) import is ja of nee, en als er wat is wil ik hem wel terug kunnen sturen...

Ik wist dat het met sommige camera's gebeurde, de zwarte 300D bijvoorbeeld, maar met glas?

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 20-01-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
neographikal schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:19:
Hmm hier ben ik op zich niet zo happy mee, maar ik vraag me af hoe het zit met de service van al gekochte goederen. Ik heb namelijk eerlijk geen idee of mijn 17-40 F/4L (gekocht bij Crown) import is ja of nee, en als er wat is wil ik hem wel terug kunnen sturen...
Je kunt het ding dan natuurlijk altijd naar Crown sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:19:

Ik wist dat het met sommige camera's gebeurde, de zwarte 300D bijvoorbeeld, maar met glas?
Het gebeurt veel meer met glas dan met camera's. Nogmaals Canon NL biedt L glas aan voor een prijs waarbij mijn inkoop + BTW boven de verkoopprijs van konijn bv ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:13:
[...]
Dat denk ik niet, het is Canon Europa NV ook in Nederland gevestigd (A'veen). Dat is wat anders dan Canon Nederland.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiterindelijk is het in het belang van Canon EU & NL om een actief en gezond distributie netwerk in Nederland te hebben. Dit betekend dat de inkoop prijzen zo moeten zijn dat er marge te verdienen is voor retailers in Nederland. Maar zo denken ze er bij Canon niet helemaal over. Een simpel voorbeeld van dat er ergens iets mis is:
- Konijn biedt op het moment een EF 16-35 2.8L USM lens aan voor onder de 1300,-
- Omdat ik vannuit Amsterdam wat te ver moet rijden en jeuk heb voor een nieuw speeltje bel ik een retailer in de stad op en die verteld me dat de NL versie retail in de lijst staat voor 1800,-
- Ik zeg ok das leuk maar das een adviesprijs en dat advies van Canon kun je negeren
- Zegt hij: Ja maar mijn inkoop is 1400.- dus het blijft lastig (EX-BTW!)
- Ik zeg: Bedankt maar zo graag wil ik nou ook weer niet een fotozaak om de hoek sponsoren

Nu kan het zo zijn dat de retailer liegt maar ik vermoed dat het echt gaat om verschil in prijsbeleid. Ik denk dat het voor mij toch maar een International versie wordt en als er iets stuk is dat de lens op reis gaat naar US/VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik koop hem in bij Canon NL voor ergens in de buurt van de 1500 euro (incl BTW). Let met name op het woordje in de buurt, maar het kan zeker zo zijn dat die fotograaf gewoon gelijk heeft en dat hij idd 1400 ex BTW betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:53:
- Ik zeg: Bedankt maar zo graag wil ik nou ook weer niet een fotozaak om de hoek sponsoren
Nou ja...echt sponsoren doe je 'm niet. Hier 'verdient' ie welgeteld €134 mee. Daar zit dus niet zijn eigen onkosten in. Vind je het gek dat niemand die dingen op voorraad heeft?

Toch is het lastig voor de consument. Ik snap best dat een winkelier ook moet leven, maar als ik geconfronteerd wordt met een prijsverschil van een paar honderd € ga ik inderdaad ook niet zo snel naar de fotoboer op de hoek. Het is natuurlijk een verhouding. Als het om een dure L gaat is een paar tientjes wel weer acceptabel. Maar voor €200 ga ik toch net zo makkelijk een blokje om. Hoewel ik dergelijke dure dingen liever niet in het (verre) buitenland haal. Onlangs toch een mooie Sigma 100-300 gescoord voor €555 in Duitsland. Kassa, ding zit normaal toch boven de €700. Binnen EU durf ik het wel aan, maar bv Hong Kong is mij te tricky met BTW en invoerrechten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 07:04
Dat parralel import aanpakken is logisch en ook niet per defenitie slecht. Als ze daarnaast maar wel blijven werken aan hun garantie en service. Ik weet niet hoe het bij Canon zit maar van de houding van Inca garantie krijg ik rillingen op mijn rug.
Door haar exclusiviteit mag Inca Import BV als enige de met copyright beschermde Nederlandse gebruikshandleidingen en software bij haar producten meeleveren. Bovendien neemt zij als importeur de verantwoordelijkheid op zich voor het afhandelen van klachten en reparaties die betrekking hebben op de door Inca Import BV gevoerde producten.
Op deze wijze wordt duidelijkheid geschapen en worden eventuele teleurstellingen na de aanschaf van een Nikon digitale camera voorkomen.
Dit is niet te rijmen met een globaliserende wereld. Daarin kan ieg Nikon een voorbeeld nemen aan anderen, bijvoorbeeld Olympus. Garantie/service moet zeker naar een Europees niveau, maar eigenlijk gewoon wereldwijd!

Olympus heeft het eerste jaar een wereldwijde garantie het tweede jaar een Europese. Handleidingen kan je netjes op internet vinden en laders zijn bijna wereldwijd te gebruiken (voltages tussen 100 en 240) verloop stekkertje is natuurlijk wel noodzakelijk maar die heb je ook nodig voor je scheerapparaat. Alleen de software kan je nog niet downloaden, maar elk software pakket heeft wel alle talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:31:
[...]

Het gebeurt veel meer met glas dan met camera's. Nogmaals Canon NL biedt L glas aan voor een prijs waarbij mijn inkoop + BTW boven de verkoopprijs van konijn bv ligt.
Maar wat moet er dan gebeuren als er wat met de garantie is? Half Nederland loopt dan met geimporteerde lenzen rond zo onderhand :) Doet Canon Europe hier in Nederland er dan wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:53:
[...]

Maar wat moet er dan gebeuren als er wat met de garantie is? Half Nederland loopt dan met geimporteerde lenzen rond zo onderhand :) Doet Canon Europe hier in Nederland er dan wat aan?
Nee Canon levert wereldwijde garantie op glas, met voorbehoud van arbeidsloon (logisch zij hebben niks verdiend). Echter, de verkoop van producten voor een andere markt kunnen ze wel blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

JumpStart schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:32:
Oh, en wat dacht je van de giller van prijsstelling van toebehoren? Iets simpels als een nieuwe viewfinder cover kost in Dld aanzienlijk minder dan in NL ... en dat stukkie rubber komt in beide gevallen uit hetzelfde Canon distributiecentrum HIER IN NEDERLAND!
In NL is er al een heftig verschil tussen de eyecups voor mijn 1D2, als je een beetje zoekt heb je hem voor ±16 euro, als je zomaar een winkel inhobbelt kan het je nog wel eens richting de 35 euro kosten... Een dergelijk prijsverschil is al belanchelijk, maar komt vaker voor. Kijk voor de gein eens naar de pricewatch voor een KM D7D... Prijzen varieren van onder de 700 tot over de 1100 euro :o

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:53:
Uiterindelijk is het in het belang van Canon EU & NL om een actief en gezond distributie netwerk in Nederland te hebben. Dit betekend dat de inkoop prijzen zo moeten zijn dat er marge te verdienen is voor retailers in Nederland. Maar zo denken ze er bij Canon niet helemaal over. Een simpel voorbeeld van dat er ergens iets mis is:
- Konijn biedt op het moment een EF 16-35 2.8L USM lens aan voor onder de 1300,-
- Omdat ik vannuit Amsterdam wat te ver moet rijden en jeuk heb voor een nieuw speeltje bel ik een retailer in de stad op en die verteld me dat de NL versie retail in de lijst staat voor 1800,-
- Ik zeg ok das leuk maar das een adviesprijs en dat advies van Canon kun je negeren

Nu kan het zo zijn dat de retailer liegt maar ik vermoed dat het echt gaat om verschil in prijsbeleid. Ik denk dat het voor mij toch maar een International versie wordt en als er iets stuk is dat de lens op reis gaat naar US/VK.
Tsja, als er iets stuk gaat stuur je hem op naar broer Konijn, niet jouw probleem hoor :) Voor zover ik weet is iedere winkel in NL verplicht om een jaar lang je gekochte ding te accepteren voor reparatie, kostenloos voor zover ik weet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 07:04
Grrrrrene schreef op maandag 23 januari 2006 @ 17:48:
Tsja, als er iets stuk gaat stuur je hem op naar broer Konijn, niet jouw probleem hoor :) Voor zover ik weet is iedere winkel in NL verplicht om een jaar lang je gekochte ding te accepteren voor reparatie, kostenloos voor zover ik weet.
Dat is wel zo maar als Konijn hem terug moet sturen naar weet ik veel waar dan kan het wel eens erg lang duren voordat je je camera terug hebt. En vast niet iedereen is zo'n goede klant van Konijn dat je een leencamera/leenslens mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ExCibular schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:11:
[...]

En vast niet iedereen is zo'n goede klant van Konijn dat je een leencamera/leenslens mee krijgt.
Mwoah, als ik op een zaterdagmiddag bij Konijn aan kom zetten
hoef ik niet eens een kaartje te trekken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Gelukkig is er nog eBay als het echt moet (Met BTW risico's van dien)

@ Mig29: Ik was ook bij Foka voor een iXus 50. (Voor een hele strakke prijs gekocht, goedkoopste van NL toen) en vroeg tevens naar een batterij. Ah uh jah: Meneer die kost 80 euro. Ik: WTF? 80 Euro. En de namaak dan? Jah uh: Die kost 60 euro. Haha echt absurt. Die originele kost dus daar 50 euro boven de inkoopprijs :P. Gelukkig bij mijn vaste Marktplaats batterij man voor 14 euro een goede namaak gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

gozoman schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:57:
Canon heeft onlangs via een kort geding voor elkaar gekregen dat het Nederlandse Crown International niet langer parallel geïmporteerde Canon cameraproducten mag aanbieden.
Verkoopt Henk nou eigenlijk nog wel voor aantrekkelijke prijzen aan particulieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
Hij staat nog op marktplaats dus het lijkt me wel, zou wel jammer zijn als Crown wegvalt.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Misschien een beetje off maar ik moet zeggen dat zeker in deze tijd van globalisatie en internetsales het importeursschap eens onder de loep genomen moet worden. De gang van zaken zoals het nu gaat is simpelweg niet meer van deze tijd. Deze discussie gaat over Canon maar er zijn ook andere importeurs die hier mee te maken hebben, Inca is hier al genoemd.

Tuurlijk zitten hier veel haken en ogen aan. Maar ik denk dat als we afstappen van deze oude systematiek de consument, en uiteindelijk de producent, er zeker baat bij heeft.
Pagina: 1