GF7800GTX 256MB vs. ATi X1800XT 512MB

Pagina: 1
Acties:

• Xzero
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09-2023
Heey,

Ik wil een videokaart kopen maar ik twijfel hiertussen. Meeste vrienden van me zeggen dat ik beter de GeForce 7800GTX (TOP) 256MB kan nemen omdat zij ermee bekend zijn, maar persoonlijk denk ik dat ATi X1800XT 512MB sneller is. Moederbord is A8N-SLI en heb een AMD64 4000+. Als ik wat advies van jullie kan krijgen zou ik dat erg fijn vinden. (Prijs maakt niet uit, het gaat om de performance)

Mvg,
Xzero

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als de prijs niet uit maakt kan je het beste een 7800GTX 512MB nemen. Is standaard een stuk hoger geklokt voor zowel mem als core. En is de beste videokaart op dit moment verkrijgbaar.

Verwijderd

http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga_charts_viii/

Hier wordt uitgebreid gekeken naar de nieuwste pci-express kaarten.

Heb je uberhaupt een beetje op google of got gezocht alvorens het vragen?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hier zijn zoals gezegd benchmarks van. Ik geloof dat de X1800XT sneller is in de hogere resoluties.

Maargoed, lees het maar eens na :)

• Xzero
ja wel op GoT, maar niet op google...

@Bartjuh: Ok, prijs maakt niet uit, maar ik vroeg om deze 2, niet die 512 GTX ;)..

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:30

Format-C

Tracing Rays

Ik heb er net een discussie over in het ATi topic; kijk maar eens.

Volgens mij maakt het bijna geen verschil, en kan je het beste de goedkoopste van de 2 nemen, of welk merk je zelf prefereert. :)

[rml][ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 31[/rml]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Simpel.

Voor games zonder AA en AF is de GTX sneller. Zodra je AA en AF gebruikt is de XT Sneller. Dus als jij 1920 reso's gebruik ga je geen AA en AF gebruiken dus zou je beter voor een GTX kunnen gaan.

De X1800 XT heeft wat meer features voor de toekomst dus als unreal 3 uit is zal het me niet verbazen als deze ineens 50% sneller is.

Maar als ik jou was even wachten. De 24e komt de X1900 XT en de X1900 XTX uit. De G71 zal waarschijnlijk in maart komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Xzero
Wat is AA en AF precies... dat snap ik niet, want ik weet namelijk niet welke games nou wel AA en AF hebben en welke niet...

Verwijderd

Je hebt een asus A8N-SLI bord...... ondersteunt dat ook crossfire van ati ?

Ik dacht zelf van niet dus ik zou lekker een nvidia kaartje nemen, past beter bij je nforce chipset, en in de toekomst kun je evt een extra kaart in sli modus plaatsen

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Dito als voorganger,
je hebt een SLI moederbord. Als je een nVidia koopt kun je later nog gaan SLIen.
Met een ATI moet je dan later een nieuw moederbord kopen als je wil gaan Crossfiren :/

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 10:55
Hangt ook een beetje vanaf wat je favoriete spellen zijn..

nVidia is beter in OpenGl en ATI in Direct3D, ben je zoals ik bv. een fervente Quake speler ga dan voor nVidia

Systeem Specs

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 09 januari 2006 @ 22:57:
Simpel.

Voor games zonder AA en AF is de GTX sneller. Zodra je AA en AF gebruikt is de XT Sneller. Dus als jij 1920 reso's gebruik ga je geen AA en AF gebruiken dus zou je beter voor een GTX kunnen gaan.

De X1800 XT heeft wat meer features voor de toekomst dus als unreal 3 uit is zal het me niet verbazen als deze ineens 50% sneller is.

Maar als ik jou was even wachten. De 24e komt de X1900 XT en de X1900 XTX uit. De G71 zal waarschijnlijk in maart komen.
LOL !
UT2004 enz.. hebben allemaal beter op Nvidia gedraaid en nu nog *feit*
Unreal 3 (UT2007) , zal oftewel op de 7800GTX 256 evengoed draaien of beter of mss 2-3 fps minder in 2500*... maar in gewone resoluties zal er niet veel verschil zijn.. de 7800GTX / X1800XT zullen het even zwaar hebben. Denk maar niet dat je met een X1900XTX er ook al bent..
Die verschillen tussen de videokaarten zijn tegenwoordig 5 - 8 fps / spel.
Gewoonweg zielig :( GPU's gaan niet zo goed meer verkopen als ze dit gaan blijven doen..
Ik koop vandaag een X1800 voor 550euro volgende week komt de X1900XTX , dan kost die X1800XT nog 300 euro 8)7

• Xzero
Welke moederbord zou dan kunnen crossfiren die tegelijk ook AMD64 aan kan? en wanneer praten we over een hoge resolutie, ...*...?

EDIT:
Nee, ik hou niet echt van Quake games enzo. Meer wat rustigere zoals voetbalspellen en strategy spellen... soms speel ik ook wel Counter Strike, maar dit doe ik ook niet echt al te vaak....

[ Voor 44% gewijzigd door Xzero op 10-01-2006 00:01 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 17:38

HeepH

Dope Rapper

Counterstrike en af en toe een potje fifa, en daar een 7800gtx voor aanschaffen, weet je wat je aan het doen bent :)? (no offence,maar een 6600 gt kan dat ook perfect aan)

http://specs.tweak.to/16495

• Xzero
Ach wat maakt het uit... Het is nu of nooit een computer kopen, en als ik het doe, wil ik het ook direct perfect doen :p... Er komen vast wel spellen uit in de toekomst zoals UT2007 die ik ook ga spelen enzo. Dus graag je advies :D

Verwijderd

Ik zou in dat geval voor de nvidia gaan, en er eventueel later eentje bij prikken.

Verwijderd

Dat crossfire zou ik niet voor gaan, dat kost je uiteindelijk meer terwijl je aan een GTX veel meer hebt.
De laatste tests die ik me kan onthouden was SLI iets van 50% boost terwijl Crossfire iets van 33%boost gaf. Het zal nog wel even duren voordat een GTX icm met een 4000+ te weinig wordt.
Je hoeft dan ook geen duur crossfire moederbord te halen als het zover is. en 2 GTXen in SLI zal ook die Unreal 3 engine wel fatsoenlijk draaien op hoge resoluties.

• Xzero
Ik heb ergens gelezen over een AT8 moederbord waarmee je crossfiren kan... maar is die al uit of niet, want ik kan nergens een prijs zien te krijgen... (ik ga toch verder op crossfire en geen SLI, want na een tijdje GeForce heb ik hier wel genoeg aan gehad..)

Verwijderd

Ja het is jouw keuze natuurlijk, Dit is een crossfire board van DFI...wel best prijzig.
Ik weet trouwens ook niet precies hoe dat zit maar moet je niet eerst een Master kaart kopen ofzo? en dan een andere erbij als slave? zijn die er wel van de X1800XT?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Occy74 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:25:
Hangt ook een beetje vanaf wat je favoriete spellen zijn..

nVidia is beter in OpenGl en ATI in Direct3D, ben je zoals ik bv. een fervente Quake speler ga dan voor nVidia
door een driver update zijn bij de X1800 series die verschillen geminimaliseerd
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:31:
[...]

LOL !
UT2004 enz.. hebben allemaal beter op Nvidia gedraaid en nu nog *feit*
Unreal 3 (UT2007) , zal oftewel op de 7800GTX 256 evengoed draaien of beter of mss 2-3 fps minder in 2500*... maar in gewone resoluties zal er niet veel verschil zijn.. de 7800GTX / X1800XT zullen het even zwaar hebben. Denk maar niet dat je met een X1900XTX er ook al bent..
Die verschillen tussen de videokaarten zijn tegenwoordig 5 - 8 fps / spel.
Gewoonweg zielig :( GPU's gaan niet zo goed meer verkopen als ze dit gaan blijven doen..
Ik koop vandaag een X1800 voor 550euro volgende week komt de X1900XTX , dan kost die X1800XT nog 300 euro 8)7
rendementen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst
en dit is niet iets wat van deze tijd is, gewoon onzin wat je nu zit te keuvelen, 'vroeger' was het het zelfde verhaal

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 17:56
@Goldensample

wat X-Limited zegt klopt wel.
de bewering van Astennu dat de X1800 best wel 50% sneller kan zijn dan de 7800gtx in Unreal 3 is onzin want dit kan niemand met zekerheid zeggen, want het spel is verre van uit.
het voordeel van de X1800xt in het spel Unreal 3 zalz ijn dat hij over 512MB geheugen beschikt de GTX maar 256MB.
het voordeel van de 7800 is dat Unreal 3 een Nvidia game is waardoor het spel erg sterk voor deze kaart geoptimaliseerd is, dat en Unreal 3 zal in elke frame gebruik maken van VTF, een techniek die bij de 7800 in de GPu hardwarematig verwerkt zit, de ATI kaart mist deze feature maar zal een software matige work around gebruiken.
Of de ATI oplossing even goed is of zwakker is kan niet gezegd worden omdat de game er niet is.

Dus ik zelf denk dat deze 2 kaarten in een game zoals Unreal 3 vanwege melkaars voordelen elkaar niet veel zullen ontlopen.

aan de TS
speel je veel verschillende games (DX en OpenGL) en kun je het geld missen ga dan voor de X1800XT het is een super kaart.
Wil je geld sparen ga dan voor de 7800GTX deze doet niet veel onder voor de X1800 en zal je ook veel plezier bezorgen.

ik zelf zou wachten tot eind deze maand de X1900 komt want dan zullen die 2 kaarten wel in prijs zaken, Nvidias G71 word begin februarie verwacht.

ps. dit is een keuze die je zelf moet maken want het is jouw geld.
ook het open van zulk een topic is een slecht idee want je zult altijd fanboys hebben (maakt nix uit hoeveel posts ze hebben) die hun merk verreweg het beste vinden.
De kaarten ontlopen elkaar in de meeste games niet veel en beide hebben hun fouten koop dus degen die je prijs/kwaliteit het beste past, en vergeet die hoge resoluties (1600x1200 en hoger) tenminste als je een TFt hebt want die heeft een max res.

[ Voor 17% gewijzigd door Deadsy op 10-01-2006 16:44 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
x1800xt 512MB, op hogere resoluties. (wat je dus ook zou spelen met zo'n kaart)
Pagina: 1