Cyphax schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:05:
[...]
Ideaal is inderdaad anders. Hoe gaat dat op de PSP met WiFi eigenlijk? Ook gewoon een korte batterijtijd?
Overigens lijkt WiFi op zo'n handheld me vooral leuk voor multiplayer. Een film kan wel op een kaartje even, dat is niet zo'n punt.

Weet ik niet precies, maar die zal hardwarematige encryptie hebben, op de GP2X moet ie dat in software doen waardoor de CPU continu belast wordt (en die slurpt veel). Nu heeft de GP2X goedkope en inefficiente hardware die absoluut niet gemaakt zijn waarvoor ze gebruikt worden in de GP2X, dat zorgt ervoor dat het ding betaalbaar is zelfs in kleine oplages (de PSP wordt minstens een factor 1000 meer gemaakt en verkocht) maar helaas ook dat bijna alles in software gedaan moet worden.
De hardware onderdelen in de GP2X zijn alleskunners, dat is normaal positief, maar voor een mobiel apparaat helaas negatief, dat wil namelijk zeggen dat het nergens echt goed in is. In de PSP kan Sony bijvoorbeeld eenvoudig een super efficiente chip erbij zetten die bepaalde dingen volledig met een minimaal stroomverbruik kan regelen, de GP2X kan dit niet. Gelukkig heeft de GP2X wel weer een voordeeltje namelijk Linux. Linux is gemaakt voor die andere alleskunners namelijk PC's, PC's zijn ook nergens echt goed in, maar kunnen wel vanalles. Hierdoor zie je hardware die bijna niets kan en ladingen software die alles kunnen regelen. (denk aan software RAID vs full hardware RAID).
Dit zorgt ervoor dat de CPU continu belast wordt en ook dit is een alleskunner die behoorlijk slurpt en niet bijster efficient is. Wil je dus nog een beetje over hebben voor het afspelen van filmpjes (wat ook weer een voorbeeld is van iets wat 100% in software gedaan moet worden) dan is het haast onhaalbaar om in de achtergrond nog WiFi met encryptie te hebben draaien.
Ook de goedkope USB stickjes zijn gemaakt voor PC's en laptops, dat wil zeggen dat ze meestal niet super klein zijn, een vrij groot bereik hebben (en daarbij dus een flinke stroom requirement) maar ook dat ze vaak 100% in software werken (de hardware is alleen een zender en een interface naar de zender, de rest doet de CPU in de PC/laptop). Niet echt ideaal voor een GP2X dus.
Je bent aangewezen op de goedkope USB sticks omdat je anders exotische chipsets krijgt waar weer geen drivers voor te krijgen zijn (laat staan drivers die al geport zijn naar de GP2X).
Ik denk dat de makers van de GP2X vast gekeken hebben naar WiFi mogelijkheden, maar besloten hebben dat het onhaalbaar is (je apparaat wordt minstens 20 euro duurder, je hebt CPU kracht tekort dus het is nutteloos en het halveert je accu tijd wat toch al niet al te best was).
Ik heb met mijn GP2X al een keer flink zitten prutsen, ik heb een powered USB host poort erop gemaakt en ik had toevallig een Prism USB WiFi sticky liggen, maar na vele uurtjes hopeloos geprutst te hebben met niet werkende drivers heb ik het opgegeven. Ik heb het dus nooit aan de praat gekregen (is ook al lang geleden, misschien zijn er inmiddels goede ports van de prism drivers), maar merkte al wel dat op de accu werken niet echt haalbaar was, sowieso had ik een niet mega efficiente step-up erin zitten, maar zelfs al pak je daarvoor een super efficient model blijven WiFi stickies slurpers.
De GP2X is een geweldig ding, maar er zitten flink wat beperkingen aan, ze hadden van mij die 2e CPU kunnen laten gaan en de 1e (en dan dus enige CPU) een klap efficienter mogen maken, met betere speedstep. Dan was ie veel nuttiger, het gros van de homebrew (incl emu's) kan niet eens gebruik maken van die 2e CPU omdat dat veel te lastig is. En ook al gebruik je de 2e CPU maar een beetje moet ie nog 100% aanstaan waardoor de accu tijd al gehalveerd wordt.
Touchscreen is wel iets wat er al aan het begin in had moeten zitten, dan was het al een beter ding geweest, dan had je bijvoorbeeld RTS'en erop kunnen spelen, maar ook allerlei standaard PDA spul.