Toon posts:

Best Buy Guide voor videokaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Poll: Wat vinden jullie van een Best Buy Guide voor videokaarten?
Goed idee
Slecht idee
Anders, nameklijk (vul in)

Ik zou het zelf wel handig vinden als er een Best Buy Guide voor videokaarten komt, en dat er elke maand bijvoorbeeld de beste videokaart worden gekozen van tussen de €50 en de €100, eentje van tussen de €100 en de €150, eentje an tussen de €150 en €200.

Zo voorkom je misschien ook de meest gevraagde vraag op dit forum: "Welke videokaart moet ik kopen"

Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=104361&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Goed idee.
Alhoewel het een moeilijk geheel blijft. Maar een BBG is zeker slim voor dergelijke, onoverzichtelijke zaken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou eventueel wel bereid zijn om een Startpost te maken (wel met wat hulp van andere users) een soort groot 'welke videokaart moet ik nemen' topic, want er worden vrij veel topics over gestart ondanks dat je veel antwoorden zo kan vinden

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 12-12-2005 17:47 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijkt me weinig toe voegen. Prijzen zijn al in de pricewatch te vinden en voor prestaties zijn er legio benchmarks te vinden op internet. Verder is de keuze voor videokaart ook nog afhankelijk van het al dan niet beschikken over PCI-e, de behoefte aan 1 of 2 dvi poorten, evt. vivo etc.

Denk daarbij ook niet dat het het aantal topics zal doen afnemen, gezien het feit dat in CSL ook dagelijks topics geopend worden over systeem aanschaf terwijl daar ook gewoon een BBG én een centraal topic al voor is.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 12-12-2005 17:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Een goed idee lijkt mij, vind dat er nu sowieso te hardhandig word gemod als iemand vraagt om koopadvies."Ja ga maar googelen" :r, je kan imo best wel advies geven.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 14:10

aex351

I am the one

Geweldig idee, bespaard iedereen individueel zelf elke kaart te analyseren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:09:
Lijkt me weinig toe voegen. Prijzen zijn al in de pricewatch te vinden en voor prestaties zijn er legio benchmarks te vinden op internet. Verder is de keuze voor videokaart ook nog afhankelijk van het al dan niet beschikken over PCI-e, de behoefte aan 1 of 2 dvi poorten, evt. vivo etc.
De meesten die dit vragen zijn beginnende tweakers, een beetje ervaren tweaker kan zelf denk ik wel een kaartje uitzoeken.

Denk niet dat de beginnende tweaker 2 dvi poorten ofzo nodig heeft.
Wat je zou kunnen doen is voor
€50 tot €100 een goede AGP kaart uitzoeken en een goede PCI-e kaart, en dat bij de andere prijsklasses ook.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
Ik vind dit een geweldig plan! _/-\o_

Niet iedereen heeft de tijd om alle benchmarks en reviews door te spitten om zo tot een keuze te komen, en heel vaak zeggen de kaarten die als vergelijking worden gebruikt de zoekende persoon ook vaak niet veel, dus moet je die ook weer gaan vergelijken, etc. Ook zit er vaak veel verschil tussen kaarten van verschillende fabrikanten, de ene heeft meer software bijgeleverd, en de andere heeft sneller geheugen enzovoort... als er simpelweg een BBG is, met alle features per kaart netjes opgenoemd wordt het voor de potententiële kopers veel gemakkelijker om een weloverwogen keuze te maken.

Mn 3D printer blogje..

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:09:

Denk daarbij ook niet dat het het aantal topics zal doen afnemen, gezien het feit dat in CSL ook dagelijks topics geopend worden over systeem aanschaf terwijl daar ook gewoon een BBG én een centraal topic al voor is.
Klopt helemaal maar als je het ook maar een beetje volgt, zie je echt (te) regelmatig topics voorbij komen met telkens maar weer diezelfde vraag "ik heb dit en dat en welke kaart moet ik nu hebben :?"

Blijkbaar denken mensen eerder van "ik open wel een topic op GoT" dan dat ze enigzins zoeken of ook maar de moeite nemen om de FAQ te lezen.

Ik denk dat een simpele bestbuy al wel redelijk wat van deze topics zal tegenhouden eerlijk gezegd.

I'm not as think as you stoned I am

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 16:18

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Ik zou willen dat hij al af was, want ik zit momenteel te kniezen over het dan wel of niet aanschaffen van een nieuwe kaart. Mede doordat PCI-E nogal snel is opgerukt is het er allemaal niet makkelijker op geworden om nog een keuze te maken voor een AGP kaart in je systeem.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als dit er komt lijkt het mij wel verstandig dat er bij gezet word dat de cpu de bottleneck kan worden.

Verder vind ik het een goed idee.

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 06:38
Op "Toms Hardware Guide" heb je meestal wel goede reviews over recente kaarten.. zie bijv. dit hierbij heb ik ook mijn videokaart gekozen..

Verwijderd

Kijk dat is idd een goed idee :Y)

Zelf speur ik alle reviews etc af om te kijken wat ik het beste kan halen, maar ik hoor ook regelmatig van vrienden/collega's met de vraag: wat zou ik nou het beste kunnen kopen?

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

WooK schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:21:
[...]

Klopt helemaal maar als je het ook maar een beetje volgt, zie je echt (te) regelmatig topics voorbij komen met telkens maar weer diezelfde vraag "ik heb dit en dat en welke kaart moet ik nu hebben :?"

Blijkbaar denken mensen eerder van "ik open wel een topic op GoT" dan dat ze enigzins zoeken of ook maar de moeite nemen om de FAQ te lezen.

Ik denk dat een simpele bestbuy al wel redelijk wat van deze topics zal tegenhouden eerlijk gezegd.
Mja, als ze niet zoeken en de FAQ niet lezen dan zien ze die BBG waarschijnlijk ook niet staan ben ik bang.

En mensen die voor de flinke aankoop die een nieuwe videokaart is niet de tijd willen nemen om zichzelf in te lezen vallen imho onder de categorie mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en ik weet niet of je die mensen daarin nou ook nog zou moeten supporten.

Zelf een beetje zoeken is erg leerzaam, en bovendien kan het ook voorkomen dat je impulsief een bepaalde kaart koopt waar je achteraf spijt van krijgt. Zelf op onderzoek uitgaan geeft je niet alleen een beeld van wat er beschikbaar is, maar geeft je meestal ook een beter beeld van wat je zelf wilt hebben.

En naast de aspecten van videokaartkeuze die ik eerder al noemde speelt tegenwoordig je favoriete spel ook nog een rol in deze keuze, zie bijv. het feit dat voor doom3 nvidia geschikter is en voor HL2 ATI.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb zelf gestemd op "slecht idee" omdat iets minder dan "goed plan" er niet tussen staat. Ik vind het zelf een redelijk plan maar heb mijn twijfels bij het succes van een GPU best buy guide. Dit omdat het erg lastig is een goede GPU te adviseren als je niets over de rest van de hardware uit een systeem weet. Een 7800GTX op een P3 (als slecht voorbeeld maar slechts ter illustratie) is bv niet ideaal. Daarnaast gaat de GPU markt op dit moment bijna harder dan het uitkomen van de best buy guides.

Ik denk dat je een dergelijke BBG ook meer als richtlijn moet zien dan als absoluut advies. Daarnaast is er toch behoorlijk wat te vinden over GPU's zoals bv bij tomshardware zoals eerder aangegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 12-12-2005 17:35 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 10:45
Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:34:
[...]

Mja, als ze niet zoeken en de FAQ niet lezen dan zien ze die BBG waarschijnlijk ook niet staan ben ik bang.
Maar tenminste hebben ze iets nuttigs om te lezen. Ipv "lees de faq maar" krijgt men nu een BBG voor de neus geschoteld, wat hopelijk wellicht zal leiden tot meer zelf onderzoek.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-07 14:53
Bor de Wollef schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:34:
Ik heb zelf gestemd op "slecht idee" omdat iets minder dan "goed plan" er niet tussen staat. Ik vind het zelf een redelijk plan maar heb mijn twijfels bij het succes van een GPU best buy guide. Dit omdat het erg lastig is een goede GPU te adviseren als je niets over de rest van de hardware uit een systeem weet. Een 7800GTX op een P3 (als slecht voorbeeld maar slechts ter illustratie) is bv niet ideaal. Daarnaast gaat de GPU markt op dit moment bijna harder dan het uitkomen van de best buy guides.

Ik denk dat je een dergelijke BBG ook meer als richtlijn moet zien dan als absoluut advies. Daarnaast is er toch behoorlijk wat te vinden over GPU's zoals bv bij tomshardware zoals eerder aangegeven.
Maar daar is het topic dan weer voor
heeft het zin een pentium 1 met een 6800 GT videokaart?

Je moet vooral onderscheid maken in prijzen onder de 100
100-150
150-200
enz..

Verwijderd

Topicstarter
jimbojansen90 schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:31:
Op "Toms Hardware Guide" heb je meestal wel goede reviews over recente kaarten.. zie bijv. dit hierbij heb ik ook mijn videokaart gekozen..
Ik denk dat de meeste mensen 25 pagina's met technische info toch echt te veel is.

Wat nu het probleem is denk ik, is dat de mensen in één keer een te grote hoop aan info krijgen en dat ze door de bomen het bos niet meer zien en hier op GoT om advies vragen.

Als 1 iemand/groep uitzoekt welke kaart je het best voor een bepaalde prijs kan krijgen dan hoeft de rest het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Bor de Wollef schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:34:

Daarvoor had ik deze keuze 'anders, namelijk' gemaakt maar goed.

het zou handig zijn om idd misschien de geschatte minimale systeem eisen bij de videokaart neer te zetten.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 17:48 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Fantastisch idee .. Ik ben al de hele tijd aan het zoeken welke kaart ik zou kopen maar geraak er echt niet aan uit.

Ik vind ook dat er hier heel hoogdravend wordt gedaan door mensen die vinden dat we het allemaal maar zelf moeten zoeken. Ik ben iemand die zich heel hard bezig houd met computers en servers maar echt niet met welke GPU. Laat staan dat ik er nog aan uit geraak.

Een kaart tegenwoordig is niet meer gewoon een kaart, ze hebben allemaal verschillende specs en maten en geuren. En aan de nummering kan je ook niet meer verder gaan. De G-Force Mx400 was naar mijn weten slechter dan een G-Force3 Ti 200 etc. Ik kan/wil mij er niet mee bezig houden om al deze informatie ook nog eens op te slorpen.

Sorry voor mijn luiheid hierin, maar je kan gewoon niet alles gaan opzoeken in duizend-en-één topics!

Een best buy guide zo voor mij geweldig zijn!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk, dat het nuttig is voor mensen die er allemaal niet zoveel verstand van hebben, en voor mensen die gewoon te lui zijn om zelf te zoeken lijkt me overduidelijk.

Het punt is echter dat dit:
• Indruist tegen het idee dat je niet op GoT thuishoort als je kennis niet boven een bepaald niveau ligt.
• Indruist tegen het idee dat je niet op GoT thuishoort als je te lui bent om zelf te zoeken.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 01:02

Piggen

Lekker bakkie

Met de Pricewatch en Toms VGA Charts bij de hand moet je ook wel je keuze kunnen maken.
Het moet niet te veel 'Tweakers voor dummies' worden, vind ik dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Piggen op 12-12-2005 17:50 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:04
Ik vind het een slecht plan, omdat het niet te realiseren is. Er zijn zoveel verschillende videokaarten inmiddels. Hoe ga je dan bepalen wat de beste videokaart is? Want je kunt ze immers niet allemaal zelf testen. Je moet dan op reviews afgaan en die geven vaak ook een heel wisselend beeld. Dan is kaart X beter in de reviews en de week erop is kaart Y beter vanwege nieuwe drivers, die bij de een wonderen verrichten maar bij de ander de prestaties om zeep helpen. Dus naast prijs krijg je nog veel meer factoren die een rol spelen zoals drivers, ondersteuning voor andere OS-en dan Windows, type systeem waar de kaart in moet, speltype dat gespeeld wordt, wel of geen behoefte aan VIVO functionaliteit etc.

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:47:
Kijk, dat het nuttig is voor mensen die er allemaal niet zoveel verstand van hebben, en voor mensen die gewoon te lui zijn om zelf te zoeken lijkt me overduidelijk.

Het punt is echter dat dit:
• Indruist tegen het idee dat je niet op GoT thuishoort als je kennis niet boven een bepaald niveau ligt.
• Indruist tegen het idee dat je niet op GoT thuishoort als je te lui bent om zelf te zoeken.
Dit is een idee voor de tweakers site zelf, en niet voor GoT.
Ik denk dat die 2 punten die je noemt waarschijnlijk niet voor de hoofdsite gelden want anders was deze best buy guide er niet:
http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide

Want dan zouden de mensen die die guide gebruiken ook 'lui' en 'dom' (laag kennis niveau) genoemd kunnen worden. Ik ben zelf niet te lui om te zoeken en ook niet te dom, maar ik kan alleen nooit al die infomartie van al die videokaarten onthouden, laat staan met elkaar vergelijken.
Daarom zou ik het prettig vinden als er een paar slimme mensen op Tweakers dat voor de mensen met een wat lager kennis niveau kunnen doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 18:06 . Reden: typ fout ]

• Bor

Bor

Shailesh schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:36:
[...]

Maar tenminste hebben ze iets nuttigs om te lezen. Ipv "lees de faq maar" krijgt men nu een BBG voor de neus geschoteld, wat hopelijk wellicht zal leiden tot meer zelf onderzoek.
Ik denk zelf dat een BBG zal leiden tot minder zelf onderzoek. Dat kun je aan de huidige BBG's ook al een beetje merken. Ik lees / hoor regelmatig "ik heb hem uitgezocht omdat hij in de BBG stond". Een BBG zal zelf onderzoek imho niet bevorderen en ik denk ook niet dat dat het doel van een BBG is.

• Bor

Bor

biobak schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:51:
Ik vind het een slecht plan, omdat het niet te realiseren is. Er zijn zoveel verschillende videokaarten inmiddels. Hoe ga je dan bepalen wat de beste videokaart is? Want je kunt ze immers niet allemaal zelf testen. Je moet dan op reviews afgaan en die geven vaak ook een heel wisselend beeld.
Dat vind ik een heel erg goed punt eigenlijk. Je zou dan snel terecht komen op het overnemen van testresultaten van andere GPU tests die dezelfde info ook al makkelijk leesbaar en geordend weergeven. Een BBG kan handig zijn mits deze ook echt een toegevoegde waarde heeft. Indien je de testresultaten van bv toms hardware massa tests gaat overnemen zou je net zo goed kunnen volstaan met een link naar het originele topic.

Eigen reviews en tests zouden interessanter zijn denk ik.
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:52:
[...]

Dit is een idee voor de tweakers site zelf, en niet voor GoT.
Ik denk dat die 2 punten die je noemt waarschijnlijk niet voor de hoofdsite gelden want anders was deze best buy guide er niet:
http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide

Want dan zouden de mensen die die guide gebruiken ook 'lui' en 'dom' (laag kennis niveau) genoemd kunnen worden.
Het onderscheidende aan de huidige BBG's is dat het informatie betreft over gehele systemen waarbij door een groot aantal mensen naar de onderdelen is gekeken. Daar zit dus ook al een GPU tussen. Dit soort info vind je niet tot nauwlijks op andere sites.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 12-12-2005 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op maandag 12 december 2005 @ 18:33:
[...]

Dat vind ik een heel erg goed punt eigenlijk. Je zou dan snel terecht komen op het overnemen van testresultaten van andere GPU tests die dezelfde info ook al makkelijk leesbaar en geordend weergeven. Een BBG kan handig zijn mits deze ook echt een toegevoegde waarde heeft. Indien je de testresultaten van bv toms hardware massa tests gaat overnemen zou je net zo goed kunnen volstaan met een link naar het originele topic.

Eigen reviews en tests zouden interessanter zijn denk ik.
Als het op tweakers wat korten dan 25 pagina's samengevat kan worden in het nederlandse heb je al 2 dingen van grote toevoegende waarde.
Het onderscheidende aan de huidige BBG's is dat het informatie betreft over gehele systemen waarbij door een groot aantal mensen naar de onderdelen is gekeken. Daar zit dus ook al een GPU tussen. Dit soort info vind je niet tot nauwlijks op andere sites.
Die info over de videokaarten kun je inderdaad op andere sites vinden, maar wat nou de beste videokaart is voor 50/100 (etc..) Euro wordt niet vermeld.

Verwijderd

Naar mijn idee gaan de mensen teveel af op het idee van "kijk mij eens een betere videokaart hebben dan jou" en willen daarom een 'bewijs' dat het inderdaad zo is. Ik zie nu al replies voorbij komen in de trend van "kijk op tweakers.net, zij zeggen dat het de beste videokaart is" zonder inhoudelijk iets van het verhaal te begrijpen waarom dat nou zo zal zijn...

Een database (wiki) achtig iets met een verzameling links naar reviews zou wel handig zijn :)

Bovendien MOET je imho echt zelf onderzoek (ervaringen lezen over bijv. driver support etc etc etc) gaan doen wil je pc uitbreiden/upgraden met hardware, alleen al bijv. of het niet met elkaar 'vloekt' mbt een stabiel systeem zeg maar en of het uberhaupt nuttig is een bepaald hardware onderdeel te vervangen/uit te breiden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:08
Ik lees daadwerkelijk de BBG van PC's elke keer grondig, en baseer me er voor een stukje op. Desondanks koop ik alles in dezelfde winkel (erg goedkoop, goeie service, bij de deur), dus stel ik zelf de PC samen met de daar beschikbare componenten. De PC BBG geeft mij aldus een steuntje in de rug als ik zou twijfelen, en maakt mij helemaal niet lui (als ik niet akkoord ben met de BBG, zoek ik uit wie gelijk heeft).

Ondanks dat ik steeds volledig akkoord ben met de PC BBG, en alle nieuwsposts lees, kan ik met geen mogelijkheid volgen wat er op de markt bestaat van grafische kaarten, en hoe ze presteren. Het is niet door de bomen geen bos zien, het is door de miljoenen wouden de takjes niet meer zien. XT, Pro, cijfertjes, lettercombinaties, SE, en nog 100en toevoegingen maken het onmogelijk om ook maar een beetje te zien wat goed is. Waar is de goeie oude tijd dat een MX de simpele kaart was, en de rest beter, volgens de prijs.

Ik heb nu een ATI Radeon 9200SE, en ik zou echt niet weten wat die waard is, en welke ander kaart wel of niet een prestatieverbetering geeft, ook al heb ik nu en dan een poging gedaan die na een uurtje of 6 duidelijk maakt dat het niet te begrijpen is (is dit een complot van ATI en nVidia :? ).

Laat die guide alstublieft komen, voor die gemelde prijzen lijkt me ideaal, zodat je toch een startpunt hebt om een zoekactie te doen. Als je met een VGA BBG een recente referentie hebt (van prijs en prestatie), kan je gemakkelijk een (of zelfs 2) andere kaart(en) vergelijken dmv benchmarks, aangezien dan pas duidelijk is welk punt op de snelheidsgrafiek bijvoorbeeld 150 euro grafische prestatie is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Ik vind het een goed idee! Misschien is het wel een idee om de snelheden van de kaarten te bepalen aan de hand van de mensen op GoT hier! Zoals een soort grote poll waarin mensen hun systeem kunnen zetten met bijv. info over hun Graka, CPU, Geheugen, OS en dan de 3Dmark scores, Doom3 timedemo e.d. resultaten kunnen invullen.

Als dit gekoppeld kan worden aan de pricewatch op de een of andere manier krijg je een aardige up-to-date lijst lijkt me zo.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:56
Ik vind het echt wel een super idee :+

Als je bijv een kaart hebt gevonden uit de bbg (ik noem maar wat...een ''6800LE'') hebt je alvast een beginnetje en daarvan uit kan je wat makkelijker googlen en searchen over deze kaart en of deze bij je past :)

@ naftebakje

Ik ben het echt met je eens dat je van alle toevoegingen wel gek kan worden, gelukkig kan ik deze wel uit elkaar (maar ik spendeer ook wel enige uurtje's van me tijd op GoT 8) ).
Maar wil je gewoon een videokaart kopen dan kan ik echt begrijpen dat je niet meer weet welke kaart je moet kopen, en voor deze groep kan het handig zijn om de bbg te bezoeken en een geschenk uit de hemel zijn _/-\o_

Moet je nagaan hoeveel ''welke videokaart bij mijn budget'' of ''wat voor een videokaart past het beste bij mijn systeem'' topics :9 dit zal schelen.
Dat zal iedereen een hoop moeite besparen ;)

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:05:
[...]
Die info over de videokaarten kun je inderdaad op andere sites vinden, maar wat nou de beste videokaart is voor 50/100 (etc..) Euro wordt niet vermeld.
Dat komt omdat je dat niet voor elke situatie kunt vertellen.
RmanX schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:49:
Ik vind het een goed idee! Misschien is het wel een idee om de snelheden van de kaarten te bepalen aan de hand van de mensen op GoT hier! Zoals een soort grote poll waarin mensen hun systeem kunnen zetten met bijv. info over hun Graka, CPU, Geheugen, OS en dan de 3Dmark scores, Doom3 timedemo e.d. resultaten kunnen invullen.
Dan zul je geen objectieve info vinden. Het is voor een benchmark belangrijk dat alle GPU's op hetzelfde systeem worden getest om de invloed van het onderliggende systeem te beperken.

[ Voor 52% gewijzigd door Bor op 12-12-2005 20:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets wat ik geheel mis in deze discussie is verreweg de belangrijkste vraag die je je moet stellen als je een nieuwe videokaart zoekt:

Wat wil je exact doen met die kaart? Welke eisen stel je?

De enige reden dat mensen moeite hebben om een kaart te kiezen is omdat ze bovenstaande vraag niet goed op een rijtje hebben. "Goed" of "beste" bestaat simpelweg niet, kaarten zijn alleen goed in iets. En welke 'iets' je belangrijk vindt, is puur bepaald door je eisen.

Geen enkele best buy guide kan ooit jouw eigen eisen bepalen. Natuurlijk is voor veel mensen de 3D acceleration in een of andere API onder Windows XP een relevante factor, maar denk ook aan:

- wil je alleen Windows draaien of ook andere OSsen? (driver support!)
- is geluidsproductie belangrijker dan rauwe snelheid?
- kan je voeding de stroomverbruik aan?
- kan je portemonnaie de stroomverbruik aan?
- hoe diep (1 slot, 2 slots?) mag de kaart zijn
- ga je DVI (digitaal) en/of Dsub (analoog) aansluiten?
- hoe relevant is '2D' scherpte?
- heb je apps die specifiek een bepaalde kaart, chip of driver eisen?
- enz...

Ga er even vanuit dat elk van bovenstaande punten alleen ja/nee beantwoord kan worden, dan heb je al 2^8=256 verschillende mogelijkheden. Als je dan ook nog eens prioriteiten gaat leggen, dan worden het er nog veel meer. Dat is gewoon onmogelijk in een guide samen te vatten. Maar dat is WEL exact wat je doet als je zelf op zoek gaat.

Ik trek er rustig een avondje voor uit, maar ben dan ook achteraf zelden teleurgesteld geweest. Zoals men zegt, haastige spoed is zelden goed. Als je niet je prioriteiten stelt en even zelf op basis daarvan gericht gaat zoeken, dan kun je niet de juiste keuze voor JOUW situatie maken. Juist omdat er bij videokaarten zo ontzettend veel mogelijke prioriteiten zijn, heeft zo'n guide weinig zin.

Verder stellen we het niet op prijs als er zonder overleg enquetes gedropped worden. Redstorm, dat zou je mogen weten aangezien je vorige enquete ook gesloten werd. Waarom ga je nu zo snel na je officiele waarschuwing weer je kop meermaals stoten aan hetzelfde steen :? Wees gewoon even een echte tweaker en zoek dingen voor jezelf uit (waarbij Google kan helpen, maar het belangrijkste is om rustig na te denken: iedere zoektocht begint en eindigt tussen je eigen oren) - het is goedkoop om dan maar via een achterdeurtje als dit om mensen te proberen jouw uitzoekwerk voor je te laten doen :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-12-2005 21:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.