Optisch en kroonsteentje vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89303

Topicstarter
Ik heb een kort vraagje.

Ik een nieuwe home cinema set gekocht en heb de oude optische kabel van m'n creative setje gebruikt.
Als je in de winkels kijkt naar optische (glasvezel) kabels dan zie ik dat zie wel een stuk dikker zijn.

Nou is mijn vraag, zou ik een nieuwe dikkere kabel kopen of is dat niet nodig omdat de geluidskwaliteit hetzelfde blijft.

Ik neem aan dat ze trouwens bij zo'n creative setje niet de beste bekabeling geven omdat het een stuk goedkoper is allemaal.

Andere vraag...
Ik ben een beetje aan het prutsen en ik moet m'n rechter achter speaker helaas verder verplaatsen.
Bij mijn oude speaker deed ik dat door te verlengen met een kroonsteentje, dus ik dacht ik herbruik die gewoon maar het is me opgevallen dat de kabel waarmee ik wil verlengen een stuk dikker is.
Kan ik hiermee verlengen? Zo ja, gaat de kwaliteit dan achteruit?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
dikkere kabel maakt op zich niks uit, is dus goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hoeft geen nieuwe optische kabel, en je kunt ook prima je speakerkabel verlengen op de manier zoals jij dat wil.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't is geen glasvezel. De diameter van glasvezelkabels wordt gemeten in micrometers. Glasvezel voor lange afstanden, waarover 10 gigabit ethernet gedaan wordt zijn 9 micrometer dun. Dus nee, of dat kunststof kabeltje dat je voor je home theater set gebruikt nou iets dunner of iets dikker is maakt weinig uit :) Als er maar genoeg licht doorheen gaat voor de sensor aan de input-kant om op te vangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103681

Dikke kabel is alleen zinvol als deze beschermd moet worden tegen mechanische invloeden.
Wanneer die dus over de vloer loopt waar je met je steol over heen schuift KAN het zin hebben.
Voor de kwaliteit van het geluid maakt het dus niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zoals hierboven vermeld, de kabel lijkt wel dikker, maar dat komt voornamelijk omdat er een dikker jasje om de glasvezel heen zit, niet omdat er meer glasvezel wordt gebruikt. Bij een Creative setje kun je gerust 2 verschillende diktes kabel door elkaar gebruiken, en een kroonsteentje is een goede manier om dat te doen, maar als het geen moeite oplevert met plinten/kabelgoten/etcetera, leg dan gewoon 1 dikte zonder kroonsteentje neer, wel zo netjes, en het kost geen sodemieter :P .

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb weer een hoop geleerd.
Dus m'n glasvezel kabel behou ik.

En ik zal die speaker gaan verlengen, alleen heb ik vandaag gehoord dat als ik het soldeer dat de kwaliteit beter zal zijn.
Zal de kwaliteit opmerkelijk zijn verbetert van een soldeerverbinding vergeleken met een kroonsteen verbinding verbinding of is dit onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160339

op zich kan er naar verloop van tijd erosie optreden op het koper, wat na enkele jaren in een vochtige omgeving kan resulteren in een slechte verbinding.

solderen vermijd dit probleem maar is tijdrovender, (ik gebruik kroonsteentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Kroonsteentje kan hier prima, je hoort echt geen verschil hoor.
(idd, naar een paar jaar miss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de tussentijd had ik dus al gesoldeert, en het duurde ff want het zat helemaal niet mee.
Maar kwa kwaliteit is het iets achteruit gegaan.
De bass of hoe moet ik het zeggen van de speaker is gewoon wat minder geworden.
Het is nog steeds goed om aan te horen alleen als je er naast gaat staan en vergelijkt met de andere achter speaker merk je wel een klein verschil.
Zal het met een kroonsteentje hetzelfde blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 19-07 19:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 19:49

Jag

Als je dat goed wilt testen moet je de speakers op dezelfde plek zetten (veel meer van invloed op de laagweergave dan de kabel) en hetzelfde signaal geven.

Maar goed, als je een speakerkabel wilt verlengen (vind je een nieuwe kabel van de juiste lengte te duur?), dan kan je dat idd solderen of een kroonsteentje gebruiken. Als je soldeert: kabels strippen, vertinnen, krimpkousje over de aders heen schuiven, langs elkaar leggen en dan krimkousje over het kale deel krimpen. Als je geen krimpkousje gebruikt kunnen de kale delen tegen elkaar komen en zo kortsluiting maken.
Soldeerverbindingen moet je ook niet (mechanisch) belasten, daar kunnen ze niet tegen (komen er kleine scheurtjes in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anubis801
  • Laatst online: 03-11-2024
Anoniem: 89303 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:47:
...
Het is nog steeds ....
Normaal gesproken hoor je geen verschil te horen als jij je kabel verlengt. Ik neem aan dat het geen honderden meters verlenging betreft, maar slechts een paar meters.
Als toch je bassen achteruit gegaan zijn dan vermoed ik dat je bij het verlengen van de kabel de polariteit hebt omgedraait!
Probeer de draden + en - op die speaker om te draaien.

=/\= System Status =/\=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Anoniem: 89303 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 23:15:
Ik ben een beetje aan het prutsen en ik moet m'n rechter achter speaker helaas verder verplaatsen.
Daar komt je bas niet uit 8)7
:?
Je kabel is ook nog eens dikker, het zit tussen je oren (niet erin) denk ik :P

Btw in verschillende plaatsen van de kamer naar je bas luisteren is een luistertest van 0.

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 30-11-2005 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 08:01

mace

Sapere Aude

De bas komt echt niet van je satelliet speakertjes hoor 8)7
Daar is het een sat. systeem voor, de bas komt enkel uit de subwoofer.
Als je toch denkt dat het slechter is, dan denk ik eerder dat je het niet goed hebt gesoldeerd, of dat idd de draden gewoon verkeerd om zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Is heel normaal dat de bas verschillend klinkt op verschillende plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp dat de bas van de satelietsprk komt. maar het is gewoon net iets minder kwa volume ofzo denk ik.
En ik heb de + en - echt niet omgedraait, btw ik heb met ongeveer 90cm maar verlengd.
Ik ben vrij precies met dit soort dingen dus missschien stel ik me een klein beetje aan.
Maar het valt toch op als je echt met je oor naast de speaker gaat hangen en een beetje heen en weer lopen van de ene naar de andere speaker.
Ik zal het zo nog even verder testen.
Voor de rest zit alles goed lijkt mij, zelfs tape om de solderingen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51964

als je zo precies bent koop dan gewoon ff nieuwe speakerkabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha tja heb ik eigenlijk geen zin meer in want dan moet ik alleen maar meer solderen.
Maar ik ga nu de soldering even losknippen en een kroonsteentje ertussen gooien en kijken wat het verschil is, misschien dat de soldering niet helemaal lekker zit.

Jullie zullen mijn conclusie snel horen!
Pagina: 1