Palit Radeon laag geclockt geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 16:38
Mensen,

Ik zag bij alternate, http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGA95&, een mooi videokaartje in de aanbieding.

De specs van de videokaart:

Chip
Chip Radeon 98 Pro
Snelheid 380 MHz
Pixel-Pipelines 8

Geheugen
Capaciteit 256 MB
Type SDRAM-DDR
Snelheid 500 MHz
Interface 128 bit

RAMDAC
1. RAMDAC 400 MHz
2. RAMDAC 400 MHz

Echter na wat onderzoek zag bij THG deze chart:
http://graphics.tomshardw...041004/vga_charts-02.html

Hierbij staan de volgende specs van de Radeon 9800 Pro

Chip:
ATI R350
Snelheid 380

Geheugen
Memory Clock: 680
Interface 256-bit
pipelines 8x1

Ik kon niet direct de 'ramdac' specs bij THG vinden.

Nu viel mij dus op dat het geheugen van de radeon bij THG veel hoger lag, namelijk 680mhz tegenover 500mhz. En de interface van de Palit is 128bit ipv 256bit.

Mijn vraag is dus, kan je zomaar een radeon 9800 pro verkopen terwijl hij veel lager geclockt is, of begrijp ik iets hier verkeerd? Hoe zal de performance van deze kaart zich gedragen tegenover de echte radeon 9800 pro? Zal er 30procent snelheids verlies zijn omdat het geheugen 30% langzamer is?

Overall: Is dit een goed kaartje voor zijn prijsklasse of kan je nu beter kijken naar een ati radeon x800(versie rond't zelfde budget)

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Persoonlijk zou ik in ieder geval geen nieuwe Radeon 9800 pro meer kopen. Kan je niet beter iets bijleggen en een 6800 of een 6600 gt kopen ;)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou alternate eens mailen, ze willen daar wel vaker verkeerde specs op de site hebben. Verder vind ik Palit niet echt een merk waar ik snel een kaart van zou kopen, voor GFX'en etc houd ik me toch het liefst bij de wat beter bekendstaande merken zoals XFX, Asus etc.

Voor 10 euro meer heb je via alternate de Asus 6800 kaart. Die is kwa prestaties superieur aan de 9800 en is in 90% van de gevallen te unlocken en kan dan de 6800GT evenaren.

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 16:38
De specs lijken te kloppen, het staat namelijk ook op palits eigen site:
http://www.palit.com.tw/en/products/vga_9800.html

wat ik niet op de originele site terug kan vinden is de snelheid van het geheugen.
dus dat zou mischien fout kunnen zijn.

Ik zal me eens verdiepen in die 6800...
...heb je het trouwens over deze? http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=J9GV44&

[ Voor 15% gewijzigd door Shifty-PK op 07-11-2005 01:10 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ikbensander schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:44:
Ik zou alternate eens mailen, ze willen daar wel vaker verkeerde specs op de site hebben. Verder vind ik Palit niet echt een merk waar ik snel een kaart van zou kopen, voor GFX'en etc houd ik me toch het liefst bij de wat beter bekendstaande merken zoals XFX, Asus etc.

Voor 10 euro meer heb je via alternate de Asus 6800 kaart. Die is kwa prestaties superieur aan de 9800 en is in 90% van de gevallen te unlocken en kan dan de 6800GT evenaren.
je kan voor dit budget inderdaad beter een Asus 6800 kopen, die is voor 149 euro te koop, wel 30 euro meer maar is het waard klik wees er snel bij want hij was eerst tekoop voor 139 euro maar daar is hij al uitverkocht ;) AGP kaarten van nVidia worden schaars

verder is deze 9800Pro een 'Lite' editie met een afgeknepen geheugenbus, deze kaart kan je beter vermijden, hij leverd vergeleken met de gewonen Pro redelijk bedroevende prestaties

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:42
Dit was iets heel doms :D

[ Voor 70% gewijzigd door SmoothTweaker op 07-11-2005 17:21 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de doos staat DDR1 geheugen. Daar zal het denk ik wel aan liggen.

Kaart doet het overigens prima, heb hem ook net een week als upgrade van een kapotte 9600pro. Misschien wel geen topprestraties maar zeker goed gezien de prijs.

ARME AOW’er

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Nou ik heb die kaart ook gekocht en er klopt niks van de specs die ze opgeven. I.p.v. 500Mhz, draait het geheugen op 250Mhz! Nogal een verschil dunkt mij...

En dan de prestaties, Overgeclocked naar 424mhz GPUm, en 276 geheugen haal ik 4129 3dmarks.
En dan heb ik een 2,4Ghz proc. en 1 Ghz geheugen, dus daar zal het toch niet aan liggen.

verschilletje van 50% vergeleken met de waarden die ik her en der lees over de prestaties van ASUS en ATI kaarten.

Beetje jammer dus...

Of doe ik iets fout? Ik heb gelezen dat het niet aan mijn 4xAGP moederbord zal liggen want dat maakt maar een verschil van 2 of 3 % (schijnt) Misschien BIOSje flashen?

Anyone? want ik ben er behoorlijk depri van (overstatementje hoor :) )

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Algje schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:02:
Nou ik heb die kaart ook gekocht en er klopt niks van de specs die ze opgeven. I.p.v. 500Mhz, draait het geheugen op 250Mhz! Nogal een verschil dunkt mij...
/me mompelt iets met DDR en 250*2=500...

Die resultaten in 3DMark (welke versie trouwens) worden ook zwaar beïnvloed door bijvoorbeeld AA en AF, als je die drivermatig gelocked hebt zou dat al veel kunnen schelen. Kijk daar dus misschien eens naar.

public void ik()

• Algje
Ah ja, Dual data rate he...? Wist ik best *ahum*

het is de 3dmark 03.

Wat bedoel je met dat laatste (anti-alias en...?)? Driver versie 6.14.10.6542, maar of ik die dingen gelockt heb... geen idee.

Leg uit, hoe unlock ik dat?

Niet te snel, we schrijven mee!

• .daan

.daan

Als je niet weet of je deze instellingen hebt gelockt zal het wel niet...maar voor de zekerheid:
beeldeigenschappen > instellingen > geavanceerd...
en dan zoeken naar de Direct3D instellingen. Daar kun je bij de nieuwere drivers (die jij geloof ik ook hebt) allerlei instellingen aanpassen, zoals AntiAliasing en Anisotrophic Filtering. Deze regelen de kwaliteit van het beeld in games, maar hoe meer kwaliteit hoe minder snelheid, en dus ook hoe minder punten in 3DMark.

public void ik()

• Algje
Ja na enig speuren had ik het al gevonden. En ze stonden idd gewoon op default dus daar ligt het niet aan (lijkt me)...

Heb jij ook een radeon 9800? En zo ja, wat is jouw 3dmark03 score op 1024x768?

Anders is de kaart waarschijnlijk gewoon niet zo fantastisch. Nou ja ach, voor die 128 euro...

• .daan

.daan

Algje schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:31:
Ja na enig speuren had ik het al gevonden. En ze stonden idd gewoon op default dus daar ligt het niet aan (lijkt me)...

Heb jij ook een radeon 9800? En zo ja, wat is jouw 3dmark03 score op 1024x768?
Ik heb een 9800pro van Sapphire, waarvan het geheugen dus wel op 670 MHz loopt. Met een 2 GHz XP2400+ en 1 GB geheugen haal ik 5400 punten in 3DMark 03 (op standaard snelheden).

Of dit redelijk grote verschil alleen in die geheugensnelheid zit durf ik niet te zeggen, maar het lijkt er toch wel op dat die kaart van Palit niet zo goed presteerd als zijn naamgenoot van bijvoorbeeld Sapphire.

public void ik()

Verwijderd

het zit hem puur in de breedte van de geheugenbus: bij die van jou 128bit en bij die andere 256bit en in mindere mate de verschillende kloksnelheden (btw 500ddr is gelijk aan 250mhr sdr)

wat dus inhoudt dat het geheugen een x aantal bitjes per cycle verstuurd... en dit is bij jou de helft minder als bij die andere kaart...

ikzelf ben ook een x de boot in gegaan met een FX5200 64mb welke ook maar een databus van 64bit heeft wat goed was voor +/- 1000 3dmark03...

de FX5200 128mb met een databus van 128bit heeft ineens bijna 1700 punten...

en waarom heb je eigenlijk het advies niet opgevolgd en een 6800 gekocht??? de mijne (ASUS v9999/TD 128mb ofwel een 6800 non ultra/gt) doet +/- 9000 3dmark03 en +/- 4000 3dmark05 en daar heb ik ongeveer een maand geleden 129euro voor neergelegd bij vobis...

bekijk de rest van mijn specs bij de desktop pc in mijn signature

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 02:22 ]

• Algje
@Daan>> Dat haal ik in 800x600 niet eens (5323 marks @425Mhz GPU en 275Mhz geh), kun je nagaan...

mstreurman>> Ja, balen. Om eerlijk te zijn was ik dit topic nog niet tegengekomen toen ik die kaart kocht. Eerst heb ik me helemaal gek gespeurd om een beetje inzicht te krijgen in het aanbod (ik ben niet zo'n hacker namelijk, of tenminste dat was ik niet :) ) en zo'n beetje overal kreeg ik te horen dat de radeon 9800 toch wel ' the bom' is.

Aangezien mijn moederbord nog een AGP aansluiting heeft (en dat is blijkbaar ook al weer ouderwets) is het aanbod te verkrijgen 9800 kaarten niet echt van je hiephoi. Eerst heb ik een Club3D Radeon 9600 geprobeerd en teruggebracht, die was namelijk echt traag als dikke stront, en toen heb ik maar besloten om de eerste die er een beetje vlot uitzag (de Palit radeon 0900 pro dus 380GPU en 500Geh) te bestellen.

Inmiddels was ik het zoeken ook wel zat hoor, de saga duurde namelijk al een dik weekeinde i-net speuren en een week winkels aflopen, dus toen ben ik maar voor de die Palit gegaan. D.w.z., die op alternate stond voor 119€, want daar hadden ze het eerst niet over een palit maar een ATI (kilk maar op de afbeelding). Palit9800
En inmiddels heb ik me er bij neergelegd dat mijn speurtocht niet de beoogde prijs/kwaliteitklapper opgeleverd heeft en dus probeer ik maar de max uit deze kaart te halen.

En de BIOS schijnt ook al niet te flashen te zijn... :(

[ Voor 5% gewijzigd door Algje op 08-11-2005 10:11 ]

Verwijderd

om even terug te komen op dit onderwerp. ik heb vandaag ook een palit (geen idee dat het een palit zou zijn, dacht aan een ati oem) kaart binnengekregen.
Op zich werkt de kaart prima, maar ik zit ook met de geheugensnelheid en bandbreedte. hij draait maar op 128bit / 250mhz. Ik heb al gebeld met de betreffende winkel (azerty) maar die kunnen mij nog niet helpen. Op hun website staat namelijk wel vermeld dat de kloksnelheid van het geheugen netjes 680 mhz is.
de prestaties zijn niet bepaald denderend te noemen! ik bedoel, een 9800pro moet nfsmw toch wel soepel laten draaien op 1024x768?! De rest van het systeem is een 3200+ met 512ddr 400 geheugen.

Terugsturen, of accepteren?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

als op de site staat dat het een 'volwaardige' 9800pro is en je een geknepen versie krijgt, zou ik hem zeker terugsturen, je krijgt immers niet wat je dacht dat je zou krijgen

als je een auto zou kopen waar een 1.9 motor in zou zitten, maar je een 1.6 krijgt, ben je toch ook niet tevreden?

• .daan

.daan

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 14:57:
om even terug te komen op dit onderwerp. ik heb vandaag ook een palit (geen idee dat het een palit zou zijn, dacht aan een ati oem) kaart binnengekregen.
Op zich werkt de kaart prima, maar ik zit ook met de geheugensnelheid en bandbreedte. hij draait maar op 128bit / 250mhz. Ik heb al gebeld met de betreffende winkel (azerty) maar die kunnen mij nog niet helpen. Op hun website staat namelijk wel vermeld dat de kloksnelheid van het geheugen netjes 680 mhz is.
de prestaties zijn niet bepaald denderend te noemen! ik bedoel, een 9800pro moet nfsmw toch wel soepel laten draaien op 1024x768?! De rest van het systeem is een 3200+ met 512ddr 400 geheugen.

Terugsturen, of accepteren?
Als je inderdaad een kaart hebt besteld met 680MHz geheugensnelheid, moet je dit maar eens voorleggen aan die winkel. Je hebt nu niet gekregen wat je besteld hebt.
Het is natuurlijk een ander verhaal als er ook echt op de site staat dat het een Palit is. Meestal hebben ze nl "kleine lettertjes" die erop wijzen dat de vermeldde specs fouten kunnen bevatten...

public void ik()

Verwijderd

Ik heb een soortgelijke vraag, loont het de moeite om van een GF4200ti (128 mb agp 8x) naar een GF6200 of een Radeon 9800pro te gaan? bijvoorbeeld omdat die directx 9 ondersteunen? ik heb niet echt een ruim budget maar zou graag DOD:Source wat vloeiender willen draaien.

de rest van het systeem AMD 3200 + 512 ram

• .daan

.daan

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 15:07:
Ik heb een soortgelijke vraag, loont het de moeite om van een GF4200ti (128 mb agp 8x) naar een GF6200 of een Radeon 9800pro te gaan? bijvoorbeeld omdat die directx 9 ondersteunen? ik heb niet echt een ruim budget maar zou graag DOD:Source wat vloeiender willen draaien.

de rest van het systeem AMD 3200 + 512 ram
Welk deel van je vraag is soortgelijk aan de vraag in dit topic :? Hiervoor kun je beter een nieuw topic openen, maar voor je dat doet raad ik je aan om eerst zelf wat werk te verrichten: lees reviews, zoek tabellen op internet, vergelijk 3DMark scores...enz.

public void ik()

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ja dat loont zich (9800 pro) en 512 ram erbij...

specs

Verwijderd

Nu ik het zo terug lees is het soortgelijke deel inderdaad wat vergezocht. mijn excuus hiervoor. Toch bedankt voor het reargeren. Nu maar hopen dat mijn Shuttle 42G ruimte bied voor een nieuwere kaart (zowel fysiek als ruimte op de voeding)...

Verwijderd

Ik heb de kaart er maar uit getrokken, weer terug in het doosje gestopt en ik ga ze er nog maar eens over bellen. Ik haalde in de ati-tool gemiddeld 40 fps! Dit is gewoon te erg voor woorden... ik kan voor hetzelfde geld een 9600xt krijgen die het nog beter doet ook. Wat dat betreft een flop voor zowel Palit als Azerty.
Ben benieuwd wat er geregeld kan worden, ik houd jullie wel even op de hoogte!
Pagina: 1