[OpenOffice.org] 2.0 ervaringen*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.083 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Vandaag heeft OpenOffice.org de nieuwste versie van het hun office pakket uitgebracht. In het pakket wit een Base, Calc, Draw, Impress, Math en Writer programma. Ik heb ze nog niet allemaal kunnen testen, maar het eerste wat ik van het pakket zie is dat het er erg gelikt, functioneel, snel en stabiel uitziet. Ik gebruik al een hele tijd de voorloper van dit pakket eerst 1.3 toen 1.4 en onlangs 1.5 maar ik ben weer erg tevreden met deze nieuwe release, wat zijn jullie meningen?

OpenOffice 2.0 is hier te downloaden.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Ik ben van mening dat OpenOffice.org een Office-pakket is, en derhalve in Officesuites en -software hoort. Daarnaast pas ik even je titel aan. :)

Signature

Verwijderd

Eerste ervaringen zijn heel erg ok, grote vooruitgang qua gui in verhouding tot 1.1.5 voor de rest kan ik er nog niet echt een idee over vormen maar de tijd zal het leren :).

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:32
Tot op heden zijn de ervaringen zeer goed. De opstartsnelheid is ontzettend verbeterd ten op zichte van 1.1.x en vooral het openen van .doc files is nu een heel stuk beter. Afbeeldingen wordn nu niet meer voor tekst gezet en dat soort onzin.

Nu alleen nog even kijken of dat nieuwe format ( odt ) ook echt beter is dan sxw's :P

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Enig idee wanneer de Nederlandse versie te verwachten valt?

Lijkt me wel een mooi product, ik wil toch een keer gaan overstappen :) Dit naar aanleiding van verbeterde compatibiliteit met MS Office, wat ik erg belangrijk vind omdat op school nog gebruik wordt gemaakt van MS Office XP :X

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-06 16:55

evaarties

Powerball @ 12.582

Dit pakket ga ik dus op mijn server installeren. Kan ik word documentjes bekijken / bewerken zonder m'n main pc te starten. En ik wil langzaamaan overstappen op gratis of goedkoop betaald (legaal dan).

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:28
ftp://ftp.linux.cz/pub/lo....0_windows_install_nl.exe

RC3 versie van 2.0, maar wel in het nederlands. Dit is dus niet de final, maar een preview van 2.0.
enige verschil is dat niet alle dingen goed naar het nederlands vertaald kunnen zijn.
(nog niks kunnen ontdekken dat niet goed vertaald was, maar toch :) )

(link komt van deze pagina : http://nl.openoffice.org/downloaden_2_0.html )

[ Voor 13% gewijzigd door sarcast op 21-10-2005 15:13 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:34:
Enig idee wanneer de Nederlandse versie te verwachten valt?

Lijkt me wel een mooi product, ik wil toch een keer gaan overstappen :) Dit naar aanleiding van verbeterde compatibiliteit met MS Office, wat ik erg belangrijk vind omdat op school nog gebruik wordt gemaakt van MS Office XP :X
/offtopic
Wat is er dan mis met Office XP?
Sommige bedrijven werken nog met 97 of 2000.
/offtopic

Ik ga 'm zeker een keer installeren om te kijken of het geschikt is om m'n office install te deleten.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik gebruik OO.o 2 beta sinds een maand of 2 en ik merk dat ik het heel anders gebruik dan Word ik voorheen gebruikte. Daarin maakte ik tekst helemaal met de hand op. Kopjes met de hand vormgeven. OO.o 2 suggereert eigenlijk al meteen het gebruik van die styles door standaard dat overzicht te laten zien. En nu ben ik blij dat ik dat zo aanpak. Ik heb later eens gekeken of dat in Word ook zo gaat, en inderdaad: dat kan natuurlijk maar veel minder prettig dan in OO.o
Ik vind Writer een stuk prettiger dan Word.
Calc werkt verder ook uitstekend maar tot dusverre kan ik niet zeggen dat ik 't echt superieur vind aan Excel (ook niet minder). Daarvoor zal ik het meer moeten gebruiken. Dat geldt ook voor Base en Impress. En dan Draw tot slot: daar ben wat minder enthusiast over. De beta was niet overal even handig in gebruik.
Overall: ik heb op de PC op m'n stage MS Office, en OO.o 2 en ik heb toch het liefst de laatste. Documenten leveren we in PDF in en ik ben nog geen Word document tegengekomen dat problemen gaf. Oftewel: wat mij betreft een uitstekend vervanger voor MS Office, met name door de fijne tekstverwerker.
Rest me nog te melden dat ik ook OO.o 1.1.5 wel gebruikt heb en dat versie 2 echt *VEEL* mooier is geworden :)

Nog 1 tip: ook al heb je een Engelse versie van het pakket, je kunt heel makkelijk een andere woordenlijst/thesaurus installeren. File > wizards > Install new dictionaries
Erg handig. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 21-10-2005 15:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

ShellGhost schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:15:
[...]

/offtopic
Wat is er dan mis met Office XP?
Sommige bedrijven werken nog met 97 of 2000.
/offtopic
Niets, maar op school maak ik mijn huiswerk met MS Office XP en dan wil ik thuis verder kunnen :) Door de verbeterde combatibiliteit van OOo zal dat kunnen.

Ik heb inmiddels OOo 2 ook draaien. Werkt erg fijn, maar het is nog wel even wennen na al die jaren van Office ;)

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ben door OO2 en het uitkomen van Ubuntu 5.10 ook van plan linux er weer op te zetten en OO2 te probren. MS excel is een programma dat ik veel gebruik, zijn de formules foor de OO versie van Excel (Calc?) hetzelfde?

• StephanL
  • Laatst online: 08-07 03:56
Gister voor het eerst OpenOffice gedownload. Werkt goed moet ik zeggen, ziet er goed uit en kan er evenveel mee als Office van Mircosoft.

Ik had geen zin om een cd te pakken van office en weer een serienummer in te toetsen, dan is Openoffice een mooi alternatief en nog gratis ook ;) Voor mij een blijvertje.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Ik moet zeggen dat ik maar bar weinig verbeteringen merk sinds de 1.1.x serie. Nu vind ik het altijd een beetje onzin om de changelog door te gaan nemen om te zien wat er dan veranderd is om het vervolgens te constateren... Als ik de verbeteringen niet merk, dan zijn ze dus voor mij niet interessant ;)

Desondanks: ik vond 1.1.x al erg prettig werken, hetzelfde geldt voor 2.0. Nog steeds gewoon een erg solide office-pakket en zeker opgewassen tegen het leeuwendeel van Office.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:32
drm schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:20:
Ik moet zeggen dat ik maar bar weinig verbeteringen merk sinds de 1.1.x serie. Nu vind ik het altijd een beetje onzin om de changelog door te gaan nemen om te zien wat er dan veranderd is om het vervolgens te constateren... Als ik de verbeteringen niet merk, dan zijn ze dus voor mij niet interessant ;)

Desondanks: ik vond 1.1.x al erg prettig werken, hetzelfde geldt voor 2.0. Nog steeds gewoon een erg solide office-pakket en zeker opgewassen tegen het leeuwendeel van Office.
probeer eens een ingewikkeld word documentje te openen in 1.1.x en 2.0 wedden dat 1.1.x daarmee op z'n bek gaat ?

---

weet iemand of het mogelijk is om comments die iemand in MS word ingetikt heeft te editten @ ooo2? Ik heb nu namelijk geen test documjent bij de hand maar iemand @ mijn projecgroep is nogal vervent gebruiker van MS office omdat hij dat de standaard vind en gebruikt daar dus ook de comments van ... heel leuk maar 1.1.x vind die dingen dus NIET leuk :P

Strava | AP | IP | AW

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

probeer eens een ingewikkeld word documentje te openen in 1.1.x en 2.0 wedden dat 1.1.x daarmee op z'n bek gaat ?
Like i said, ik vind 't een beetje onzin om er naar op zoek te gaan ;) Maar ik zal 't van de week eens proberen...

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Eddey
  • Laatst online: 13-03 00:24
Writer bevalt me goed (de rest kort bekeken maar nog niet gebruikt). Die styles is even schrikken (qua mogelijkheden), maar als je dat een beetje doorkrijgt is het super!

Wat me opviel met het exporteren naar PDF: in 1.1.2 kon je kiezen voor PDF voor drukwerk of voor op scherm. In een bepaald document leverde dat bestandsgroottes op van 65 resp 20 kB. In OOo 2.0 krijg ik de PDF-file niet kleiner dan 65 kB :?

Heb wat geprobeerd met JPG-loss instellingen en de dpi waardes, maar dat hielp niet. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Ik vroeg me af of het handig is om openoffice te gebruiken binnen een bedrijf?

De documenten kunnen zodanig opgeslagen worden, dat deze ook in ms office te openen zijn.
Het is gratis en dus voordelig voor een bedrijf om dit te gebruiken als standaart office.

Het nadeel is wel, dat niet alle MS office onderdelen in OOo zitten. Dus voor programmas als visio of outlook zal een bedrijf dan nog wel de licenties aan moeten schaffen.

Weet iemand of dit een goede oplossing is?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:45:
Ik vroeg me af of het handig is om openoffice te gebruiken binnen een bedrijf?

De documenten kunnen zodanig opgeslagen worden, dat deze ook in ms office te openen zijn.
Het is gratis en dus voordelig voor een bedrijf om dit te gebruiken als standaart office.

Het nadeel is wel, dat niet alle MS office onderdelen in OOo zitten. Dus voor programmas als visio of outlook zal een bedrijf dan nog wel de licenties aan moeten schaffen.

Weet iemand of dit een goede oplossing is?
Natuurlijk kan dat. Maar waarom zou je intern met dat doc formaat werken?? Je krijgt misschien weleens doc bestanden binnen maar die zou ik netjes archiveren als ods bestand. Bij OO.o zit overigens Draw. Dat is niet helemaal Visio maar als het voldoet, dan voldoet 't. En anders koop je idd Visio los, waarom ook niet? :)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:35
(jarig!)
Ik gebruik al enige jaren OpenOffice, eerst onder Windows, nu onder Linux en Windows. Voor dit laatste is de platformonafhankelijkheid gewoonweg ideaal: documenten die ik thuis onder Linux maak, kan ik op mijn werk onder Windows openen zonder opmaakproblemen.

OpenOffice is gewoon een heel compleet pakket waarmee de gewone gebruiker, maar ook de veeleisende gebruiker veel kan. Het is alleen in het begin even wennen, enerzijds door een iets andere structuur, anderzijds door functionaliteiten die je ergens anders moet zoeken dan je onder MS Office verwacht. Maar ja, die leercurve heb je ook ooit onder MS Office gehad, daar moet je een pakket niet op afkraken.

Twee dingen die ik in de praktijk echt mis zijn:
- verwijzingen binnen een tekst; bijvoorbeeld: Zie hoofdstuk <3> voor meer informatie. En dan bedoel ik dus de verwijzing naar een hoofdstuknummer. Dit was indertijd al erg vaak aangedragen in de bugs-sessie van OO, maar voor zover ik weet nog niet aangepast. Er is wel een macro verkrijgbaar die iets soortgelijks doet, maar dat is een omweg.

- achtergrondkleur van een cel, en dan in een stijl verwerkt. Als ik bijvoorbeeld de stijl Table heading een grijze achtergrondkleur wil geven, krijg ik dat niet voor elkaar. Je kan wel de tekst een achtergrondkleur geven, maar dan houd je witte randen in de marges van de cel. Je kan ook de marges op 0 zetten, maar dan staat je tekst weer te dicht op de lijnen. Nu maak ik deze opmaak door de celeigenschappen van elke tabel apart op een grijze achtergrond te zetten, maar dat hoort eigenlijk gewoon in de stijlen te zitten.

[disclaimer]
Ik gebruik nu een beta-versie OO 2.0 (geen zin om steeds het laatste te installeren en daarbij verandert er toch niet zoveel), dus ik hoop niet dat ze de functionaliteiten tussen beta en final zo hebben aangepast dat ik eigenlijk maar moet upgraden ;).

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 18:23

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik OOo al een tijd exclusief (sinds ik op Linux over ben, ergens bij 1.0 geloof ik), ik heb het ook bij alle familieleden geinstallerd waar ik het systeembeheer doe neergezet (pas een rondje 2.0 gedaan). Het bevalt me tot nu toe uitstekend en ik heb nog geen functies gemist (zeker niet in 2.0), wel een paar ergernissen helaas.

- In "draw" zitten wel degelijke connectors om dingen aan elkaar te koppelen, in writer niet. De drawing toolbar ziet er hetzelfde uit en werkt ook hetzelfde, dus intuitief klopt die niet (en het is ook behoorlijk lastig).
- Ik kan geen tekening uit "Draw" in "Writer" gebruiken zonder die eerst naar png oid te converteren, insert picture kan gewoon geen odg lezen en "Insert -> File..." ook niet. Copy/paste werkt redelijk, maar sloopt de complete opmaak van mn plaatje.
- Pictures en andere drawing objecten in Writer kunnen niet samen in 1 group. Verschillende texboxen en lijntjes gaat prima, maar een picture samen met een willekeurig ander object kun je niet eens samen selecteren. Picture staat wel op de drawing toolbar en in MS office werkt dit prima, dus dit is een behoorlijke ergernis, ik groepeer mijn objecten graag en dat plaatje wil ik graag samen met de textboxen houden.

Mocht iemand oplossingen weten voor deze kleinigheidjes, hou ik me aanbevolen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco op 08-11-2005 11:43 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Het bedrijf waar ik werk is een snel groeiend bedrijf.

Ze willen van 25 licenties naar een stuk of 100. Er draait nu Office 200, met alleen word, excel en powerpoint. Willen ze hier bijkopen, zijn ze een gigantisch bedrag kwijt aan de licenties.
Daarom lijkt het me voordelig om op OOo over te stappen. Het zal voor de gebruikers natuurlijk wel lastig zijn om nu ineens met een ander programma te werken, maar ik denk dat het meer voordelen heeft als nadelen.

En voor de toekomst denk ik dat OOo veel beter is. Aangezien OOo een open standaart heeft en MS Office het zaakje geheim wil houden.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gerco schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:41:
- Ik kan geen tekening uit "Draw" in "Writer" gebruiken zonder die eerst naar png oid te converteren, insert picture kan gewoon geen odg lezen en "Insert -> File..." ook niet. Copy/paste werkt redelijk, maar sloopt de complete opmaak van mn plaatje.
Heb je "insert > object > ole object" geprobeerd? Dat werkt hier werkelijk uitstekend.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Cyphax schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:31:
Heb je "insert > object > ole object" geprobeerd? Dat werkt hier werkelijk uitstekend.
OLE is toch Windows-only, of vergis ik me daarin? Ik gebruik het op Linux, dus als dat zo is, heb ik er weinig aan. Ik zal het proberen als ik weer thuis ben vanavond.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:57:
En voor de toekomst denk ik dat OOo veel beter is. Aangezien OOo een open standaart heeft en MS Office het zaakje geheim wil houden.
Ik kan dit niet als een succesfactor beschouwen. Kijk maar naar een stapje hoger de OS. Linux is open source en Windows niet. Toch is windows leider op het werkstationgebied (server durf ik even me niet aan vast te pinnen).

Wat ik wel als een succesfactor beschouw is dat mensen nogal op de centen zijn en een alternatief product zien wat goed werkt ter vervanging kan dienen ten opzichte van dure software.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gerco schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:37:
[...]

OLE is toch Windows-only, of vergis ik me daarin? Ik gebruik het op Linux, dus als dat zo is, heb ik er weinig aan. Ik zal het proberen als ik weer thuis ben vanavond.
Daar zeg je me wat. Ik gebruik het thuis ook op Linux maar hier op het werk onder Windows. Het zou me niets verbazen als het onder Linux ook gewoon werkt want die OLE objecten zijn gewoon van OO.o zelf, dat moet onder andere OS'en ook geimplementeerd kunnen worden lijkt me.

• ppl
  • Niet online

ppl

Cyphax schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:31:
[...]

Voor zover ik weet is dit ook volgens de documenatie de manier om een document in een ander document te stoppen. Dat geldt dus voor een .ods in een .odt file maar ook een .doc in een .odt file.
Dat insert file gebeuren is echt een MS Office feature. Overigens vind ik die wel logischer dan de OpenOffice.org variant. Je wil een bestand in een bestand toevoegen, dus insert file. Wat een OLE-object dan nou weer is...dat zal iemand dus eerst weer uit moeten zoeken.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Cyphax schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 13:15:
die OLE objecten zijn gewoon van OO.o zelf
OLE (Object Linking and Embedding) is een technologie van Microsoft, de voorloper van ActiveX als het goed is. Misschien heeft OOo een eigen implementatie gemaakt en die, misschien wat onhandig, ook OLE genoemd?

edit:
Het werkt onder Linux ook \o/ , blijkbaar heeft OOo zijn eigen cross platform implementatie gemaakt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gerco op 08-11-2005 19:26 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gerco schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:24:
[...]

OLE (Object Linking and Embedding) is een technologie van Microsoft, de voorloper van ActiveX als het goed is. Misschien heeft OOo een eigen implementatie gemaakt en die, misschien wat onhandig, ook OLE genoemd?

edit:
Het werkt onder Linux ook \o/ , blijkbaar heeft OOo zijn eigen cross platform implementatie gemaakt :)
Dat weet ik wel, nu heet het ActiveX. Ik vraag me wel af of OOo gebruikt maakt van OLE van MS, ik gok ook op een eigen implementatie die ook onder Linux werkt. En zo hoort dat. ;)
ppl schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:39:
[...]

Voor zover ik weet is dit ook volgens de documenatie de manier om een document in een ander document te stoppen. Dat geldt dus voor een .ods in een .odt file maar ook een .doc in een .odt file.
Dat insert file gebeuren is echt een MS Office feature. Overigens vind ik die wel logischer dan de OpenOffice.org variant. Je wil een bestand in een bestand toevoegen, dus insert file. Wat een OLE-object dan nou weer is...dat zal iemand dus eerst weer uit moeten zoeken.
Het zijn 2 heel verschillende zaken. Als je een document invoegt via zo'n OLE object voeg je dus ook echt een object in. In je browser zie je dat ook regelmatig: open maar eens een PDF in je browser als je Acrobat Reader hebt (Windows..), dat werkt ook ongeveer zo.
Hoe je een document samenvoegt met een ander document weet ik zo niet maar dat is in principe een heel andere functie. :)

• ppl
  • Niet online

ppl

Cyphax schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:50:
[...]

Het zijn 2 heel verschillende zaken. Als je een document invoegt via zo'n OLE object voeg je dus ook echt een object in. In je browser zie je dat ook regelmatig: open maar eens een PDF in je browser als je Acrobat Reader hebt (Windows..), dat werkt ook ongeveer zo.
Hoe je een document samenvoegt met een ander document weet ik zo niet maar dat is in principe een heel andere functie. :)
Dat weet ik, maar daarom is het logischer om het niet zo te noemen als je vanuit de gebruiker kijkt wat ik doe. Jij kijkt technisch, moet je niet doen ;)

Je wil in principe een file in een file voegen, dat is wat je functioneel wil doen.
De technische uitvoering is totaal niet interessant. Snapt een gebruiker niet en wil een gebruiker ook niet snappen.

Of je moet mijn zus eens gaan uitleggen wat een OLE-object is. Die komt met de vraag hoe ze een tabel uit Excel in het Word document kan stoppen waar ze mee bezig is. Die wil dus een bestand in een bestand voegen en dat is makkelijk aan haar uit te leggen en dat is ook makkelijk voor haar om te begrijpen. Een OLE-object zegt haar absoluut niks en kan ze ook niet snappen omdat ze zich er niks bij voor kan stellen.

PDF openen in je browser *ril*. Daar is je browser niet voor, daar heb je Adobe Reader of consorten voor. Geldt ook voor andere zaken. Vanuit gebruikersoptiek is het ook heel onhandig omdat die niet meer snappen waarin ze werken. Je moet heel veel uit de kast halen om ze te vertellen dat het toch echt Internet Explorer is waarin een Word document is geopend en niet Word zelf.
Is nogal een groot verschil qua toolbars e.d.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
ppl schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:01:
Je wil in principe een file in een file voegen, dat is wat je functioneel wil doen.
Mee eens, maar dan moet je niet de functie insert > object hebben. :)
Een deel van je spreadsheet uit Calc is niet hetzelfde als een tabel in Writer en dat verschil moeten mensen gewoon leren. Dat je zus niet snapt wat een OLE object is wil niet zeggen dat het niet uit te leggen is. Het komt natuurlijk niet allemaal aanwaaien. :)
Blijft de vraag: hoe zouden ze het beter kunnen noemen?

Verwijderd

oOo slaagt er niet in onze huisstijldocumenten helemaal correct te openen. deze bevatten echter wel enkele complexe stijldefinities. 'getweakte' afbeeldingen (contrast ed) halen het ook niet in oOo.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Weet iemand wanneer de final nu uitkomt van de NL versie? Eind november staat er op de site.. maar dat komt wel akelig dichtbij en er is veder geen nieuws te vinden.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
Misschien een domme vraag, maar ben van plan over te stappen van MS Office 2000 naar OpenOffice 2.0.0 . Maar mijn vraag is, zit er een Access look-a-like in OpenOffice om databases te bewerken. En ondersteunt deze ook SQL.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ep0ss schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 18:05:
Misschien een domme vraag, maar ben van plan over te stappen van MS Office 2000 naar OpenOffice 2.0.0 . Maar mijn vraag is, zit er een Access look-a-like in OpenOffice om databases te bewerken. En ondersteunt deze ook SQL.
SQL? Doel je op een specifieke database server?
http://www.openoffice.org/product/base.html
Base werkt op basis van ODBC en/of JDBC, en voor vrijwel elke server is wel een driver beschikbaar. :)

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
ODBC idd, dat bedoelde ik, zijn we nu op school mee bezig, dus dat zou wel handig zijn. Maar dan weet ik voldoende :+ . Kijken of t bevalt. Zal wel, 't is goedkoper als office 2003. :7

• Mizitras
  • Niet online
Hebben jullie ook dat grafieken in OOo2.0 (en vorige versies ook) zich zo moeilijk laten bewerken? Soms verdwijnt heel de grafiek binnen het 'vak' en is het niet meer terug te toveren.

Waar ik ook niet aan toe ben gekomen met de Help-functie, hoe ik een trendlijn (wiskundige functie evt) kan laten zoeken/berekenen.

En ik zou graag de icoontjes van Office (die ik ken van jaren terug dan) gebruiken voor .DOC en PPT-files enzo, zodat ik herken dat ik met MS Office-files zit. (De inteelt!) Kan iemand die uit zijn office.exe of office DLL-rukken voor me aub?

(Google geeft icoontjes die geen juiste 32*32 / 48*48 of 64*64 maten kennen)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• ppl
  • Niet online

ppl

Mizitras schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:13:
En ik zou graag de icoontjes van Office (die ik ken van jaren terug dan) gebruiken voor .DOC en PPT-files enzo, zodat ik herken dat ik met MS Office-files zit. (De inteelt!) Kan iemand die uit zijn office.exe of office DLL-rukken voor me aub?

(Google geeft icoontjes die geen juiste 32*32 / 48*48 of 64*64 maten kennen)
Het is idd best wel jammer dat OpenOffice.org dezelfde icoontjes gebruikt voor de MS Office documenten als haar eigen OpenDocument documenten terwijl de oude 1.x.x documenten wel het oude icoon krijgen.
Opzich niet raar dat ze hun eigen iconen gebruiken voor die MS Office documenten, dan zie je met welk programma (OpenOffice,.org dus) je die kunt openen.

OpenOffice.org gebruikt de MS Office iconen waarschijnlijk niet vanwege de nodige copyright issues.
Even een dll'tje of icoontjes uit een .exe of .dll rippen kun je dus niet doen vanwege diezelfde copyright issues.

Heb je in Windows wel ingesteld dat hij de bekende extensies juist niet moet gaan verbergen?
Dan kun je aan de hand van de extensie zien om welk bestand het gaat. Als het niet met een plaatje kan, dan maar met tekst :)

Enneuh...zoveel mogelijk die MS Office bestanden vermijden he? :P

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 20-12-2005 21:42 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Mizitras schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:13:
Hebben jullie ook dat grafieken in OOo2.0 (en vorige versies ook) zich zo moeilijk laten bewerken? Soms verdwijnt heel de grafiek binnen het 'vak' en is het niet meer terug te toveren.
Dat is inderdaad een zich wat apart gedragend onderdeel van OO.o ja, als het niet gewoon ronduit buggy is. Er is wel mee te werken maar 't is weinig intuitief, da's wel jammer. Maargoed, geen enkel programma komt echt zonder gebreken en verder vind ik het een ontzettend fijn pakket dus ik hoop dat ze daar eens naar kijken, en anders maar niet. Daar ga ik niet van wakker liggen. :)

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 15:49
Heeft iemand al ervaringen met de Nederlandse vertaling die hier te downloaden is? Want als ik de Mailing Lists op OpenOffice.org er op na lees, zou er nog helemaal geen definitieve Nederlandse vertaling van OOo v2.x.x uit zijn?

http://nl.openoffice.org/

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

hij is vandaag gereleased... de vertaling is voldoende voltooid / goedgekeurd voor een officiele release.

• Mizitras
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:42:
[...]
OpenOffice.org gebruikt de MS Office iconen waarschijnlijk niet vanwege de nodige copyright issues.
Even een dll'tje of icoontjes uit een .exe of .dll rippen kun je dus niet doen vanwege diezelfde copyright issues.

Heb je in Windows wel ingesteld dat hij de bekende extensies juist niet moet gaan verbergen?
Dan kun je aan de hand van de extensie zien om welk bestand het gaat. Als het niet met een plaatje kan, dan maar met tekst :)

Enneuh...zoveel mogelijk die MS Office bestanden vermijden he? :P
Maar ik wil wel die iconen voor:
- Te zien dat ik nog met die bestanden zit die ik wil mijden. (gewoon het verschil zien, 'mijden' is een groot woord)
- Zo mijn bestanden zien die ik als MS-Office bestand moet opslaan, als ik die terugstuur naar iemand die met Ms-Office werkt.
Elke extensie zijn eigen icoon, en graag had ik voor de die, de oude iconen.

't Is dan wel copyrightschending, maar jij hebt niet toevallig een dll/exe waar je het icoon even kan uithalen om te tonen? Het 'tonen' op zich hier is toch niet verboden hé? ;)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Op de mac is het geen prettig programma: het is langzaam, lelijk en duurt erg lang om te starten. Verder heeft het de menubalken binnen het venster van de applicatie, omdat het via X11 draait, en niet in de menubalk van Aqua.

Wat dat betreft is NeoOffice/J een iets beter alternatief, maar dat is nog gebaseerd op OpenOffice.org 1.1.x

Wanneer je toch een alternatieve suite zoekt op Mac OS X, zijn de native ports van Abiword, de fink distro's van Koffice of de (shareware) Thinkfree office suite een stuk betere programma's.

• Mizitras
  • Niet online
Kan iemand mij soms zeggen hoe ik dit oplos onder OOo Writer:
Een verslag maken met een voorblad (zonder koptekst)
een wit blad (vanaf hier start de bladtelling, dit is blad 1)
Dan de inhoudspagina (ook zonder koptekst)
en dan start de eerste pagina met een koptekst waarin rechtsboven bijvoorbeeld de paginanummering staat.
Ik zit nu altijd met:
NaamVoorblad.odt
Naam.odt
NaamInhoudspagina.odt

En die wil ik graag toch wel als één bestand hebben.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Ok, ik heb even gekeken en ontdekt dat het in OOo nog beter te doen is dan in MS Word:

Ga naar 'Stijlen en opmaak' (F11) in het menu 'Opmaak' .

Kies voor 'Paginaopmaakprofielen', je ziet er nu al een aantal staan, bv 'Eerste pagina' en 'Index'. Deze kan je dan gebruiken voor (duh) je eerste pagina en je inhoudsopgave.

Maak er bijvoorbeeld een nieuwe aan 'Witte pagina'. Die je dan gebruikt voor je witte pagina.

Nu kan je elke pagina een eigen opmaakmeegeven. Dubbelklik op 1 van de (bestaande) paginaopmaakprofielen. Je ziet onderaan je scherm welk profiel bij een pagina hoort.

**

En een eigen vraagje:

Hoe kan je in calc de waarde van een formule in een cel kopieren naar een andere cel ipv de hele formule kopieren??? Plakken speciaal lukt het mij niet mee.

[ Voor 20% gewijzigd door evaarties op 23-12-2005 10:50 ]

Verwijderd

evaarties schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 09:41:Hoe kan je in calc de waarde van een formule in een cel kopieren naar een andere cel ipv de hele formule kopieren??? Plakken speciaal lukt het mij niet mee.
paste special->paste all uitvinken->numbers aanvinken->formulas uitvinken->ok.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Ah super :D.tnx het werkt. alles aanvinken behalve formules.

• Mizitras
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:02:
[...]
paste special->paste all uitvinken->numbers aanvinken->formulas uitvinken->ok.
Sneltoets mogelijk?

Verwijderd

Ik vind OO.org tot nu toe met elke release beter worden.

De mogelijkheden om de user-interface aan te passen zijn mooi, maar ik mis 1 ding: GTK+ / Qt look-and-feel onder windows en windows look-and-feel onder linux, of iig de icons.

Want als ik een knopje heb gevonden onder het ene platform dat mooie dingen doet kan ik het vervolgens onder een ander platform niet meer vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:57:
Het bedrijf waar ik werk is een snel groeiend bedrijf.

Ze willen van 25 licenties naar een stuk of 100. Er draait nu Office 200, met alleen word, excel en powerpoint. Willen ze hier bijkopen, zijn ze een gigantisch bedrag kwijt aan de licenties.
Daarom lijkt het me voordelig om op OOo over te stappen. Het zal voor de gebruikers natuurlijk wel lastig zijn om nu ineens met een ander programma te werken, maar ik denk dat het meer voordelen heeft als nadelen.

Mocht je support willen, en begeleiding met de migratie naar oasis-odf, dan kan het handig zijn om ook even te kijken naar SUN StarOffice.

• ppl
  • Niet online

ppl

Voor paste special wel. Ik assign altijd ctrl-shift-v aan paste special.
Dan krijg ik mooi schermpie waar ik de nodige opties kan selecteren.

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:39:
als je verder wil gaan dan dat (dus zonder tussenliggend schermpje - is wat Mizitras ook bedoelt ws) moet je een macro opnemen en dan daaraan een sneltoets toewijzen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Heb vandaag Portable OpenOffice 2.0 gedownload. Heb er nog niet veel mee gewerkt, maar wat mij tegenvalt, is dat er blijkbaar geen grammaticacontrole inzit. De Nederlandse spellingcontrole werkt (na éénmaal opnieuw installeren) zonder problemen. Maar als je bijvoorbeeld in Writer de tekst "Ik wordt ziek" intypt, dan doet het programma niets. In Microsoft Office XP, daarentegen, zet hij een groene krul onder "wordt", en geeft als suggestie: "word". Voor iemand die veel dt-fouten schrijft, is dit gemis aan grammaticacontrole uiteraard erg jammer (ikzelf schrijf relatief weinig dt-fouten, maar iedereen is wel eens onachtzaam).

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

ppl schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:39:
[...]

Ik kom er net achter dat paste special standaard al achter de knop 'insert' zit :D.

• Maeslant
  • Laatst online: 18:58
Ik zit nu echt te twijfelen om het ook eens te proberen.

Echter ik zelf werk op een wat verouderd model computer, het is een PII 400 - 256 mb. Windows Xp (via school :d) werkt echter uitgekleed goed. Maar Office vind ik wat zwaar, ik heb outlook geprobeerd en daarvoor Thunderbird, beide zijn te zwaar naar mijn mening. Verder vind ik de nieuwe versie van Powerpoint en Word vrij uitgebreid en gewoon te zwaar voor het systeem.

Ik zoek dus lichte programma's, dus zodoende kwam ik op openoffice, is dit inderdaad lichter voor je pc ? Of toch maar Office Xp / 2003 gebruiken ?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

OOo is niet echt licht, MS Office ook niet overigens.

Als je toevallig ergens een ongebruikte MS Office 97 licentie hebt rondslingeren kun je die gebruiken, die werkt uitstekend op lichte systemen en voldoet in 99% van de gevallen prima. Mocht je dat niet hebben en je wilt alleen tekstverwerken, kun je eens naar AbiWord kijken, een lichte gratis word processor die zowel OOo documenten als MS Word docs kan lezen en schrijven.

• ppl
  • Niet online

ppl

Gerco schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:09:
OOo is niet echt licht, MS Office ook niet overigens.

Als je toevallig ergens een ongebruikte MS Office 97 licentie hebt rondslingeren kun je die gebruiken, die werkt uitstekend op lichte systemen en voldoet in 99% van de gevallen prima. Mocht je dat niet hebben en je wilt alleen tekstverwerken, kun je eens naar AbiWord kijken, een lichte gratis word processor die zowel OOo documenten als MS Word docs kan lezen en schrijven.
Ik vond OOo 1.1.3 altijd wel lekker draaien op mijn P3 450 machine. OOo2 (en dan met name de nieuwe 2.0.1 versie) is stukken rapper dan die 1.1.x serie dus ik denk dat die wel licht genoeg is voor de desbetreffende machine. Ik schat dat Microsoft Office 97 en OOo 2 zo ongeveer even licht zijn.
Abiword zou ik ook nemen als OOo2 toch niet licht genoeg blijkt.

Wat wil Maeslant eigenlijk doen aan Office werk?

• Maeslant
Nou aangezien ik nog student ben gebruik ik regelmatig de volgende programma's :

Word -> verslagen schrijven
Excel -> soms voor rekenwerk
Powerpoint -> voor presentaties
Outlook -> voor email

Maar ik ga zelf even kijken, open office is gratis en surfspot is altijd nog 25 euro voor Office 2003.

• ppl
  • Niet online

ppl

Maeslant schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:03:
Nou aangezien ik nog student ben gebruik ik regelmatig de volgende programma's :

Word -> verslagen schrijven
Excel -> soms voor rekenwerk
Powerpoint -> voor presentaties
Outlook -> voor email

Maar ik ga zelf even kijken, open office is gratis en surfspot is altijd nog 25 euro voor Office 2003.
Dat zelf proberenis denk het beste wat je kunt doen. Kun je zelf zien of je OOo2 snel genoeg vind of niet. Als je dan toch MS Office wil hebben dan zou ik 2003 boven XP verkiezen. Ik heb het idee dat die ietsje sneller is dan XP (op de toshiba satelite pro 4600 laptops, ouwe beestjes dus).

Voor alleen een mailclient kun je eens kijken naar iets als Pegasus Mail of je kunt de webmail gebruiken mocht je die mogelijkheid hebben.

• Maeslant
OpenOffice 2.0.1 geinstalleerd en werkt goed. Het enige nadeel wat ik zo gauw kon vinden is de spellingscontrole. Deze werkt niet zoals bij MS Office ? Of zie ik wat over het hoofd ?

Verder werkt het prettig, ben wel MS Office gewendt en moet zeggen de andere features van Open Office zijn niet doorslag gevend.

• ppl
  • Niet online

ppl

Maeslant schreef op zondag 15 januari 2006 @ 21:20:
OpenOffice 2.0.1 geinstalleerd en werkt goed. Het enige nadeel wat ik zo gauw kon vinden is de spellingscontrole. Deze werkt niet zoals bij MS Office ? Of zie ik wat over het hoofd ?
Spellingscontrole is aan te vullen middels een wizard die je terug kunt vinden in het menu Wizards wat een submenu is van File. OOo2 kent geen grammaticacontrole, hij controleert dus alleen de spelling van woorden. Mijn ervaring is echter dat die hele grammaticacontrole in MS Office het 9 van de 10x toch niet de juiste optie geeft, hij herkent veelal de context niet en geeft daarom vaak een foute verbetering.
Die ga je dus niet missen. Wat de spellingscontrole betreft...OOo2 maakt gebruik van vrij beschikbare woordenlijsten netzoals het Groene Boekje dat doet. Die worden 1x in de zoveel tijd aangepast omdat de taalunie (als ik dat goed heb) het dan aanpast. Over de spellingscontrole hoef je je dus ook geen zorgen te maken, die is netzo goed als in MS Office, althans zo heb ik het ervaren.

De spellingscontrole kun je laten doen wanneer je de F7 indrukt en dan begint hij vanaf je cursor. Zit je midden in het document wanneer je de spellingscontrole start dan zal hij netzoals in MS Office vragen of hij bovenaan het document moet beginnen wanneer de spellingscontrole de laatste pagina van je document heeft gecontroleerd. Je kunt het ook zo instellen dat hij netzoals MS Office meteen controleert tijdens het tikken en dat je verbeteropties krijgt als je er met je rechtermuisknop op klikt.
Zo zijn er nog een paar instellingsopties en mogelijkheden meer die zowel in OOo2 als in MS Office voorkomen. Het is dus nagenoeg helemaal hetzelfde.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Heb in OO writer wel wat leuke dingetjes die Word niet kent..

bijvoorbeeld:
Als je een paar zinnen hebt en je selecteerd die, Ctrl vasthouden + pijltoets naar boven of beneden.
De zin je kun je zo verplaatsen.
In Calc zitten ook van die dingetjes en vergeet vooral de PDF functie niet.

Bij een klant zijn ze een heel tijd geleden begonnen met OO en we zijn nu eigenlijk op het punt aangekomen dat wel langzaam over kunnen stappen naar linux clients.
Alleen door MS Office niet aan te schaffen hebben ze al 10 duizenden euro's bespaard.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Gebruik OpenOffice.Org 2.0 nu alweer enige tijd en moet zeggen dat het me erg bevalt. Ik ben student dus moet heel vaak .ppt (MS Powerpoint presentaties van colleges) en .doc (MS Word documenten van samenvattingen) openen, en ik moet zeggen dat die compatibiliteit nu toch wel heel sterk is. Bijna alles wordt goed weergegeven.

Kleine foutjes die ik ben tegengekomen:
- Inhoudsopgave in een Word-document werd niet weergegeven (1x)
- Tekeningetje/tekstvak staat niet op de goede plaats in een Powerpoint-presentatie (heel soms)
- Opsomming in Word-document niet goed genummerd (1x)

Ander nadeel is natuurlijk dat MS Office gebruikers je bestanden niet kunnen openen. Moest vandaag bijvoorbeeld m'n CV naar iemand e-mailen maar heb dat toen gewoon in PDF-formaat gedaan. Vond dat er achteraf eigenlijk professioneler uitzien dan een MS Word documentje. Probleem heb je wel als je samenwerkt met mensen aan een document (dus anderen moeten het kunnen bewerken). Wat dan het handigst is is om samen te werken in .rtf formaat. Je kan altijd voor het printen / opsturen de opmaak nog verzorgen in je favoriete programma.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:29
Ben na ongeveer 2 jaar OOo 1.x gebruik een paar weken terug overgestapt naar OO.o 2.0.1. Bevalt prima, ik mis niks eigenlijk. Enige wat ik zou willen instellen is dat ik met CTRL-V altijd als platte tekst plak, dus zonder opmaak etc. Nu moet je daarvoor helemaal Plakken Speciaal doen en plakken als platte tekst (is enigszins te versnellen met een sneltoets, maar nog steeds moet je kiezen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:59:
Gebruik OpenOffice.Org 2.0 nu alweer enige tijd en moet zeggen dat het me erg bevalt.

[..]

Kleine foutjes die ik ben tegengekomen:
- Inhoudsopgave in een Word-document werd niet weergegeven (1x)
Als je OpenOffice.org 2.0.1 neemt dan zul je zien dat zonder wat dan ook te doen die inhoudsopgaven veel beter worden gelezen dan bij de 2.0 final versie, althans dat is mijn ervaring.
Ik heb nu zonder wat te doen prima werkende inhoudsopgaves van diverse Worddocumenten die ik nog in mijn archief heb staan. Ik ben er wel erg blij mee dat het sinds de 2.0.1 update heel wat beter werkt.

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:50:
[...]

Als je OpenOffice.org 2.0.1 neemt dan zul je zien dat zonder wat dan ook te doen die inhoudsopgaven veel beter worden gelezen dan bij de 2.0 final versie, althans dat is mijn ervaring.
Ik heb nu zonder wat te doen prima werkende inhoudsopgaves van diverse Worddocumenten die ik nog in mijn archief heb staan. Ik ben er wel erg blij mee dat het sinds de 2.0.1 update heel wat beter werkt.
Bedankt voor de tip! Ga alleen nu niet updaten omdat het me eigenlijk niet zo heel veel kan maken of de inhoudsopgaves wel of niet werken.

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 16:33
Ben ik de enige die de Nederlandse spellingscontrole nogal waardeloos vindt? Het programma lijkt een groot probleem te hebben met het herkennen van samengevoegde woorden. Een volkomen correct woord als paardenstront (denk om die tussen n) wordt fout gerekend, waarop het paarden stront voorsteld. In een groot werkstuk wordt het tamelijk irritant om al die woorden aan de lijst toe te voegen. Ik vraag me af hoe de Duitse versie dit heeft opgelost, aangezien Duits nog meer samengestelde woorden heeft dan het Nederlands.
Decimering rekent 'ie ook fout.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Inhoudsopgave word inderdaad perfect meegenomen vanuit Word (2003). Zelfs naar het printen van een PDF zijn de linkjes netjes intact gebleven.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• ppl
  • Niet online

ppl

Ook al Bezet schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 17:09:
Ben ik de enige die de Nederlandse spellingscontrole nogal waardeloos vindt? Het programma lijkt een groot probleem te hebben met het herkennen van samengevoegde woorden. Een volkomen correct woord als paardenstront (denk om die tussen n) wordt fout gerekend, waarop het paarden stront voorsteld. In een groot werkstuk wordt het tamelijk irritant om al die woorden aan de lijst toe te voegen. Ik vraag me af hoe de Duitse versie dit heeft opgelost, aangezien Duits nog meer samengestelde woorden heeft dan het Nederlands.
Decimering rekent 'ie ook fout.
Dat klopt wel wat je zegt. De spellchecker is vrij simpel van opzet. Je hebt een lijst met woorden. Staat het woord er niet tussen dan is het fout. Het zit hem dus gewoon in het feit dat het samengestelde woord niet in de woordenlijst staat maar de losse woorden van het samengestelde woord weer wel, daarom wil hij er een spatie tussen hebben. Je moet het samengestelde woord dan aan de lijst toevoegen zodat OOo deze in vervolg ook herkend. Als je aardig wat van dit soort situaties hebt dan heb je dus vette pech.

Wat die Duitse dictionary betreft...als die beter onderhouden wordt en veel completer is zal het probleem daar niet mee optreden (of in veel mindere mate). Daar valt dus niks over te zeggen.

Je kunt het probleem makkelijk oplossen door zelf je dictionary te bouwen en alle woorden die ook in het groene boekje staan er in zetten. Volgens mij zijn een aantal van dat soort lijsten bij instanties als de taalunie te verkijgen. In Microsoft Office zit volgens mij wel een completere woordenlijst dan die de lijst die OpenOffice.org gebruikt (dit is namelijk een algemene lijst die in meer programma's gebruikt wordt zoals Mozilla Thunderbird en Firefox, GAIM, etc.).

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet, zal de nieuwe woordenlijst (die met de spelling van augustus 2006 officieel wordt) ook beschikbaar worden gesteld aan de open-sourcegemeenschap en dan kan die dus ook voor OOo gebruikt gaan worden. Je hebt dan nog steeds het probleem dat veel samenstellingen niet in de woordenlijst staan, maar in ieder geval heb je dan weer een up-to-date lijst.

• Ook al Bezet
In Microsoft Office zit volgens mij wel een completere woordenlijst dan die de lijst die OpenOffice.org gebruikt (dit is namelijk een algemene lijst die in meer programma's gebruikt wordt zoals Mozilla Thunderbird en Firefox, GAIM, etc.).
En is die module op enige manier met OOo te gebruiken? Zou wel erg handig zijn.

• ppl
  • Niet online

ppl

Ook al Bezet schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 22:06:
[...]

En is die module op enige manier met OOo te gebruiken? Zou wel erg handig zijn.
OpenOffice.org, GAIM, Thunderbird, Firefox, etc. maken gebruik van dezelfde bestanden (=dictionaries) Het zijn dus alleen dictionaries, het programma moet de rest doen, wil je dat uitwisselen dan zit je op broncode niveau. Zie ook http://lingucomponent.openoffice.org/ en met name onderaan de site staat het e.e.a. aan uitleg. Men maakt dus gebruik van Myspell. Microsoft zal van hele andere dictionaries gebruik maken. Op de site van de lingucomponent staat een uitleg hoe je je eigen dictionaries kunt maken, die zou je kunnen volgen. Wat Microsoft exact gebruikt weet ik niet maar het zou mij niet verbazen dat dit closed source is en dat je die woordenlijsten niet kunt gebruiken.

Ik browse even wat verder over die pagina's en kom een serie aan issues tegen van het lingucomponent project waartussen een hele mooie staat die exact jouw probleem met samengestelde woorden beschrijfd. Hij is na te zoeken in de issuetracker onder nummer 59054 (of je klikt hier even op).

[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 04-02-2006 23:28 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
Kan iemand mij vertellen hoe ik afbeeldingen comprimeer als ik ze in een document bijvoeg? Heb al in de help gekeken, maar kom nergens de functie tegen. Het moet toch kunnen neem ik aan. docjes van 7mb zijn niet echt over de mail te doen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• ppl
  • Niet online

ppl

Maverick schreef op zondag 26 maart 2006 @ 22:09:
Kan iemand mij vertellen hoe ik afbeeldingen comprimeer als ik ze in een document bijvoeg? Heb al in de help gekeken, maar kom nergens de functie tegen. Het moet toch kunnen neem ik aan. docjes van 7mb zijn niet echt over de mail te doen.
Je afbeeldingen eerst bewerken voordat je ze toevoegt in een document: eerst op juiste grootte maken en zelf comprimeren door bijv. jpg te gebruiken i.p.v. bmp.

Als je een document opslaat in het OpenDocument formaat dan wordt het hele document al gecomprimeerd, het is in principe gewoon een directory met de nodige XML file dat gezipped wordt om het maar even oneerbiedig te zeggen :)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

@ppl: Een BMP file in zo'n document is bijzonder vervelend. Ik moet weleens van die documenten "repareren" aangezien normale gebruikers geen benul hebben van bestandsformaten en groottes.

Die plakken dus gewoon een 17MB scan in BMP formaat in het document. Ik denk dat Maverick naar een setting zoekt die dat proces automatiseert (dus van die BMP een PNG maken op 72dpi ofzo). Nu converteert OOo alle images naar PNG vziw, maar dat weet ik dus niet zeker. Feit is wel dat een scan van 17MB als PNG niet erg veel kleiner is (misschien 10MB, maar nog steeds een paar ordes van grootte te groot).

Er zijn tools die je over zo'n document kan halen om de boel te verkleinen, maar een setting binnen OOo zou ideaal zijn. MS Word heeft een "compress images" nopje, OOo kan zo'n knopje ook wel gebruiken imho.

[ Voor 46% gewijzigd door Gerco op 27-03-2006 14:31 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Gerco schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:26:
@ppl: Een BMP file in zo'n document is bijzonder vervelend. Ik moet weleens van die documenten "repareren" aangezien normale gebruikers geen benul hebben van bestandsformaten en groottes.

Die plakken dus gewoon een 17MB scan in BMP formaat in het document. Ik denk dat Maverick naar een setting zoekt die dat proces automatiseert (dus van die BMP een PNG maken op 72dpi ofzo). Nu converteert OOo alle images naar PNG vziw, maar dat weet ik dus niet zeker. Feit is wel dat een scan van 17MB als PNG niet erg veel kleiner is (misschien 10MB, maar nog steeds een paar ordes van grootte te groot).

Er zijn tools die je over zo'n document kan halen om de boel te verkleinen, maar een setting binnen OOo zou ideaal zijn. MS Word heeft een "compress images" nopje, OOo kan zo'n knopje ook wel gebruiken imho.
Wat ik vroeger altijd deed in Word: image kopieren, dan plakken in een image editor en saven als jpg waarna de jpg weer terug ging in het document. Als je dit proces nou in een macro gooit zou dat een oplossing kunnen zijn.

Je het kunnen zoeken in het bestand zelf. Openen met een archiver en dan handmatig de boel gaan editten of de compressionrate wat hoger schroeven. Op oooforum.org staat ergens wel een post waarin een script (helaas een linux script) staat die de filesize kan reduceren, misschien een oplossing (of in ieder geval een klein deel van de oplossing).

Ik heb zelf ook even een document gepakt en die bekeken (staat maar 1 plaatje in maar toch).
Ik heb de 7-zip filemanager gebruikt om de .odt te openen. Je ziet een aantal mappen waaronder Pictures. In de map zag ik het enige plaatje als jpg staan. Als je die plaatjes nou eens dusdanig zou kunnen editten dat het de gewenste bestandsgrootte oplevert zou je er zijn denk ik.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

ppl schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:11:
Op oooforum.org staat ergens wel een post waarin een script (helaas een linux script) staat die de filesize kan reduceren, misschien een oplossing (of in ieder geval een klein deel van de oplossing).
Dat is ook precies wat ik gebruik (ik gebruik hier linux :) )

Toch blijf ik erbij dat OOo ook wel zo'n knopje zou kunnen gebruiken. Word heeft het immers ook en daar lost het een enorm probleem op waarvoor ook tientallen tools zijn gemaakt. Om die wildgroei aan tools te voorkomen, zou zo'n knopje (wel ergens anders dan waar Word het heeft staan) een goed idee zijn.

Ik stem voor een "Compress images" vinkje op de "save document" dialog box.

• Maverick
Wat ik invoeg zijn foto's die jpeg's zijn, maar ze zijn natuurlijk door middel van verslepen verkleint,die kunnen dus makkelijk wat slechter van kwaliteit zijn dan ze waren (in een document hoeft echt niet ieder plaatje 1024*768 te zijn). Dat is dus een beetje wat ik wil. Hem opslaan als odt levert een even groot bestand op.

• ppl
  • Niet online

ppl

Maverick schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:10:
Wat ik invoeg zijn foto's die jpeg's zijn, maar ze zijn natuurlijk door middel van verslepen verkleint,die kunnen dus makkelijk wat slechter van kwaliteit zijn dan ze waren (in een document hoeft echt niet ieder plaatje 1024*768 te zijn). Dat is dus een beetje wat ik wil. Hem opslaan als odt levert een even groot bestand op.
Sja, als ze al jpg'tjes zijn valt er weinig meer te compressen, dat is al gecompressed. Dan kun je de hele mikmak aan XML en plaatjes compressen en dan .odt noemen (wat OOo dus doet) maar dan haal je ook weinig meer compressie uit. Die functie om plaatjes te compressen die gerco voorstelt is dan volkomen nutteloos omdat er al op diverse plekken compressie wordt toegepast en je dus geen winst meer kunt behalen. Je plaatjes bijsnijden is dan de enige winst die je nog kan boeken. Als een plaatje maar 300x300 moet zijn ipv 1024x768 dan ook resizen naar 300x300 en pas daarna in OOo stoppen.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
ppl schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:21:
Als een plaatje maar 300x300 moet zijn ipv 1024x768 dan ook resizen naar 300x300 en pas daarna in OOo stoppen.
Als ik goed lees is de vraag juist om díe feature in OOo op te nemen, dus toch compressen in OOo :)

• ppl
  • Niet online

ppl

bee-es schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:28:
Als ik goed lees is de vraag juist om díe feature in OOo op te nemen, dus toch compressen in OOo :)
Dat bestaat dus al want zo werkt het OpenDocument formaat nou eenmaal :)
Een aparte plaatjes- compress-knop is zinloos omdat je in geval van het invoegen van een jpg plaatje het plaatje al gecompressed is (dat doet de jpeg standaard) waarna OOo het alsnog eens zelf gaat compressen zodra je het in het OpenDocument formaat opslaat. Het is waarschijnlijk dan alleen van toepassing op de Microsoft bestandsformaten (ligt eraan in hoeverre Microsoft dat al niet doet, maar ja, dat weet je niet he met dat closed source formaat), als dat zo is, zet dat er dan even bij want dat maakt het plaatje duidelijk ;)

• Maverick
Heb ff lopen proberen. Bij odt wordt de filesize idd wat kleiner. helaas heeft het geen zin om odt's te mailen, want 90% van de wereld werkt nog met MSoffice, zo ook de ontvanger(s). In word kan ik dmv van een vinkje plaatjes ook comprimeren, in openoffice dus niet.
Das een beetje jammer, want tis al moeilijk wennen voor mijn ouders, dat firefox en openoffice (ik moet ze toch een beetje met hun tijd mee laten gaan ;) )

• ppl
  • Niet online

ppl

Maverick schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:05:
Heb ff lopen proberen. Bij odt wordt de filesize idd wat kleiner. helaas heeft het geen zin om odt's te mailen, want 90% van de wereld werkt nog met MSoffice, zo ook de ontvanger(s). In word kan ik dmv van een vinkje plaatjes ook comprimeren, in openoffice dus niet.
Das een beetje jammer, want tis al moeilijk wennen voor mijn ouders, dat firefox en openoffice (ik moet ze toch een beetje met hun tijd mee laten gaan ;) )
Als de documenten alleen opgeleverd hoeven te worden en niet meer bewerkt dan kun je het exporteren naar PDF en dat sturen. Voor praktisch ieder paltform is er tegenwoordig wel een of ander tooltje die PDF'jes kan lezen en printen. Voordeel is dan ook dat een PDF er overal hetzelfde uit ziet, ook op papier.

Moet er echter nog worden samengewerkt aan documenten dan kun je kiezen om iedereen OOo te laten gebruiken of om de boel op te slaan in het Microsoft Office formaat waarbij je mogelijk wat aan compressie mogelijkheden verliest (zoals ik al zei, weet je dit niet omdat het een closed source geval is waarvan er verder niets bekend is, je kunt het dus niet eventjes nagaan).
Dat closed source zijn van Microsoft's formaten is de grens waar je momenteel tegen aanloopt en dus niet de grens van OOo ;) Daarom is het gebruik van open standaarden ook zo belangrijk, dan heb je hier weinig tot geen last van (een open standaard is niet meteen heilig).

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 27-03-2006 21:10 ]

• Maverick
ppl schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:09:
[...]

Als de documenten alleen opgeleverd hoeven te worden en niet meer bewerkt dan kun je het exporteren naar PDF en dat sturen. Voor praktisch ieder paltform is er tegenwoordig wel een of ander tooltje die PDF'jes kan lezen en printen. Voordeel is dan ook dat een PDF er overal hetzelfde uit ziet, ook op papier.
Dit is ook hoe ik het gister opgelost heb ;)
Maargoed, de optie zit er dus niet in, jammer maar helaas.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 09:05
Ik gebruik open office 2 nu ook enige tijd, en moet zeggen, ben érg dik tevreden !
Enige punt wat ik jullie even voor wil leggen is het volgende:

Op het moment dat ik met meerdere bestanden tegelijk werk, 2 of meer .doc's open, waarbij ik regelmatig switch, dan wil het met regelmaat zo zijn dat als ik op de taakbalk klik om het andere schermpje te openen, er op de taakbalk wél naar t andere schermpje geswitched wordt, maar er feitelijk de tekst van het vorige schermpje gewoon in beeld blijft staan.
Herhaal ik hetzelfde riedeltje nógeens, gaat het wél goed! Valt opzich dus wel mee te werken, maar als je met haast en soms ook 4 rapporten tegelijk open hebt, verlies je wat eerder het overzicht.

Klinkt dit bekend ? En bij "ja", is er een oplossing bekend ?

• Mizitras
  • Niet online
In 2.1.0 kwam ik het ook nog niet meteen tegen maar:
- Kan je in OOo met trendlijnen werken?
- Wat voor types (of als je bovenstaande kan aanduiden is het ook goed, dan vind ik het zelf :) ?
- Tot welke orde laat hij toe om (in Calc bv.) met polynomen te werken?

• Maverick
Na al tijden lang met OOo gewerkt te hebben heb ik nu op mijn laptop toch de nieuwste MS Office geïnstalleerd. 2007 werkt sowieso gewoon erg fijn, maar de hoofd reden is gewoon dat het werken in projecten me gewoon onmogelijk wordt gemaakt door de incompatibiliteit. Bij het schrijven van een rapport moeten er gewoon geen letters van de pagina af vallen, of figuren licht verschoven zijn. helaas komt dat nog te vaak voor als je documenten van MSO naar OOo verschuift en visa versa. Jammer.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

@Maverick:
Ik gebruik al zeker een jaar alleen OOo professioneel en documentatie die ik moet opleveren, lever ik gewoon in PDF met een .odt erbij. Niet iedereen is daar blij mee, maar aangezien ik de enige ben die die documenten moet bewerken en ik geen MS Office heb van de zaak, kunnen ze het heen-en-weer krijgen.

Als ik ooit eens uit dienst zou gaan, kunnen de de documentatie als .doc krijgen, als ze hard genoeg zeuren ook. Tot nu toe heeft niemand er zelfs maar om gevraagd, de PDF is goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 05-01-2007 15:52 ]

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Maverick schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:47:
Na al tijden lang met OOo gewerkt te hebben heb ik nu op mijn laptop toch de nieuwste MS Office geïnstalleerd. 2007 werkt sowieso gewoon erg fijn, maar de hoofd reden is gewoon dat het werken in projecten me gewoon onmogelijk wordt gemaakt door de incompatibiliteit. Bij het schrijven van een rapport moeten er gewoon geen letters van de pagina af vallen, of figuren licht verschoven zijn. helaas komt dat nog te vaak voor als je documenten van MSO naar OOo verschuift en visa versa. Jammer.
Dit gaat hopelijk zeer snel veranderen nu Microsoft gebruik gaat maken van een open XML format voor het opslaan van documenten en niet meer het "geheime" .doc formaat. Het zal even duren voor het allemaal gebruikt wordt enzo, maar dan zal de crosscompatibiliteit enorm toenemen.

• Ook al Bezet
Heb het zelf nog niet geprobeerd, heb het nog maar net gevonden, maar dit is wellicht interessant voor OOo gebruikers.

EDIT: Helaas moet je wel eerst registreren voordat je het kunt downloaden.

[ Voor 17% gewijzigd door Ook al Bezet op 21-02-2007 18:26 ]

• Ook al Bezet
opentaal.org heeft van de taalunie goedkeuring gekregen voor haar spellingsbestanden.
Hier te downloaden, o.a. voor Openoffice.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:48
Is het mogelijk om je pagina te centreren in je window?
Vind dat ietwat mooier en zal wel een van de afkickverschijnselen zijn van office......

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/boo2you/ooo_kl.jpg

Stay safe

• ppl
  • Niet online

ppl

Master FX schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:53:
Is het mogelijk om je pagina te centreren in je window?
Vind dat ietwat mooier en zal wel een van de afkickverschijnselen zijn van office......

[afbeelding]
Is het mogelijk om ook eerst eens te zoeken voordat je een vraag stelt die al vaker aan bod is geweest? Het antwoord is simpel: nee.

Je kunt het rechtergedeelte wel opvullen met de Navigator en de Stylist (wat sowieso handig is omdat je bij een beetje goed tekstverwerken je stijlen toepast).

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:56:
Is het mogelijk om ook eerst eens te zoeken voordat je een vraag stelt die al vaker aan bod is geweest? Het antwoord is simpel: nee.
Voor zover ik weet is dit wel mogelijk gemaakt in OOo 2.3.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:47
hoe kan ik een *.ods bestand openen? als ik geen openoffice heb. ik heb een bestand gekregen van iemand maar ik draai zelf geen open office, ik heb even gegoogled en hier gekeken maar kan niks vinden iemand tips.

• Ook al Bezet
Leondendungen schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:42:
hoe kan ik een *.ods bestand openen? als ik geen openoffice heb. ik heb een bestand gekregen van iemand maar ik draai zelf geen open office, ik heb even gegoogled en hier gekeken maar kan niks vinden iemand tips.
Voor zover ik weet bestaat dat niet. Je kunt natuurlijk Openoffice gewoon downloaden en installeren, het is immers gratis. Mocht je dat niet willen dan kun je deze plugin voor MS office misschien gebruiken.
Pagina: 1