[XP] Ntfs.sys bsod oplossing/workaround*

Pagina: 1
Acties:
  • 5.525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 21:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor het BSOD ntfs.sys probleem.

Wat is nu het probleem:
Windows kan niet meer booten, elke keer verschijnt het bsod van ntfs.sys.
Recovery console werkt niet want ntfs.sys bsod verschijnt weer.
Hardeschijf plaatsen in andere pc lukt niet want ook die windows struikelt en er verschijnt een bsod van ntfs.sys.

Het enige wat helpt is gewoon een simpele chkdsk /f actie op de betreffende partitie(s). Het probleem is juist dat er geen mogelijkheid (was) om dit uit te voeren.
Zelfs de hd proberen te repareren met knoppix oid, lukte vaak niet.
De enige workaround was, met fdisk je partities weggooien en opnieuw aanmaken.

Nou moet ik als eerste zeggen dat ik het nogal belachelijk vind dat elke windows install struikelt over een aangekoppelde hardeschijf met een corrupte ntfs.sys. Dat windows hem dan niet kan mounten ok, maar bsod? Zelfs via een USB drive verschijnt de bsod.

Nu de oplossing:
Download:
http://www.wsdownload.de/download/ntfs4dos/ntfsinst.exe

Dit is een bootflop, met NTFSFORDOS, free for private use.
Wat hier dan extra bij opzit is een, jawel een chkdsk.
Deze heeft bij mij al mijn partities gescand, inclusief mijn raid0 partities.
Na scannen en fixen, rebooten en windows werkt weer. :D

Nou is dit ongetwijfeld vast al wel bekend bij mede Gotters, maar zeker niet bij iedereen, gezien het aantal doodlopende topics over dit onderwerp.
Ik hoop dat deze post een aanvulling zal vormen voor het archief.

ps. mijn geval:
RAID volumes waren in een klap corrupt, alsmede mijn backup hardeschijf.
Ik had dus niets aan die backup hd, alle schijven waren in een klap corrupt.
Hoe dit mogelijk is, is mij nog een raadsel, een echte oplossing voor het probleem heb ik dan ook niet.

edit04-2006
Ik had het probleem van de week weer, het was op te lossen met mijn methode, alleen keerde het telkens opnieuw terug. (nieuwe install, nieuwe pc etc..)
Het lag dit keer aan partition magig die blijkbaar de partition tables verkeer had aangemaakt.
Na alle partities te hebben verwijderd, en deze te hebben aangemaakt tijdens de windows Setup, was het probleem weer verholpen.(het kwam dus ook niet meer terug..)

[ Voor 11% gewijzigd door DaOverclocker op 25-04-2006 19:32 ]

systeem specs

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Om eerlijk te zijn had je dit natuurlijk gewoon kunnen vinden @ de search.
maar toch bedankt :)

Wat jij misschien niet wist is dat je dit ook kan oplossen met een XP cd en dan chkdsk /f uitvoeren :)
Dus waarom zou je een flop gebruiken (terwijl die steeds minder gebruikt worden).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 21:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 02:42:
Om eerlijk te zijn had je dit natuurlijk gewoon kunnen vinden @ de search.
maar toch bedankt :)

Wat jij misschien niet wist is dat je dit ook kan oplossen met een XP cd en dan chkdsk /f uitvoeren :)
Dus waarom zou je een flop gebruiken (terwijl die steeds minder gebruikt worden).
Nah, blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest, en heb jij geen ervaring met dit probleem(lucky you..)
WAt ik probeerde duidelijke te maken, ook een windows cd erin stoppen naar de recovery console gaan wil niet. In het begin van de setup checkt win ergens alle schijven, zodoende loopt ie daar vast en krijg je wederom een blue screen.....hôllé....

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://search.microsoft.c...t=b&na=82&qu=ntfs.sys&s=1

MS geeft zelf ook niks aan hierover, misschien eens submitten naar MSDN? ;)

Ik heb het 1 keer meegemaakt bij iemand, maar aangezien het meeste op DVD als backup stond, besloot ik maar om de schijf helemaal leeg te maken en opnieuw te installeren.

Het zou mooi zijn als MS eens een flink krachtige disk tool maakte om op te starten en ook mogelijkheden om te backuppen naar een cd/dvd brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 09:06:
Het zou mooi zijn als MS eens een flink krachtige disk tool maakte om op te starten en ook mogelijkheden om te backuppen naar een cd/dvd brander.
Mag niet, anders is het oneerlijke concurrentie... :)

Toppie van de TS om een duidelijke oplossing hier neer te zetten...
Je weet maar nooit of iemand het een keer nodig heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik heb hetzelfde probleem maar de oplossing werkt niet.

Ik heb de ntfs4dos flop gebruikt en chkdsk gedraait. Dat werkte maar windows bootte nog steeds niet (weer BSOD). Vervolgens wist ik niet zeker of ik chkdsk uitgevoerd had in readonly dus ik draaide de flop nog een keer. Nu zegt de flop dat hij autodsk.exe nodig heeft. Waarom werkt die flop nu niet meer? Is er een andere manier om chkdsk te runnen? Andere manier om ntfs.sys te repareren?

Ik heb uitgevonden hoe chkdsk toch werkt. Het stond verborgen in de manual. Toch helpt chkdsk niet. Is mijn schijf dan niet meer te redden?

Ik heb chkdsk nu 3 keer gedraait en hij vind elke keer weer fouten. Ik krijg nu een andere BSOD als ik windows opstart. Een registry fout :(

[ Voor 34% gewijzigd door Josh op 27-01-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Link komt voor mij wat te laat:
'k Had een tweede schijf die (bij aansluiting) xp op een bsod deed uitlopen, ook in veilige modus, ook in laatst bekende configuratie.
Opstarten met bootxp-cd gaf geen resultaat.
Ik kon dus ook geen chkdsk doen want ik raakte gewoon niet in Windows.
Had ik die link gehad, had ik ze misschien nog kunnen redden, gelukkig was het slechts een 'kopie'-schijf voor al mijn eigen data op mijn hoofdschijf.

Ik heb ze terug draaiend gekregen met het progje Killdisk, dat je oa hier kan downen: http://www.ntfs.com/products.htm

Je kan er een partitie mee overschrijven ,maar ook de gehele schijf. (het is dus een zero-fill). Dit laatste had ik nodig omdat mijn schijf een beschadigd blok had in de gekende verborgen 7 Mb-partitie.
Maar ik moest tenminste geen nieuwe schijf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Mwoah. Ik weet niet wat het precies is maar windows wil dit keer wel opstarten (na meerdere malen chkdsk that is) maar het is nu simpelweg een minuutlang een egale achtergrondkleur (na het windows logo) die lijkt op de achtergrondkleur van het inlogscherm trouwens... Na die minuut reboot hij... :/

In ieder geval doet die ntfs.sys het weer dus dan hang ik er maar een tweede SATA in. Installeer windows opnieuw en backup alle oude shit. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrick
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 09:11
Is er ook een cd-rom oplossing? Ik heb hetzelfde probleem, en ben erg blij dat ik nu een mogelijk oplossing heb, maar ik heb geen floppy-drive in mijn laptop hier, dus kan het niet op een flop zetten.

En dan nog iets: De corrupte ntfs.sys staat in mijn geval op een SATA-raid(0) schijf (promise fasttrack). Hoe zorg ik dat die drivers op de flop komen, of pakt hij die al automatisch?

When someone beats you with a flaslight, you make light shine in all directions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168974

Nou.. Bij mij werkt het ook niet. Hoe vaak ik dat ding ook draai.. hij zegt braaf dattie alles heeft gecontrolleerd, maar ik heb niet het idee dattie ook maar iets gefixed heeft. En hij blijft maar zeuren dattie ntfs.sys niet kan vinden. Terwijl ik toch echt een nieuw bestandje in de map heb weten te zetten. Kut NFTS. Ik snap niet dat iedereen daar zo blij mee kan zijn. Doe mij maar weer FAT32. Daar kan je met Knoppix tenminste ook wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204193

Dank je wel TS!

Heel nuttige post, ik zat ook met het ntfs.sys probleem en met mijn handen in het haar.
Formatteren was niet echt een optie, gelukkig bood dit een uitkomst.

Na deze handelingen heb ik mijn schijf gekloont en de oude weggegooit... schijven moeten betrouwbaar zijn...

Groet, Tem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voorzichtig met afschrijven van disks. Ik had het zelfde probleem op 2 systemen met een MSI board. Onverklaarbaar raakten bestanden corrupt, zo ook NTFS.SYS.

Nieuwe disk geplaatst en toen. Na enige dagen weer NTFS.SYS corrupt. Wat bleek. Condensatoren op MB defect, waren aan het lekken. Na memtest 2 dagen te laten lopen bleek bij het eerste systeem na 24 uur memtest:

1e uur heel veel errors
2e uur weinig errors
3e uur geen erros meer.

Systeem uitgezet en een nachtje uit laten staan en zelfde problemen.

2e systeem was nog vreemder:
1e uur geen errors
2e uur een paar errors
3e uur veel errors

Wat bleel nu, bestanden werden in het geheugen verminkt en dan naar disk geschreven. Op een bepaald moment detecteerd Windows dat de checksum van bijvoorbeeld NTFS.SYS niet meer klopt en zal de backup hiervan terug zetten, deze wordt in het geheugen gecorrumpeert en dan naar disk worden geschreven tijdens het kopieeren.

Wat ook kan is dat door corrupt geheugen NTFS.SYS wordt geladen en corrupt in het geheugen is. Dan krijg je ook de melding dat NTFS.SYS niet kan worden geladen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Wim-Bart schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 02:40:
Ik had het zelfde probleem op 2 systemen met een MSI board.
Condensatoren op MB defect, waren aan het lekken.
Neem contact op met MSI voor nieuwe condensatoren en solderen dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 23:00
betere topicstart..!

ik gebruikte ERD commander. maar bedankt voor de tips :) het werkt weer :P

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90783

Ik weet dat ik een oude thread aan het bumpen ben, maar aangezien de link van het progje niet meer werkt post ik gauw een nieuwe (om jullie de tijd van het zoeken te besparen)

http://www.free-av.com/down/windows/ntfs_h.exe

blijkbaar heeft Avira ondertussen de rechten op het programma opgekocht ofzoiets. Het is niet mogelijk om rechtstreeks via de officiële site te downloaden. Alle links zijn daar corrupt/werken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228426

ik heb dit probleem helaas ook en ik heb ook geen floppydrives meer dus als iemand een cd oplossing voor dit probleem weet...zou ik er blij mee zijn als diegene het hier neer zou zetten
Pagina: 1