[XP] Kan viamraid.sys niet vinden tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.005 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij de installatie van Windows XP heb ik een zeer vreemd probleem.
Als ik installeer dan moet ik via F6 mijn SATA drivers laden van een floppy (gemaakt via de mobo CDROM, een Asrock K7VT4A) dit lukt allemaal zeer goed (het betreffende viamraid.sys en nog enkele andere files) daarna gaat windows verder en kan ik partities ed creeeren. Daarna begint de setup files te kopieren naar de HD en opeens krijg ik de foutmelding dat ie de viamraid.sys niet kan vinden, maar ie heeft ze net gelezen? Ik heb dan die files ook es gezet in de root vd floppy maar al dit helpt niet, ook kan ik geen locatie opgeven, niks, enigste wat ik kan doen is deze files skippen maar dan bij een volgende herstart in de de setup blokkeert het allemaal. Mijn HD is een Maxtor 80GB, SATA

Thanx voor alle hulp!!
nh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je de goede drivers te pakken hebt? Je zegt dat je gewoon een SATA schijf wilt installeren, maar aan de bestandsnaam te zien van je drivertje..

Vaak staan er 2 soorten drivers voor een controller op de cd, een ''gewone'' om je SATA HDD aan je mobo te hangen, en een RAID driver, om een RAID array te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

2000, XP, en 2003 benaderen tijdens de installatie twee keer de flop met drivers.
de eerste keer met F6 en de tweede keer is tijdens het kopieren.
Flop erin laten zitten dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik pas je titel nog even aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 09:04

Twan V

...en er stralend uitzien

Dit is een probleem wat ik al best vaak gehad heb. Je voert windows (met F6 tijdens setup) een via raid driver voor een sata schijf, verderop in de setup kun je netjes de drive aanwijzen voor de installatie, en later begint 'ie te zeuren dat hij bestanden niet kan vinden (viamraid.sys, viamraid.inf etc.).

Volgens mij weet niemand hier de precieze oorzaak of oplossing, maar ik heb vandaag een ontdekking gedaan:
Bij de Engelse windows werkt het perfect! Ook op de fora op de Via-site is er niets over te vinden, wat, als je dit leest, niet zo gek is.

Ik hoop dat ik hiermee iemand kan helpen.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Even een flinke schop voor dit topic maar het was het niet waard om een nieuw topic te openen

Ik zit op dit moment met exact dezelfde foutmelding.
Ik heb een raid0 configuratie met 2 160 GB samsung schijven. Ik kan ze hier in windows benaderen nadat ik ze geformateerd had. maar ik heb er dus ook xp opgezet als ik dan in de bios de sata schijven als eerste boot prioriteit instel en mijn ide schijven eruit trek krijg ik een xp opstartscherm maar na enkele seconden is daar een BSOD met een foutcode die begint met 0000007b

Is hier inmiddels al een oplossing voor.

doei

• justys7
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-04 12:06
Vandaag liep ik tegen dit zelfde probleem aan. en heb dit na lang zoeken op de volgende manier opgelost:
  • XP installatie starten ook f6 drukken en driver laden van diskette
  • De meldingen die tijdens de installatie naar voren komen dat hij de viamraid.sys en nog 2 files niet kan vinden negeren
  • Bij de volgende reboot opstarten met een bart boot cd of min pe of iets degelijks, ook hier moet je met f6 de drivers van je raid controller inladen, anders zie je straks je hardeschijf niet
  • Start een soort verkenner op en copieer vanaf de diskette uit de NT5 map het bestand viamraid.sys naar windows\system32\drivers en het bestand viamraid.inf naar windows\inf
  • Reboot je computer weer en laat de installatie verder gaan, je zult zien dat hij niet meer vast loopt. Tijdens de installatie kan het zijn dat er nog een keer wordt gevraagd naar de locatie van de viamraid.sys, deze kun je laten verwijzen naar je diskette.
Op deze manier is het mij gelukt, hopelijk kan ik hier meer mensen met dit probleem mee helpen.
Pagina: 1