Al sinds een jaar heb ik last van 'spontane' crashes van m'n computer. Altijd een BSOD 0x0000008E crash maar in verschillende modules (win32k.sys, sysaudio.sys, ntfs.sys, etc. etc.). Elke keer willekeurig dus, en geen peil op te trekken.
Ook het moment waarop de crash gebeurt is willekeurig: Vaak tijdens het opstarten, of na het inloggen of gewoon tijdens het schrijven van een email. Wat wel zeker is, is dat 't tijdens het spelen van een spel een keer zal crashen, maar dat lijkt me logisch aangezien een spel vaak veel resources vreet.
Mijn systeem:
Intel PIV 2.6Ghz,
Gigabyte GA-8I875,
2x Corsair 512 MB DDR 400mhz (dual)
Ati radeon 9800 pro,
1x Seagate hdd,
1x Maxtor hdd,
etc. etc.
Wat ik gedaan heb om te checken (opsommend, om het topic klein te houden):
- Memtest 3x laten draaien -> geen problemen
- Geheugenblokjes eruit gehaald, en elk apart getest -> nog steeds crashes
- Speedfan check -> Geen temperatuur problemen (hij is niet overklokt ofzo)
- SMART data bekeken -> beide hdd 100%
- Hardware eruit gesloopt en met minimum opgestart -> nog steeds crashes
- Windows logfiles bekeken, maar die gaf natuurlijk weinig interessants
- Oh ja, natuurlijk verschillende drivers geprobeerd voor m'n video/geluidskaart -> zelfde effect
- Ik heb ook weleens een debugger gekoppeld aan een spel (GTA) om te kijken waar 't crasht -> willekeurige dll's, dus geen peil op te trekken
- Nu komt 't: Ubuntu live cd'tje gedownload en kerneltje gecompileert -> CRASH!
Dat laatste was voor mij dus de reden om te concluderen dat het een hardware-crash is.
Maar.. waar?? Ik verdenk m'n moederbord of m'n processor, maar hoe check ik dat nu? Ik heb geen reserve processor of moederbord liggen, natuurlijk.
M'n concrete vraag dus: Hoe kan ik checken of 't aan m'n moederbord of aan m'n processor ligt?
Of weten jullie nog iets te checken? (ik heb al erg veel getest, want zoals ik zei heb ik 't dus al een jaar lang (!))
En ik ben zoooo blij dat ik dit bericht kan schrijven zonder dat m'n pc gecrasht is
Ook het moment waarop de crash gebeurt is willekeurig: Vaak tijdens het opstarten, of na het inloggen of gewoon tijdens het schrijven van een email. Wat wel zeker is, is dat 't tijdens het spelen van een spel een keer zal crashen, maar dat lijkt me logisch aangezien een spel vaak veel resources vreet.
Mijn systeem:
Intel PIV 2.6Ghz,
Gigabyte GA-8I875,
2x Corsair 512 MB DDR 400mhz (dual)
Ati radeon 9800 pro,
1x Seagate hdd,
1x Maxtor hdd,
etc. etc.
Wat ik gedaan heb om te checken (opsommend, om het topic klein te houden):
- Memtest 3x laten draaien -> geen problemen
- Geheugenblokjes eruit gehaald, en elk apart getest -> nog steeds crashes
- Speedfan check -> Geen temperatuur problemen (hij is niet overklokt ofzo)
- SMART data bekeken -> beide hdd 100%
- Hardware eruit gesloopt en met minimum opgestart -> nog steeds crashes
- Windows logfiles bekeken, maar die gaf natuurlijk weinig interessants
- Oh ja, natuurlijk verschillende drivers geprobeerd voor m'n video/geluidskaart -> zelfde effect
- Ik heb ook weleens een debugger gekoppeld aan een spel (GTA) om te kijken waar 't crasht -> willekeurige dll's, dus geen peil op te trekken
- Nu komt 't: Ubuntu live cd'tje gedownload en kerneltje gecompileert -> CRASH!
Dat laatste was voor mij dus de reden om te concluderen dat het een hardware-crash is.
Maar.. waar?? Ik verdenk m'n moederbord of m'n processor, maar hoe check ik dat nu? Ik heb geen reserve processor of moederbord liggen, natuurlijk.
M'n concrete vraag dus: Hoe kan ik checken of 't aan m'n moederbord of aan m'n processor ligt?
Of weten jullie nog iets te checken? (ik heb al erg veel getest, want zoals ik zei heb ik 't dus al een jaar lang (!))
En ik ben zoooo blij dat ik dit bericht kan schrijven zonder dat m'n pc gecrasht is
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 12:38 ]