Mysterieuze speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153692

Topicstarter
Na veel zoekwerk ben ik toch maar hier naartoe gegaan voor hulp;

Weet iemand misschien wat voor een lompe speaker dit is?

Ik heb een 15" speaker thuis staan en ik wil er een bekisting voor bouwen, echter heb ik geen idee wat voor een speaker het is (specs).

Het gaat om de speaker op de onderstaande foto's.
Ik heb er een meetlat langs gelegd voor de maten.

Achter op de speaker staat "THOR", en is geproduceert in Duitsland
Het bakbeest : weegt +/- 20 KG
is 18 cm diep

Ik hoor nog wel of iemand tips heeft voor de bekisting en/ of weet wat voor een speaker dit is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beatmasters/THOR2.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beatmasters/THOR1.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beatmasters/THOR4.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beatmasters/THOR3.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/beatmasters/THOR6.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 153692 op 31-08-2005 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Welke foto?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyco
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02-2006
Welke foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

bij mij doen ze het gewoon hoor!
... Thor..zegt me echt niks... maar ik ga opzoek voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40

GaMeOvEr

Is een hork.

Het kreng ziet er in ieder geval wel naar uit dat hij ooit duur was. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

GaMeOvEr schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:03:
Het kreng ziet er in ieder geval wel naar uit dat hij ooit duur was. :P
Inderdaad, die dikke magneten, lomp grote basket.

Het lijkt mij echter een subwoofer voor PA gebruik. Ik denk dat ie een redelijk grote gevoeligheid heeft (>90dB(a) / 1 watt / meter) maar dat ie een erg kleine xmax heeft (kijk maar naar de surround). Verder is het wel een apart ding. Zie ik het goed en zit de conus in het midden vast met een boutje? En heeft ie een soort van binnen-surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

JT

VETAK y0

Binnen surround ? Dat lijkt me een spider die aan de oppervlakte ligt :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

yeps dit is wel bruut. het lijkt dat het volle spider gebruikt word in de speaker..hehe dan kan ie wreed beuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zo te zien is het geen spider, maar een stukje conus dat eruit ziet als spider. Kijk maar eens naar de eerste foto.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is dus wel een 2e spider die als een soort dustcap aan een soort phase plug gezet is. Bizar ontwerp!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het lijkt op een oudere cerwin vega stroker?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik vraag me af wat ooit het nut geweest is om een extra surround die nog bovenop de spider zit in een speaker te maken. Aangezien dit verder zo goed als nooit meer is toegepast. binnenkant van de conus/binnensurround is blijkbaar onbeweegbaar door die bout. Je hebt dus verder ook bijna geen geluidsgolven die van de conus afkomen.
weird....

trouwes verder nog nooit zoiets gezien. Heb wel ooit speakers gehad die een ronde platte aluminium plaat zo groot als de hele speaker binnen de surrounds had. die plaat zat vast op de spider en spoel en tussen de surrounds. Conus zat er niet in.

15" lijkt me zoiezo iets voor PA's of zanginstallaties.

-edit- nu ik afbeeldingen op google bekijk worden ze blijkbaar nog steeds gemaakt. (sommige met moderne look)

Cerwin Vega -- Manufacturer of Pro audio, Home audio, and Car audio equipment.

[ Voor 23% gewijzigd door KneppaH op 31-08-2005 23:38 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

ga naar hun website en neem contact met ze op. misschien dat zij je nog de juiste specs kunnen geven.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Anoniem: 62011

De extra spider in het midden zou geplaatst kunnen zijn om de spoel te centreren, vanwege het formaat nogal lastig bij een hoog redement en daarom smalle luchtspleet.

Topicstarter
Na nog eens wat googlen kwam ik op deze site:

http://www.epicenter.de/scripte/forum/thread.php?threadid=6524

Hier staat een soort gelijkwaardige speaker, niet dat ik nu veel meer weet.

Bij deze zie je ook de aluminium ronde plaat die bevestigd is met en bout.

Heeft iemand nog tips voor een leuke bekisting?

Anoniem: 48989

Mijn eerste reactie was ook: een Cerwin Vega Stroker...

Hier de anatomie van een stroker Afbeeldingslocatie: http://caraudiomag.com/specialfeatures/0109cae_subwoofer09_zoom.jpg

Lijkt niet echt wat je daar hebt....

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 48989 op 01-09-2005 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153692 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:33:
Na nog eens wat googlen kwam ik op deze site:

http://www.epicenter.de/scripte/forum/thread.php?threadid=6524

Hier staat een soort gelijkwaardige speaker, niet dat ik nu veel meer weet.

Bij deze zie je ook de aluminium ronde plaat die bevestigd is met en bout.

Heeft iemand nog tips voor een leuke bekisting?
Met een gesloten behuizing van een liter of 40-60 kan niet zoveel fout gaan lijkt me. Ik denk echter niet dat ie goed zal werken als subwoofer (iig niet diep zal komen). Daarvoor lijkt me de surround te weinig meegeven/te klein zijn (en dus te weinig xmax) zodat het onder de 45Hz niet zo hard zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103190

het lijkt inderdaad op cerwin vega..
maar dat weet ik pas zeker als ik hem hoor..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 16-07 15:18

Jag

Beetje hopeloos altijd die drivers met weinig x-max. Het is wel 15", dus je zal er redelijk wat sublaaf uit kunnen krijgen. Maar voor echt sub gebruik kan je waarschijnlijk beter een Adire Shiva ofzo kopen. Bij zo'n ding als dit moet je hem (als je geen parameters hebt) in een gesloten doos doen en dan Linkwitz Transform erover heen gooien. Veel gedoe allemaal als je het goed wilt doen. En zonder correctie zal er weinig sub uit komen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

OMD

Dit soort woofers zijn gemaakt voor PA doeleinden. Lager dan 55hz zullen ze niet zo snel gaan. Door het gewicht en de grootte van de magneet is deze bedoeld om langdurig grote hoeveelheden vermogen te kunnen hanteren.

Tis inderdaad een Stroker maar van CV zijn ze net ff wat anders waardoor ze geschikt zijn voor in de auto. Deze zal niet echt fijn klinken in huiskamer...

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OMD schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:25:
Dit soort woofers zijn gemaakt voor PA doeleinden. Lager dan 55hz zullen ze niet zo snel gaan. Door het gewicht en de grootte van de magneet is deze bedoeld om langdurig grote hoeveelheden vermogen te kunnen hanteren.

Tis inderdaad een Stroker maar van CV zijn ze net ff wat anders waardoor ze geschikt zijn voor in de auto. Deze zal niet echt fijn klinken in huiskamer...
Ik wil hem waarschijnlijk ook gebruiken als extra laag bij mijn PA apparatuur, dus als hij maar lekker hard gaat en diep genoeg gaat voor een redelijke bas.
Ik heb deze speaker gekregen en wil er dus gewoon een leuk kastje om bouwen.. om te kijken of ik er iets mee kan doen

Anoniem: 153692 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 14:18:
[...]

Ik wil hem waarschijnlijk ook gebruiken als extra laag bij mijn PA apparatuur, dus als hij maar lekker hard gaat en diep genoeg gaat voor een redelijke bas.
Ik heb deze speaker gekregen en wil er dus gewoon een leuk kastje om bouwen.. om te kijken of ik er iets mee kan doen
Maak dan even snel een kastje van 40-60 liter van een makkelijk relatief dun materiaal, kost niet zoveel en je kan even snel kijken of het wat is. Als je het dan wat vindt kan je altijd nog 22mm MDF of beter gebruiken voor een definitieve kast. :)

• Jag

Jag

Anoniem: 153692 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 14:18:
[...]

Je zal toch eerst de ts parameters moeten achterhalen, zonder die is het zinloos om een BR kast te maken. En gesloten is zoiezo zinloos voor PA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een site gevonden waar een ontwerp staat voor een kast voor de Cerwin Vega Stroker.
Is dat dan misschien iets, of is dat nog te link en zal het geluid dan nog niks zijn?

http://www.woodlawncabinetry.com/Stroker15ported.html

Anoniem: 153692 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:45:
Ik heb een site gevonden waar een ontwerp staat voor een kast voor de Cerwin Vega Stroker.
Is dat dan misschien iets, of is dat nog te link en zal het geluid dan nog niks zijn?

http://www.woodlawncabinetry.com/Stroker15ported.html
Zolang je de T/S parameters van die driver niet (gedeeltelijk) weet zou ik niet aan zo'n ontwerp beginnen. Het enige ontwerp wat niet kritisch luistert naar de T/S parameters is een gesloten ontwerp.

• Jag

Jag

Anoniem: 17926 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 02:57:
[...]

Zolang je de T/S parameters van die driver niet (gedeeltelijk) weet zou ik niet aan zo'n ontwerp beginnen. Het enige ontwerp wat niet kritisch luistert naar de T/S parameters is een gesloten ontwerp.
En aan gesloten heb je ook weinig, daar krijg je geen sub op voldoende niveau uit. Je kan de t/s parameters evt zelf meten, maar ik weet niet hoe moeilijk dat is. Je kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe driver kopen. Er moet vast wel iets te verzinnen zijn dat voor weinig geld veel output geeft. Die 18" Raveland ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu een site gevonden waar enorm veel info staat over verschillende speakers, echter staat de Thor speaker er niet bij, op die site heb ik nu een berichtje achter gelaten op de hoop dat daar mensen zijn die de woofer wel kennen....en nu maar wachten :z

Zoek jij ook nog T/S parameters?.....kijk dan op deze site: www.thielesmall.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ontdekt dat het merk niet Thor is, maar Thorolf..
Op een duits hi-fi forum heb ik al een beetje informatie gevonden.
Deze bijzondere woofer kan waarschijnlijk wel tot 10 hz.

Nu nog parameters....... of een speaker ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit heb ik laatst onvangen:

Hierbij de data: Thorolf werd destijds door Monacor vertegenwoordigd, jouw driver is de Thorolf THO-3842 en is bedoeld als PA-Hoorn driver. Zandgiet aluminium korf, carbon fiber spreekspoeldrager, 4" spreekspoel, dubbele centrering (waarvan dus 1 aan de voorzijde).

PE = 500 watt RMS
SPL = 114dB
Bl = 51,4
Rdc = 6,3ohm
Le = 0,8mH
fs = 35Hz
Sd = 840cm2
Rms = 0,043
Qms = 3,28
Qes = 0,09
Qts = 0,09
poolplaat dikte = 10mm
wikkelhoogte = 22mm
aanbevolen kast inhoud = 250 liter

Vas wordt niet gegeven maar als ik het terugreken uit de andere parameters zou het 319 liter moeten zijn. Bovendien moet je alle parameters met een korreltje zout nemen, Bl zou volgens berekeningen 31,45 moeten zijn en niet 51,4 zoals zij aangeven. En de SPL kan geen 114dB zijn maar 104dB (zal wel een typo zijn in de datasheet). Tevens geven ze Mms ook niet op maar ik kom uit op 64,24 gram.

Positief is de enorm hoge acceleratie factor van 490, negatief is de extreem lage Qts waardoor hij eigenlijk alleen in een hoorn optimaal presteert. Wil je hem voor hifi gebruiken dan zou je hem in een circa 100 liter kastje kunnen stoppen afgestemd op 35Hz, dat geeft een -3dB punt van 337Hz (geen typo) - maar dat is -3dB t.o.v. 104dB. Als je het uiteindelijke rendement target op 90dB door hem al bij 60Hz flink weg te kappen dan resulteert dit in een -3dB punt van circa 32Hz. Met wat actieve correctie kun je nog lager komen.

Nu nog een ontwerp..........het liefst hoorngeladen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 17:14
15" wat wil je ermee doen ?
het lijkt mij neit dat dat ding voor all round gebruikt kan worden ivm de bereik van die speaker
dat ding lijkt mij uitermate geschikt voor een basversterker

[ Voor 3% gewijzigd door andyy op 06-01-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is er mis met 15" :? Ik ga er twee (per kant) gebruiken in mijn nieuwe fronts :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 06-01-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier heb ik een datasheet:
Het betreft de Thorolf 3842

http://members.home.nl/beatmasters/hartung02.jpg
http://members.home.nl/beatmasters/hartung01.jpg

Wat zeggen jullie over de parameters enzo?

Nu nog een speakerplan... B)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 153692 op 07-01-2006 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 15-07 21:15

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

deepspace schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:08:
Wat is er mis met 15" :? Ik ga er twee (per kant) gebruiken in mijn nieuwe fronts :Y)
offtopic:
Ga je de hele buurt wakker houden ? :+ Naja, heb zelf 12" woofers getuned op 35 hz in mn fronts van 110 liter...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24

Blamm

Niet meer Smart

MidiMaze schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:09:
[...]

offtopic:
Ga je de hele buurt wakker houden ? :+ Naja, heb zelf 12" woofers getuned op 35 hz in mn fronts van 110 liter...
waarom zou een speaker die mooi laag kan ook altijd heel hard moeten spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 16:05
Die 114dB SPL kan natuurlijk niet bij 1W / 1 meter zijn. Aangezien het ding specifiek voor hoorngebruik gespecifieerd is, zullen ze wel de SPL bij 1W/1m na inbouw in een hoorn. Da's meestal een goeie 10dB méér dan in free-air.

Voor thuisgebruik is deze driver echt niet geschikt, deze moet gigantisch veel tegendruk krijgen van een hoorn. Gezien de grote conusoppervlakte en lage Fs spreken we dan van een hoorn van kleerkast-formaat als je nog een beetje laag wil raken :D

Wat eventueel nog te proberen valt, is om met een flinke serieweerstand de Q omhoog te pompen, en de woofer dan in een basreflex kast te zetten. Het rendement in het midlaag zakt dan wel, maar in het sublaag stijgt het rendement! Maar eigenlijk is dit pure verspilling van zo'n heavy-duty driver :( Een doodgewone Shiva zal harder gaan...
MidiMaze schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:09:
[...]
offtopic:
offtopic:
<spoiler-mode> hij gaat dipolen bouwen :) </spoiler-mode>

[ Voor 17% gewijzigd door subsonik op 08-01-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 15-07 21:15

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Razorfist schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:16:
offtopic:
Dat hoeft ook zeker niet, maar zelfs als ik bv. heel rustig mijn muziek aan heb staan, dan hoor je dat aan de andere kant van de flat ook nog... Dat vind ik wel een groot nadeel, ik filter dan ook meestal met het subsonic filter het hele laag er uit op mn versterker om mijn huisgenoten niet te irriteren. Maar als ik film kijk dan wil ik de muziek en schoten zeker wel voelen als ik op de bank zit. Ook als ik soms lekker trance draai wil ik dat diep in mn buik voelen... :P

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
subsonik schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:03:
Die 114dB SPL kan natuurlijk niet bij 1W / 1 meter zijn. Aangezien het ding specifiek voor hoorngebruik gespecifieerd is, zullen ze wel de SPL bij 1W/1m na inbouw in een hoorn. Da's meestal een goeie 10dB méér dan in free-air.
[...]
Klopt, deze woofer is speciaal ontworpen voor hoorngebruik.
De kast mag van mij ook best groot worden want hij word immers toch voor PA/disco doeleinden gebruikt.

Ik ga bij de originele fabriek een speakerplan opvragen voor deze woofer , dan weet ik zeker dat hij in een geschikte kast komt.

In free air klinkt deze woofer nergens naar en als ik hem dan gewoon fullrange aanstuur komt er veel mid/hoog uit.
Ik ben erg benieuwd wat hij in een hoorn doet, wat vermoeden jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 153692 op 08-01-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:19:
[...]

offtopic:
Dat hoeft ook zeker niet, maar zelfs als ik bv. heel rustig mijn muziek aan heb staan, dan hoor je dat aan de andere kant van de flat ook nog... Dat vind ik wel een groot nadeel, ik filter dan ook meestal met het subsonic filter het hele laag er uit op mn versterker om mijn huisgenoten niet te irriteren. Maar als ik film kijk dan wil ik de muziek en schoten zeker wel voelen als ik op de bank zit. Ook als ik soms lekker trance draai wil ik dat diep in mn buik voelen... :P
blijft nog steeds de vraag:
Wat betreft hoorn gebruik: een simpele simulatie zal uitwijzen wat ie doet :)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 09-01-2006 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik de woofer redelijk hard heb staan(in free air), dan ratelt, krast of trilt er iets in de woofer...
Hij loopt niet aan, want als ik hem met de hand beweeg dan voel ik dat hij niet schuurt.

Zou het kunnen zijn dat het gewoon de ophanging is die die stug is geworden omdat hij lang heeft stilgestaan?

Zou het kunnen stoppen als ik hem gewoon een tijdje laat spelen en de ophanging en membraam weer flexibel wordt?

Of is het de clipping die je hoort van de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Is het een free air woofer dan? Zo niet, dan ben je hem aan het afbreken: niet testen zonder de behuizing!

[ Voor 20% gewijzigd door JuuL20 op 10-01-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:35:
Is het een free air woofer dan? Zo niet, dan ben je hem aan het afbreken: niet testen zonder de behuizing!
Nope, het is geen fre air woofer.. kan ik dan nog wel iets aan dat geluid doen dan?
Pagina: 1