samba dynamisch mounten

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik weet niet of ik het zo goed omschrijf, maar ik zal een poging doen het toe te lichten.

Ik heb thuis een server staan met Netjuke erop om mp3's te hosten. De mp3's staan echter niet op deze server, maar op mijn mp3-speler die win98se draait.
Nu is het vervelende dat win98se klaagt over ingelogde gebruikers bij het afsluiten als ik de mp3 mappen mount op de server. Aangezien deze pc geen monitor, keyboard en muis heeft kan ik hem op dat moment niet meer netjes afsluiten.

Voor netjuke is het essentieel dat de mp3 mappen wel gemount zijn, anders ziet die alleen lege mappen.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om samba zo in te stellen dat hij een share mount zodra een map geopend wordt, maar als er geen bestanden geopend zijn, de map weer unmount, zodat er geen gebruikers meer ingelogt zijn op mijn win98se bak.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 08:56

peace, love & linux

even zoeken met atp-cache geeft mij http://packages.debian.org/unstable/admin/libpam-mount. Die lijkt precies te doen wat jij nodig hebt
a PAM module that can mount volumes for a user session

This module is aimed at environments with SMB (Samba or Windows NT) or NCP (Netware or Mars-NWE) servers that Unix users wish to access transparently. It facilitates access to private volumes of these types well. The module also supports mounting home directories using loopback or dm-crypt encrypted filesystems.

o Every user can access his own volumes.
o The user needs to type the password just once (at login).
o The mounting process is transparent to the users.
o There is no need to keep the login passwords in any additional file.
o The volumes are unmounted upon logout, so it saves system resources,
avoiding the need of listing every possibly useful remote volume
in /etc/fstab or in an automount/supermount config file. This
is also necessary for securing encrypted filesystems.

Libpam-mount "understands" SMB, NCP, and any type of filesystem that can be mounted using the standard mount command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
het lijkt idd op wat ik zoek. Ik hoop alleen dat The volumes are unmounted upon logout, so it saves system resources ook met een netjuke (php) sessie werkt.
Uit deze omschrijving maak ik namelijk op dat libpam-mount de volumes mount bij het inloggen van de gebruiker. Daar zit waarschijnlijk het probleem, want er logt geen gebruiker fysiek in op het systeem wanneer netjuke geladen wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 08:56

peace, love & linux

Dan zul je misschien moeten kijken naar autofs (http://www.greenfly.org/tips/autofs.html voor een howto over smb volumes)
First of all, what is autofs? Basically, it is a kernel option that lets you automatically mount filesystems to your computer when you access them, and then automatically umount them when they are no longer used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tnx, dit is precies wat ik zoek

Nu nog even uitvinden hoe ik het precies moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:51:
Nu is het vervelende dat win98se klaagt over ingelogde gebruikers bij het afsluiten als ik de mp3 mappen mount op de server. Aangezien deze pc geen monitor, keyboard en muis heeft kan ik hem op dat moment niet meer netjes afsluiten.
Hoe sluit je die PC dan af? Volgens mij kan je met
code:
1
net stop /y server
op je windows PC het delen van de resources afsluiten. Je hebt wel kans dat de share op je linux PC dan blijft hangen ;)

Hoe mount je de shares op je linux box? Je zou een scriptje kunnen maken die bij het afsluiten van je netjuke de shares unmount.

edit:
Of eerst submitten voor de telefoon op te nemen

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 26-08-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
code:
1
net stop /y server
kende ik nog niet. Maar ik ga eerst eens met autofs aan de gang.
Misschien dat ik dat windows opdrachtje nog wel inbouw, zou een hoop ellende schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hmm, ik ben nu met autofs bezig, maar het wil niet echt lukken... Ik heb verschillende howto's gevonden, maar ik blijf tegen 1 probleem lopen waar ik niet uitkom.
Als ik autofs wil starten (/etc/init.d/autofs start), dan klaagt hij No automount maps defined.
Erg leuk, maar ik hou de handleiding netjes aan en weet dus niet echt waar het fout gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68982

Er van uitgaande dat autofs4 in de kernel actief is......

Ergens in /etc staat het bestand "auto.master". Voor het gemak houden we "/etc/autofs/auto.master" aan. Edit dit bestand en voeg daar het volgende aan toe:
code:
1
 /mnt/samba      /etc/autofs/auto.cifs   --timeout 180
Het eerste geeft je mount-point aan (even aanmaken als deze niet bestaat).
Het tweede is je bestand met mount-definities (komen we zo op terug).
Het derde zijn wat autofs options (zie man automount voor beschrijving).

Het bestand met mount-definities "/etc/autofs/auto.cifs" aanmaken met bijvoorbeeld:
code:
1
smbmachine -fstype=cifs,credentials=foo,workgroup=bar ://192.168.0.1/c\$
Het eerste is de benaming binnen het mount-point (in dit geval /mnt/samba/smbmachine)
Het tweede zijn de mount options van het gekozen filesystem (nfs, cifs, shfs, smbfs .....)
Het derde is het UNC-pad naar de share (in dit geval de hidden share van C)

Als laatste nog even het herstarten van autofs (/etc/init.d/autofs restart) en als alles goed is zie je bij "ls /mnt/samba/smbmachine" de complete inhoud van de C-schijf van de machine met IP 192.168.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ik ben er al uit, had een typ-fout in de config zitten. Het werkt nu super.

Pagina: 1