[XP] Klok loopt te snel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Titel zegt het al, mijn klok loopt te snel, van windows xp.

Gister om 2:00 heb ik em gesynchroniseerd met de timeserver, toen stond hij dus goed, en vandaag om 2:00 toen ik em synchroniseerde sprong ie terug op 1:53. Per dag scheelt het dus een minuut of 7, dat ie sneller loopt

Ik heb eigelijk al gezocht, en kwam een topic tegen wat precies hetzelfde had:
[rml][ XP] Klok loopt te snel?*[/rml]

Hier scheen het aan het mobo te liggen, dat het een bekend probleem was. Ik heb dat mobo ook(a7n8x-x) maar heb pas sinds 1 week de problemen.

Waar ik al op gelet heb:
1) klok in de bios loopt gewoon goed, het is puur windows die de tijd loopt te verzieken
2) batterijtje van mobo nog niet naar gekeken, maar ik veronderstel datdat gewoon goed is(als ie in de bios goed loopt)
3) Omdat het probleem alleen in windows is dacht ik aan spyware, 10 progjes erover gehaald, maar probleem blijft.
4) Mijn pc is helemaal uptodate met de laatste updates

Ik heb hier met andere windows xp installs nooit last van gehad, toch zo'n 2 tot 3x per jaar een format...
Iemand al een oplossing? Het is gewoon klote om telkens te synchroniseren.
Alvast bedankt ;)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-08 00:48
Ik heb niet echt een oplossing, maar ik weet wel dat fenomeen de afgelopen jaren hier tientallen keren voorbij is gekomen. Een van de oplossingen die me is bijgebleven is de pc een dagje op een andere (stroom) groep aansluiten, bv op een andere etage neerzetten. Met een beetje mazzel werkt de tijd dan wel goed, en kun je dus gaan uitzoeken welk apparaat in je oude stroomgroep deze storing veroorzaakt.
Recent nog nieuwe electrische apparaten aangesloten thuis?

Verwijderd

Staat in je eigenschappen datum en tijd klok automatisch synchroniseren aangevinkt ?

Dit zegt windows help erover.

Als het synchroniseren van de tijd mislukt
Als u op Nu bijwerken klikt, moet de klok onmiddellijk worden gesynchroniseerd. Als dit mislukt, kan dit een van de volgende redenen hebben:

U hebt geen verbinding met internet. Breng een verbinding met internet tot stand voordat u de klok van uw computer probeert te synchroniseren.
Uw persoonlijke firewall of de firewall van het netwerk staat synchronisatie van de computerklok niet toe. De meeste firewalls in bedrijven en organisaties, maar ook sommige persoonlijke firewalls verhinderen het synchroniseren van computerklokken. Thuisgebruikers moeten de bij de firewall geleverde documentatie lezen voor informatie over het opheffen van de NTP-blokkering (Network Time Protocol). Als u overschakelt naar Windows Firewall, moet u de klok kunnen synchroniseren.
De tijdserver op internet is bezet of tijdelijk niet beschikbaar. Probeer in dat geval de klok op een later tijdstip te synchroniseren of handmatig bij te werken door te dubbelklikken op de klok op de taakbalk. U kunt ook een andere tijdserver gebruiken.
De tijd op de computer verschilt te veel van de huidige tijd van de tijdserver op internet. De klok wordt mogelijk niet door een tijdserver op internet gesynchroniseerd als de tijd op de computer meer dan 15 uur afwijkt. Als u de tijd juist wilt synchroniseren, moet u de datum en tijd in Eigenschappen voor datum en tijd in het Configuratiescherm zo instellen dat het verschil met de huidige tijd zo klein mogelijk is.

Succes

• enira
Uhm? :D

Op een andere stroomgroep bedoel je? Dat gaat wat lastig, dan zou ik de stekkerdoos waar me pc aanzit in een andere kamer aan moeten sluiten, of bedoel je dat niet?
Zover ik weet zijn er geen nieuwe apparaten aangesloten hier, en ook niet bij mijn pc.

Ik zal het eens in de gaten houden. In iedergeval bedankt voor de tip. Vind het wel raar klinken eerlijk gezegd :X

Edit, dat staat inderdaad aan. Maar het synchroniseerd nog niet. Even die punten bekeken en die 15 uur verschil vind i ktoch wel heel grof genomen.
Anyway, niets van dat is het probleem, dus.
Ik zal em op een andere timeserver zetten, en kijken of het dan wel geod gaat.

En voor nu, slapen....

[ Voor 30% gewijzigd door enira op 18-08-2005 02:38 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-08 00:48
Yep, stroomgroep bedoel ik.
En ja, het klinkt raar, maar omdat ik hier ook wel eens lees over apparaten die de kwaliteit van de wisselspanning in de stroomgroep kunnen verstoren (iets met faseverschuiving en dergelijke) klonk het al iets waarschijnlijker. In ieder geval wet ik zeker dat er hier een topic te vinden is waarbij de nieuwe wekker in een aangrenzende kamer het probleem veroorzaakte.
Het is een 'long shot' natuurlijk, maar als niemand betere tips heeft zou je het eens kunnen proberen...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe kan de tijd in de bios nu wel goed staan en in Windows niet?

Systeemtijd = systeemtijd, of het nu in de bios weergegeven wordt of in Windows. Als je in de Bios instelt dat het 15 juni 2007 is zal Windows dat vrolijk overnemen (tenminste tot de volgende synchronisatie).

🖥️ | 🚗

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:51

Jimbolino

troep.com

Windows haalt bij het starten de gegevens uit de bios op, dit doet windows niet continu, anders zou je pc namelijk heel traag worden...

Windows berekent aan de hand van je CPU hoe laat het is, dit gaat dmv "ticks".

Wikipedia: "In computing, the duration of one tick of the system timer interrupt. Typically, this time is 0.01 seconds."

Deze tick/clock wordt bepaald door een klok-generator, en niet door een quartz kristal. Ik weet niet precies welke klokgenerator dit regelt, maar ik weet wel dat klok generators kapot kunnen. Of dat ze vreemd functioneren bij een te hoge of te lage spanning, of te hoge of te lage temperatuur. Ook als je je systeem per mHz kan overklokken wil dit nog wel eens vreemde situaties opleveren.

Suc6 ermee

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 19:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Stel in je XP omgeving gewoon ff handmatig een time server in:

net time /setsntp:time.windows.com of een andere ntp time server

Zorg ervoor dat je firewall NTP outgoing toestaat (zie handleiding firewall HW/SW, port 123 outgoing)

Zo zal Windows regelmatig de tijd opvragen en bijwerken.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 19:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jimbolino schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:19:

Wikipedia: "In computing, the duration of one tick of the system timer interrupt. Typically, this time is 0.01 seconds."
Sinds de eerste PC is dit 18.2 ticks per seconde.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:20
Zet in de opties van de windows klok dat ie niet meer moet synchroniseren.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:51

Jimbolino

troep.com

paazei schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:32:
Zet in de opties van de windows klok dat ie niet meer moet synchroniseren.
lees even de rest het topic voordat je reageert aub.
DaRealRenzel schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:24:
[...]
Sinds de eerste PC is dit 18.2 ticks per seconde.
ik nodig je uit om er een artikel over te schrijven in wikipedia, waarin je uitlegt dat een tick 0,0549450 sec lang is :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jimbolino op 18-08-2005 03:43 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 11:10
Ik had hetzelfde probleem.
Ik heb toen windows opnieuw proberen te installeren, wat bleek nou.
Mijn mobo was defect en ging steeds achterlopen op de klok.
Het was btw een Intel 875Wpbz mobo.

• enira
DaRealRenzel schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 03:23:
Stel in je XP omgeving gewoon ff handmatig een time server in:

net time /setsntp:time.windows.com of een andere ntp time server
Is dat niet het zelfde als een vinkje zetten bij dat tijdsynchroniseren gedoe bij de klok zelf?
Toch maar gedaan.
Ik zal port 123 eens openzetten, en kijken wat het verschil maakt. Staat niet standaard open volgens mij
Noot: Toen ik nu WEER synchroniseerde, sprong ie 2 min terug, is dus in pakweg 10 uurtjes 2 min sneller gaan lopen.

Bedankt voor de reacties allemaal, het is toch even de koffie dik kijken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-07 20:08
Ik weet dat dit een oude discussie is maar wil nog even het volgende melden.
Hier een link om de Poll?sync interval te verhogen. Zo kun je windows automatisch elke x keer de time laten syncen.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\w32time\TimeProviders\NtpClient
SpecialPollInterval aantal seconden opgeven tussen interval.

http://www.howtogeek.com/...vista-time-sync-problems/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:43
Gelukkig, ik was al 2 en een half jaar aan het wachten op een antwoord op dit topic.
Pagina: 1