PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
"Grandma was slow, but she was old....!!"
Overigens zou ik dan voor WAV gaan aangezien je ze dan nog af kan spelen op je pc.
Oja, overigens met WMP; moet zeggen dat die ripfunctie erg goed is.
Je kan ook nog voor een RAID-1 (of 5) gaan om je harde schijven weer te beveiligen tegen crashen..
[ Voor 45% gewijzigd door MrSleeves op 16-08-2005 10:04 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik weet niet wat Nero doet als het een image moet maken en de cd een beetje beschadigd is...
Waarschijnlijk zou je dan een fout krijgen met het opnieuw branden...
Ik zou zeggen, probeer het eens met een paar cdtjes.. Als ze niet beschadigd zijn kan je ze ook direct kopieeren.. (misschien zelfs nog 'on the fly')
meh.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
En ik ben nu dus die image met EAC aan het proberen en ik heb al read errors.... Toch maar iets op zoeken zodat ik die krassen eraf kan halen...
meh.
Neen, Nero kan op geen enkel vlak tippen aan de extractie-engine en rip-features van EAC. EAC staat niet voor niets bekend als de absolute referentie als het op audio-extractie aan komt.CelestialCelebi schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:09:
De manier die Linchpin zegt doe ik al... Maar ik vroeg me dus af of een image met Nero beter zou zijn dan een image met EAC.
Wil je echt een exacte kopie van de cd, dan ben je haast verplicht om als image + cue-sheet te rippen. Let dan wel dat maar weinig software players en bij mijn weten geen hardware players iets met zulke cue-sheets kunnen aanvangen. Elke player zal de image wel afspelen, maar de afzonderlijke tracks verlies je dan wel. Met een betere player als foobar2000 of Winamp met cue-sheet plugin kun je dankzij de cue-sheet de afzonderlijke tracks nog wel benaderen. In gebruik is het dan net alsof het daadwerkelijk losse tracks zijn.
Ik raad je overigens wel af om naar wav te rippen. Niet dat wav slecht is, maar het neemt nodeloos veel plaats in. Je kunt dan beter opteren voor een verliesvrije compressie zoals FLAC of Monkey's Audio. Natuurlijk komt de compressieratio dan niet in de buurt van mp3, maar de bestanden zijn doorgaans toch de helft kleiner dan de wav-bestanden en zijn (bij decodering/afspelen) bit-voor-bit identiek aan het origineel (vandaar de naam verliesvrije/lossless compressie).
Lees zeker ook eens de Exact Audio Copy Snelstart Handleiding door. Hiermee kun je EAC en een aantal populaire compressors in luttele minuten correct configureren. Ook het rippen naar images komt aan bod.
Ik ga zeker die snelstart handleiding doornemen, want die ziet er heel goed uit.. Hardstikke bedankt!
Verwijderd
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Verwijderd
Direct kopieren is beste oplossing denk ik (vooral met huidige prijzen van cd's
Nu heb ik alleen op 2 CD's read errors (er staan krassen op..). EAC vertelt me dan ook netjes waar de "suspicious positions" zitten... Maar kan iemand mij vertellen van waar uit een CD wordt gelezen? Vanaf de buitenkant naar binnen of andersom? Dan kan ik namelijk ongeveer kijken waar de kras zit die bij xx:xx:xx hoort. Ik heb nl. gelezen dat je ze kan verwijderen met tandpasta en aangezien het mijn laatste hoop is en ik er eigenlijk niet zo kapot van ben wil ik zo min mogelijk tandpasta erop smeren...
Bedankt allen voor de hulp zover
< dit stukje webruimte is te huur >
vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza
Dat was dus mijn vraag en het antwoord was dat het met EAC VEEL beter is dan zomaar een ISO maken.. EAC ript 'm wel, ookal zijn er read errors, maar bij voorkeur heb ik geen read errorsaex351 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:55:
mogelijk dat je een iso kan maken.
En ty iop tha man
mbt normaal ISO(nero) rippen vs EAC:
Die readerror betekent dat tijdens het meerdere keren lezen van hetzelfde stukje op de CD niet elke keer dezelfde data terug gekomen is. EAC leest het stukje tot wel 17x opnieuw om met grote zekerheid te kunnen vaststellen wat er had moeten staan. Nero leest gewoon 1x en detecteerd dit soort fouten niet en je image bevat gewoon de data die op dat moment gelezen is. Incl de fouten.
edit@hieronder: met de vergelijking wilde ik eerder ingaan op de manier van rippen dan op het bestands formaat. Eerdere reacties in dit topic leken op het beeld te duiden dat een iso maken meer data zou bevatten dan een rip naar wav bestanden, terwijl dit niet het geval is. Dat wilde ik in de vergelijking aankaarten.
[ Voor 23% gewijzigd door Janoz op 16-08-2005 17:13 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Tot 80x zelfs...Janoz schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:47:
EAC leest het stukje tot wel 17x opnieuw om met grote zekerheid te kunnen vaststellen wat er had moeten staan.
In principe is er geen of weinig verschil tussen een iso en een wav+cue. De cue-sheet is bij een iso reeds geïntegreerd in het bestand zelf. De data tegenhanger van wav+cue, bin+cue kan makkelijk omgezet worden naar iso en vice versa. Om maar even aan te duiden dat het bestandsformaat niet uitmaakt. EAC had net zo goed naar iso kunnen schrijven (waarom dat onzinnig is, zie verder). Maar dat maakt geen verschil aan het feit dat EAC gewoon een veel betere extractiemethode heeft dan Nero (en vrijwel alle andere rippers). Nero detecteert geen fouten. EAC wel, en zal ze trachten te corrigeren.
Iso's worden geheel niet ondersteund door muziekspelers en moeten steeds gemount worden met iets als Daemon Tools. Onnodig omslachtig waar de wav uit een wav+cue probleemloos afgespeeld kan worden door nagenoeg alle players. Zelfs wanneer de wav omgezet wordt naar een verlijsvrij formaat als FLAC of Monkey's Audio zullen er nog steeds zeer veel spelers zijn die dit kunnen afspelen (mits juiste plugin/codec). De betere players ondersteunen FLAC en vaak ook Monkey's Audio natuurlijk al out-of-the-box. Eerder vernoemde spelers kunnen zelfs met de cue-sheets overweg zodat het enige nadeel van image-rips - het ontbreken van tracks - wegvalt.
Ik gebruik Grip met cdparanoia (die ript op 0,1x als het moetnAffie schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:10:
Dan zou ik toch voor EAC gaan... zelfs cd's die ik niet meer af kon spelen werden goed geript daarmee...
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Hou er wel rekening mee dat cdparanoia enkel betrouwbaar werkt bij een drive die geen audiodata buffert (cachet). Dit kun je terugvinden in diverse tests. De NEC 3520 die je hebt is al een drive die audiodata buffert... Je AOpen kan ik niet zo meteen zeggen. Helaas bufferen heel veel moderne drives de audiodata. EAC is een van de weinige programma's die deze cache kunnen omzeilen (ten koste van snelheid weliswaar) om toch betrouwbare resultaten te behalen.Borromini schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:12:
Ik gebruik Grip met cdparanoia (die ript op 0,1x als het moet). Voor zover ik weet een goeie ripper
Dat zou toch elke zichzelf respecterende ripper moeten kunnenen hij zet automatisch om naar ogg + tagt het in een moeite. Héél netjes.
Teken dat je Ogg Vorbis q-getal (kwaliteitsniveau) op 10 staat. Gewoon terugzetten op een meer realistische 5 of 6 en ook Nero zou ogg'jes van normale afmetingen moeten uitspuwen.Nero met ogg-plugin gaf mij altijd een bitrate van 500 kbps, en dat is nu ook weer niet nodig.
Sig is mijn hoofdcomputer, mijn muziek- en opslagserver heeft een Toshiba SD-M1712SatCP schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:23:
[...]
Hou er wel rekening mee dat cdparanoia enkel betrouwbaar werkt bij een drive die geen audiodata buffert (cachet). Dit kun je terugvinden in diverse tests. De NEC 3520 die je hebt is al een drive die audiodata buffert... Je AOpen kan ik niet zo meteen zeggen. Helaas bufferen heel veel moderne drives de audiodata.
Inderdaad, maar ze doen het niet allemaalEAC is een van de weinige programma's die deze cache kunnen omzeilen (ten koste van snelheid weliswaar) om toch betrouwbare resultaten te behalen.
[...]
Dat zou toch elke zichzelf respecterende ripper moeten kunnen
Heb ik geprobeerd (je leert er wel mee te werken als je Linux gebruikt) maar dat hielp bitter weinig[...]
Teken dat je Ogg Vorbis q-getal (kwaliteitsniveau) op 10 staat. Gewoon terugzetten op een meer realistische 5 of 6 en ook Nero zou ogg'jes van normale afmetingen moeten uitspuwen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
.... Om dan toch nog maar een vraag te stellen:
Ik rip nu alles in een image+cue (omdat ik ze dan later beter kan branden indien een CD overlijdt), maar nu heeft ie de vage gewoonte de indexes verkeerd te doen....
Ik heb ervoor gekozen om compressie te doen en de WAV niet te verwijderen (dus dat ik een WAV en een MP3 krijg). Nu open ik die cue + mp3 met WinAMP (via zo'n plugin, die had ik nl. al).
En nu zit ie in track 1, skipt ie over naar track 2 en dan hoor je in track 2 nog een gedeelte van track 1 (vage zin?). Kan dit aan een instelling in EAC liggen? Het is af en toe ook andersom trouwens, dat je een gedeelte van de volgende track hoort in de huidige track.
Toshiba is een van de weinige fabrikanten die nagenoeg geen bufferende drives heeft. Uw specifiek model heb ik jammer genoeg geen informatie over, maar de 1202, 1212, 1222, 1402, 1502, 1612, 2402, 2412, en 2612 bufferen allen geen audio. Dus de kans dat de 1712 ook niet buffert is wel bijzonder groot. Dus je zit goed met je 1712 en cdparanoiaBorromini schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:50:
Sig is mijn hoofdcomputer, mijn muziek- en opslagserver heeft een Toshiba SD-M1712. Weet je toevallig of die dat ook doet?
Zowel ingeschakeld als uitgeschakeld zal de software niet in staat zijn om een betrouwbare foutdetectie toe te passen. Dus overstappen op EAC is in dit geval wel vrij verstandig aangezien EAC wel de cache kan omzeilen.En indien die ook buffert, moet ik cdparanoia dan uitschakeln voor betere resultaten, of wat?
Dat is helaas een beperking van Winamp (en veel andere mp3-spelers). Je hebt variable bitrate mp3s gebruikt. Dat betekent dat de bitrate doorheen het nummer niet constant is. Het gevolg hiervan is dat geen exacte plaatsbepaling binnen het nummer mogelijk is. Bij een constant bitrate mp3 zul je dit probleem niet hebben. Immers, aan de hand van het (vaste) aantal bits per seconde (bitrate) kun je eenvoudig de byte-positie berekenen van waar een bepaald tijdstip in het bestand is. Bij VBR is dit duidelijk niet mogelijk. Daarom is Winamp's positiebepaling binnen een VBR mp3-bestand steeds niet meer dan een gok. En zoals je zelf ondervindt klopt die gok doorgaans niet. Om wat te skippen binnen een nummer is dat natuurlijk niet problematisch, maar bij cue sheets waarbij exacte posities van belang zijn is dat wel een probleem.CelestialCelebi schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:00:
[over mp3+cue]
En nu zit ie in track 1, skipt ie over naar track 2 en dan hoor je in track 2 nog een gedeelte van track 1 (vage zin?). Kan dit aan een instelling in EAC liggen? Het is af en toe ook andersom trouwens, dat je een gedeelte van de volgende track hoort in de huidige track.
Oplossingen:
- geen variabele bitrate gebruiken.
- gewoon de wav's gebruiken ipv de mp3s (wav is steeds met een constante bitrate).
- andere player gebruiken die perfecte timing biedt (de keuze is vrij beperkt: foobar2000 - hou er rekening mee dat dit een player is met een sterk afwijkende filosofie: love it or hate it).
Zozo.. Wat een informatie weer!SatCP schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:15:
[...]
Dat is helaas een beperking van Winamp (en veel andere mp3-spelers). Je hebt variable bitrate mp3s gebruikt. Dat betekent dat de bitrate doorheen het nummer niet constant is. Het gevolg hiervan is dat geen exacte plaatsbepaling binnen het nummer mogelijk is. Bij een constant bitrate mp3 zul je dit probleem niet hebben. Immers, aan de hand van het (vaste) aantal bits per seconde (bitrate) kun je eenvoudig de byte-positie berekenen van waar een bepaald tijdstip in het bestand is. Bij VBR is dit duidelijk niet mogelijk. Daarom is Winamp's positiebepaling binnen een VBR mp3-bestand steeds niet meer dan een gok. En zoals je zelf ondervindt klopt die gok doorgaans niet. Om wat te skippen binnen een nummer is dat natuurlijk niet problematisch, maar bij cue sheets waarbij exacte posities van belang zijn is dat wel een probleem.
Oplossingen:
- geen variabele bitrate gebruiken.
- gewoon de wav's gebruiken ipv de mp3s (wav is steeds met een constante bitrate).
- andere player gebruiken die perfecte timing biedt (de keuze is vrij beperkt: foobar2000 - hou er rekening mee dat dit een player is met een sterk afwijkende filosofie: love it or hate it).
Het is idd zo dat ik VBR MP3 gebruik ja. Alleen heb ik bij EAC "Delete WAV file after compressing" uitgezet... Ik brand namelijk alle WAVs op een DVD en alle MP3s houd ik op mijn computer.
Bedankt voor de hulp maar weer