Opzetten van MP3 afspeelcomputer voor een jeugdhonk

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb al veel gelezen op dit forum. Maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Wat ik wil is het volgende. Het plaatselijke jeugdhonk kwam met de volgende vraag :
Wij willen een computer waar we in het jeugdhonk muziek mee kunnen afspelen. Natuurlijk moet het zo goedkoop mogelijk maar kwaliteit is ook belangrijk.

Nu heb ik wat gelezen en de volgende dingen zijn mij wel duidelijk :
- Als software ga ik BPM-Studio gebruiken
- Hiervoor heb je een redelijk zware PC voor nodig.

De volgende dingen zijn mij onduidelijk en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen en willen helpen:
- Wat voor geluidskaart heb ik nodig in deze PC. Moet dit een 2 kanaals zijn. Ze willen namelijk ook de mogelijkheid hebben om een nummer al te beluisteren via de koptelefoon terwijl het andere kanaal over de speakers afspeelt.
- Hoe zit het met de versterker. Heb ik deze nog nodig?
- Wat voor soort speakers heb ik nodig. Kan ik uitkomen met Computerspeakers of dien ik echte speakers te kopen.

De ruimte is denk zo 10x4m. Hebben jullie nog meer informatie nodig over de ruimte? Laat maar weten dan kan ik dat geven.

Ik hoop dat ik aan de regels van het forum voldoet. Is dit niet het geval dan zal ik dat verbeteren.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen. Links naar websites waar ik meer erover kan komen te weten is ook goed?

Alvast Bedankt.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 15:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

vakantieman schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:55:
Wij willen een computer waar we in het jeugdhonk muziek mee kunnen afspelen. Natuurlijk moet het zo goedkoop mogelijk maar kwaliteit is ook belangrijk.

Waarom dan een pakket van bijna 500E ?

Wat is vrij zwaar ?
mp 3afspelen hoeft niet veel cpu power te kosten.

maar hier kunnen we verder niks mee.
wat had je zelf in gedachten ?
- Wat voor soort speakers heb ik nodig. Kan ik uitkomen met Computerspeakers of dien ik echte speakers te kopen.

De ruimte is denk zo 10x4m. Hebben jullie nog meer informatie nodig over de ruimte? Laat maar weten dan kan ik dat geven.
.
Dit ga je niet redden met wat pc speakertjes.
weet niet wat je budget is
maar als ik de club was had ik op een vlooienmarkt een 2e hands versterker met een paar grote speakers gekocht. (wel ff een keer luisteren) dan kun je voor een paar 10tjes een goed geluid krijgen !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vakantieman schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:55:
Ik heb al veel gelezen op dit forum. Maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Wat ik wil is het volgende. Het plaatselijke jeugdhonk kwam met de volgende vraag :

Wat vind jij zwaar? Volgens mij kan je met een PIII 800 Mhz prima uit de voeten... Vind je voor nog geen €200 compleet op marktplaats ofzo.
De volgende dingen zijn mij onduidelijk en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen en willen helpen:
- Wat voor geluidskaart heb ik nodig in deze PC. Moet dit een 2 kanaals zijn. Ze willen namelijk ook de mogelijkheid hebben om een nummer al te beluisteren via de koptelefoon terwijl het andere kanaal over de speakers afspeelt.
Je hebt 2 geluidskaarten nodig, 1 stel je in voor de standaard playout, de ander voor de hoofdtelefoon. (pre-listen/cue/pfl)
Tja, als er 25 man zit te lullen red je het echt niet met wannabe 250 watt pmpo computer prul.
Je zal toch naar een minimaal 250 Watt RMS setje moeten kijken (2 speakers en versterker, mooiste is ook een mengpaneel erbij, geeft een hoop extra mogelijkheden).

Alles kan stuk.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
...en dan een oude P2 met windows 2k en winamp ofzo, waar ga je BPM Studio voor gebruiken als je alleen maar muziek af wil spelen?

Edit: Laat ik het zo zeggen: je eisen zijn niet erg duidelijk, want muziek afspelen kun je zelfs met een DVD speler (met mp3 ondersteuning) en een versterker ;) Wil je uitgebreid kunnen mixen?

[ Voor 43% gewijzigd door Grrrrrene op 11-08-2005 21:14 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• vakantieman
Ik ben totaal nieuw. En dit is voor mij ook de eerste keer dat ik dit opzet. Het pakket is inderdaad zo duur. Maar misschien is er voor de kosten van BPM-Studio wel wat anders te regelen. Dat zit wel goed.

Ik dacht zelf ook dat ik het niet ging redden met Computerspeakers. Ik weet alleen niet precies hoe ik ervoor kan zorgen dat ze en geluid kunnen afspelen door de speakers en ook tegelijk via de koptelefoon andere nummers kunnen beluisteren. Ik zeg met mijn kennis dat dit alleen mogelijk is met 2 geluidskaarten in de PC.

Tevens wil ik inderdaad wat 2de hands opzoeken. Maar omdat ik totaal nieuw ben weet ik niet op wat voor soort versterker ik moet zoeken. Ik heb wel ergens gelezen dat ik ongeveer aan 2 250W speakers genoeg moet hebben? Zal dit kloppen?

• vakantieman
Wat vind jij zwaar? Volgens mij kan je met een PIII 800 Mhz prima uit de voeten... Vind je voor nog geen €200 compleet op marktplaats ofzo.
We hebben inderdaad een PIII systeem. Als ik sommige hoor dat ze met een P1 systeem gaan zitten spelen is dit toch in vergelijk een redelijk zwaar systeem.
Je hebt 2 geluidskaarten nodig, 1 stel je in voor de standaard playout, de ander voor de hoofdtelefoon. (pre-listen/cue/pfl)
Dit dacht ik al. Denk je dat ik een Sb128 pci kan gebruiken voor de koptelefoon.
Tja, als er 25 man zit te lullen red je het echt niet met wannabe 250 watt pmpo computer prul.
Je zal toch naar een minimaal 250 Watt RMS setje moeten kijken (2 speakers en versterker, mooiste is ook een mengpaneel erbij, geeft een hoop extra mogelijkheden).
Een mengpaneel is toch niet nodig. Als ik de demo van BPM-studio heb bekeken kan deze toch een deel van die functionaliteit overnemen. Of zie ik dat totaal verkeerd?

Anoniem: 146674

als het "er valt wel iets te regelen" is wat ik denk, doe je zoiets best niet in een jeugdhonk... binnen de kortste keren heb je er toch miserie mee... zorg gewoon voor de normale licensie, of ga voor een goedkoop pakket. (zelfs windows media player kan mp3tjes afspelen en in elkaar laten overlopen...)

versterker: als het budget belangrijk is, ga je naar een rommelmarkt en koop je een "bomma-uitziende" versterker (nadat je hem hoort spelen). die dingen kunnen extreem luid gaan. Budget luidsprekers als je nieuwe zou nemen: autospeakers pakken en zelf iets rond flanzen. kwaliteit zal idd niet enorm zijn, maar meer dan voldoende om een fuifje te geven. ik heb dergelijke dingen nog gedaan met 4 JBL speakers van 400w max, nieuw gekocht in ElektroStock voor iets van een 150€, geen geld dus...

edit: mengen met een mengpaneel, of met BPM studio is toch wel heel iets anders... waarom denk je dat ze anders zelf modules uitbrengen die compatibel zijn met hun software? je haalt nooit hetzelfde gevoel met een pc...

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 146674 op 11-08-2005 21:22 ]

• vakantieman
Anoniem: 146674 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:21:
als het "er valt wel iets te regelen" is wat ik denk, doe je zoiets best niet in een jeugdhonk... binnen de kortste keren heb je er toch miserie mee... zorg gewoon voor de normale licensie, of ga voor een goedkoop pakket. (zelfs windows media player kan mp3tjes afspelen en in elkaar laten overlopen...)
Het is niet wat je denkt. Winamp en Media player zijn leuk maar je hebt geen 2 kanalen. Dus op 1 kanaal laten spelen en nummers uitzoeken via de koptelefoon is er niet bij. Ik heb nog geen pakket gevonden wat dat kan. Dus mediaplayer en winamp zijn geen optie. Maar als iemand anders een pakket weet hoor ik het graag?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik dan even bij het geluid mag blijven:

Je hebt een fatsoenlijke versterker nodig.
De conrad verkoopt McCrypt amps. Zoek eens naar de PA-5000. Voor 115 euro een verdacht leuk ding.
Als speakers: wederom conrad, raveland powerboxen (de x1038L) voor 49 euro per stuk ook niet te verslaan qua prijs. En voor in een jeugdhonk redelijk hufterproof.

Ben je voor 215 euro (ok ok, wat kabels enzo) klaar qua geluid, én het gaat niet elke 2 maanden kapot; is ook wat waard.

Als je hier het "how to become a DJ" topic leest, zit er ook wel iets tussen over "dj software".. Zoiets heb je nodig! (ik denk aan bijv traktor DJ; is nog goedkoper als bpm studio ook volgens mij)

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 12-08-2005 00:01 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Volgens mij is het niet zo slim om hele dure mixpanelen en zo te kopen...er zijn altijd wel jongeren die dan even een paar teveel op hebben en dan alles kapot trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58
Ik zou oggjes nemen in plaats van mp3. Dan hoef je namelijk geen royalties aan frauenhofer af te dragen, wat je wel moet als je mp3's afspeelt in openbare gelegenheden.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

ucchan schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:59:
Ik zou oggjes nemen in plaats van mp3. Dan hoef je namelijk geen royalties aan frauenhofer af te dragen, wat je wel moet als je mp3's afspeelt in openbare gelegenheden.
Nou, zo veel onzin in 2 zinnen heb ik al lang niet gelezen. :+

Je moet pas aan frauenhofer betalen als je de mp3-encoder gebruikt (dus niet de decoder).
Waar je WEL aan moet betalen is BUMA/SENA (weet effe niet welke)... Dus daar moet de toko van de TS aan denken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 08:58
Hmm, dan hebben ze dat bij die tent waar ze een ogg-systeem om die reden hebben genomen niet helemaal goed begrepen :?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 23-04 09:48
Je moet als software bedrijf ook wel aan thomson betalen als je mp3's wil decoden, maar voor het gebruik van mp3's op zich is verder idd geen licentie ofzo nodig.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je een goedkoop mengpaneeltje wil voor op de computer dat hufterproof is moet je gewoon voor zo'n skytec tec250 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je eigenlijk alleen aar in de gaten hoeft te houden is dat het systeem een beetje fool-proof hoeft te zijn. Installeer windows 2000 danwel XP, en laat de shell defaulten naar je MP3 mixer ipv naar explorer.exe. Dan ben je al een heel eind. En als je dan toch onderhoud moet plegen: simpelweg met crtl-alt-del je taakbeheer openen, nieuw proces starten, explorer.exe :)
persoonlijk zou ik voor AtomixMP3 kiezen, maar da's mijn eigen voorkeur. is wel erg makkelijk in het gebruik, en heb je ook nog een paar sirene-samples. Demoversie is gratis, volledige progsel kost volgens mij maar een paar tientjes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

ucchan schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:29:
Hmm, dan hebben ze dat bij die tent waar ze een ogg-systeem om die reden hebben genomen niet helemaal goed begrepen :?
Of jij niet ;) , Ogg heeft als voordeel dat de ogg encoder ook gratis is... In tegenstelling tot (elke) encoder van mp3.
Dus als 'die tent' ook encodeerd, dan heeft ogg een behoorlijk voordeel tov mp3.

Maargoed, vanuit het oog van de topicstarter maakt dit niets uit. Die gaat alleen maar afspelen dus ogg of mp3 maakt niets uit. Aangezien mp3 nu nog meer gangbaarder is, lijkt me mp3 de handigste optie.
Ook voor de TS: toevallig heb ik vorige week ff snel een kleine duo-player gemaakt, die vind je voor niks op http://www.digiplay.nl

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 16:26
Stuk minder profi, maar WEL met cue over ander kanaal mogelijkheden:

Tactile 12000

www.tactile12000.com

Freeware, best leuk progsel, speelt echter alleen maar MP3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
We gaan vanavond naar een winkel die ons sponsort.
We kunnen hier tegen korting spullen kopen.
We gaan voor een versterker en 2 boxen.Waar moeten we opletten.
Zodat we geen zooi krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

vakantieman schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 12:33:
...
Dat hangt van je budget af. Zorg eerst eens dat je dat budget weet en eventueel hier post.
Mocht dat budget €200 zijn, dan ontkom je er niet aan om 'zooi' te kopen.

Wat ik al eerder zei, met 2x 250W RMS speakers moet het kunnen, zoek er een bijpassende versterker bij, eventueel mengtafeltje (zou ik echt doen) en een computer met 2 geluidskaarten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Het Budget zal inderdaad ongeveer 200 euro zijn. Maar omdat een winkel ons sponsort kan ik het niet precies zeggen.

Okee dan ga ik voor 250W RMS speakers. Mengtafel laten we nu nog even zitten. De computer met 2 geluidskaarten is er ook al. Zijn er nog dingen waarop ik moet letten m.b.t. de versterker?

• remco_k

remco_k

vakantieman schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 17:53:
Het Budget zal inderdaad ongeveer 200 euro zijn. Maar omdat een winkel ons sponsort kan ik het niet precies zeggen.

Okee dan ga ik voor 250W RMS speakers. Mengtafel laten we nu nog even zitten. De computer met 2 geluidskaarten is er ook al. Zijn er nog dingen waarop ik moet letten m.b.t. de versterker?
Ik zal je zeggen da's behoorlijk krap, ik koop daar nog niet eens een onderbroek voor... :+

Tja, met een budget van €200 heb je niet veel keus ben ik bang en moet je maar kopen wat je tegenkomt. Over het algemeen kost een goedkope el-cheapo versterker al €200.
Je ontkomt er dus niet aan om 'troep' te kopen. Ga op zoek naar 2e hands spul, het liefst een setje (versterker + speakers). Waar je op moet letten? Of ze het nog doen. (laag/midden/hoog zacht en hard)
Voor €200 kan je verder geen andere eisen stellen en mag je heel blij zijn als het een jaartje zonder problemen speelt.

Alles kan stuk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

vakantieman schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 12:33:
We gaan vanavond naar een winkel die ons sponsort.
We kunnen hier tegen korting spullen kopen.
* teacher wijst naar zijn post....

Je zoekt PA spul, geen grote huiskamer speakers.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1