Onstabiel systeem & CPU Fan Error

Pagina: 1
Acties:
  • 1.908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151616

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe computer samengesteld, maar het systeem is nogal onstabiel (veel plotseling herstarten wanneer ik te veel programma's tegelijk heb draaien). Ook een steeds terugkerende error bij het op/herstarten is 'CPU fan error!' (NB: in de BIOS wordt daarentegen aangegeven dat de fan wel werkt en op het oog draait de fan wel)

Ik heb MemTest86+ gedraaid en deze gaf verscheidene errors aan (oa. in de "moving inversions 8 & 32 bit patterns" en de "Random number sequence", maar eigenlijk in haast alle test-nummers), dus ik heb de geheugenbankjes omgewisseld en/of weggelaten, maar er veranderde weinig. Mijn vermoeden is dan ook dat er een fout of in de processor of in het moederboard zelf zit.
Mijn vraag is dan ook: Hoe kan ik er achter komen welke van deze twee niet goed functioneert?

SPECS:
Moederbord: Asus P5GDC-V Deluxe
Processor: Intel P4 531
Geheugen: 2 x 512MB PC4200 DDR2
Videokaart: Sapphire Radeon X700 Pro 256MB
DVD brander: NEC ND-3540
350 WATT voeding

Geen overclocking

(Ik heb de FAQ en de Search-optie van het forum wel geraadpleegd, maar kon niet echt een soortgelijk probleem vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ff in een andere PC testen :?
En wat voor merk voeding heb je?

[ Voor 37% gewijzigd door Atlas op 09-08-2005 14:56 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die fan error, heeft die niet te maken met een of andere rpm treshold?

En hoe heb je je geheugen ingesteld, laat je de BIOS dat regelen of heb je handmatig timings ingevoerd

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wat betreft die voeding die zou alleen aan de krappe kant zijn als het een soort noname voeding is die 350watt als zijn max ziet.
De genoemde configuratie heeft behoorlijk wat vermogen nodig om zijn werk te doen maar eerlijk gezegd lijkt het mij stug dat 350 watt niet voldoende zal zijn.

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Een kijkje op de website van biosupdates zie ik dat er nogal wat problemen zijn geweest met het draaien van 3D mark en ATI kaarten.

Mischien dat een biosupdate wonderen kan verichten.
Verder ben ik benieuwd naar de temps van je systeem zijn die wel in orde?
Dat zou namenlijk kunnen duiden op een niet goed gemonteerd koelblok.
Dan kan de fan nog zo goed draaien wanneer de cpu zijn hitte niet kwijt kan zal de pc in de reset springen.

Mocht dit niet het geval zijn denk ik eerder dat de fout zit in het mb dan in de cpu.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04 13:30
Bedoel je met het wisselen en weglaten van het geheugen dat je hetzelfde geheugen hebt gebruikt, maar in andere slots of in een andere volgorde, of heb je echt fysiek andere reepjes gebruikt?
De voeding lijkt me ook vrij krapjes, aangezien die P4's wel een aardige smak power nodig hebben.
Daarnaast zou je zeker een BIOS update kunnen proberen, alleen heb je kans dat het flashen mis gaat als je systeem instabiel is, waarmee je nog verder van huis bent.

Probeer bij je leverancier de geheugenbankjes te ruilen voor nieuwe exemplaren, als je ze bij een winkel hebt gekocht kun je misschien vragen of zij ze kunnen testen voor je.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

BredeP schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:20:
Bedoel je met het wisselen en weglaten van het geheugen dat je hetzelfde geheugen hebt gebruikt, maar in andere slots of in een andere volgorde, of heb je echt fysiek andere reepjes gebruikt?
De voeding lijkt me ook vrij krapjes, aangezien die P4's wel een aardige smak power nodig hebben.
Daarnaast zou je zeker een BIOS update kunnen proberen, alleen heb je kans dat het flashen mis gaat als je systeem instabiel is, waarmee je nog verder van huis bent.

Probeer bij je leverancier de geheugenbankjes te ruilen voor nieuwe exemplaren, als je ze bij een winkel hebt gekocht kun je misschien vragen of zij ze kunnen testen voor je.
Voor je zelf zoiets onderneemt zou je het beste met het complete systeem terug kunnen gaan naar de leverancier.
Het probleem is dat wanneer een biosupdate niet goed verloopt dat de garantie wel eens kan komen te vervallen van het mobo.
Dan ben je nog verder van huis.
Het lijkt er gewoonweg steeds meer op dat het een mobo is die niet goed functioneert.
Ik concludeer dit uit met name dat fanerrors vanuit de bios totaal geen strekking hebben tot het niet kunnen draaien van memtest gezien de memtesterrors.

Dit is natuurlijk puur mijn conclusie uit wat ik op kan maken uit het verhaal.
Ben overigens wel benieuwd wat de oorzaak is geweest mocht het opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 03-04 13:30
De reden dat ik aangaf met de componenten die we verdenken terug te gaan is vanwege het feit dat de TS sprak over het zelf samen gesteld hebben. In mijn ogen dus ook zelf gebouwd op dat moment.
Mocht het inderdaad een kant en klaar systeem zijn geweest, dat ook door de leverancier is gebouwd, dan moet je met het hele systeem terug gaan. Maar de meeste computerboeren rekenen gewoon onderzoekskosten of assemblagekosten als je met je eigenbouw systeem aan komt zetten, ook al komen alle spullen bij hun vandaan. En terecht mijns inziens. Als jij bij een computerwinkel losse componenten koopt, en dus zelf gaat bouwen, hoef je ook alleen maar service te verwachten op de losse componenten. Dat is ook het enige waarop zij garantie verlenen. Wil je ook garantie op het geassembleerde systeem, en dus een goede werking, laat je het door hun bouwen. Werkt het dan niet, mogen zij het oplossen. Vandaar mijn opmerking.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Atlas: Andere PC is helaas even geen optie, wel heb ik het geheel geprobeerd in mijn oude kast,
met een Q-tec 300W, maar daar liep hij net zo en in de BIOS bleek dat het voltage van 3.3V ernstig
afweek. De huidige voeding is een MaxPower 350W.

@Limoentje: De RPM is gemiddeld 1570 en is niet instelbaar (althans via de BIOS). Verder heb ik het geheugen door de BIOS laten regelen.

@Edwin van Cleef: Ik vermoed dat Maxpower wel onder het label "noname" valt, maar hij werkte ook wel onder mijn 300W voeding (Q-tec) zonder merkbare verbeteringen. De temperaturen zijn (gemeten met SiSoft Sandra):
  • Board Temp: 32.0 C
  • CPU Temp: 44.5 C (55.5 C volgens de BIOS)
  • Power/AUX Temp: 28.5 C
.
Voor de volledigheid de voltages (uit de BIOS)
  • CPU Core Volt: 1.37V
  • +3.3V Volt: 3.26V
  • +5V Volt: 5.17V
  • +12V Volt 11.77V
SiSoft Sandra geeft echter deze (naar mijn idee foutieve) gegevens:
  • CPU Core Volt: 2.83V
  • Aux Volt: 2.58V
  • +3.3V Volt: 3.26V
  • +5V Volt: 5.46V
  • +12V Volt 15.5V
  • -12V Volt: 1.71V
  • -5V Volt: 0.63V
  • +5V Volt: 5.46V
  • Battery Volt: 1.02V
@BredeP: Het is inderdaad een door mij zelf samengesteld systeem, dus niet kant-en-klaar. Verder heb ik met dezelfde 2 geheugenbankjes geëxperimenteerd, dus niet met andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Die waardes van Sisoft Sandra schrik ik even van vooral van de Vcore van je cpu van 2.83 volt :o

Heb eerlijk gezegd geen idee waar de nieuwe pentiums op draaien de mijne doet het oced max op 1.625 volt (p4 2.4 @ 2.7 northwood 533fsb)en dat vond ik al hoog gezien de warmteproductie die hij stressed genereerde.

Topicstarter
Hallo.

Even een kleine update en wederom een vraag wat betreft het onstabiele systeem.

De 'CPU Fan Error!' foutmelding bleef uiteindelijk weg nadat ik de BIOS had geflasht, dus in ieder geval alvast bedankt voor dat advies. Ik heb laatst een nieuwe voeding aangeschaft (een HuntKey 400 W) om te kijken of daar het probleem lag, maar helaas blijft het probleem van plotseling herstarten zich nog steeds voordoen. Ik heb toen het 'Windows Memory Diagnostic' programma van Microsoft gedraaid om te kijken of het probleem in de geheugenbankjes zou kunnen liggen. Ik verkreeg de volgende resultaten :

test name: MATS+
test #: 1/7
description: Identifies most basic faults using walking ones & zeroes.
cache: On/Off
succeeded/failed: S/F

test name: INVC
test #: 2
description: Performs one & zero fills in order to locate inverse coupling faults.
cache: On
succeeded/failed: F (1 X S)

test name: LRAND
test #: 3
description: Applies random data to all of memory.
succeeded/failed: S

test name: Stride6
test #: 4/11
description: Uses a Stride-6 pattern to simulate a checkerboard of ones & zeroes.
cache: On/Off
succeeded/failed: S/S

test name: WMATS+
test #: 5
description: Runs a normal MATS+ test using data patterns tailored for the memory in this system.
succeeded/failed: F

test name: WINVC
test #: 6

description: Runs an inverse coupling test using data patterns tailored for the memory in this system.
succeeded/failed: F

test name: Stride38
test #: 8
description: Uses a stride 38 pattern to simulate a checkerboard of ones & zeroes.

test name: WStride-6
test #: 9
description: Applies a stride-6 pattern using data patterns tailored for the memory in this system.

test name: ERAND
test #: 10
description: Makes several passes through memory applying random data patterns.
succeeded/failed: S (1 X F)

Ik heb het programma 5 X laten draaien (in totaal 5 X 11 tests).

Het is duidelijk dat er iets niet aan de haak is, maar het probleem is nu dat OF (één van) de bankjes defect is OF de processor, aangezien het programma van beide gebruikt maakt. Mijn vraag is dan ook; kan iemand mij vertellen welke van de twee meest waarschijnlijk de boosdoener is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik nog was vergeten te melden:

Ik heb 'Windows Memory Diagnostic' ook gedraaid met steeds één geheugenbankje in telkens een ander slot en toen concentreerde de foutmeldingen zich ineens op:

test name: MATS+
test #: 7
description: Identifies most basic faults using walking ones & zeroes.
cache: Off

Dit was het geval bij beide sticks.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:58
Probeer echt eens een andere voeding en meet het voltage van je 12V lijn anders eens met een multimeter. Ik verdenk je voeding... Heb je al geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten? Dus zonder CD/DVD-spelers, één reepje geheugen, geen insteekkaarten, behalve (evt. simpelere) videokaart enz...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@The_Virus: Ik heb al 3 verschillende voedingen geprobeerd (van 300 to 400W). Ook heb ik inderdaad al eens geprobeerd 'm kaal op te starten, te variëren met de geheugenreepjes, insteekkaarten verwisseld etc. etc, maar mijn computer blijft zich plotseling herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik denk dat het probleem terug te vinden is in ofwel de memory controller, ofwel in de geheugen banen. Ik raad dus ook aan om even met het moederbord en eventueel het geheugen en de processor onder de arm. Dan kan de winkel eens bekijken wat het systeem doet bij hun zelf.

telefoontoestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedBart
  • Laatst online: 27-04 12:33

SpeedBart

Futurama 0wnage

Als geheugen tests fouten geven zou je toch denken aan brak geheugen of incompatibel of is dat te makkelijk gedacht?

Gewoon terug met dat geheugen of een andere set regelen om mee te testen.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-03 15:55
ik zou persoonlijk denken aan een brak mobo, kan je met een andere mamaplank de ramreepjes en proc testen ?

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
waarschijnlijk stomme opmerking, heb je CPU koeler opnieuw geplaatst en zit 12V P4 stekker gemonteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo, tijd voor een update en nieuwe vragen.

Allereerst bedankt zover voor de suggesties.

Ten tweede: sinds de laatste keer dat ik hier heb gepost zijn er een paar dingen veranderd. Ik heb het moederboard vervangen voor een nieuwe van hetzelfde type, aangezien dit de hoofdverdachte was. Echter, niks was veranderd. Toen kreeg ik de tip om de voltage van het geheugen vast te zetten (deze stond op 'auto'; ik zette hem op 1.9V ). Het leek nu stukken beter; ik kon zonder problemen meerdere programma's tegelijk hebben draaien en het probleem leek verholpen.

Helaas bleek al gauw dat het probleem er nog steeds was, zij het in een ander jasje. Het herstarten komt nog steeds voor, maar gebeurt in andere gevallen; veelal tijdens het spelen van spellen. Het lijkt ook een ander soort herstarten, daar het eerste herstarten zich min of meer 'aankondigde' door een haperende computer (ik kon dit horen aan de audio). Het herstarten wat nu plaatsvindt is plotseling en resulteert soms in een volledige 'shutdown' (de computer schakelt zichzelf uit).

De temperatuur-waarden in de BIOS lijken normaal. Ik heb geprobeerd de voltage voor het geheugen hoger te zetten, maar 1.9V resulteert in een meest stabiel systeem.

Ik heb momenteel geen idee meer waar het te zoeken. Iemand een idee?

PS @Vierkant228: Sorry, had je vraag niet opgemerkt; Ja, de CPU koeler is opnieuw geplaatst met het wisselen van het moederboard en de 12V P4 stekker is gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126426

Ander geheugen proberen lijkt me geen slechte poging aangezien alle problemen toch van het geheugen lijken te komen. Nu je met andere geheugencontrollers werkt (nieuw moederbord) is de verdenking verschoven richting de RAM modules zelf lijkt me ;) Ik begrijp dat dit waarschijnlijk weer kosten met zich meebrengt maar je problemen hebben duidelijk met geheugen te maken te hebben en laat het geheugen nou het enige zijn dat je nog niet hebt vervangen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 126426 op 22-05-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo. Na een lange tijd van, zo bleek later, onterechte opluchting heb ik besloten deze thread nogmaals aan te halen om wederom jullie advies te vragen en ook omdat dit probleem voor mij (en anderen) steeds meer één groot mysterie begint te worden.

Doordat alles op het eerste gezicht goed leek nadat ik toendertijd het moederboard had vervangen heb ik verder geen uitvoerige testen meer gedaan, maar toen het plotselinge herstarten weer en vaker terug begon te komen heb ik 'MemTest86+' en 'Windows Memory Diagnostic' weer gedraaid en daaruit blijkt dat de problemen er nog steeds zijn en ook dat ze nagenoeg indentiek zijn aan die toen ik deze thread startte.

Sinds mijn laatste post is het volgende veranderd:

* Ik heb de CPU, het moederboard en de geheugenbankjes vervangen.
* Ik heb een andere HD geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat
* Het geheugen voltage staat weer op 'auto'.

Op dit moment heb ik (op de videokaart na) dus alle onderdelen al eens vervangen en ik heb het zelfs buiten de computer om gezocht en de contactdoos verwisseld. De mogelijkheid dat het de videokaart is of bepaalde drivers die botsen lijkt me ook niet waarschijnlijk, aangezien het herstarten zich ook wel eens voordoet terwijl de computer nog aan het opstarten is.

Ik hoop dat er iemand is die nog een suggestie heeft of iets soortgelijks heeft meegemaakt, want ik ben ten einde raad.

huidige SPECS:
Moederbord: Gigabyte Intel Pentium 4 640 (S775, 2GHz, 800MHz, 2MB) [voorheen: Asus P5GDC-V Deluxe]
Processor: Intel Pentium 4 640 (S775, 3.2GHz, 800MHz, 2MB, Boxed) [voorheen: Intel P4 531]
Geheugen: 2 x 1GB DIMM DDR2 [voorheen: 2 x 512MB PC4200 DDR2]
Videokaart: Sapphire Radeon X700 Pro 256MB
DVD brander: NEC ND-3540
350 WATT voeding (MaxPower)
(NB: ik heb ook getest met een 300 en 400 WATT voeding)

Geen overclocking

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:58
Zag dit topic opeens weer omhoog komen in mijn lijst :P.

Weet niet precies wat je al gedaan hebt, maar ook al eens de voltages verhoogd van het geheugen in deze vorm? En ook al eens geprobeerd met minimale configuratie, dus 1 reep geheugen, geen DVD-brander, etc.? Liefst nog buiten de kast! Er vervelend dat je het na zo'n gedoe nog hebt, tis wel redelijk onverklaarbaar op dit moment :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247575

hi,

Volledige herkenbare problemen. Heb ik reeds zo'n 3 jaar last van...... vandaag weer een poging om op te lossen.
Ook een zelfbouwsysteem, gebouwd door een vriend, ondertussen, power vervangen (ik herkende de foutmelding), andere video kaart met meer intern geheugen en heel veel errors na afloop van blauwe schermen over device drivers niet compatible - dus regelmatige herinstallaties uitgevoerd.
Vandaag opnieuw een herinstallatie gedaan en wederom zwart scherm bij de installatie van winzip. Vervolgens naar Memory Diagnostics verwezen en daar kom ik tegen failed LRAND en Stride6.

Ik vermoed dat ik geen garantie meer heb en er dus maar voor moet gaan kiezen om een nieuwe PC te kopen (niet zelfbouw) - tot dat ik jouw thread las, dacht ik er nog aan om nieuw RAM te kopen

gr

M ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Aan jordyvandam.
Toch maar weer opnieuw gaan proberen, alles zo kaal mogelijk, ook softwarematig, en dan testen.
Dus memtest werkt niet, dan is het geheugen niet goed.
Dus hierop verder gaan proberen, voltages meten, 1 reep geheugen, etc, zolang dit niet werkt hoef
je niet verder te gaan zoeken.

Op een oude pc amd xp1800 had ik 3 soorten geheugen erin die niet werkte met 2 repen, met 1 reep werkten ze wel. Toen dure geheugen gekocht probleem weg. Ik zeg niet dat het hier ook is maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 23:42
Jordy,

Ik heb vergelijkbare problemen met dit moederbord gehad. De machine kapte er plots mee zonder aanwijsbare oorzaak. Uiteindelijk bleek het wel degelijk de voeding te zijn. De voltages klopten en de statistiek die je met de ASUS software kunt zien gaf niets bijzonders aan.

Ik had een A-merk 350W voeding. Die heb ik vervangen door een 450W voeding van Coolermaster. Ik mocht de voeding van Paradigit eerst proberen.
Daarna waren alle problemen bijna opgelost. Heel af en toe blijft Windows Media Center hangen halverwege een film.
Verder Intel P4 3.0 dual core, 1 GB geheugen, 2xIDE en 2xSATA.

Probeer het eens
Pagina: 1