CMOS checksum defaults loaded

Pagina: 1
Acties:
  • 2.615 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Hallo,

Ik dacht eindelijk met men nieuwe systeempje, Asus A8N SLI, AMD Athlon 64 4000+, 2gb Kingston geheugen, Geforce 7800GTX, IBM 60gb ATA 100, Maxtor Maxline III 250gb SATA, Pioneer DVD speler, aan de slag te kunnen krijg ik dus de melding "CMOS checksum defaults loaded" wanneer de stroom er af is geweest. Wanneer ik de stroom er op laat dan is het wel goed, maar wanneer ik op bed ga of lange tijd weg ben dan haal ik de stroom eraf en daarna is het weer die error :(

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

1 CMOS gereset - helpt niet
2 andere batterij geprobeerd - helpt niet
3 geheugen verwisseld - helpt niet
4 andere geheugen erin gedaan - helpt niet
5 processor eruit en er weer in - helpt niet
6 als laatste nog een andere bios erop - helpt ook niet

Ik zelf kom nu tot de conclusie dat het moederbord bios kapot is, maar als iemand anders nog een suggestie heeft hoor ik dat graag :)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Meestal duidt een dergelijk bericht inderdaad op een brakke batterij.
Wellicht is die andere batterij die je geprobeerd hebt ook niet helemaal lekker?
Hoe klein de kans ook is, meet met een multimeter even door of ze ook daadwerkelijk 3 V leveren.

Verder zou het natuurlijk ook een kapotte batterij connector op het moederbord kunnen zijn.
Dat die de batterij gewoon niet goed pakt ofzo.

Een kapot BIOS is een mogelijkheid, maar dat lijkt me sterk aangezien alles wel gewoon werkt wanneer er spanning op blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 06-08-2005 17:43 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook eens proberen de bios te flashen, soms is dat wel eens nodig om de batterij niet leeg te laten lopen.
Daarnaast kun je het beste je systeem gewoon aan het stroomnet laten hangen, dus niet iedere avond eraf halen, dat is eigenlijk nergens voor nodig.
Wat ook kan is dat de batterij houder gewoon defect is en je hierdoor iedere keer alle gegevens kwijtbent, zo'n geval heb ik hier ook nog tegen de muur hangen (hoewel die na mijn soldeeractie helemaal niets meer doet :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75606

Zelfde error hier met een Asus A8N-E. Bij het opstarten: "CMOS checksum error - defaults loaded"

Het rare is ook dat ik steeds de CMOS moet clearen om de boel überhaupt opgestart te krijgen, anders > geen beeld, en geen piepje bij het booten. Als de CMOS gecleared is krijg ik de boel wél aan de praat, maar het opstarten van een Windows XP installatie lukt niet, nog het opstarten met een diskette. Bij al deze pogingen krijg ik foutmelding.

Na veel denkwerk en testwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat er gewoon iets mis is met mijn moederbord. De voeding heb ik doorgemeten, en presteert naar behoren. Voor de rest zijn alle kabels aangesloten op het moederbord zoals het hoort. Met een andere batterij heb ik hezelfde resultaat..die batterij komt overigens uit een ander moederbord dat al meer dan een jaar op en top draait.

De BIOS heb ik trouwens ook nog geflashed naar de laatste versie (ver. 1007 beta). Dit had geen effect op de gang van zaken voor mijn moederbord (Venice core wordt immers al erkend op ver. 1003 op de A8N-E). Aangezien jij A8N-SLI draait raad ik je nog wel aan een BIOS flash te doen, aangezien pas vanaf versie 1007, de Venice core op dit moederbord wordt ondersteund (mocht je dus naar een lagere versie geflashed hebben, probeer 1007). Ik betwijfel het echter dat dit een oplossing biedt, aangezien die checksum error daar niets mee te maken heeft.

Rotte boel dus in de houder van de batterij, vermoed ik, of er is ergens anders wat kapot zodat het bord niet stabiel is. RMA'tje lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Die andere batterij komt uit de 2e pc die al jaren perfect draait dus die batterij is goed. Enigste verklaring die er is dat de baterij houder in het nieuwe moederbord dus een mankement heeft. RMA dus maar, jammer maar helaas :'( Maandag Azerty maar ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Dit klinkt misschien stom maar ik maak het vaker mee. Probeer je bios eens gewoon te saven. Dus als je die melding krijgt ga je in je bios. En kies je meteen voor "Save & exit". Grote kans dat je die melding nu niet meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Anoniem: 61853 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 20:51:
Dit klinkt misschien stom maar ik maak het vaker mee. Probeer je bios eens gewoon te saven. Dus als je die melding krijgt ga je in je bios. En kies je meteen voor "Save & exit". Grote kans dat je die melding nu niet meer krijgt.
Hehe, ik heb wel gesaved. Ben geen die hard tweaker, maar saven kan ik nog wel :P Heb al een RMA ingevuld bij Azerty en dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Mijn a8n-e doet precies hetzelfde, CMOS checksum error wanneer ik de pc een avondje heb uit staan... na deze error kan je windows wel in, maar voor maar 5seconden. Na 3x resetten ofzo komt de melding niet meer en kan je in de bios gaan kloten en windows gewoon opstarten, maarja... daar wordt je ook niet vrolijk van...
Het is een beetje een bekend probleem volgens mij, ik heb het sinds ik een bios reset gedaan heb. Weer niemand een oplossing behalve de hele pc naar de pc-boer brengen? daar heb ik namelijk niet zo'n zin in.

[ Voor 25% gewijzigd door poepkop op 26-10-2005 10:30 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.