A8N-SLI wil niet starten, stopt na enkele seconden

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23685

Topicstarter
Ik kan nu echt wel wat hulp gebruiken voordat ik hem het raam uitmikker.
mijn pc onderdelen:

Athlon 64 3700 san diego met AMD fan
asus a8n-sli
thermaltake purewpower 500, modulair
Maxtor D10, 300 GB sata (nog niet aangeslotenomdat het systeem niet wil booten)
mem: 2X Elixer 512 mb, ddr 400, cas 3. Dit geheugen werkt prima in een ander systeem.
Club 3d ati X850 pro, 256mb

Probleem: PC wil niet booten.

Wanneer ik de prik erop zet met de Purepower gaat het groene moederbord lampje branden. Da's goed. Wanneer ik de aanknop induw dan gaat de ventilator van mijn Thermaltake draaien (alsmede ventilator op mobo en videokaart) maar vervolgens stopt het systeem na enkele seconden.
En ja, ik heb de modulaire stekkers herhaaldelijk bekeken of ze wel goed zaten. En natuurlijk heb ik ook het 4 pinning 12volt lijntje aangesloten die boven de proc zit.

Nu komt het gekke. Omdat ik aanvankelijk dacht dat het aan mijn modulaire voeding zou liggen heb ik een andere voeding aangesloten, namelijk een Ultra-X 500 watt. Van deze voeding weet ik dat hij het doet omdat hij uit een ander werkend systeem komt. Wel heeft deze een 20 pins stekker voor op het mobo. Nu heeft de Thermaltake ook een 20 pins aansluiting maar met een 4 pin blokje ernaast wat handig is omdat mijn asus een 24 pin connector heeft.
De Ultra X krijgt vertoont dezelfde kuren als de Thermaltake.

Goed, testziek als ik was, zette ik een oude (werkende )Chieftec 350 watt met een 20 pins connector erin (ondanks dat ik nu een 20 pin op een 24 connector zette) en weet je wat...het systeem sloeg niet af! Maar het boote ook niet verder door (ook niet pluis dus).

Vervolgens sloot ik bij wijze van test de Thermaltake aan op het systeem waar de Chieftec vandaan kwam en dat systeem deed het gewoon.

Wat is hier aan de hand en waarom doet dit verdomde overprices systeem het niet??
Ik kan nu echt hulp gebruiken mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60963

Je merk geheugen staat niet in combatiliteitslijst van Asus. Misschien eens echt merkgeheugen kopen?
Er zijn bordjes die erg nauwkeurig zijn als het om geheugen gaat.

http://usa.asus.com/products/mb/qvl/A8N-QVL.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 60963 op 31-07-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 21:51
zeg ff welk raam.... dan kan ik de handel opvangen. ;)

geen piepjes? dus komt niet door zijn post?
Mmmmmm, ken iemand met zelfde bordje zal morgen eens vragen of hij ook problemen had.

maatje heeft 1Gb pc3200 dual channel Corsair geheugen voor zover je daar wat aan hebt

[ Voor 20% gewijzigd door Cyberdutch op 31-07-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Dit bord en geheugen is een groot probleem. Probeer eerst even te booten met 1 module en probeer elk slot. Want echt dit moederbord kan heel moeilijk doen over hoe geheugen erin gezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Geheugen staat niet in de compabiliteitslijst

biosreset geprobeerd?

Hmm, de thermaltake lijkt me wel een redelijke voeding maar die chieftec niet, is die voeding wel goed?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60963

Yofresh_750 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 22:57:
Geheugen staat niet in de compabiliteitslijst

biosreset geprobeerd?

Hmm, de thermaltake lijkt me wel een redelijke voeding maar die chieftec niet, is die voeding wel goed?
Het kan niet aan de voeding liggen, want die heeft hij al geprobeerd. Het is dus iets anders, en er is niets mis met die voeding als ik het zo mag geloven. Dat heet TS al netjes getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-06 16:20

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

druk je videokaart es goed aan.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127648

Ik heb ook een truepower 500watt gehad, 30min toen was i kapot. Maar buiten dat, hoeveel Ampere vraagt die x850 pro? Want ik weet niet of de voeding de pci-e connector van de bijde 12 volt lijnen pakt maar de voeding leverd maar 18A per 12V lijn.
Probeer eens om de bij geleverde 2xmolex naar Pci-e adater, die bij de vga kaart geleverd wordt eens.
Sluit deze dan aan met een molex van de ene 12volt lijn en de ander met een molex van de andere 12volt lijn. Dan heb je 36A.
Maar jah zeg erbij weet ni hoeveel Ampere een x850pro vraagt maar mijn 7800GTX vraagt ook 26A dus. Valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 08:47

gakkethijs

niks

volgens mij heeft asus sli mobo ook een molex aansluiting op het moederbord dus een 24 pin aansluiting een p4 aansluiting en een molex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Die molex is alleen vereist bij gebruik van een SLI opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 16:49

BasilFX

BasilFX

Qua geheugen maakt het toch niet uit omdat de S939 AMD's toch een build-in geheugencontroller hebben? Tenminste, dat is wat ze mij hebben uitgelegd toen ik mijn PC kocht (A64 3500+ op een A8N-SLI, werkt perfect)!

[ Voor 9% gewijzigd door BasilFX op 31-07-2005 23:47 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 21:07
Dat maakt juist wel uit. De AMD ius heel kieskeurig met zijn geheugen dus het geheugen kan goed het probleem zijn. Heeft de TS geen ander geheugen om mee te proberen?

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Laatst online: 10-03 14:26
A64 is nogal gevoelig als het gaat om timing. De compatibility list bestaat vooral uit modules waarbij gecontroleerd is dat de spd instelllingen standaard goed werken. Dat kan bij dit geheugen dus het probleem zijn. Mogelijk is dit geheugen enkel CAS:3 op intel borden. Ik zou echt eens kijken of je ergens anders modules vandaan kunt halen voor de test. Verder neem ik aan dat je de video kaart helemaal gestekked hebt (pci-express connector erop etc voor stroom).

Verder is het bij de ASUS A8N-SLI zo dat de aansluitingen op het moederbord voor de atx draadjes nogal onlogisch gemarkeerd zijn. Controleer even of de de ide-led pwr-led pwr-switch en rst-switch goed bedraad hebt. (RTFM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
Als ik je verhaal goed begrijp zet je die 4-pins naast de 20-pins op de 24-pins aansluiting en niet op de plaats waar hij hoort (de 4-pins aansluiting die in de buurt van je processor ligt)?

Of heb ik het mis.

Indien dit wel het geval is maak je een cruciale fout, die aansluitingen kun je absoluut niet samen op je 24-pins zetten.

Daar zou je probleem dan wel eens kunnen liggen.

Indien bovenstaande niet van toepassing is kunt u dit bericht als niet verzonden beschouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Laatst online: 10-03 14:26
Afbeeldingslocatie: http://www.wial.nl/a8nsli_l.JPG

Zorg ervoor dat je omcirkelde connectoren goed aansluit. Dus de P4 aansluiting naast de socket, de 24pins atx 2.03 connector en de sli stekker. Stekker daarnaast de frontpanel connectoren volgens de handleiding.

Bij gebruik van geheugenmodules die dual channel kunnen draaien altijd de kleurparen vullen. (Fabrikant geeft aan of dit kan.)

Stekker natuurlijk ook je cpu fan en chassis fan

[ Voor 7% gewijzigd door empheron op 01-08-2005 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

die molex connector op het moederbord is hetzelfde als die van die 4pins aansluiting naast de cpu, intel bordjes hebben dit ook geloof de P915GE , die zit er voor mensen die geen voeding hebben met een 4 pins aansluiting je moet gewoon 1 van de 2 aansluiten...

zover ik het weet of ik zit er helemaal naast en snap geen reet van dat sli , maarja :P zeg het maar als ik het fout heb... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 14:50

charrel

Cortisol4life..

Anoniem: 122565 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:38:
die molex connector op het moederbord is hetzelfde als die van die 4pins aansluiting naast de cpu, intel bordjes hebben dit ook geloof de P915GE , die zit er voor mensen die geen voeding hebben met een 4 pins aansluiting je moet gewoon 1 van de 2 aansluiten...

zover ik het weet of ik zit er helemaal naast en snap geen reet van dat sli , maarja :P zeg het maar als ik het fout heb... :P
Die molex connector is voor je pci-e kaarten, geloof dat die stroom levert aan een evt. 2e kaart in SLI.
Probeer ander geheugen, ik heb/had ch5 geheugen dat wel in de lijst staat maar op een ander pcb zit.
Dat werkt vervolgens dus ook niet. Dus hij is echt kieskeurig met geheugen, sluit anders even je speakers aan en zet deze ook aan. Als er dan iets door de dame over je geheugen wordt gezegd weet je het zeker dat het dat is!
Gewoon even de onboard geluidskaart gebruiken dus!

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 01-08-2005 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 22:49
Had je geen beeld, slechts 1 piep en verder niets toevallig

Dan is het bijna zeker je geheugen.

Ik heb vorige week ook een nieuw systeem samengesteld. Alles nieuw gekocht behalve het geheugen. Dat geheugen was snel genoeg, maar bleek achteraf niet compatible te zijn.

Het stond ook niet in de lijst.

Even een reepje 512 mb corsair value select gehaald uit mijn mediacenter pc en gelijk start ie op en werkt perfect.

Ik moet nu nog alleen nieuw geheugen aanschaffen. Heeft iemand daar toevallig nog een advies voor (ik wil nl wel overklokken)

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23685

Topicstarter
UPDATE

Op advies van een van de responders ben ik wezen experimenteren met op verschillende plekken het geheugen te steken. Moest wel even duwen op de processorvoet maar uiteindelijk ging hij ook daar in (trouwens, iemand een verpest mobo kopen?)

Serieus nu
Opeens deed hij het en met een tweede reepje erbij ook. Toen ik daarna de reep 1 op zijn oude plek terugzette deed hij het nog steeds.

Conclusie

1 Elixer geheugen werkt dus ook prima, ook al staat hij niet in het " rijtje" van ASUS
2 Het helpt idd om de reepjes eens ergens anders te plaatsen. Geen verklaring voor, volgens mij

Allen hartelijk bedankt voor de ondersteuning!
Pagina: 1