ATI Radeon 9800 (Medion) - Fout bij drivers?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71103

Topicstarter
Goedeavond,
ik heb een probleem met mijn ATI Radeon 9800 XT van Medion.
Ik heb deze uit zijn oorspronkelijke systeem gesloopt en in mijn AMD Sempron 2800+ gezet. Als ik spellen wou gaan slepen kreeg ik na een tijdje vreemde strepen door mijn game. Vanaf vandaag was dit de hele tijd.

Ik heb toen de nieuwste driver van www.ati.com gepakt en geinstalleerd. Maar daarna kreeg ik ook vreemde lijnen bij het WindowsXP inlogscherm :X. Daarna heb ik nog oudere drivers geprobeerd, maar steeds liep de pc vast of kreeg ik vreemde lijnen!?

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:31
Het lijkt mij niet direct een driver probleem. Het eerste waaraan ik denk is hardware.

Gebruik je de laatste BIOS van je moederbord? Heb je dingen overgeklokt? Zoja, zet dan alle overkloks terug en kijk of het dan nog steeds optreedt.

Bekijk deze pagina van ATI eens met tips over BIOS instellingen: https://support.ati.com/i...deptID=894&task=knowledge .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwste bios? Ja.
Overclocked? Nee.

/edit: Nogmaals de nieuwste videodrivers gedownload en geïnstalleerd, dit gebeurt er:
- de setup geeft aan dat de installatie voltooid is en dat na de reboot enkele tests volgen
- na de reboot log ik in en alles ziet er goed uit, een paar secondes later word mijn beeld zwart (waarschijnlijk de tests). Na ongeveer 20 seconde begint mijn led van mijn beeldscherm te knipperen (normaal als de pc uit staat).
- ik restart de pc omdat deze na 5 minuten nogsteeds niks deed
- inlog scherm is vol strepen en bagger
- na het inloggen krijg ik een zwart scherm

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 71103 op 30-07-2005 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 18:27
heb je die medion pc nog?
plaats hem eens terug in die pc en kijk of je dna hetzelfde probleem hebt.

ik weet het niet meer zeker maar ik kan me iets vaags herineren dat die 9800 kaarten die in die medion pc zaten problemen hadden om in sommige andere PCs te werken als, niet altijd maar kwam wel voor.
dacht dat het aan het AGP 3.0 slot lag.

edit:
van welke mobo fabrikant is het moederbord van de sempron?

[ Voor 10% gewijzigd door Deadsy op 30-07-2005 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik lees vaak de tip om de AGP spanning 0,1 of 0,2 V te verhogen. Kijk eens of dat het oplost.

Ga eens in safe mode naar binnen. Druk hiervoor op F8 aan het einde van de BIOS, valk voordat Windows start. Als dat lukt bekijk dan de logs van Windows eens of daar iets zinvols bij staat.

Test de kaart eens in een andere computer om na te gaan of het een probleem met de kaart zelf is of een compatabiliteitsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb na eerst de 5.1 driver geinstalleerd te hebben de nieuwste erover gezet. Nu doet hij het. Volgende probleem, ik kan geen spellen meer spelen! Er is geloof ik iets met de 3dfuncties, waar kan ik dat bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125609

Anoniem: 71103 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 01:41:
Ok, ik heb na eerst de 5.1 driver geinstalleerd te hebben de nieuwste erover gezet. Nu doet hij het. Volgende probleem, ik kan geen spellen meer spelen! Er is geloof ik iets met de 3dfuncties, waar kan ik dat bekijken?
Ik heb dit kaartje dus ook in me medion zitten.. _/-\o_ doet het geweldig hoor, waarom heb je hem eigenlijk in een andere pc gezet (als je dezelfde pc hebt, 3.0 ghz)

maar weer ontopic:

ga eens naar http://www.omegadrivers.net en download de nieuwste driver, dat zal waarschijnlijk wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Anoniem: 71103 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 01:41:
Om uit te sluiten dat het over elkaar heen schrijven van driver versies een probleem oplevert. Deinstalleer dan de drivers met catuninstaller. DIe staat op de driver donwloadpagina bij ATI: https://support.ati.com/i...deptID=894&task=knowledge . Gebruik de catuninstaller in ieder geval met het testen uit voorzorg.

Mochten de omegadrivers niet werken dan kun je ook de DNA drivers eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je noemt het een 9800XT maar eigenlijk is het geen volwaardige 9800XT (Medion noemt hem een 9800XXL); hij is namelijk een beetje onderclockt. Maar tot daar het muggenziften :)

Medion gebruikt voor zo ver ik weet in die pc een AGP slot dat iets meer sap kan leveren dan een standaard AGP slot waardoor de powerconnector niet hoeft aangesloten te worden. Dit is iig zo het geval bij de 8080XL met een 9800XL kaart erin (onderclockte 9800 Pro)

Dus de grote vraag: heb je je powerconnector wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Spreken we hier niet van artifacts?

Maak het belachelijke kleine koelertje eens schoon van je videokaart, of zet er meteen een andere koeler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150523

Ga naar de medion site en download daar de nieuwste driver voor je videokaart! de drivers verschillen wel een klein beetje, misschien dat het zo verholpen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na een format en herinstall krijg ik de Omegadrivers aan de praat. Maar als ik bij dxdiag kijk zie ik dit:

Bestand ati2dvag.dll is niet digitaal ondertekend, wat betekent dat het niet is getest door Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). U kunt een door WHQL ondertekend stuurprogramma eventueel via de fabrikant van de hardware verkrijgen.
Klik op de knop DirectDraw testen om de werking van DirectDraw te testen.
Direct3D-functionaliteit niet beschikbaar. Controleer of u de laatste versie hebt van het stuurprogramma van de hardwarefabrikant.

Ik ben nu bezig met de install van een spel, maar ik vrees dat hij het weer niet gaat doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu heb ik de drivers eraf gedonderd en heb ik wel D3D :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
amour021 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 11:22:
Je noemt het een 9800XT maar eigenlijk is het geen volwaardige 9800XT (Medion noemt hem een 9800XXL); hij is namelijk een beetje onderclockt. Maar tot daar het muggenziften :)

Medion gebruikt voor zo ver ik weet in die pc een AGP slot dat iets meer sap kan leveren dan een standaard AGP slot waardoor de powerconnector niet hoeft aangesloten te worden. Dit is iig zo het geval bij de 8080XL met een 9800XL kaart erin (onderclockte 9800 Pro)

Dus de grote vraag: heb je je powerconnector wel aangesloten?
@TS

Heb je de extra powerconnector aangesloten? We hebben nog geen antwoord op deze vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EricJH schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:02:
[...]

@TS

Heb je de extra powerconnector aangesloten? We hebben nog geen antwoord op deze vraag....
Powerconnector :/?
Ik heb het snoertje voor de fan aangesloten, als je dat bedoelt?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 71103 op 31-07-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Anoniem: 71103 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:19:
[...]
Powerconnector :/?
Ik heb het snoertje voor de fan aangesloten, als je dat bedoelt?
Het gaat niet om de koeler van de fan in dit geval.
Bijna altijd komt er bij een 3D versneller kaart een externe aansluiting mee omdat de AGP poort niet voldoende stroom kan leveren. Je sluit die connector parallel aan een HD of CD/DVD speler.

Wordt er een kabeltje meegeleverd met deze kaart en/of is er een aansluiting op de grafishe kaart daarvoor? (op dat connectortje op de grafische kaart kun je een floppy drive voedingskabel aansluiten). Op de volgende foto zit de connector rechtsboven op de kaart: http://www.sapphiretech.com/awards/image/media_587.jpg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 00:41
Een medion 9800 is geen XT, het gaat om een XL.
De extra molex power connector hoef je niet aan te sluiten bij deze kaart, tenzij je een oud AGP slot hebt. Ik denk dat het gewoon onvoldoende koeling is.

Ik heb deze kaart ook in mijn systeem geprikt en best wel heftig overgelocked (verder dan XT speeds), wanneer mijn koeling niet in orde is krijg ik ook strepen/artifacts. Probeer je zijpanel eraf te gooien en controleer je fan op je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 31 juli 2005 @ 22:37:
[...]

Het gaat niet om de koeler van de fan in dit geval.
Bijna altijd komt er bij een 3D versneller kaart een externe aansluiting mee omdat de AGP poort niet voldoende stroom kan leveren. Je sluit die connector parallel aan een HD of CD/DVD speler.

Wordt er een kabeltje meegeleverd met deze kaart en/of is er een aansluiting op de grafishe kaart daarvoor? (op dat connectortje op de grafische kaart kun je een floppy drive voedingskabel aansluiten). Op de volgende foto zit de connector rechtsboven op de kaart: http://www.sapphiretech.com/awards/image/media_587.jpg .
Bij de 9800XXL die de TS hoogstwaarschijnlijk heeft zit deze powerconnector soms ook bovenaan. Ik heb hem echter ook al rechtsboven gezien.

Even om te illustreren een afbeelding van de Medion 9800XXL, de connector staat in het rood omcirkeld (dat witte ding met 4 pinnen waar een floppydrive powerconnector op past)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/amour021/9800XXL.jpg
Soms hangt er een stickertje aan waarop staat: "for non powered AGP slots only"

Het AGP slot in veel Medion PC's kan meer sap leveren dan een standaard AGP slot. Daarom moet je het in andere computers wél aansluiten, anders krijg je artifacts of slechte prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In die aansluiting heb ik een floppyvoedingsnoer gedaan. Zonder die draait de fan niet. Ik heb ook een casefan die koele lucht richting de kaart draait, maar ook als ik nét mijn pc aan heb staat doet hij het NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Anoniem: 71103 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 23:12:
In die aansluiting heb ik een floppyvoedingsnoer gedaan. Zonder die draait de fan niet. Ik heb ook een casefan die koele lucht richting de kaart draait, maar ook als ik nét mijn pc aan heb staat doet hij het NIET.
De casefan moet trouwens naar buiten blazen. De logica hierachter is dat warme lucht als vanzelf naar koude lucht trekt; het enige wat je nog moet doen is dat proces een handje helpen door naar buiten te blazen. Als je aan de voorkant een tweede fan hebt zitten dan moet die wel naar binnen blazen. Maar de fan aan de achterkant naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151217

Hoi

Ik heb zelf een medion 3400 met een 9800xl kaart

en ik herken de problemen met het beeld
ik had hem terug gebacht en kreeg te horen dat er niks mee was
wel hadden ze wat veranderd.
tot gisteren wist ik niet wat.
ze hebben de ultadma uitgezet voor de schijven
toen ik deze aan zetten had ik de zelfde problemen weer
niet goed opstarten en streepen in beeld