[tv-out] zwart/wit beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 3.112 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 18:56
Ik zal dit topic maar starten zoals alle topics over dit onderwerp starten :P :

JA, ik kan de faq en alle andere topics over tv-out met zwart beeld nu wel dromen. Feit is dat ik nog steeds zwart/wit beeld op mijn tv krijg.

Ik ben de (min of meer) gelukkige bezitter van een geforce fx 5200 agp videokaart, die in onderstaand a64 systeem zit (non-oc oid). Deze kaart beschikt over een tv-out, waarbij een verloopkabeltje van s-video naar composiet zit bijgeleverd, en die ik gebruik. Ik heb er een sony tv op aangesloten (aan de voorkant kan er zo'n tulpstekker in :) ), die zonder problemen ook op de gamecube wordt aangesloten (composiet 60 hz) en de videocamera wordt op dezelfde manier aangesloten, allemaal zonder problemen. Alleen met de tv-out op mijn computer geeft hij zwart-wit beeld :(
Het kabeltje om de computer op de tv aan te sluiten is hetzelfde kabeltje dat ik gebruik voor de videocamera, een kabeltje met twee gele tulpstekkertjes. Verder zit daar dus nog het bijgeleverde s-video naar composietkabeltje (~10 cm) tussen.

Wat ik allemaal gedaan heb:

- Drivers updaten (versie 7.1.8.4)
- Opstarten met het scherm aangesloten. Pikant detail: in het bios is er een kleurenplaatje te zien, die op het computerscherm mooi in kleur is, maar op het tv scherm zwart/wit. Verder geeft de tv alles weer totaan het inlogscherm van windows xp (in zwart/wit).
- Nu ik het toch over windows heb: ik maak gebruik van windows xp home sp2, met alle hardware en essentiele updates geinstalleerd.
- UITERAARD heb ik tv tool geprobeerd, en via dit tooltje kan ik het tv scherm ook activeren (net als met de nVidia drivers) maar het beeld blijft zwart/wit.
- Voor zover ik weet staat alles gewoon op PAL ingesteld, maar de optie om het op NTSC te zetten (in de nVidia drivers) kan ik niet vinden (wel in tvtool, maar daar is de optie gewoon grijs, staat ingesteld op PAL).
- Als ik aan het verzadiging schuifje beweeg, zie ik niks veranderen op het scherm. Wel bij contrast enzo. Logisch lijkt me.
- Als ik een filmpje afspeel in WMP, kan ik de monitor gewoon blijven gebruiken (WMP minimaliseren als ik dat wil) en het beeld van het filmpje is braaf zichtbaar op de tv, alleen wel in zwart/wit :'(

Ik heb werkelijk geen idee wat ik fout doe }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Euh, schop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:34

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik kan me herinneren dat in sommige topics over tv-out dat oude televisie's niet overweg kunnen met het signaal uit een tv-out, waardoor deze het beeld zwart-wit wordt.

Heb je al een andere nieuwere televisie geprobeerd?

* Tukk aint no expert on this.

[ Voor 9% gewijzigd door Tukk op 27-07-2005 15:43 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Zorg bij je beeldinstellingen dat de video uitvoer ' samengestelde video uit' is.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

Staat je tv op het goede kanaal ingesteld? Ik had eerst hetzelfde probleem maar het bleek dat ik op 2 kanalen beeld had. Een kanaal zwart/wit en de andere gewoon kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik heb zo snel even geen andere tv voor handen, maar het lijkt me stug omdat de gamecube en de videocamera wel gewoon werken op deze tv. De tv is 6 jaar oud.

Wook: ik kan een dergelijke optie niet terugvinden. In beeldschermeigenschappen, nVidia instellingen en tvtool niet.

Cramthabam: ja ik weet hoe mijn tv werkt 8) hij heeft 1 scart aan de achterkant, en gele tulp aan de voorkant, wat allebei in principe hetzelfde is. Hij heeft één AV kanaal, dus dat móet hem wel zijn denk ik B).
No flame intended...

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 27-07-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

No flame taken.
Maar ik dacht ook dat ik het wist maar ik had 2 aparte kanlen op mijn scart zitten. Ik kon omschakelen van rgb invoer naar s-video. Dit werd niet duidelijk uitgelegd bij mijn tv. Dus had bij ook zo kunnen zijn. Dan bedenk ik me ineens dat ik bij een andere tv zelf kan kiezen tussen zwart/wit en kleur op een scart kanaal. Maar jah als de rest wel kleur heeft is dit het ook niet. Toevallig nog in staat om een ander verloopstuk uit te proberen? Dit wil ook wel eens verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

hoeveel gaatjes heeft je s-video deel van je kabel? 4 dan werkt het niet, 7 dan werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Anoniem: 143019 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:17:
hoeveel gaatjes heeft je s-video deel van je kabel? 4 dan werkt het niet, 7 dan werkt het wel
Euh wat heeft dit ermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Het stekkertje dat ik aan de achterkant van de computer in mijn videokaart steek, heeft 4 pinnetjes, en een iets dikker pinnetje erbij. Male stekker dus. Aan de andere kant van dit 10 cm lange verloopstukje zit een female tulp, daar steek ik een male tulp in die aan de andere kant ook een male tulp heeft, en mijn tv in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:31
tv van 6 jaar oud is wel redelijk oud. Persoonlijk (en beetje uit ervaring) denk ik dat het komt doordat je tv het ntsc signaal zoals al eerder werd geopperd niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Voor zover ik weet staat de tv-out alleen op pal. Een pal/ntsc optie kan ik in de nVidia drivers nergens vinden, in tvtool wel, maar daar kan ik geen keuze maken (vakje is grijs). Pal staat echter wel aangevinkt.
edit:
waar werd dit geopperd trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door stefan001 op 27-07-2005 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Hoi Stefan!

Je kunt checken of inderdaad PAL is ingesteld onder advanced settings. Daar kun je de instellingen van de aangesloten tv aanpassen indien nodig.

Als het niet aan PAL/NTSC ligt dan ligt het waarschijnlijk aan composiet versus s-video. Je converteert een s-video kabel naar composiet. s-video verstuurt kleur en helderheid apart. Waarschijnlijk zijn niet alle pinnetjes van de s-videokabel doorgelinkt naar de composietkabel. Als je dus geen composiet ingesteld hebt in de driver dan wordt in dat geval alleen de helderheidsinformatie doorgestuurd met als resultaat zwart-wit.

Zitten er trouwens ook scartaansluitingen (of zelfs een aparte s-videoingang) aan de achterkant van de tv? Kun je beter die gebruiken want grote kans dat de tv wel s-videosignaal ondersteunt! Dat geeft een veel beter beeld dan composiet.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 27-07-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cramthabam schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:20:
[...]

Euh wat heeft dit ermee te maken?
als je van s-video naar tulp(composite) gaat met maar 4 draadjes is je beeld zwart wit, want alleen een 7 polige s-video kabel heeft kleur voor composite. Of wil je de andere kant op? Dan geldt het ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150163

Kan je in het menu van de tv ingeven welke bron op de ingang (ext1 of ext2) staat?
zoals hierboven gezegd, probeer het ook eens op de scart, dan is hij waarschijnlijk wel goed.

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 13:41
In de TV-out FAQ staat ook een stukje over zwart/wit beeld wat het probleem vermoedelijk oplost is dit Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.jpg

Dit kan je even snel testen door in je vga kaart even een klein koperdraadje (uit een stroom kabel of iets dergelijks) in de bovenste 2 gaatjes te steken en dan de connector er bij in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Als alternatief (:P) heb ik het verloopstukje doorgemeten met een multimeter, en het blijkt dat alleen pinnetje 3 zit aangesloten, en de aarde (buitenste rand) maakt verbinding met de buitenkant van de tulpstekker. Pinnetje 2 en 4 lijken nergens op aangesloten te zijn. Er wordt inderdaad dus waarschijnlijk alleen maar helderheidsinformatie doorgestuurd 8)7

Tsja, omdat dit kabeltje gewoon bij de kaart was geleverd, nam ik aan dat het wel goed zou wezen 8)7

Ff kijken of ik wat kan fixen :/

edit:
en de faq had ik al lang gezien natuurlijk maar jouw reactie was wel degene die het meten van het stekkertje in mijn gedachten bracht (oh wat zeg ik hem dat subtiel :P)

[ Voor 22% gewijzigd door stefan001 op 27-07-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Voordat je gaat solderen probeer dit eens

Display Properties -> tab blad Settings -> Advanced -> tab blad Geforce fx 5200 -> nView Display Settings
Selecteer je tv -> Device Settings -> Select TV Format -> Advanced

Hier kun je instellen wat voor een video output je hebt. Bij mij is dat Auto, SVideo of Composite. Selecteer daar een composite video. Hier kan je ook instellen welk formaat B/PAL,G/PAL etc ....

Wat het verschil tussen B/PAL en G/PAL is weet ik niet... Maar B/PAL werkt goed bij mij. Daarin tegen zou NTSC ook werken. Mijn TV lust alle gangbare smaken

Ik heb zelf een Geforce FX 5700 Ultra, dus ik ga er vanuit dat het wel werkt.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ey man dat was het! Ik heb daar dus composiet geselecteerd en ik heb ineens kleurbeeld :o

Waarom zit die instelling zo f*cking diep weg >_>

Thnx allemaal O+ LuCarD in het bijzonder :P

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 27-07-2005 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:46
w00t, dat werkte hier ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

stefan001 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 20:14:
Ey man dat was het! Ik heb daar dus composiet geselecteerd en ik heb ineens kleurbeeld :o

Waarom zit die instelling zo f*cking diep weg >_>

Thnx allemaal O+ LuCarD in het bijzonder :P
Tja, iets beter zoeken volgende keer ;). Maar het zit inderdaad goed verstopt. Ik zat op een pc zonder tv-out dus kon je niet het volledige pad er naartoe geven.

Maar, zoals ik al zei is s-video veel betere kwaliteit. Al gekeken/geprobeerd of je tv dit aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:16:
[...]

Tja, iets beter zoeken volgende keer ;). Maar het zit inderdaad goed verstopt. Ik zat op een pc zonder tv-out dus kon je niet het volledige pad er naartoe geven.

Maar, zoals ik al zei is s-video veel betere kwaliteit. Al gekeken/geprobeerd of je tv dit aankan?
Shit thinking in reverse.... 8)7

S video vier polig zonder composite kan alleen zwartwit zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 143019 op 29-07-2005 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Ik had exact hetzelfde probleem met de TV-out op mn geforce 6800GT icm mn 19 jaar oude 63cm Blaupunkt. Dacht ff dat ik een extra connector moest halen maar 't was idd gewoon die setting van s-vhs naar composite. Geeft wel relaxt beeld op mn ouwe bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12

Hoicks

Techno!

Soms moet je ook instellingen op de tv zelf aanpassen. Ik ehb een Finluxmet 3 scartaansluitingen en pas toen ik in de tv de juiste instelling had gekozen voor de betreffende scratuit/ingang kreeg ik pas kleur.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
Hoicks schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 14:04:
Soms moet je ook instellingen op de tv zelf aanpassen. Ik ehb een Finluxmet 3 scartaansluitingen en pas toen ik in de tv de juiste instelling had gekozen voor de betreffende scratuit/ingang kreeg ik pas kleur.
Heb ik net ook gedaan hij stond op VHS ingesteld. Hij staat nu op S-Video en ik krijg meteen kleur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ_
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

EZ_

Ik zit met een gelijkaardig prob:
'k Heb totaal geen beeld, aan de TV ligt het niet, al getest met andere laptop.
Mijn graka is een nVidia GeForce Go 7600, maar 'k vind nerges hoe'k PAL/NTSC/... kan instellen :?

Alvast bedankt,
EZ

EDIT:
Hij detecteerd trouwens ook geen 2de scherm.
'k Gebruik een S-video => gele tulp kabeltje, zoeentje: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/adapter1.jpg
(met dit type S-video: http://faq.tweakers.net/vb/verloop-radeon.jpg)

[ Voor 37% gewijzigd door EZ_ op 09-09-2007 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een topic van 2 jaar oud kicken is iets teveel van het goede.
Bovendien mag de informatieverstrekking wel een stuk omhoog.
Over wat voor TV praten we? Hoe zit dit aangesloten op de TV zelf? Wat voor videochip gebruikt de laptop waar het wel mee werkte en zat dat op dezelfde manier aangesloten?
Heb je al De grote tv-out FAQ doorgenomen?

Als je door hebt dat je te onvolledig bezig bent voor een nieuw topic is het ook geen schop van een topic van 2 jaar oud waard!
Ga eens terug naar stap 0 en begin even opnieuw waarbij je informatie opzoekt met de Search en de FAQ die ik je net gegeven heb. Als je er dan niet uit komt, maak dan gerust een duidelijk topic waarin je aangeeft hoe je alles aangesloten hebt, wat wel en wat niet werkt, etc.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.