auto audio, paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 2.482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2023

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
ik heb een beetje rond zitten kijken en de cd-spelers zijn vaak 4*45 of 4*50 watt. is dat 'gewone' watt of is 't watt rms?

ik dacht er namelijk aan om deze te kopen: http://www.halfords.nl/sh...Ftuners&product_id=102194
en dan nog: http://www.halfords.nl/sh...peakers&product_id=105558
en dan nog kabels: http://www.halfords.nl/sh...ssoires&product_id=109002
die kabels wil ik gebruiken om achter nog 2 speakers aan te sluiten (2e hands alpine speakers, 20*10cm, 250 watt piek en 50 watt rms). En is 5 meter dan genoeg (ik heb een fiat panda en de kabels moeten dus naar de kofferbak).

Ik zat eraan te denken om in de kofferbak een kist te bouwen voor die 2 speakers als 't geluid er dan nog goed door komt (de hoedenplank zal 't wel wat dempen). En anders moet ik ze toch in de hoedenplank zelf plaatsen.

Zou dit allemaal kunnen werken en kan die cd-speler die boxen goed aan (zijn de boxen geen overkill en wordt hun 'kracht' goed benut)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 14:28
Als je 4x50 watt neemt trekt je radio het wel :P

Dit heb ik er zelf allemaal inzitten in mijn auto >:)

Zie link: http://www.showyoursound....wCase/Showcase.asp?id=387

[ Voor 59% gewijzigd door Roger_Rabbit op 26-07-2005 13:06 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
ja, daar schiet ik dus niet veel mee op. dit kan je beter in een ander topic posten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 14:28
www.showyoursound.nl vraag het daar maar op het forum.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 17:17

Sick Nick

Drop the top!

Die 50w is bij lange na geen rms, ga uit van rond de 4 * 15W RMS als ie voluit staat.

[edit]

Als we toch SYS linkjes spammen, hier de mijn --> KLIK

[ Voor 46% gewijzigd door Sick Nick op 26-07-2005 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-09 16:08
Die 4x50 watt is idd geen rms vermogen, voor elke HU zal dit zo tussen de 15-20 watt RMS zijn. Was je van plan die radio bij Halfords te halen? Kijk eens rond op www.caradio.nl boven de €50,- ben je geen verzendkosten kwijt, mits je vooruit betaald. Daar kan je voor minder betere spullen kopen. Ik geloof dat die HU niet eens een line out heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 09:41
Zullen we ophouden met patsen en de TS gewoon helepn met zijn vraag? Patsen kan elke gek.

@TS
Wat verwacht je van deze set en wat zijn je eisen verder?
Indien je gewoon een beetje leuk muziek wilt kunnen luisteren is dit best leuk spul. Heb zelf ook een 4*45 watt radio/cd-speler van JVC en daar komt best leuk geluid uit. Als je geen rare dingen verwacht gaat het ook wel hard genoeg.

Speakers inbouwen bij voorkeur in de hoedenplank zelf. Dit geeft simpelweg het meest heldere geluid. Als je het in kofferbak gaat "leggen" zal je hoedenplank nog best veel dempen en dat komt je klank niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-09 18:13

Wok

Dakloos...

Niet lullig bedoeld, maar in de FAQ van AV staat een zeer informatief stuk over car audio. Zou ik zeer zeker even doorlezen :) --> klik!

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
en zou die 2x 5meter speakerkabel lang genoeg zijn? Ik denk dat de speakers idd in de hoedenplank moeten (dat wordt knutselen :P).

En kzou 't toch wel een beetje jammer als ik die 2 50watt rms alpine boxen niet volledig kan benutten. Wil ik dat wel dan zal ik zeker een versterker eraan moeten hangen? (waar laat ik zo'n ding eigenlijk, zo enorm groot is m'n panda niet :)). Of zijn er ook nog niet te extreem dure cd-spelers van wat meer watt rms?

In dat Car hifi topic zag ik staan dat 't ook een goed idee is om een hoedenplank van mdf te gebruiken. Maar ik denk dat de huidige hoedenplank die 2 speakers ook wel moet kunnen houden (samen zijn ze 3 tot 3,5kg).

@razkin: wat heb je precies aan een lineout (zit altijs aan de achterkant neem ik aan)?

[ Voor 17% gewijzigd door Reemster op 26-07-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Signaal uitgang van je HU voor het aansluiten van een versterker.

btw 2x 5 meter meer dan zat zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Razkin op 26-07-2005 15:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
is er een hele goedkope versterker van 50 watt rms waarop ik die 2 boxen kan aansluiten en die ik voorin ergens weg kan stoppen (kleine versterker dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Er zijn zat goedkope versterkers, neem eens een kijkje op http://www.rondevries.nl Daar zul je vast wel wat vinden.

*edit*

Hier, ik heb al wat gevonden voor je.

http://www.rondevries.nl/...th=23_89&products_id=1969 Dit is de goedkoopste in zijn klasse

[ Voor 43% gewijzigd door Mishmash op 26-07-2005 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
hehe, kzat net op die site te kijken :P

ik denk dat ik eerst deze koop http://www.rondevries.nl/...fabc4a218478f36eb1eb72b23 (geen verzendkosten bij vooruitbetalen geloof ik?) en dan nog wat kabel (http://www.halfords.nl/sh...res&product_id=109002) zodat ik de achterste 2 (die in de hoedenplank komen) ook aan kan sluiten.

Dan mss ook nog 2 boxen voor voren (als de huidige echt zo gaar zijn :)) voor 30-50euro ofzo.

Later zou ik dan nog een goedkope versteker kunnen kopen voor de 2 achterste boxen.

Is dit een goed plan? Dan ga ik denk ik binnenkort maar eens wat bestellen bij rondevries.nl

Ennuh, welke van de 3 raden jullie aan?
Sony CDX-R3300: http://www.rondevries.nl/...fabc4a218478f36eb1eb72b23
Sony CDX-S2250 S: http://www.rondevries.nl/...fabc4a218478f36eb1eb72b23
JVC KD-G311: http://www.rondevries.nl/...fabc4a218478f36eb1eb72b23

De s2250s heeft een beter systeem voor beter geluid (zeggen ze, ik zou 't niet weten), is 10euro goedkoper dan de jvc en vorig jaar als beste getest @consumentengids. Klinkt wel verleidelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Misschien is het ook handig dat je een budget noemt voor je audio-install ;)

Laten we beginnen bij de basis, of wel de headunit/radio. Persoonlijk zou ik hier niet extreem op bezuinigen. Een aantal basiseisen (voor mij persoonlijk dan) zijn:
- Goede ergnomie/makkelijk te bedienen (voor mij betekent dat in ieder geval een draaiknop voor het volume)
- Uitbreidingsmogelijkheden (voor als je in de toekomst een versterker wilt aansluiten, is het wenselijk dat er een lijnuitgang op zit (bij voorkeur twee).
- Geluidskwaliteit.

Ik denk dat je voor om en nabij €150 al een leuke HU kan vinden die aan deze eisen voldoet. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Pioneer (qua geluid en ergonomie), maar ook JVC is een optie (qua geluid; ergonomisch vind ik de goedkopere JVC's een ramp). Sony ben ik geen fan van (ergnomisch vaak een ramp en ook qua geluid ben ik er niet kapot van).

Het geluid moet ergens uit komen, dus de volgende stap is de luidsprekers. De beste geluidsbeleving heb je als het geluid van voren komt. Het loont dus de moeite om voorin een stel degelijke speakers te monteren. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar soms kunnen de standaard gemonteerde speakers nog best acceptabel geluid afleveren (zo ook het geval was met mijn auto). De Alpine's kunnen dan inderdaad achterin in de hoedenplank gemonteerd worden (bij voorkeur een MDF-plankje van maken) om zo aanvulling vanaf achteren te geven en de bas te verzorgen.

Wat ook in het stuk staat waarvan ik je eerder een linkje heb gegeven, is dat de radio qua RMS-vermogen hooguit 15-20W levert en dat het dus niet de moeite is om te kijken naar het wattage van de achterspeakers (de Alpine's), omdat deze sowieso niet ten volle benut zullen kunnen worden.

Als je gaat versterken zou ik sowieso de voorste speakers te versterken en evt. de achterste speakers erbij. Alleen de achterspeakers versterken vind ik persoonlijk onzin, omdat je het geluid toch het liefst van voren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
De achterspeakers ga ik dus niet vervangen. Nu zit er niks en straks hoop ik die alpine speakers die ik gratis heb gekregen :) Maar als 11rms al goed en hard geluid kan geven, hoe goed zijn die speakers dan wel niet :)

150 is wel de max voor de headunit. die alpine speakers gooi ik wel in de hoedenplank (weer zo'n gedoe met mdf en al en 3,5kg trekt die hoedenplank nog wel :P). en dan dus in totaal 4 speakers (ik hoor 't geluid 't liefst van alle kanten :P). de voorste 2 speakers wil ik daarna wss nog wel vervangen voor 2 speakers van in totaal max 50euro (iemand nog aanraders?).

[ Voor 26% gewijzigd door Reemster op 26-07-2005 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Als je niks gaat versterken zou ik gewoon voor een simpel pioneer setje gaan voorin.
In combinatie met 2 zgn dashbord-bullits van 10 euro ofzo. scheelt een slok op een borrel!

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
wat zijn dashboard bullits?

dees kan idd ook nog wel, maar is maar 45 watt per speaker (tog weer 5watt minder): http://www.rondevries.nl/...fabc4a218478f36eb1eb72b23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
HAHA, ik had het over de speakers . . . gewoon Pioneer speakersetje dus. 8)7

En Dashbord-bullits zijn mini tweeters in een kleine behuizing. Die plak je gewoon in de hoeken tegen je raamstijl op het dashbord. Die dingen zijn ong. zo groot als golfballen . . .
Kan je gewoon doorlussen, maar scheeld veel met geluidskwaliteit.

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
owja, ook goed. maar zal ik 1 van die 2 pioneers nemen (4*45 watt) (vind die zilveren wel 't mooist) of 1 van die 2 jvc's (4*50)?

maar als ik nieuwe speakers voor doe dan zal 't idd zoeits worden: http://www.halfords.nl/sh...peakers&product_id=105558 (d8 dat de huidige ook 10cm waren)

die bullets lijken me niet echt geweldig, ik hou 't liever bij de gewone speakers.

[ Voor 15% gewijzigd door Reemster op 26-07-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Zoals eerder gezegd, maakt het niets uit of men zegt 4*45 of 4*50 of 4*75 wat dat betreft. Elke HU zal zo rond de 15-20 watt RMS leveren. Lees anders deze site even door http://www.12vhifi.nl/ (is al eerder gegeven)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
thnx, da's best leerzaam.

nog ff n00bvraagje tussendoor: voor die 2 achterspeakers heb ik tog alleen speakerkabels nodig? geen extra voedingskabels of signaalkabels oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

heb je geen aparte amp, dan heb je alleen speakerdraad nodig.
1.5 kwadraat is in dit geval prima.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

-RazieL- schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:48:
owja, ook goed. maar zal ik 1 van die 2 pioneers nemen (4*45 watt) (vind die zilveren wel 't mooist) of 1 van die 2 jvc's (4*50)?
Tipje: Pioneer 4700MP voor €126,- Deze heb ik zelf ook. Aanrader wat mij betreft. Blijf alsjeblieft ver weg van dat Sony spul, qua bediening zijn die dingen echt een ramp.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

ACID-dude schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:34:
[...]

Tipje: Pioneer 4700MP voor €126,- Deze heb ik zelf ook. Aanrader wat mij betreft. Blijf alsjeblieft ver weg van dat Sony spul, qua bediening zijn die dingen echt een ramp.
d:)b Van de radio's die in topic voorbij zijn gekomen lijkt mij dit ook de beste keuze :) Redenen:
- Draaiknop voor volume. Trust me: als je dat gewend bent, wil je nooit iets anders meer
- Pioneer weet leuk geluid te produceren, ook in de entry-level klasse. In mijn tweede auto heb ik een simpele en oude Pioneer HU (wel met MOSFet) hangen en die weet alleszins leuke dingen te doen met twee simpele (Pioneer, tweeweg coaxiaal) 13cm speakertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
-RazieL- schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:48:

maar als ik nieuwe speakers voor doe dan zal 't idd zoeits worden: http://www.halfords.nl/sh...peakers&product_id=105558 (d8 dat de huidige ook 10cm waren)

die bullets lijken me niet echt geweldig, ik hou 't liever bij de gewone speakers.
De bullits zijn ook bedoeld als extra toevoeging, Dus voorin in combinatie met de 10cm 8)7

Ga anders eens langs een caraudio speciaalzaak en vraag daar naar meer info over de bullits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was zelf ook aan het zoeken en kwam deze jvc tegen.
Ik ben zelf iets meer gecharmeerd over de dvd versie

Maar als je het typenr weet van de radio die je wilt hebben dan is kieskeurig.nl wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
Ik denk dan dat ik dan idd deze neem: http://www.pixmania.nl/nl...deh-4700mp.html?srcid=104

Er zit groen in en m'n panda is ook groen 8)
teacher schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:15:
heb je geen aparte amp, dan heb je alleen speakerdraad nodig.
1.5 kwadraat is in dit geval prima.
ehm, aparte amp? :o
ow, w8. stom, stom, stom 8)7 Khad die 2 alpine boxen al getest. die 2 draadjes uit de ouwe speaker (rood en zwart d8 ik) en erin pluggen bij de alpine en hij deed 't. Dat is dus alleen speakerdraad toch. Ik denk dat ik nog wel iemand weet die die speakerdraden kan wegwerken. heeft iemand daar nog wat tips voor ofzo?

edit: headunit is al besteld, ik verw8 'm binnen 2 dagen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Reemster op 27-07-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

In een panda? gewoon het tapijtje optillen en eronder gooien of onder de afwerklijsten bij de dorpels (als die er zijn tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
hmm, daar moet ik nog ff naar kijken. ik heb liever geen losse draden over de vloer. maar voor die 2 alpine speakers kan ik dus gewoon ff speakerdraden halen bij de halfords? en verder nix? Als ik ze voren zou gebruiken dan moet ik 't uiteinde van de snoeren rond een 'clipje' van de speakers schuiven. 1 van de zwarte snoer en 1 van de rode (heeft breder schuifdingetje).

en nog een vraagje tussendoor: als een mp3 geen id3 tag heeft, zie je dan gewoon de bestandsnaam op het display?

[ Voor 16% gewijzigd door Reemster op 27-07-2005 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

-RazieL- schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:27:
en nog een vraagje tussendoor: als een mp3 geen id3 tag heeft, zie je dan gewoon de bestandsnaam op het display?
Ja. :)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Je hoeft ze niet over de vloer te hebben liggen, maar onder het tapijt en dan langs de middentunnel ofzo. Dan zie je ze niet. Of langs de zijkanten, zie je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
tapijt... er liggen wel 4 losse matjes. Het 'tapijt' is van plastic... Dus dat kan ik niet 'ff optillen'. dat laat ik dan denk ik maar ff via via doen.

maar kabel technisch gezien is 't goed als ik snoer (http://www.halfords.nl/sh...ssoires&product_id=109002) @halfords haal? (zie m'n vorige post)? Ik heb op deze vraag namelijk nog geen bevestiging gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

dat snoer.. ligt eraan hoe dik het is.
zoek minimaal 1.5 kwadraat. Dat kan je ook gewoon bij elke andere elektro/hifi shop halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
Oke, dus dat snoer is goed. Alleen moet ik op de dikte letten dat ie niet te dun is. Ty allemaal. Ik hoop dat morgen of overmorgen de headunit binnenkomt en dan gaan we es ff knutselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
tis allemaal gelukt :) alleen nog ff die achterste 2 in de hoedenplank stoppen (snoeren van die speakers heb ik zelf al weggewerkt :)). En morgen nog ff 2 speakers voor voren kopen.

mss kunnen jullie nog een adviesje geven? :)

kan ze zo in die 'plastic doosjes' stoppen waar die ouwe speakers in zaten (waren 2 losse boxjes die al in de panda zaten toen ik 'm kocht). de speakers worden dus aangesloten op de pioneer radio/mp3 speler. en icm 2 ovalen alpine boxen van 50watt rms per stuk in de hoedenplank.

http://www.halfords.nl/sh...ategory_name=870+Speakers
http://www.kijkshop.nl/on...subcategory=Auto+speakers

of is deze al goed? (het hoeft niet te duur te zijn :)): http://www.halfords.nl/sh...peakers&product_id=105558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe groot de speakers zijn die in dat doosje zitten in een panda.
Als je toch lekker aan het hobby-en bent, krijg je van mij een extragratis tip.

Koop een compo set, zet de laag/mid daarvan in een MDF kickpanel (die je onder je dashboard bevestigd) en plak de tweeter ergens bij je A-stijl. Moet je eens opletten hoe goed je geluid wordt.

Over de speakers die jij hebt uitgekozen:
die pioneers TS-G1016;laten liggen
die CLARION Speakers SRR 1027; leuk als ze passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
thnx, 't komt allemaal goed nu _/-\o_

daarnet was nog wel de zekering gesprongen |:( er zat een 2 ampere zekering in en die heb ik maar ff vervangen voor een 10 ampere :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

2 ampere? Da's wel heel weinig moet ik zeggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reemster

Reemster

Soul Reaver

Topicstarter
ja he :P er zit nu 10 ampere in (is toevallig het maximum voor die radio). Werkt perfect allemaal nu :) alleen nog zagen in de hoedenplank oid ;)
Pagina: 1