De winst van 2GB

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Hoi,
ik heb 2 kleine vraagjes..
1. Geeft 2GB geheugen een duidelijk verschil qua stabiliteit en performance met games ten opzichte van 1GB?
2. (Vast wel een n00b vraag) Ik heb bij verschillende moederborden dit gezien--> 250Gb. Wat betekent dat?

Graag wat meer antwoorden op m'n eerste vraag dan op de 2e, want ik ben aan het nadenken over zo'n upgrade.

Alvast bedankt!

Verwijderd

1 gig ram in dual channel is zeker voldoende voor alle games... zou nu nog geen 2 gig plaatsen (tenzij je fotobewerking/3D tekenen doet)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 16:05
Bij welke mobo's zag je dat dan? Er is namelijk een nForce 3 (?) 250GB. Misschien zag je dat?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SjorsVN
Ja bij dat mobo.

• SjorsVN
Owja nog vergeten te vragen. Ik heb een 6800 ultra op een K8V-Deluxe. En ik vroeg me af of een nvidia GPU een performance boost krijgt op een Nforce4 mobo...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Over 2GB RAM:
- meer stabiliteit? waar haal je et vandaan ;)
- meer performance in games? de meeste games niet iig, meer is vrijwel altijd beter, maar je zult er met gamen vrij weinig van merken... Ja, tenzij je allemaal RAM slurpende apps op de achtergrond hebt draaien natuurlijk ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:14:
1 gig ram in dual channel is zeker voldoende voor alle games... zou nu nog geen 2 gig plaatsen (tenzij je fotobewerking/3D tekenen doet)
Niet voor Battlefield 2 met High texture detail ;)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

SjorsVN schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:13:
[...]
2. (Vast wel een n00b vraag) Ik heb bij verschillende moederborden dit gezien--> 250Gb. Wat betekent dat?
Google gaf bij mij het antwoord: type nVidia chipset.

LinkedIn WoT Cash Converter

• SjorsVN
Stabilieit kwam zomaar in me op :P. M'n broertje heef tnamelijk 512mb en daar loopt het niet lekker vlot en stabiel op. Zelfs in Windows niet, ik dacht zelf dat het misschien wat met het geheugen te maken had :). Ja ik heb Azureus wel eens draaien (ooooooooooooooooooooooooooooooooh 8) ), dat slurtp best wel wat weg.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

limoentje schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:18:
Over 2GB RAM:
- meer stabiliteit? waar haal je et vandaan ;)
- meer performance in games? de meeste games niet iig, meer is vrijwel altijd beter, maar je zult er met gamen vrij weinig van merken... Ja, tenzij je allemaal RAM slurpende apps op de achtergrond hebt draaien natuurlijk ;)
Battlefield2 vind het toch wel fijn die extra rammetjes

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Op mijn Socket 754 moederbord met K8T800 chipset kan ik maximaal 2 dimms gebruiken op PC3200 snelheid, dus als ik er nog 1 bij zou doen (om 1.5GB te krijgen), dan zal ik in de meeste applicaties achteruitgaan in snelheid. Voordat je geheugen koopt, belangrijk om te controleren of je wel alles op volledige snelheid kan gebruiken.

250Gb is een bepaalde chipset van nVidia die een jaartje geleden is geintroduceerd:
http://techreport.com/rev...force3-250gb/index.x?pg=1

o.a. ondersteuning voor S-ATA, RAID, Gigabit Ethernet, firewall snellere HyperTransport, betere AGP/PCI lock en meer USB poorten ten opzichte van de nforce-3-150Gb

[ Voor 33% gewijzigd door T.T. op 22-07-2005 20:23 ]

• SjorsVN
Ok dus die Gb heeft dus helemaal niets te maken met gygabyte? Dat dacht ik namelijk :)

• SjorsVN
SjorsVN schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:16:
Owja nog vergeten te vragen. Ik heb een 6800 ultra op een K8V-Deluxe. En ik vroeg me af of een nvidia GPU een performance boost krijgt op een Nforce4 mobo...
En hier zou ik ook wel graag antwoord op willen. Ik ben namelijk van plan om bij nvidia te blijven, dus zou het fijn zijn als ik weet wat voor chipset mobo ik daarvoor moet kopen

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

SjorsVN schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:26:
En hier zou ik ook wel graag antwoord op willen. Ik ben namelijk van plan om bij nvidia te blijven, dus zou het fijn zijn als ik weet wat voor chipset mobo ik daarvoor moet kopen
Er zijn wel berichten dat nVidia videokaarten iets beter presteren icm nVidia chipset, doordat de drivers zijn geoptimaliseerd. Of het echt verschil maakt weet ik niet.

nieuws: 'GeForce FX sneller op nForce3 250Gb-moederborden'

edit: het is trouwens niet echt netjes om zo snel je vraag te herhalen. Geef mensen wat tijd om te antwoorden (24 uur ofzo)!

edit2: en gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop!

[ Voor 25% gewijzigd door T.T. op 22-07-2005 20:32 ]

• SjorsVN
Ok dus de nForce 4 is te verwaarlozen..

Ik weet het allemaal weer.

Bedankt allemaal! :*)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2GB is overkill voor games.
Ik zit hier op een bak met 2GB te werken (en er zit alleen maar 2GB in omdat ik toevallig 2 1024MB dimmetjes heb liggen) en ik moet zeggen dat ik zeker met gamen niet boven de 1GB uitkom over het algemeen. Dus nodig is het niet echt :P

Verwijderd

Terw_Dan schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:21:
2GB is overkill voor games.
Ik zit hier op een bak met 2GB te werken (en er zit alleen maar 2GB in omdat ik toevallig 2 1024MB dimmetjes heb liggen) en ik moet zeggen dat ik zeker met gamen niet boven de 1GB uitkom over het algemeen. Dus nodig is het niet echt :P
Je kan wel snelheidswinst boeken door met 2GB geheugen je swap file uit te zetten (kan met 1GB trouwens ook)
Dat merk je aanzienlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:43:
[...]

Je kan wel snelheidswinst boeken door met 2GB geheugen je swap file uit te zetten (kan met 1GB trouwens ook)
Dat merk je aanzienlijk.
Mijn ervaring is echter dat win2k het niet leuk vind als je de swap uitzet. Ooit eens gedaan en toen kreeg ik ruzie met Photoshop :X

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

SjorsVN schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 20:16:
als je op dat mobo ,de k8v, 2 gig gaat zetten kan je max op 333 mhz draaien ipv 400 dus een flink verlies tov de winst van het meerdere geheugen (zit zelf ook met dit mobo :) )

Verwijderd

elke windows wil gewoon swapfile hebben, ik zit soms tot de 3Gig aan ramgebruik, mijn piek is een keer 3.8Gig geweest. toen had ik Photoshop, UED en 3dmax aanstaan. en dat slurpt nog al wat. het ligt eraan waarvoor je je pc gebruikt, zoals ik zou wel wat hebben aan 2 gig maar daar maar ik mij geen zorgen om.

maar wat ik wou zeggen is dat ook Win XP het ook niet leuk vind als er geen swapfile is, het wil altijd files in het swapfile zetten als het kan, en als er geen swapfile is, gaat hij irritant doen, doro middel van waarschuwingen dat je niet genoeg swapfile hebt enzo.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 19:28
StuiTeR schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:59:
[...]

als je op dat mobo ,de k8v, 2 gig gaat zetten kan je max op 333 mhz draaien ipv 400 dus een flink verlies tov de winst van het meerdere geheugen (zit zelf ook met dit mobo :) )
Dat valt wel mee, het ligt eraan hoe snel je fsb is en wat voor ratio je draaid (fsb:mem)!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:43:
[...]

Dat merk je aanzienlijk.
Zou ik niet doen :) Zet em dan vast op een kleine waarde (256MB ik noem eens wat). Vaak genoeg meegemaakt dat je vage problemen krijgt als je de pagefile uitzet onder 2k/XP

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 17:41
Bij mijn config met 2GB merk ik het volgende geheugengebruik:

BF1942 Forgotten Hope ± 1.2 GB
BF2 High Detail ± 1.4 GB

2GB is dus wellicht overkill, maar je hebt meer dan 1GB nodig blijkbaar tegenwoordig :)

Ik kan het dus aanraden om 2GB te gebruiken, ook omdat games soepeler lopen omdat er voldoende geheugen is ook voor andere applicaties op de achtergrond.

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
StuiTeR schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:59:
[...]
Waat? Ik heb net 2x 1G RAM sticks besteld voor de A8V DeLuxe. Daar ben ik dan mooi klaar mee! (aangezien de A8V en K8V vrijwel gelijk zijn, toch?)

[ Voor 7% gewijzigd door asarian op 23-07-2005 07:31 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ik praatte poep.... eerst ff controleren

[ Voor 85% gewijzigd door Guardian Angel op 23-07-2005 08:04 ]

ARME AOW’er

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had in mijn computer 1,7 gb geheugen. Ik draai veel met filesharing programma's en dat vreet. Vaak komt het geheugen gebruikt toaal boven de 200 mb. Het ging voor geen meter. Er zat een Asus P5GD1 moederbord in. Nu heb ik met 1 gb werkgeheugen een Asrock 775dual erin zitten en nu doet de computer het weer top. Of het nou het geheugen/moederbord of wat dan ook is maar meer is af en toe niet beter. De processor kon het niet zijn want dat is een Intel PIV 3 ghz 1 mb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Neok_
  • Niet online
itsalex schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 09:52:
blaat
Nu heb ik met 1 gb werkgeheugen een Asrock 775dual erin zitten en nu doet de computer het weer top. Of het nou het geheugen/moederbord of wat dan ook is maar meer is af en toe niet beter. De processor kon het niet zijn want dat is een Intel PIV 3 ghz 1 mb.
:r Het mobo zal het wel niet zijn

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00

PeaceNlove

Deugleuter

Ach stop er 2gb in, maak een ramdisk aan van 1gb en zet daar vervolgens je windows swap op. Windows, best wel logisch |:(

Verwijderd

asarian schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 07:30:
[...]

Waat? Ik heb net 2x 1G RAM sticks besteld voor de A8V DeLuxe. Daar ben ik dan mooi klaar mee! (aangezien de A8V en K8V vrijwel gelijk zijn, toch?)
hij bedoelt 4x 512mb ram, niet 2x 1gig

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor zware spelletjes kan dit wel serieus wat prestatie winst op bringen. Ten tweede moet je er niet echt meer naar gaan kijken, je kan een vmware draaien terwijl je een zwaar spel speelt :-) Nice eh.

• joon
  • Laatst online: 25-06 21:37
ik ben van 1gb ram overgestapt naar 2gb, bepaalde mem tweaks doorgevoert.. pagefile uitgeschakeld swapt niet meer ect. merk ik echt aanzienelijk. in games merk ik het redelijk, vooral als ik spellen 'af-sluit'. jawel voorheen ging mn pc tekeer als een gek als ik na een spel ff (als voorbeeld) IE wou openen. nu is mn bak echt supersnel :D!
opzich voor een normale gebruiker/gamer is 1gb meer dan zat. ik wou het gewoon proberen en het bevalt me zeker wel!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 11:57
joon schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 11:44:
ik ben van 1gb ram overgestapt naar 2gb, bepaalde mem tweaks doorgevoert.. pagefile uitgeschakeld swapt niet meer ect. merk ik echt aanzienelijk. in games merk ik het redelijk, vooral als ik spellen 'af-sluit'. jawel voorheen ging mn pc tekeer als een gek als ik na een spel ff (als voorbeeld) IE wou openen. nu is mn bak echt supersnel :D!
opzich voor een normale gebruiker/gamer is 1gb meer dan zat. ik wou het gewoon proberen en het bevalt me zeker wel!
Welke memtweaks waren dat dan?
Ik heb 1.5GB en hier flipt mijn pc nogsteeds als ik IE wil starten na World of Warcraft of zo.
Swapfile heb ik ook aan staan (1 - 1.5GB), omdat ik anders vaak errors kreeg dat ik te weinig geheugen had...
Maarja, ik weet niet hoe het komt, maar ik gebruik altijd veel geheugen. Zonder games te draaien maar gewoon surfen en MSN aan en zo, dan nog gebruik ik bijna 600MB ram.
Ik denk dus dat 1GB echt niet genoeg meer is, vooral over een paar maandjes niet meer. Battlefield 2 heeft graag 2GB heb ik begrepen, en de Unreal 3 engine zal dat ook wel fijn vinden.

• joon
  • Laatst online: 25-06 21:37
Ruuddie schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 11:51:
[...]

Welke memtweaks waren dat dan?
Ik heb 1.5GB en hier flipt mijn pc nogsteeds als ik IE wil starten na World of Warcraft of zo.
Swapfile heb ik ook aan staan (1 - 1.5GB), omdat ik anders vaak errors kreeg dat ik te weinig geheugen had...
Maarja, ik weet niet hoe het komt, maar ik gebruik altijd veel geheugen. Zonder games te draaien maar gewoon surfen en MSN aan en zo, dan nog gebruik ik bijna 600MB ram.
Ik denk dus dat 1GB echt niet genoeg meer is, vooral over een paar maandjes niet meer. Battlefield 2 heeft graag 2GB heb ik begrepen, en de Unreal 3 engine zal dat ook wel fijn vinden.
op Kelly's Xp corner staan er aardig wat:)

http://www.kellys-korner-xp.com/xp.htm

Ik speel ook WoW en eerlijkgezegt nog nooit meldingen gehad dat ik te weinig geheugen zou hebben, swap/pagefile staat compleet uit bij mij. zeer makkelijk dat het zo snel gaat .. zelfs als ik het spel speel kan ik ff alt-tabben en dan IE openen (wat zeer snel gaat) en even thottbot een questje opzoeken :P

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 08:51
heb zelf 2x 256 MB KVR geheugen geheugen load zit meestal rond de 50%
op een A64 3000+ (s754)
K8Combo Z mobo van asrock

zit er zelf aan te denken om toch over te gaan op een gig RAM, als ik mijn geheugen wil uit gaan breiden dan moet ik sowiezo de 2 bankjes vervangen aangezien ik voor die socket maar 2 bankjes heb. voor s939 heb ik 3 bankjes (snap eigenlijk ook niet waarom het er niet gewoon 4 zijn :? ... maarja wel dual channel op 939 :*) )
itsalex schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 09:52:
Ik draai veel met filesharing programma's en dat vreet..
dat heb ik ook gemerkt op regroup kon niet normaal dc++ en een spel opstarten

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 11:40:
[...]

hij bedoelt 4x 512mb ram, niet 2x 1gig
dat klopt :) wellicht wat verkeerd uitgelegt door mij. 2 bankjes is geen probleem !

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
2Gb t.o.v. 1Gb maakt bij mij tussen 2 pc's ongeveer 20 seconden laadtijd uit voor BF2. (2x512mb vs 2x1024mb corsair XMSC2)

Betekent dus duidelijk dat BF2 duidelijk baat heeft bij meer dan 1Gb.

Verwijderd

Way2Smart schreef op zondag 24 juli 2005 @ 13:28:
2Gb t.o.v. 1Gb maakt bij mij tussen 2 pc's ongeveer 20 seconden laadtijd uit voor BF2. (2x512mb vs 2x1024mb corsair XMSC2)

Betekent dus duidelijk dat BF2 duidelijk baat heeft bij meer dan 1Gb.
Dat kan ik beamen. Vroeger (met 2x512mb) duurde het Verifying client data gedeelte tot soms wel een minuut, nu duurt het met 2x1GB 3.0 erin nog maar zo'n 10-15 seconden.

Eenmaal geladen merk je nog maar nauwelijks verschil. Hooguit een frame of twee verschil.
Zie ook Battlefield 2 Hardware Performance Guide

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:54

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 15:50:
[...]

Dat kan ik beamen. Vroeger (met 2x512mb) duurde het Verifying client data gedeelte tot soms wel een minuut, nu duurt het met 2x1GB 3.0 erin nog maar zo'n 10-15 seconden.

Eenmaal geladen merk je nog maar nauwelijks verschil. Hooguit een frame of twee verschil.
Zie ook Battlefield 2 Hardware Performance Guide
yep.. laadtijden verbeteren enorm en bij mij loste het "high detail probleem" op.. Wanneer ik BF-II op high detail draaide had ik met 1GB voordurend geswap tussen het spel door (swaptijden van ongv. 2 a 3 seconden. niet bevorderlijk voor gameplay).. 2GB lostte dit alles op.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1