Toon posts:

pc start niet altijd op

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een pc die een nogal vreemd gedrag vertoond... Als ik hem opstart nadat hij langer dan 5a6u niet aangelegen heeft, dan start hij (voeding draait, alle fan's ook), maar het beeldscherm wordt niet actief. het blijft op standby modus staan. na een reset vertrekt ie vlot opnieuw, komt ie voorbij bios, waar mijn harde schijven niet herkend worden; nogmaals resetten en hij is vertrokken zonder problemen (erg omslachtige manier dus).
Start ik hem vlugger opnieuw op, dan doet ie alles perfect, ook resetten werkt perfect.

In eerste instantie vermoede ik dat mijn voeding mijn systeem niet aankon, dus ik heb harde schijven, dvd en cdrw en de lampkes/fans op een tweede voeding aangesloten, zodat eigelijk alleen mijn moederbord en mijn cpu van die voeding trekken. Is wel een slechte, maar gelijk welke voeding moet toch wel een cpu en mobo trekken...

Verder heb ik mijn geheugen aan memtest onderworpen, en die gaf geen enkele foutmelding. In het bios zowat alle verschillende instellingen en alle verschillende versies bios geprobeerd, nog steeds geen succes. De videokaart geeft in een amd duron 1200 nooit problemen, maar in een andere intel3 die ik staan heb soms wel, maar niet altijd. De videokaart van die intel 3 (een GeForce 4) geeft daar ook soms problemen, maar altijd in die P4. Ik verdenk dus beetje de videokaarten, maar het zou me sterk verbazen als ze alletwee kapot zouden zijn...

aarding op de kast zit denk ik goed, als ik multimetertje tussen de kast en mijn aarding in stopcontact steek, krijg ik een minimaal spanningske van 7mV, wat zeker onnauwkeurigheid van mijn toestel kan zijn...

Tijdens die warme periode heeft mijn cpu rond de 70-75° gelopen, maar dat kan de oorzaak van het probleem niet zijn, want hij is altijd stabiel gebleven, en dervoor was die rare manier van starten ook al bezig... er zit nu een zalman koeler op, dus ik verwacht niet dat hij te warm zal lopen... cpu vertoont ook geen zwarte plekken :D

Specs:

Asus p4p800se
P4 3.0 Prescott 800fsb
zalman koeler 7700 denkek (iets dat op socket 478 past en zo groot rond is)
512ram kingston
2*200 Gig Maxtor Sata (niet in RAid)
GeForce FX5700 256mb (weet niet meer welk merk, een wit product)
voedingen: 2*400w Tybotech
1 Firewirekaartje
CCFL-kit
3 led-fans

Eerste oplossing voor het probleem was vrij simpel: laat hem 24u per dag aan, en je moet nooit meer heropstarten... wil nu een nieuwe kopen en die in tweedehands weg doen, maar kkan der niet tegen mensen brol aan te smeren, dus ie moet eerst behoorlijk draaien...

tips?

Verwijderd

zoals je zelf al aangeeft.. voeding.

koop of leen nieuwe met genoeg vermogen en je zal zien dat je probleem opgelost is. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb voor het moment 2 voedingen zitten... 400w voor 2 hd's en voor 2 cd-drives, en dan nog eens 400w voor 1 cpu en een moederbord... eigenlijk moeten ze elk amper 200w leveren... zou heel sterk zijn moesten ze dit niet kunnen. spanningen zijn nagemeten met een multimeter en ze wijken amper af, de 12v staat op 11.91, de 5V op 5.01V

Verwijderd

Als er een van beide brak is, wat ik op mn werk vaak genoeg heb gezien kun je de problemen krijgen die jij beschrijft.

Probeer het maar eens met alleen die 'nieuwe' 400 watt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
die 'nieuwe' 400w is ook een ouder tybotechje, maar ga idd eens proberen met een 350 wat sweex (leve de "minder goede" voedingen!!! :*))

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb precies hetzelfde probleem, heb het al ongeveer sinds ik dit mobo heb (msi KT600), maar volgens mij kwam het pas nadat ik een videokaart er wat te hard ingedrukt had. De kaart zat nog niet goed, maar wilde niet verder, iets harder gedrukt en toen hoorde ik wat zacht gekraak. Misschien dat het daar dus aan ligt. Heb nooit zin gehad om het moederbord om te ruilen. Aan mijn voeding ligt het bij mij niet. Heb een chieftec 360 Watt en die trekt mijn pas aangeschafte 6800GT nog. Kan je er dus niet mee helpen, maar heb wel precies hetzelfde. Heb een Athlon Xp2600+ en 1 gig ram.
Je 12 Volt lijn lijkt me wat laag, maar denk niet dat het zo laag is dat hij daardoor niet goed werkt. Anders zou je er in spellen oid ook wel last van krijgen.

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

12volt lijn laag? :P

dan is die van mij helemaal brak zeker:

Voltage Values
CPUCore 1.52 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 5.05 V
+12 V 11.37 V

Enermax EG465AX-VE(G)FMA (460watt)

Asus K8v SE Deluxe
AMD64 3200+
2x 512MB DDR400
6600GT 128MB
74GB Raptor
2x 120GB ATA
1x 160GB SATA
DVD-Rw + DVD-Rom

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te vermelden... mb is binnen geweest in garantie en na 2 dagen testen (ik koop er nogal veel, en die mens wil me gewoon niet kwaad krijgen :*) of ie lult uit zijn nek) door mijn pc-boer terug gegeven als "in topvorm"...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus juist getest met die sweex voeding... alleen krijgt ie het geheel niet aan de praat, hetzelfde probleem als met de 2 tybotechs, en in combinatie met een van de twee tybotechs blijft hetzelfde probleem.... alle combinatie's uitgeprobeerd:

sweex op cpu/mobo
tybotech 1 op hd/dvd cd

sweex op cpu/mobo
tybotech 2 op hd/dvd cd

Tybotech 1 op cpu/mobo
sweex op hd/dvd cd

Tybotech 2 op cpu/mobo
sweex op hd/dvd cd

het lijkt me bizonder vreemd als dit effectief aan de voeding zou liggen... je zou verwachten dat ze toch wel voldoende stroomtoevoer krijgen om met 2 voedingen het boeltje mooi draaiend te krijgen...

andere mogelijkheden om te testen?

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 19:13:
12volt lijn laag? :P

dan is die van mij helemaal brak zeker:

Voltage Values
+12 V 11.37 V

Enermax EG465AX-VE(G)FMA (460watt)
Ik vind die van jou wel laag ja. En dat terwijl je nog wel zo'n dikke voeding hebt. Maarjah als het stabiel loopt is er geen probleem natuurlijk. En te laag lijkt me veiliger dan te hoog.

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het zoeken eigenlijk opgegeven... ik steek der gewoon een andere voeding in (een OCZ Modstream 520W) en als die het niet kan draaien vliegen moederbord en CPU de deur uit... werd toch al tijd om eens iets anders te kopen... (vakantiejob is bijna gedaan :*))

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ikke! schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 20:51:
[...]

Ik vind die van jou wel laag ja. En dat terwijl je nog wel zo'n dikke voeding hebt. Maarjah als het stabiel loopt is er geen probleem natuurlijk. En te laag lijkt me veiliger dan te hoog.
het kan ook zijn dat die voltage gewoon verkeerd wordt afgelezen.
Ik vertrouw die programma's niet. Ouderwetse multimeter is toch het lekkerst :)

@ TS.
Probeer voor de lol eens een bios update, misschien dat dat wel werkt je weet maar nooit...

Verwijderd

Topicstarter
mijn probleem is eigelijk van de baan... slotje op topic?

Verwijderd

Topicstarter
Vervolgje op dit probleem...

na het gooien met beetje modder naar de tybotechvoeding, heb ik me een OCZ Modstream van 600w continu vermogen aangeschaft (ervan overtuigd dat ik hiermee vermogen ten over ging hebben), en terug het systeempje ineen gestoken.

Blijkbaar lag het dus niet aan de voeding, want mijn pc heeft nog altijd hetzelfde probleem, ook is het RAM geheugen vervangen door een dual channel kit van GEIL 2*512 mb, en heb ik zowat alles eruit gehaald wat mogelijk is... er zit slechts 1 harde schijf van 200 gig meer in, en voor de rest enkel de dvdwriter...

heeft iemand nog ideën wat ik zou kunnen doen?
Pagina: 1