Het ultieme monitor probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:57

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Heren,
Ik heb al tijden last van hetvolgende:

Elke keer als het beeld snel heen en weer gaat , dan ontstaan er strepen op de monitor. Het lijken een beetje op Hertz strepen (hoe leg ik het uit, het beeld verschuift horizontaal 2 verschillende stukken?)

Je zou denken, misschien drivers van de videokaart of van de monitor? nope, verschillende drivers geprobeerd , zelfs verschillende videokaarten getest om te kijken of het misschien aan de videokaart lag. Ik heb er op dit moment een nieuwe X800 inzitten.

Het moederbord misschien dan? de nieuwste drivers, ook net een nieuw Asus A8n Sli-deluxe mobo-tje erin. Ook bij het vorige mobo dezelfde klacht.

Dan denk je, laat ik eens een andere monitor proberen. Helaas, je merkt wel dat het bij de 1 iets minder is als de ander, maar het probleem is er gewoon nogsteeds. Heb de drivers ook ervan geinstalleerd maar dat helpt ook niet :(. Refreshlock programmatjes geprobeerd...helpt...niet!

Nu wordt ik er een beetje schijtmoe van, met spellen en bijv. tv kijken op de pc is het niet alleen lichtelijk irritant geworden, maar het ver*piep*t gewoon het spelplezier.
Bij stilstaand beeld heb ik er geen last van, dus alleen snel bewegend beeld van links naar rechts (beneden en naar boven daarmee gecombineerd kan ook nog.....*zucht*)

Nu heb ik geen flauw idee wat het nog zou kunnen zijn, software matig is alles up-to-date, hardwarematig zit er gewoon goed spul in (ook het oude was goed) , en toch nogsteeds hetzelfde probleem. Wie kan mij helpen ?

Ik heb een AMD +3000 64bit
A8n Sli-Deluxe
Sapphire X800 256 MB
768MB DDR
En op dít moment voor nu even een Samsung 710N TFT
Al dit moois op een Windows XP Pro.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je toevallig een trafo in de buurt :?
En heb je vsync aan/uit gezet :?

Ik heb die strepen ook gehad, en de trafo was bij mij het probleem (een bureaulamp die aanstond naast mijn monitor)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Eens kijken wat heb je nog niet hebt veranderd of vervangen.
Voeding en/ of case ?

Probeer eens je pc in elkaar te steken uit de case, op een statish vrij matje.
Mischien heeft hij last van statische electriciteit veroorzaakt door je case
Mischien is je voeding niet meer van de beste.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 00:11 ]

• Cyber Spy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05-2022
Ik begrijp wat je bedoeld... heb het zelf ook gehad namelijk. Bij mij is het opgelost door vsync aan te zetten, maar volgens mij word dan het aantal herz van je monitor het maximaal aantal haalbare fps in games... dus als je monitor op 85 herz staat kun je maximaal 85 fps halen. Kan ook dat ik het helemaal verkeerd heb begrepen maar het is bij iig wel opgelost.

Heb trouwens ook een x800 kaartje.

BF2 stats - [RP2M]Snipes

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
VSync heb ik al op aan/uit/toepassingsgebonden gezet, helpt allemaal niet.

Een travo in de buurt, nee die komen hier niet ;) Boxen wel , heb ik al eens verder weg gezet hielpt ook niet. Of moeten ze echt meters ver weg staan, halve meter moet toch voldoende zijn?

Voeding, das een goeie (tip!) , tis een standaard 350W van Chieftec, waarvan de kast dus ook van is.
Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen, maar dat zou wel zwaar minder zijn want het is een hele goede toffe kast om in te bouwen/uit te breiden)

alvast bedankt voor de reacties! als nog meer mensen iets hebben...post het vooral!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Christiano007 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 00:21:
Voeding, das een goeie (tip!) , tis een standaard 350W van Chieftec, waarvan de kast dus ook van is.
Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen, maar dat zou wel zwaar minder zijn want het is een hele goede toffe kast om in te bouwen/uit te breiden)
Je kunt ook alleen de voeding vervangen. ;)

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
TimMer schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 00:25:
[...]

Je kunt ook alleen de voeding vervangen. ;)
;) Als het dus aan de kast zou liggen

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:49

PeaceNlove

Deugleuter

offtopic:
Ook sommige vrouwen zijn tweakster hoor, tenminste als ik mn zusje met haar laptop zie klooien:P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe staat je kast ten opzichte van je monitor?

Als ik mijn kast open heb staan lijkt het ook net of er een draaiende magneet naast mijn CRT ligt.
Als de kappen er op zitten (ik heb geen window, maar gewoon ijzeren platen) heb ik geen last.
Het zou kunnen dat er dus ook een beetje invloed is (door de bewegende magnetische velden) dat de TFT ook stoort (hoewel ik mij dat niet voor kan stellen)

Heb je al geprobeert de kabel anders te leggen? misschien dat die langs een stoorbron gaat.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
Zet je kast eens onder je bureau (als deze nu erop staat :P )

Is trouwens je PC geaard?

[ Voor 19% gewijzigd door BigEagle op 15-07-2005 09:46 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

En als de hertz van je scherm nu eens op 60Hertz staat?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 07:02

elTigro

Es un Gringo!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:48:
haha, de refresh rate dus :P

Je hebt je monitor ook al ge-degaussed?
/edit, andere monitor ook al geprobeerd dus.. okay..
Hoe zit het met je kabel? is het er toevallig eentje die je lekker voor bijna extragratis ergens vandaan hebt geritseld (Op een beurs bijvoorbeeld, bij die ene supergoedkope hardware boer met gouden kettingen) Zo'n dun dingetje dus, zonder ontstoorders.
Anders moet je daar is naar kijken :)

[ Voor 42% gewijzigd door elTigro op 15-07-2005 10:09 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

BK1 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:07:
[...]

haha, de refresh rate dus :P
Ja dus maar mijn punt was duidelijk :) En de refresh rate veranderen is toch de oplossing of niet? Ik zag het toch nog nergens bij andere posts.
Meestal als je nieuwe beelddrivers instaleerd dan gaat je refresh rate terug op standaard en krijg je strepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 10:14 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 07:02

elTigro

Es un Gringo!

Hmm, ja, het zal waarschinlijk wel helpen ja, maar lijkt me niet de meest ideale oplossing. Ik draai nl. zelf wel graag op wat hogere rates dan 60 Hz. Niet dat ik nog verschil zie tussen 100 en 120 Hz, maar 60 vink wel beetje erg laag.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Hoe staat je kast ten opzichte van je monitor?

Als ik mijn kast open heb staan lijkt het ook net of er een draaiende magneet naast mijn CRT ligt.
Als de kappen er op zitten (ik heb geen window, maar gewoon ijzeren platen) heb ik geen last.
Het zou kunnen dat er dus ook een beetje invloed is (door de bewegende magnetische velden) dat de TFT ook stoort (hoewel ik mij dat niet voor kan stellen)

Heb je al geprobeert de kabel anders te leggen? misschien dat die langs een stoorbron gaat.
De Kast stond eerst open (en vroeger dicht) naast de monitor, die had ik gisteren ook al op de grond gezet maar dat hielp ook niets.
Alle Hertz standen al geprobeerd, dat maakte niets uit.
Hoe zit het met je kabel? is het er toevallig eentje die je lekker voor bijna extragratis ergens vandaan hebt geritseld (Op een beurs bijvoorbeeld, bij die ene supergoedkope hardware boer met gouden kettingen) Zo'n dun dingetje dus, zonder ontstoorders.
Ik heb wel meerdere (stroom) kabels geprobeerd maar daar ligt het probleem ook niet :(
Meestal als je nieuwe beelddrivers instaleerd dan gaat je refresh rate terug op standaard en krijg je strepen.
Zet altijd de refreshrate altijd op 85 Hertz dus daar zal het niet aan liggen, ook geprobeerd met een refreshlock proggie, dat niet baat. :'(

Nog meer ideeen iemand?
Het kan dus aan de kast liggen of de voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Christiano007 op 15-07-2005 11:58 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

BK1 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:14:
Hmm, ja, het zal waarschinlijk wel helpen ja, maar lijkt me niet de meest ideale oplossing. Ik draai nl. zelf wel graag op wat hogere rates dan 60 Hz. Niet dat ik nog verschil zie tussen 100 en 120 Hz, maar 60 vink wel beetje erg laag.
mja maar probeer maar eens een tft op 100 of 120 Hz te laten lopen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• -Sir_Killalot-
  • Laatst online: 05-07 18:59
Christiano007 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:56:
Zet altijd de refreshrate altijd op 85 Hertz dus daar zal het niet aan liggen, ook geprobeerd met een refreshlock proggie, dat niet baat. :'(

Nog meer ideeen iemand?
Het kan dus aan de kast liggen of de voeding.
Zo'n refreshrate locking prog geeft enkel Windows maar 1 keus voor een refreshrate en heeft hier verder niets mee te maken (behalve dan dat je niet vrolijk naar 60Hz wordt geknald in-game :r , dus verloren moeite is het niet).
Ik kan me niets anders voorstellen dan dat dit met de VSync te maken heeft. Het beeld wat je ziet wordt reeds geupdate terwijl je monitor nog bezig is het vorige beeld weer te geven. Dit gebeurt constant, je ziet het alleen als je flink beweegd, dan is het verschil tussen de frames groter. Dit fenomeen wordt ook wel 'tearing' genoemd (verscheuren).
VSync aanzetten moet dit oplossen, maar kan tot performance verlies leiden in spellen die hier niet zo goed mee om kunnen gaan aangezien ze geforceerd worden om even te wachten (tot de refresh vd monitor gebeurd is) voordat ze een nieuw frame mogen weergeven. Bv de oude Unreal Tournament geeft mij zeer schokkerige performance (60Hz is ramp, 75 gaat beter beter en 100 merk je het eigenlijk niet eens meer).
Je kan met FRAPS controleren of je FPS ook idd niet boven je monitor refreshrate uitkomt.
De andere oplossing is gewoon een ziekelijk hoge FPS halen zodat je meerdere frames ziet per refresh welke minder van elkaar verschillen en het dus weer niet opvalt (bv met de oude UT, vsync uit geforceerd -> no prob, behalve dan een knipperend licht op Deck16 wat er nu wel vaag uitziet, maar who cares als de rest vloeiend verloopt zonder tearing :P)

Succes!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
-Sir_Killalot- schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:20:
[...]

Zo'n refreshrate locking prog geeft enkel Windows maar 1 keus voor een refreshrate en heeft hier verder niets mee te maken (behalve dan dat je niet vrolijk naar 60Hz wordt geknald in-game :r , dus verloren moeite is het niet).
Ik kan me niets anders voorstellen dan dat dit met de VSync te maken heeft. Het beeld wat je ziet wordt reeds geupdate terwijl je monitor nog bezig is het vorige beeld weer te geven. Dit gebeurt constant, je ziet het alleen als je flink beweegd, dan is het verschil tussen de frames groter. Dit fenomeen wordt ook wel 'tearing' genoemd (verscheuren).
VSync aanzetten moet dit oplossen, maar kan tot performance verlies leiden in spellen die hier niet zo goed mee om kunnen gaan aangezien ze geforceerd worden om even te wachten (tot de refresh vd monitor gebeurd is) voordat ze een nieuw frame mogen weergeven. Bv de oude Unreal Tournament geeft mij zeer schokkerige performance (60Hz is ramp, 75 gaat beter beter en 100 merk je het eigenlijk niet eens meer).
Je kan met FRAPS controleren of je FPS ook idd niet boven je monitor refreshrate uitkomt.
De andere oplossing is gewoon een ziekelijk hoge FPS halen zodat je meerdere frames ziet per refresh welke minder van elkaar verschillen en het dus weer niet opvalt (bv met de oude UT, vsync uit geforceerd -> no prob, behalve dan een knipperend licht op Deck16 wat er nu wel vaag uitziet, maar who cares als de rest vloeiend verloopt zonder tearing :P)

Succes!
Het probleem is dat het daar idd op lijkt (Vsync) maar ik heb alle standen al eens geprobeerd (Aan, uit, toepassingsgebonden) en je merkt geen verschil.
Hoe bedoel je dat laatste precies? , hoe stel ik dat in dat ik ''ziekelijk hoge FPS'' haal :)

• -Sir_Killalot-
  • Laatst online: 05-07 18:59
Christiano007 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:56:
[...]

Het probleem is dat het daar idd op lijkt (Vsync) maar ik heb alle standen al eens geprobeerd (Aan, uit, toepassingsgebonden) en je merkt geen verschil.
Daarom bedoelde
-Sir_Killalot- schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:20:
[...]
Kijken of het ook echt werkte aan/uit zetten
Hoe bedoel je dat laatste precies? , hoe stel ik dat in dat ik ''ziekelijk hoge FPS'' haal :)
eeeh, laagste kwaliteit en enkel spellen van >2 jaar oud spelen ;)?

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
hehe nou met CS 1.6 heb ik het ook wel :r

Heb het zooitje eens uit de kast gehaald en aangesloten, en nu zijn de ''tearings'' naar beneden verplaatst ipv bovenin het scherm, wat een verbetering :P

Heb voor de zekerheid wat andere stopcontactkassies geprobeerd maar dat is dus wel goed verder.

Heb wel veel kabels bij elkaar liggen, maar het lijkt me sterk dat dat een probleem kan zijn, voeding kabel is op een hele andere plek dan de monitor/toetsenbord/etc. kabels.

Verwijderd

Blijkbaar heeft die case dan toch enige invloed op je beeld.

andere voeding?

Heb je je pc eens aangesloten in een ander huis/locatie?
Bij vrienden of zo.....

Ik heb het gevoel dat het ligt aan een vals contact. Mishcien zelfs niet in je pc zelf.
Vsync denk ik niet, omdat je al zoveel verschillende hardware hebt gehad.
En niet zoveel mensen hebben last van tearing, zeker niet op zon dramatische manier

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 14:44 ]

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 13:42:
Blijkbaar heeft die case dan toch enige invloed op je beeld.

andere voeding?

Heb je je pc eens aangesloten in een ander huis/locatie?
Bij vrienden of zo.....

Ik heb het gevoel dat het ligt aan een vals contact. Mishcien zelfs niet in je pc zelf.
Vsync denk ik niet, omdat je al zoveel verschillende hardware hebt gehad.
En niet zoveel mensen hebben last van tearing, zeker niet op zon dramatische manier
Dat is met een andere voeding :)
Op een andere locatie ben ik idd van plan, misschien een stopcontact die toch niet helemaal zuiver is oid.
ga het proberen, thnx iig

Pagina: 1