[XP] kan stationsletter van data-schijf niet veranderen *

Pagina: 1
Acties:
  • 2.717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-08 15:02

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Gezocht maar niet het exacte probleem gevonden, daarom maar een nieuw topic.

Ik heb dus mijn PC geherinstalleerd. Ik had eerst 1 grote partitie van mijn 2 SATA schijven. Nu heb ik tijdens de installatie van XP ingesteld dat C: een partitie wordt van 40GB en de overige wordt een partitie van 200GB.

Alles goed en wel. Nu staat XP op mijn C: partitie. De 200GB-partitie is nu H:. Ik had eerst de map Mijn Documenten verplaatst naar de H:. Nu wilde ik mijn 200GB partitie wijzigen naar D: maar dit ging niet want in Schijfbeheer kreeg ik de melding:

"Windows kan de stationsletter van het systeem- of het opstartvolume niet wijzigen."

Dus ik dacht ik verplaats de map Mijn Documenten weer terug naar de standaardinstelling en probeer het opnieuw. Nu krijg ik nog steeds dezelfde melding. Ik denk ik formateer hem even opnieuw en geef hem de D:. Dit gaat dus ook niet. De H: partitie is helemaal leeg. De D: letter is wél beschikbaar.

Wat kan ik nu doen zodat ik mijn H: partitie kan wijzigen naar D:???

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat ook ooit gehad.

Ik kon er niet uitkomen, heb windows weer opniew geinstalleerd. dit is bij de installatie al misgegaan dus.

Je moet er opletten dat je tijdens de installatie al ziet dat de letters D C gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Systeemvolume = daar waar Windows op is geinstalleerd
Opstartvolume = de eerste geactiveerde primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt

Wellicht is per abuis de tweede partitie geactiveerd ipv de eerste partitie? Hoe had je de partities ingedeeld? Netjes tijdens Windows setup of omslachtig mbv tooltjes à la PartitionMagic?

edit:
Heb je ipv het formatteren ook geprobeerd om de partitie te verwijderen en opnieuw te aanmaken, al dan niet met een rebootje ertussen?

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 05-07-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:27:
Systeemvolume = daar waar Windows op is geinstalleerd
Opstartvolume = de eerste geactiveerde primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt

Wellicht is per abuis de tweede partitie geactiveerd ipv de eerste partitie? Hoe had je de partities ingedeeld? Netjes tijdens Windows setup of omslachtig mbv tooltjes à la PartitionMagic?

edit:
Heb je ipv het formatteren ook geprobeerd om de partitie te verwijderen en opnieuw te aanmaken, al dan niet met een rebootje ertussen?
Ik zie onder Schijfbeheer als eerste de H: partitie staan. Status: In Orde (Systeem)
Als 2de staat de C: partitie. Status: In Orde: (Opstarten)

Voor deze installaite heb ik netjes onder Windows Setup de bestaande partitie verwijderd en toen alleen de C: partitie aangemaakt. Ik heb toen XP geinstalleerd. Toen XP was geinstalleerd heb ik onder Schijfbeheer deze partitie aangemaakt en geformatteerd. Ik was verder niet helemaal tevreden over mijn XP installatie, dus ben ik opnieuw begonnen. Ik heb toen bij Windows Setup alleen de C: partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt. Hierop heb ik XP weer geinstalleerd.

De partitie verwijderen onder Schijfbeheer kan ik niet kiezen. Formatteren wel maar dan komt die met de melding die in de OP staat.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CaptainM schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:05:
Ik zie onder Schijfbeheer als eerste de H: partitie staan. Status: In Orde (Systeem)
Als 2de staat de C: partitie. Status: In Orde: (Opstarten)
Het probleem zoals beschreven in de topicstart is dan inderdaad een logisch gevolg hiervan :) In feite had je Windows op de eerste partitie (de huidige H:) moeten installeren.
Ik was verder niet helemaal tevreden over mijn XP installatie, dus ben ik opnieuw begonnen. Ik heb toen bij Windows Setup alleen de C: partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt. Hierop heb ik XP weer geinstalleerd.
Het is me niet duidelijk of je dit hebt gedaan voordat of nadat je dit topic hebt gestart? Ik heb de indruk dat je het al hebt opgelost door het boeltje opnieuw te installeren :)
De partitie verwijderen onder Schijfbeheer kan ik niet kiezen. Formatteren wel maar dan komt die met de melding die in de OP staat.
Verwijderen zal inderdaad niet zonder meer gaan lukken. Er is in theorie wel een omslachtige methode: de-activeer H:, activeer C:, kopieer de opstartbestanden van H: naar C:, herstel de MBR in C: en dan moet je H: in prinipe kunnen verwijderen/aanpassen naar D: :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:28:
[...]
Het probleem zoals beschreven in de topicstart is dan inderdaad een logisch gevolg hiervan :) In feite had je Windows op de eerste partitie (de huidige H:) moeten installeren.

[...]
Het is me niet duidelijk of je dit hebt gedaan voordat of nadat je dit topic hebt gestart? Ik heb de indruk dat je het al hebt opgelost door het boeltje opnieuw te installeren :)
Ik heb het dus gedaan voordat ik dit topic heb gestart. Ik heb het nog niet opgelost.
[...]
Verwijderen zal inderdaad niet zonder meer gaan lukken. Er is in theorie wel een omslachtige methode: de-activeer H:, activeer C:, kopieer de opstartbestanden van H: naar C:, herstel de MBR in C: en dan moet je H: in prinipe kunnen verwijderen/aanpassen naar D: :)
Ik vind het dus te omslachtig dus ik denk dat ik mijn pc weer opnieuw ga installeren. Nu gooi ik gewoon alle partities weg en maak ik ze netjes opnieuw aan in de Windows Setup. Ik denk dat de fout zat bij het voor de 2de keer installeren van Windows XP dat ik dan beide partities heb moeten weggooien en niet alleen de C: partitie.

Forever raver!

Pagina: 1