[XP] Ntoskrnl.exe vervangen, nu is het kapot*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carreon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 15:36
Hey,

Ik heb gisteren wat op het net gezocht om men login scherm van Windows XP (HE) te veranderen.

Nu had ik een mooi login scherm gevonden en geïnstalleerd (eerst met StyleXP maar die zet de gebruikersnamen op een vaste plaats, dus heb ik het daarna handmatig geïnstalleerd).

Alles werkte goed, ik had ook een andere bootline in men boot.ini voor als er problemen mochten zijn, die waren er niet dus verwijderde ik de originele bootline.

Daarna kwam ik een bijpassend bootscreen tegen op het net en wou ik dat natuurlijk ook installeren... maar daar ging het mis...

Toen ik handmatig de file "ntoskrnl.exe" uit de System32 map van windows overschrijfde (ik heb wel de originele hernoemd naar "ntoskrnl-ORI.exe") met de nieuwe file en opnieuw opstartte kreeg ik de volgende foutmelding:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgend bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
System32\Drivers\Ntfs.sys

U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele CD-rom met installatiebestanden
.

Ik denk dus dat het nieuwe bootscreen een SP1 versie was en ik run SP2. Daarmee dat het waarschijnlijk begint te vechten...

Nu, ik had alles grondig gecheckt, er stond nergens een versie bij en aangezien het loginscherm perfect werkte, vertrouwde ik ook dat het bootscreen zou werken.

Is er een manier om de originele "ntoskrnl.exe" terug te zetten zonder een format te moeten doen?
Ik heb trouwens veilige modus enzo geprobeerd en dat werkt ook niet (gebruikt ook bootscreen dusja).

Sorry voor de lange post, ik wou het goed uitleggen.
Gelieve me zo snel mogelijk verder te helpen aangezien ik de computer veel nodig heb (men vader heeft ook een eigen zaak en ik maak op die pc de facturen).

PSN: Carreon_TO

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik begin eens even met het OS in je topic titel te zetten cfr. de Windows Operating Systems Policy, en 'problemen' uit je topic titel weg te halen - problemen zegt zo weinig :)

Verder - heb je al eens geprobeerd on die file te vervangen in de recovery console? :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-01 17:52

Thandor

SilverStreak

• Probeer de recovery console
• Hang de schijf in een andere PC en repareer de boel
• Installeer nogmaals Windows maar dan op een andere partitie. Dan hoef je niet te formatteren maar blijft de huidge Windows (Die momenteel niet werkt) gewoon staan. Dit kan natuurlijk alleen als je van te voren al een geschikte partitie hebt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Carreon
elevator schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:10:
Ik begin eens even met het OS in je topic titel te zetten cfr. de Windows Operating Systems Policy, en 'problemen' uit je topic titel weg te halen - problemen zegt zo weinig :)
Sorry daarvoor :)
Verder - heb je al eens geprobeerd on die file te vervangen in de recovery console? :)
Kan je even uitleggen hoe ik precies in de recovery console raak en wat ik precies moet doen, heb dit nog nooit gedaan, en wil niet nog meer problemen veroorzaken?
Het enige dat ik momenteel kan doen is de recovery cd maar als ik dan herstellen neem dan wil hij Windows volledig opnieuw installeren :?.
Thandor schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 18:15:
• Probeer de recovery console
Zelfde vraag als hierboven, hoe doe ik dat precies? Heb ik nog nooit gedaan dus zou graag weten hoe ik er moet geraken en wat ik daar precies moet doen.
• Hang de schijf in een andere PC en repareer de boel
Dat is ook een mogelijkheid maar aangezien mijn kennis van hardware niet zo groot is zou ik liever het bovenvermelde eens willen proberen
• Installeer nogmaals Windows maar dan op een andere partitie. Dan hoef je niet te formatteren maar blijft de huidge Windows (Die momenteel niet werkt) gewoon staan. Dit kan natuurlijk alleen als je van te voren al een geschikte partitie hebt.
Ook een optie (denk ik toch) maar moet je daarna weer liggen knoeien om weer over te schakelen op de oude installatie? Of niet?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carreon schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 23:26:
[...]

Sorry daarvoor :)

[...]

Kan je even uitleggen hoe ik precies in de recovery console raak en wat ik precies moet doen, heb dit nog nooit gedaan, en wil niet nog meer problemen veroorzaken?
Het enige dat ik momenteel kan doen is de recovery cd maar als ik dan herstellen neem dan wil hij Windows volledig opnieuw installeren :?.

[...]

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Als je vanaf de installatie CD van Windows XP opstart, krijg je een blauw scherm waarin je kan kiezen om WinXP te installeren, de setup af te sluiten of de recovery console in te gaan. Van hieruit kan je dan proberen om de orginele file weer terug te zetten.

(Linkje)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2005 23:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je een tweede Windows XP erop zet heb je geen "geknoei" . Je moet alleen die oude NTOSKRNL.EXE weer fixen en alles is prima.
Als je een tweede Windows XP installeert krijg je simpelweg 2 Windows XP's te zien in een bootmenu :).
Je kunt dan kiezen welke je wilt opstarten.

Je start dan de tweede, nieuwe Windows XP op. Je repareert die NTOSKRNL.EXE en reboot. Je start dan de oude Windows XP weer op.

Na die tijd is het zelfs nog mogelijk om die nieuwe, tweede Windows XP weer te verwijderen. Alleen zit er geen simpel uninstall knopje op ;)

• Carreon
Ok, ik ga dus eerst eens proberen met die recovery console :)

ik hoop dat het werkt want het is een "Medion" pc en heeft dus een custom installatie-cd. Ik hoop dus dat die recovery console daar ook in zit :/

Zal binnenkort laten weten of het gelukt is!

Nogmaals bedankt voor de hulp! :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Lees verder voor de toekomst ook nog even dit door: http://blogs.msdn.com/old...ive/2003/08/05/54603.aspx :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thandor schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 23:41:

Je repareert die NTOSKRNL.EXE en reboot. Je start dan de oude Windows XP weer op.
Hou je wel in het achterhoofd dat de originele NTOSKRNL.EXE van een standaard installatie door Servicepacks en andere updates nog wel eens vervangen worden?

(zie ook linkje van Ele)

Sowiso lijkt het me verstandiger met een /kernel= of /bootlogo switch in je boot.ini dit soort dingen te doen dan hard een system file vernÖken die nogal essentieel is...

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 02-07-2005 13:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BackSlash32 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:19:
[...]

Hou je wel in het achterhoofd dat de originele NTOSKRNL.EXE van een standaard installatie door Servicepacks en andere updates nog wel eens vervangen worden?

(zie ook linkje van Ele)

Sowiso lijkt het me verstandiger met een /kernel= of /bootlogo switch in je boot.ini dit soort dingen te doen dan hard een system file vernÖken die nogal essentieel is...
Als je een tweede Windows XP erop zet en dan de oude "ntoskrnl-ORI.exe" hernoemd naar NTOSKRNL.EXE dan werkt het toch prima ?

Elke Windows heeft z'n eigen NTOSKRNL. Carreon heeft z'n originele NTOSKRNL gebackupped alvorens de nieuwe te kopieren :)

Ik bedoelde dus niet dat de NTOSKRNL.EXE van de nieuwe, tweede Windows XP in de oude, eerste Windows XP gekopieerd moet worden. Dat is nl. niet nodig omdat Carreon een backup heeft. (Hulde aan backup's :D )

• Carreon
Thandor schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:31:
[...]

Als je een tweede Windows XP erop zet en dan de oude "ntoskrnl-ORI.exe" hernoemd naar NTOSKRNL.EXE dan werkt het toch prima ?

Elke Windows heeft z'n eigen NTOSKRNL. Carreon heeft z'n originele NTOSKRNL gebackupped alvorens de nieuwe te kopieren :)

Ik bedoelde dus niet dat de NTOSKRNL.EXE van de nieuwe, tweede Windows XP in de oude, eerste Windows XP gekopieerd moet worden. Dat is nl. niet nodig omdat Carreon een backup heeft. (Hulde aan backup's :D )
Idd :) Ik had een backup gemaakt (thank god _/-\o_ maar meestal maak ik wel backups als ik iets cruciaal verander O-) )...

En ik ben blij te kunnen melden dat het via de recovery console gelukt is!

Was eerst wel ff raar want die "press R" of "F10" voor recovery console werkte niet bij die custom Medion installatiedisk.
Stond er onderaan een optie "Install recovery console", deed ik dat maar, dan "NL" gekozen als language en dan deed ie niks meer :?
Ben ik uit dat scherm gegaan en recovery console opgestart, kwam ik uit op "J:\System32" ofzo wat totaal niet bestond... dus was ik al ff bang dat ik verkeerd bezig was... ff pc afgezet maar daarna toch maar geprobeerd.
• cd c:
• cd windows
• cd System32
• rename ntoskrnl.exe ntoskrnl_BAD.exe
• rename ntoskrnl-ORI.exe ntoskrnl.exe
• reboot

En hij startte gelukkig terug perfect op!
Bedankt voor de link. Ik denk dat ik het beter zo zou laten dan. Want elke keer als er een update uitkomt die ntoskrnl.exe updaten ga ik toch vergeten. Is dit ook het geval bij een custom loginscreen? Anders zet ik standaard ook terug.

Bedankt voor de hulp allemaal, I owe you one ;)

Edit: Ow ja, nog ff een vraagje. Kan je bij die recovery console ook in andere mappen/harde schijven dingen veranderen of kan je dit enkel in je Windows map?

[ Voor 24% gewijzigd door Carreon op 02-07-2005 16:37 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thandor schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 13:31:
[...]

Als je een backup hebt is er niks mis mee.

Al zou ik eerder iets als BartPE gebruiken om de originele file weer terug te zetten, scheelt weer een XP install met alle risicos vandien :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carreon schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 16:31:
Edit: Ow ja, nog ff een vraagje. Kan je bij die recovery console ook in andere mappen/harde schijven dingen veranderen of kan je dit enkel in je Windows map?
Staat in dat linkje dat ik gaf :) :
Beperkingen van de herstelconsole
Vanuit de herstelconsole hebt u uitsluitend toegang tot de volgende items:
• De hoofdmap.
• De map %SystemRoot% en de submappen van de Windows-installatie waarbij u zich hebt aangemeld.
• De map Cmdcons.
• De stations voor verwisselbare media zoals het cd-rom-station of het dvd-rom-station

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Carreon
fsfikke schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:03:
[...]

Staat in dat linkje dat ik gaf :) :
[...]

[...]
Ow, heb ik blijkbaar over gelezen :)

Nog een laatste vraagje (kan jullie maar niet met rust laten ;) ):
Had ik dit ook kunnen oplossen door hetvolgende in de recovery console te typen?
• fixboot /?
of
• fixmbr /?
of
• chkdsk c: /p /r

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee.