Nou ik zal ook maar is reageren..
Mijn ervaring -> al 3 auto's vol gestampt met muziek.. van goedkoop naar wat duurder..
In me eerste auto heb ik een goedkope JVC HU gehad met 1 pre-out, met een Prestige versterker (10 jaar oud!! Speelt nog als een tiet..), en daarbij een Pioneer 12" Free-Air woofer (150Watt RMS) in een gepoorte kist. Deze was ook 10 jaar oud. Overigens weet ik dat Free-Air het best onder de hoedenplank geschroefd kan worden, en dat je koffer als klankkast dient, maar als je de woofer in een gepoorte kist stopt, dreunt het stukken harder, zonder je woofer te slopen. Verdere speakers: Caliber tweeterset, Axton 13cm in de voordeur, en JBL GTO926 (later 936) in de hoedenplank..
Totale prijzen:
JVC HU -> 99 euro
Prestige versterker + free-air woofer -> 75 euro (2e hands)
Axton speakers -> 60 euro
JBL speakers 926 -> 25 euro (2e hands, maar kwam lekker geluidje uit)
JBL speakers 936 -> 99 euro (maar de 926 klonk beter, terwijl dit een 3weg speaker is, en de 926 een 2weg.
Caliber tweeters -> Gratis (gekregen van me broer, heeft ie nog 150 gulden voor betaald..)
Totaal: 259 euro + later 99 euro voor de GTO936
En het ging HARD! Maar zuiverheid is even een ander verhaal..
Nu ben ik inmiddels 2 auto's verder, en nu heb ik:
Pioneer 5500 HU -> 125 euro (2e hands, half jaar oud toen ik deze kocht)
JBL GTO6000 (6 kanaals) amp -> 150 euro (2e hands, jaar oud toen ik deze kocht)
Rockford Fosgate P162S composet -> 239 euro (nieuw!)
Magnat Strator 162 speakerset -> 37 euro (in de aanbieding)
2x 10"Rockford Punch (a 200 Watt RMS), gepoort -> 200 euro (echte RF's uit 1996

)
Zealum condensator -> 90 euro
+ bekabeling/hoedenplank stof/ringen etc etc.. maar dat tel ik allemaal niet.. Kostte ook 250 euro's ongeveer..
Totaal (zonder bekabeling) -> 841 euro..
Nu kunnen we al spreken over zuiverheid.. Klinkt al met al redelijk aardig.. Ligt tegen de 140 db(A) aan

Maar je sub is NIET het belangrijkste, daar moet je rekening mee houden. In me eerste auto was het STAMPEN STAMPEN STAMPEN, maar ik mistte lekkere muziek, gewoon iets waarvan je kon genieten, dat kan ik nu wel (en STAMPEN als ik wil) Alles gaat nog steeds op en neer, als me kistje vol open staat, springt me ruitenwisser achter ook van de raam af, maar ik heb mijn kistje ook niet altijd vol open staan.. Af en toe is dat wel een keer leuk, maar niet constant.
Zelf heb ik nog steeds mijn originele hoedenplank, en deze is bekleed, en toch komt hier heerlijk geluid uit. Met MDF had het bij mij tenminste niet veel uitgemaakt. Me hoedenplank dendert niet enzo. Btw ik rij in een Corsa B (NIET uitgebouwd enzo), ik wil me auto ook zo origineel mogelijk houden. In de voordeur heb ik dan moeten zagen, en in de hoedenplank. Verder zie je er weinig van. Gewoon zorgen dat alles goed afgezekerd is. Bij mij is dat 40A bij me accu. Meer doe ik niet, want te hoog afzekeren kan ook gevaarlijk zijn. De voedingskabel van die JBL is 6mm2, en dat is meer dan voldoende. Moet ik wel zeggen dat het hoge kwaliteit 6mm2 is! Je hebt ook 25mm2 in zeer slechte kwaliteit, dan hou ik liever me 6mm2. Dit groter/dikker is niet altijd van toepassing. En in dat RMS verhaal moet je ook niet teveel naar kijken. Zoals hier al vaker gezegd is -> luister bij andere mensen eens, ga eens naar meetings. Daar kun je vaak ook auto's zien met goedkoper geluid, wat toch mooi klinkt. Al met al, denk ik dat ik hier voldoende heb verteld nu.. Voor vragen/opmerkingen kun je ze hier stellen, of mailtje ofzo sturen