Car Audio weetjes

Pagina: 1
Acties:
  • 8.417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134998

Topicstarter
misschien klinkt het een beetje nerd :9 maar hier zijn wat weetjes over car audio en car afstellingen

- Bij het kopen van boxen let op! PMPO vermogen delen door 88 en je hebt het rms vermogen
- Max is het maximale belastbare dus niet wat je continu kunt uitsturen(RMS)
- Goedkoop is duurkoop(meestal bij radio's en versterkers, boxen valt mee)
- een echte aanrader is een radio waar FAD en Balance op zit :
fad = voor en achter
balance = links en rechts
-Als je boxen in een hordeplank zet zorg dan dat deze plank goed vast zit voor vibratie

Als dit geen onderwerp voor jou is post dan a.u.b geen negatieve reactie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146674

PMPO delen door 88 voor het RMS uit te komen is niet altijd waar ze (denk zelfs meestal niet). Heb vanachter 2*200W RMS liggen, en ik vraag me toch af wat die zouden zeggen (en ik ook :*)) als ik der ff een piekje van 2*17000W door stuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02
Ik mag geen negatieve reactie posten, dus ik zal me in.. :)
Ik wil niet de mod uithangen, maar ik vind je TS erg mager. Ik had wel wat meer interessante info verwacht toen ik de titel zag. (Balance en fader, tsja..) Maar goed, misschien komt dat nog.

O, en het is een hoedenplank, en die zet je goed vast tegen vibraties.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb zeker grote interesse in caraudio, dus in die zin is het wel een onderwerp voor mij. Echter de grote meerwaarde van dit topic ontgaat mij even. Maar goed, om op je punten zelf in te gaan:

PMPO zegt helemaal niets over het RMS vermogen.. sommige merken die 200W PMPO opgeven kunnen misschien wel 40W RMS aan, het kan ook zo zijn dat een 20W RMS luidspreker/woofer als 4000W PMPO geclassificeerd wordt. Er is dus echt geen lijn in te trekken en ook weinig waarde aan te hechten.

Over het max/rms punt. Goeie inderdaad, veel mensen weten het verschil niet echt.

Goedkoop = duurkoop hoeft ZEKER niet waar te zijn. Het is maar net welk merk je neemt. Ik hoor af en toe best goede verhalen over bijvoorbeeld Excalibur en Boschmann versterkers, als je de prijs maar in je achterhooft houdt en zeker niet verwacht dat de 2000 Watt die er op staan gehaald gaan worden ;)

Als extra aanrader voor headunits zou ik nog willen zeggen filters op de frontkanalen. Met de eerste kun je je frontspeakers een highpass filter meegeven (alles boven de 80Hz bijvoorbeeld) wanneer je deze direct op de radio aansluit. Dit is bijvoorbeeld wanneer je alleen voor de subwoofer een versterker gekocht hebt.

Versteviging van de hoedenplank met bijvoorbeeld een plaatje MDF er onder is ook zeker een goed advies. Zo kun je voor weinig geld veel meer uit je luidsprekers halen. Dit geldt voor alle luidsprekers en subwoofers trouwens. Beter een redelijk goede kwaliteit luidspreker goed gemonteerd, dan een hele goede luidspreker slecht gemonteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:28
Voor sound quality, zijn de volgende dingen wel leuk om te weten.

Het geluid moet vanuit het midden van je vooruit komen (balance)

De hoeveelheid rms zegt niks over de kwaliteit van het geluid, ikzelf heb als voorbeeld maar 60watt rms voorin liggen met 2 scheidings filters. Achterin ligt onversterkt en in de kofferbak een 150rms subwoofer.

En ik moet zeggen 121 db is hard heel hard. Dus ga niet blindkopen op de rms waardes van je speakers. Je kan beter naar een audio speciaalzaak gaan en daar luistere naar de verschillende speakers. IEdere speaker heeft een andere klank.

Daarnaast is het slim om een versterker te nemen met meer power als dat de speakers aan kunnen, dan hoef je hem niet volluit open te draaien (scheelt vervorming en belasting en levensduur van je versterker)

Optimaal afstellen draai al je gains dicht, zorg voor een high bandpass filter op je front speakers, hang je sub aan een sub kanaal of filter op low bandpass.

Draai je radio tot ongeveer 80% van zijn maximale volume en ga dan langzaam je gain opendraaien, dan kun je met je frequentie filters altijd nog bepaalde tonen affilteren.

zorg bij het aansluiten van je materialen dat je of alles soldeerd of netjes met een vorkje vast zet.

signaal kabels niet langs voedingskabels leggen, of haaks op elkaar als het niet anders kan.

speaker kabels maakt niet uit waar je ze neer legt.

om een diepere bass klank uit je deuren te krijgen kun je ze met bitume dempen, hou er dan rekening mee dat je deuren heel snel zwaar worden.

voor de keuze radio minimaal 1 pre out (kun je je front speakers mee aansturen of je rear speakers of splitsen maar dan kan je je balance niet meer afstellen) sub kan er dan trouwens ook aan.

Dan hebbie ook no 2 pre out ook heel mooi maximaal 2 sets van speakers of subs.

mooiste is 3 pre out front rear sub, kan je alles netjes naar de juiste kanalen sturen.

sommige radio's hebben ook ngo 4 pre outs en dan is de 4e voor de centre speaker.

volt op de pre outs vaak hoor je dat hoe meer volt er op staat hoe beter de kwaliteit, maar geloof me je dure pioneer trekt het langena niet aan me alpine met 3 volt minder per pre out.

HEt geluid is gewoon veel warmer.

Het belangrijkste van alles is ga luisteren naar de speakers die je wilt hebben met de versterker die je wilt hebben en je radio. JE zult de verschillen horen.

dit is mijn steentje aan dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher 's tip:

je remote van je radio kan maar een beperkt aantal dingen schakelen; gebruik bij meer als een amp dus een relais. Zet over de spoel van dat relais wél een diode om je HU te beschermen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

waarom hoor ik veel mensen zeggen dat je in de hoedenplank ovaaltjes moet hebben?
ik heb zelf hele simpel audio die wel aardig klinkt (home.zonnet.nl/famnijssen) maar ik heb het probleem dat het geluid meer van achteren komt dan van voren.

als ik kloot met de voor/achter-settings klinkt het weer onnatuurlijk.

iemand tips? ik luister btw hoofdzakelijk "beuk-muziek"

ps - ik ben niet handig met electronica en zou niet weten hoe je dingen als subs en versterkers aansluit etc

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 29-06-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:29:

iemand tips? ik luister btw hoofdzakelijk "beuk-muziek"

ps - ik ben niet handig met electronica en zou niet weten hoe je dingen als subs en versterkers aansluit etc
ovaaltjes neem je als je veel geluid wil, en het je niet echt uitmaakt dat de "staging" niet helemaal klopt.

Wil je nu een "natuurlijkere" staging zijn dit de te nemen stappen:

*compo setje vóór. (subje in deur, tweet bij a stijl)
*Subje achterin (voor het aanvullen op laag)
*evt: rear fill achterin; iets kleins wat een beetje mid geeft.

Een gewone radio kan misschien maximaal een wattje of 15 uitspugen, en dat keer 4. Gewoonlijk zal je rond de 6 a 8 watt zitten als je de knop stevig omdraait.

Daarom is een losse amp een "must" als je verder wil. De fout die mensen dus wéér maken, is achter versterken, en vóór niet. Komt alsnog je geluid van achter. Niet doen dus.
Een beetje 4 kanaals amp kan heeft variabele filters: Al het laag tot ongeveer 80-90Hz gaat naar je sub, en daarboven speelt je compo. Die wordt, doordat je minder laag geeft, ontlast en zal strakker spelen.

Ben je niet handig met elektra (+ en - aansluiten is geen electronica imho) leer het dan, of laat iemand het voor je doen. Of dacht je dat mensen handig geboren worden?
* teacher was ook niet zo handig... ;)

ps, wil je het nu rete simpel, plak dan een paar losse tweeters op je dashboard en sluit die aan bij je vóórspeakers. Doet wonderen voor je geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 29-06-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-04 11:57
teacher schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 22:26:
[...]

<verhaal>

* teacher was ook niet zo handig... ;)

ps, wil je het nu rete simpel, plak dan een paar losse tweeters op je dashboard en sluit die aan bij je vóórspeakers. Doet wonderen voor je geluid.
* SteeringWheel sluit zich bij Teacher aan...

[ Voor 60% gewijzigd door SteeringWheel op 29-06-2005 22:44 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 19:07
Handig zo'n topic! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt :) even voor mijn eigen: hoe schat je de kwaliteit in van het spul dat ik op dit moment heb op een schaal van 1 tot 10? ik krijg daar namelijk geen hoogte van. zelf vind ik het leuk klinken maar weet ook dat het beter kan. geldgebrek, tijdgebrek, geldgebrek, tijdgebrek.... :(

JVC KD-G311 (HU)
JBL GTO6536E (Deur)
JBL GTO526E (Hoedenplank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11489

Waarom beginnen met hetgeen als Bling Bling doet dienen in veel setups, maar lang niet altijd de oplossing biedt?

Begin bij de auto zelf.. Wat heb je ter beschikking is wat bepaald wat je kunt doen in de auto. Je kunt van standaard speakertje plaatsen tot compleet verbouwen van je auto gaan. Ik had ooit eens een standaard auto, helaas met vlakke deur panelen. Moet je niet je speakers in willen zetten en verwachten dat je dan uit je auto geblazen wordt. Het is dus kunst om je cash te verdelen. niet alles in je gear, maar ook een deel waar nodig voor aanpassing.

Neem nu een golfje (I, II, III, IV, V, zoek er maar een uit) bijvoorbeeld een II model
10cm mogelijkheid in je dash, 13 in je deur, maar niet te diep, want dan kan je raam niet meer dicht.. je begrijpt een kickpanel schuin onderin bij de voetjes in een MDF constructie doet hier de wonderen.. ben je beter dan dat? klop je een nieuwe Doorpanel in mekaar van MDF en plaats je als een moedwillige audiofiel 3 MIDs erin en een richt tweeter in de buurt van de spiegels.. Heb je een goeie setup, dan hoef je weinig meer uit te geven als je niet zo'n audio kenner bent.. geloof me, de meesten gaan voor vette basss, die haal je trouwens niet uit je midje.. die komt van achter waar de ruimte zit..kistje (open of gesloten afhankelijk van je auto)

Het is dus als bij alles: De basis is het begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11489

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 22:50:
bedankt :) even voor mijn eigen: hoe schat je de kwaliteit in van het spul dat ik op dit moment heb op een schaal van 1 tot 10? ik krijg daar namelijk geen hoogte van. zelf vind ik het leuk klinken maar weet ook dat het beter kan. geldgebrek, tijdgebrek, geldgebrek, tijdgebrek.... :(

JVC KD-G311 (HU)
JBL GTO6536E (Deur)
Tussen jouw HU en de blaasbalgen van JBL behoort in ieder geval een leuke 4 kanaals AMP (liever 5 voor je toekomstige sub). waarom? omdat een HU nooit kan presteren waar een AMP voor gemaakt is (nee, die 4*50 is niet RMS, die is max en zal dus zo'n 22W per kanaal opleveren). Wat gebeurd er dan? je komt halverwege je volume niveau tegen vervorming aan te lopen en je HU past dat aan door de toonhoogten te laten vallen waar het mis zou gaan.

Verder geen verkeerde speakersets (HU wordt niet over geoordeeld, want daar zit ook nog functionaliteit in die verschillende mensen blij kan maken, waar anderen niet om hoeven te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:54
waarom hoor ik veel mensen zeggen dat je in de hoedenplank ovaaltjes moet hebben?
ik heb zelf hele simpel audio die wel aardig klinkt (home.zonnet.nl/famnijssen) maar ik heb het probleem dat het geluid meer van achteren komt dan van voren.
M'n Pioneer radio (DEH-4700MP) heeft daar een leuke functie voor: Front Image Enhancer. Die functie haalt alle midhoog van de achterspeakers weg, zodat er enkel bas van achteren komt. Je oren kunnen moeilijk bepalen van waar de bas precies komt, je merkt dus niet eens dat het van achter komt.

Voor de rest: vaag topic, en nog vagere topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136792

Ook een tip misschien:
Monteer je speakers onder je hoedenplank, ipv er op. Monteer dan doek over de hoedenplank zodat de speakers uit het zicht zijn, scheelt je een inbraak. Er is bij mij in de auto 4x ingebroken, de eerste x hebben ze alles meegenomen, inclusief de hoeden plank waarbij ik de speakers er op had gemonteerd. Daarna bij de nieuwe hoedenplank heb ik ze er onder gemonteerd, de 2de, 3de en 4de keer hebben ze de hoedenplank er lekker in laten zitten.
Zo zag de eerste er uit, zal kijken of ik nog een plaatje kan vinden van hoe het er nu uit ziet, als er interesse is.
Afbeeldingslocatie: http://www.dekleef.nl/graphix/mygolf/turnlight/turnlights3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 17-04 14:46

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 25-04 18:21

voodooless

Sound is no voodoo!

nog eentje dan: http://en.wikipedia.org/wiki/PMPO

Vaag topic idd...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Er staat in ieder geval niets nieuws in... beetje jammer.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

6x9" zijn zo'n beetje de grootste fullrange speakers die er zijn. Aangezien goede basweergave in grote mate afhankelijk is van het oppervlak van de speaker, zijn 6x9s een goede keuze. Een goedkope 6x9 zal een veel betere basweergave hebben dan een dure 4".

Wanneer je een echte subwoofer gaat monteren vervalt de noodzaak om achterin grote speakers te hebben voor basweergave (veel systemen gebruiken dan helemaal geen achterspeakers meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 22:50:
bedankt :) even voor mijn eigen: hoe schat je de kwaliteit in van het spul dat ik op dit moment heb op een schaal van 1 tot 10?

JVC KD-G311 (HU)
JBL GTO6536E (Deur)
Dit is leuk instapspul. Helemaal niet verkeerd dus.
Jouw geluid word beter met een een compo setje (of losse tweets erbij).
Wil je meer centjes uitgeven, koop dan een leuke 4 kanaals amp. 2 kanalen op je fronts, en evt 2 kanalen bruggen voor een subje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik losse tweeters zou kopen, kunnen ze dan ook op het dashboard geplakt worden ofzo?
ik zie wel eens dat ze in de A-stijl worden ingebouwd maar ik ga niet aan mn enige auto dingen slopen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
meestal kan dat wel, krijg je een soort opbouw-ding meegeleverd

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Meestal zit er idd een op/ inbouw setje bij.
Wil je het verwijderbaar houden, gebruik dan dubbelzijdig tape (met zo'n schuimlaagje ertussen).

Kijk of je ze zover mogelijk in de hoek kan zetten, dan kan je het draadje mooi wegwerken tussen je dashboard en Astijl.

btw, ik zie dat je jbl speakers hebt; jbl heeft ook losse tweeter kits:
http://www.jbl.com/car/pr...od=GTO15T&ser=GTS&cat=COM zal je denk ik iets van 35 euro kosten.

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 01-07-2005 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Mijn tips : Als er met PMPO geadverteerd wordt, wil je het al niet meer kopen. ;)

Maar goed, meer nuttige tips:

Als je met versterkers gaat werken:

- Altijd je signaalkabels en voedingskabels scheiden, als je tenminste geen dynamofluit wilt hebben! (linker/rechterdorpel bijvoorbeeld.)
- Nooit te dunne voedingskabels kopen voor je versterker! hiermee knijp je het effectieve vermogen wat je versterker heeft af, als er niet genoeg stroom door de kabel kan.
richtlijnen: (RMS waardes): 100Watt = 5mm2 250watt = 10mm2, 500 watt = 20mm2, etc.
- Je voedingskabel voor de versterker altijd voorin bij de accu afzekeren, niet bij de versterker! (Die zekering is er ook niet voor je versterker, die is al afgezekerd, maar voor je bescherming, als je een ongeluk krijgt en die kabel raakt beschadigt, dat de zekering doorslaat en zichzelf niet vol met vonken aan je auto vastlast.)

Algemene audio tips, mbt speakers.

- Geluid moet van voren komen, goed geluid dus ook. Investeer dus in goede speakers voor, dat je daar het maximale uithaalt. Bassgebrek kun je compenseren door grotere speakers (of een sub) achterin, subbass is namelijk niet richtingsgevoelig en gewone bass maar een beetje. Als je dus een beperkt budget hebt (om mee te beginnen) begin dus altijd van voor naar achteren te bouwen!

Beperkt budget:

Als je beperkt budget hebt, probeer dan niet alles in één keer te kopen in rommel kwaliteit, maar koop minder, maar wel goede spullen. Het is altijd verstandiger om uit te bouwen, dan spullen te kopen (voor samen toch nog best veel geld) waar je later van baalt, of die je dan weg moet doen omdat je er niet mee kunt wat je wilt. (Denk hierbij aan radio's met niet alle mogelijkheden/uitgangen of speakers van een teleurstellende kwaliteit)

Laatste tip:

Geluid is persoonlijk! JIJ moet het lekker vinden klinken, niet wij. Als het jou bevalt is het goed, daar heb je andermans mening niet voor nodig, ook al vind die het nog zo k*t klinken. Goed genoeg voor jou = goed genoeg voor jou. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb mezelf inmiddels zover gekregen dat ik wil proberen een MDF hoedenplank te maken :)
ik heb er nu een slap standaard Nissan hoedenplank in. deze kan ik zo op het oog vrij eenvouding verwijderen.

deze wil ik dan op een plaat MDF leggen, overtrekken en uitzagen.

iemand nog tips voor deze jongen met 2 linkerhanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 79417 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:51:
deze wil ik dan op een plaat MDF leggen, overtrekken en uitzagen.

iemand nog tips voor deze jongen met 2 linkerhanden
Je bent goed op weg.

Mijn tips:
- Zet de mdf plaat goed vast! Stel dat je ergens tegen aan klapt wil je niet onthoofd worden door een stuk los mdf.
- Bouw de speakers die erin komen er niet vanaf de bovenkant in, maar vanaf de onderkant; wat niet te zien valt, wordt ook niet gepikt.
- Bekleed de hoedenplank met een stofje. Dit koop je bij de audioboer, evenals een bus spuitlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 22:04
Ik zou eerst een alarm aanschaffen in plaats van elke keer nieuwe zooi te kopen.....
Als ze mijn zooi willen stelen krijgen ze een teringherrie erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
teacher schreef op maandag 04 juli 2005 @ 20:01:
[...]

Je bent goed op weg.

Mijn tips:
- Zet de mdf plaat goed vast! Stel dat je ergens tegen aan klapt wil je niet onthoofd worden door een stuk los mdf.
- Bouw de speakers die erin komen er niet vanaf de bovenkant in, maar vanaf de onderkant; wat niet te zien valt, wordt ook niet gepikt.
- Bekleed de hoedenplank met een stofje. Dit koop je bij de audioboer, evenals een bus spuitlijm.
Dit wil ik nog even aanvullen. Het kan soms ook een goed idee een soort gaas over de speakergaten te spannen. Na een tijdje kan de stof wat slapper worden door het gebeuk en dan gaat het wat hangen. Heb je twee deuken in je hoedenplank... En je prikt er wat minder snel doorheen als je er wat op legt ofzo.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat heb ik meer gelezen.
Op dit moment heb ik de speaker met de magneet kant door het gat laten zakken en zit het dus op de rand vastgeschroeft, maar wat ik volgens jullie zou moeten doen is de speaker onder het gat hangen en dus van onderen aan het MDF schroeven?
Vervolgens van dat doek over de gaten heen zodat je wel het geluid hebt maar niet het zicht.

Het gaas tussen speaker cq MDF en het doek om tegen te gaan dat de stof inzakt en gaat klapperen.

Wat ik mij dan afvraag is of het geluid niet doffer gaat klinken door de stof/doek whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146674

Anoniem: 79417 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 20:35:
Wat ik mij dan afvraag is of het geluid niet doffer gaat klinken door de stof/doek whatever.
zal wel niets maken denk ik (als je stof schoon aangespannen is). Er zijn toch zoveel stereoboxen die met een stofje over verkocht worden? als dat altijd doffere klank zou betekenen lijkt het me redelijk vreemd dat ze zulke blijve verkope...

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 146674 op 04-07-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Kleine aanvulling :

Als je (net als ik) zware speakers onder je hoedenplank hangt > Door de plaat met boutjes vastzetten!
Bij mij zijn mijn speakers er ondanks goede boutjes toch nog allebei 1 keer eraf gepleurd in mijn kofferbak. |:( Shit wat een vreemd geluid opeens . . .??

Heb overal JBL behalve de bullits.
Koop gewoon hele simpele el cheapo tweeter/bullits voor naast de deurstijlen/voorruit.
De mijne koste 13 Euro voor een setje en het scheelt veel!

Omdat ik vaak spullen moet meenemen moet mijn Plank er dus geregeld uit.
Koop hiervoor een speciale stekker voor de voeding. Quickconnect geloof ik . . . (rood blokje).
Is erg handig.

Wil je echt gaan blazen met je geluid kies dan voor een "dieselaccu" of een extra accu.
Gewoon een stuk slimmer en het scheelt veel met geluidskwaliteit.

Die stukken stof zijn er speciaal voor gemaakt en erg poreus. Laten het geluid prima door.

Tot zover . . . succes :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Afterburner79 op 04-07-2005 20:50 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik heb het ook (stof van caliber) en je merkt er niets van.
Dat gaas kan helpen; in mijn vorige install had ik het wel, en nu niet meer.. Zorgen dat er niets op je hoednplank komt te liggen..

btw.. bij een maat van mij lag zijn kat op zijn hoedenplank, net nadat de stof erop gelijmd was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest mijn achterspeakers wat te verbeteren.
Hier zaten JBL GTO526E boxen in, maar die vond ik niet genoeg bas produceren en het zaakje raakte snel overstuurd.
Ik heb toen de JBL GTO936 gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0773.JPG

Tijdens het monteren bleek dat de oude hoedenplank wel erg slap was (pulp) en dat een deel van de speaker niet goed gemonteerd kon worden vanwege het metalen frame in de kofferbak van mijn sedan.

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0770.JPG

Vervolgens zijn we naar de Praxis gegaan en hebben daar MDF en schroeven gehaald om een MDF hoedenplank te knustelen. We hebben de originele hoedenplank gepakt en die op de MDF gelegd. Het spul overgetrokken uitgezaagd, bijgeschuurd en gekeken of het pastte.

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0777.JPG

Vervolgens de JBL speakers (ovaaltjes) op z'n kop op het hout geplaatst, overgetrokken en uitgezaagd en ook hier weer geschuurd. Toen de boxen in de gaten gezet en vastgeschroefd.

Daarna zijn we naar de car-hifi speciaalzaak Mura Exclusief in Zwolle gegaan om Caliber speakerdoek te kopen. Dit hebben we er overheen getrokken mbv spuitlijm en dit alles met lijmklemmen laten drogen. De boxen zitten ONDER het speakerdoek ivm diefstal en het bekende 'wolf-in-schaapskleren'-effect.

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0781.JPG

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0780.JPG

Vervolgens het hele spul op de juiste plek geschoven wat (gelukkig) wat lastig ging waaruit blijkt dat alles kieren dicht zijn en niet meer vibreren doordat het stof de hoeken dempt.

De hoedenplank hoeft alleen nog maar vastgeschroeft te worden en dan is het klaar. Inmiddels hebben we al dempingsmatten gekocht voor in de deurpanelen, welke het volgende projectje zullen worden.

Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0782.JPG
Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0783.JPG
Afbeeldingslocatie: http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/DSCF0784.JPG

Foto's vind je hier http://81.59.187.95/foto's/Nissan%20Algemeen/mdf/
Het kan traag gaan aangezien het mijn eigen server is - geduld aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok, maar waarom heb je je speakers niet _eronder_ vastgezet.. ? nu steken er van die bulten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat was niet mogelijk omdat daaronder allemaal plaatwerk zit van de kofferbak (sedan).
van buiten zie je het nauwelijks en irl ziet het erg behoorlijk goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

En zeg maar dag tegen de hogetonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:01

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hoge tonen moeten toch ook van voren komen? Daar zitten toch in elke auto wel wat 10cm voorspeakertjes voor ofzo :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

En, hoe klinkt dat nu met de JBL's?
Anoniem: 134998 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:58:
misschien klinkt het een beetje nerd :9 maar hier zijn wat weetjes over car audio en car afstellingen
[ ]
- Goedkoop is duurkoop(meestal bij radio's en versterkers, boxen valt mee)
Het is maar net wat je wil. Een IC versterkertje kopen waarop 4x400 watt staat met een 10 Ampere zekering is geen handige set, maar als je het bewust doet moet je het vooral niet laten ;) Zelf heb ik eens voor 89 euro Magnat's gehaald bij Ron de Vries. 13 cm en 16 cm coaxiaal 2 weg. Damn, 89 euro is niets :o Nou zijn het dan ook geen topspeakers, maar geluid komt er wel uit. Het hoog is iets te fel, maar ik zit er mijn tijd wel mee uit. Samen met een subje en versterker heb ik daar meer dan genoeg aan (het boomen heb ik allang achter mij gelaten). Goedkoop hoeft iig niet altijd drama te betekenen, zolang je maar beseft wat het precies is dat je koopt.

[ Voor 94% gewijzigd door Wekkel op 31-07-2005 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 23:14:
En zeg maar dag tegen de hogetonen.
want?

ik ben ten eerste geen audiofiel dus ben al snel tevreden. en zoals de installatie bij mij nu is klinkt alles perfect. van zware Dance, Trance tot aan Hiphop en normale top40 muziek.

ik ben prima tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 09:48

DannyL

Geen ondertiteling..

Nou ik zal ook maar is reageren..
Mijn ervaring -> al 3 auto's vol gestampt met muziek.. van goedkoop naar wat duurder..

In me eerste auto heb ik een goedkope JVC HU gehad met 1 pre-out, met een Prestige versterker (10 jaar oud!! Speelt nog als een tiet..), en daarbij een Pioneer 12" Free-Air woofer (150Watt RMS) in een gepoorte kist. Deze was ook 10 jaar oud. Overigens weet ik dat Free-Air het best onder de hoedenplank geschroefd kan worden, en dat je koffer als klankkast dient, maar als je de woofer in een gepoorte kist stopt, dreunt het stukken harder, zonder je woofer te slopen. Verdere speakers: Caliber tweeterset, Axton 13cm in de voordeur, en JBL GTO926 (later 936) in de hoedenplank..

Totale prijzen:

JVC HU -> 99 euro
Prestige versterker + free-air woofer -> 75 euro (2e hands)
Axton speakers -> 60 euro
JBL speakers 926 -> 25 euro (2e hands, maar kwam lekker geluidje uit)
JBL speakers 936 -> 99 euro (maar de 926 klonk beter, terwijl dit een 3weg speaker is, en de 926 een 2weg.
Caliber tweeters -> Gratis (gekregen van me broer, heeft ie nog 150 gulden voor betaald..)
Totaal: 259 euro + later 99 euro voor de GTO936

En het ging HARD! Maar zuiverheid is even een ander verhaal..

Nu ben ik inmiddels 2 auto's verder, en nu heb ik:

Pioneer 5500 HU -> 125 euro (2e hands, half jaar oud toen ik deze kocht)
JBL GTO6000 (6 kanaals) amp -> 150 euro (2e hands, jaar oud toen ik deze kocht)
Rockford Fosgate P162S composet -> 239 euro (nieuw!)
Magnat Strator 162 speakerset -> 37 euro (in de aanbieding)
2x 10"Rockford Punch (a 200 Watt RMS), gepoort -> 200 euro (echte RF's uit 1996 :D)
Zealum condensator -> 90 euro
+ bekabeling/hoedenplank stof/ringen etc etc.. maar dat tel ik allemaal niet.. Kostte ook 250 euro's ongeveer..
Totaal (zonder bekabeling) -> 841 euro..

Nu kunnen we al spreken over zuiverheid.. Klinkt al met al redelijk aardig.. Ligt tegen de 140 db(A) aan :) Maar je sub is NIET het belangrijkste, daar moet je rekening mee houden. In me eerste auto was het STAMPEN STAMPEN STAMPEN, maar ik mistte lekkere muziek, gewoon iets waarvan je kon genieten, dat kan ik nu wel (en STAMPEN als ik wil) Alles gaat nog steeds op en neer, als me kistje vol open staat, springt me ruitenwisser achter ook van de raam af, maar ik heb mijn kistje ook niet altijd vol open staan.. Af en toe is dat wel een keer leuk, maar niet constant.
Zelf heb ik nog steeds mijn originele hoedenplank, en deze is bekleed, en toch komt hier heerlijk geluid uit. Met MDF had het bij mij tenminste niet veel uitgemaakt. Me hoedenplank dendert niet enzo. Btw ik rij in een Corsa B (NIET uitgebouwd enzo), ik wil me auto ook zo origineel mogelijk houden. In de voordeur heb ik dan moeten zagen, en in de hoedenplank. Verder zie je er weinig van. Gewoon zorgen dat alles goed afgezekerd is. Bij mij is dat 40A bij me accu. Meer doe ik niet, want te hoog afzekeren kan ook gevaarlijk zijn. De voedingskabel van die JBL is 6mm2, en dat is meer dan voldoende. Moet ik wel zeggen dat het hoge kwaliteit 6mm2 is! Je hebt ook 25mm2 in zeer slechte kwaliteit, dan hou ik liever me 6mm2. Dit groter/dikker is niet altijd van toepassing. En in dat RMS verhaal moet je ook niet teveel naar kijken. Zoals hier al vaker gezegd is -> luister bij andere mensen eens, ga eens naar meetings. Daar kun je vaak ook auto's zien met goedkoper geluid, wat toch mooi klinkt. Al met al, denk ik dat ik hier voldoende heb verteld nu.. Voor vragen/opmerkingen kun je ze hier stellen, of mailtje ofzo sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx voor je verhaal :)

Kijk, ik ben absoluut geen pro en zo gedraag ik me ook niet maar ik vind het gewoon leuk om er af en toe mee te knutselen.
Ook ben ik geen audiofiel en dus zal het mij niet snel opvallen wanneer de staging niet klopt oid.

Op dit moment ben ik persoonlijk weer tevreden met het geluid en aangezien audio persoonlijk is laat ik het zo :) Een versterkertje zou overigens geen kwaad kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die caliber stof laten hoge tonen uitstekend door, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Maar je had je speakers ook onder het metaal kunnen bouwen met een plaatje MDF eronder. Hier een plaatje van mijn oude ovaaltjes:
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/7015/1121214img1lv.th.jpg
Er zitten bij ovaaltjes meestal wel afstandsringen die dit mogelijk maken.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 31-07-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat had inderdaad nog wel gekund. Echter moet ik ook nog wel eens dingen in de kofferbak kwijt en de kans dat je de speakers dan beschadigd is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Dannyke17 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 10:34:
Rockford Fosgate P162S composet -> 239 euro (nieuw!)
Zo bijzonder is dat niet hoor :P
Magnat Strator 162 speakerset -> 37 euro (in de aanbieding)
Lekkere combo :P Het geluid van de "mindere" Magnat vervuilt nu die van je Rockford. Daarnaast, muziek hoort van voren te komen en niet van achter.
Totaal (zonder bekabeling) -> 841 euro..
Woei, daar heb ik 1,5 versterker voor :P
De voedingskabel van die JBL is 6mm2, en dat is meer dan voldoende. Moet ik wel zeggen dat het hoge kwaliteit 6mm2 is! Je hebt ook 25mm2 in zeer slechte kwaliteit, dan hou ik liever me 6mm2. Dit groter/dikker is niet altijd van toepassing.
Wanna bet ? Wat je nu verkondigt is, NOFI, pure onzin. Een kabel van koper is koper en het ene koper is niet beter dan het andere koper want er is maar 1 soort koper. Ik zou wel is van jou willen horen waarom de ene voedingskabel beter is dan de andere. Meer vermogen betekent dat je een dikkere kabel nodig hebt. En een langere lengte ook. Waarom ? Niet alleen vanwege de stroom, maar ook vanwege de spanning. Op het moment dat je een te dunne kabel hebt kan je spanning (voltage) inzakken. Minder spanning = minder vermogen cq sneller vervorming. Met zo een GTO6000 mag je wel 16qmm naar achteren hebben liggen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50

Sick Nick

Drop the top!

Bovendien, 40 ampere bij je accu betekend dat je maximaal 375W aan muziekvermogen kan produceren voor je zekering klapt (bij 14.4 volt en een rendement van 65% wat voor een klasse A/B amp gemiddeld is).
De versterker is opgegeven als 4x50 en 2x75W RMS. Met 75W per woofer ga je echt geen 140 dB(A) produceren. Niet dat dat belangrijk is, want voor een mooie stukje muziek heb je geen 140 dB nodig maar kom dan niet opscheppen met iets wat gewoon niet mogelijk is met de spullen die je aangeeft.

Heb zelf ook wel het nodig in de auto liggen, met een SQL opzet. Het moet mooi klinken maar ook hard kunnen zonder te vervormen. Denk dat ik dat met m'n 3weg actief aangestuurde systeem wel heb bereikt (2x12" in de kofferbak, 16cm kick in de deur en 10cm mid/hoog in het dashbord). Met time allignment klinkt het vanaf mijn positie alsof je mooi in het midden van een zaal zit met het geluid strak van voren en in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En dan bedoel je met een marge van ongeveer 30dB naar beneden? :+ (nofi verder hoor)

Overigens is je 6mm2 nu je beperkende factor mbt vermogen; die JBL amp lust zomaar 70-80 ampere als je tot het randje gaat. Speel je er gewoon stevig mee, dan haal je ook zomaar de 30-40 ampere. Bij zulke stroomsterktes hoort over een afstandje van ongeveer 5 meter toch ook een kabel van 25mm2. En, dan vergeten de meeste mensen dat je ook nog even een stuk 25mm2 langs de - pool van je accu mag leggen. (ik ga er dan ook maar van uit dat je een GOED massa punt gekozen hebt.)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Ik kan je wel vertellen dat die JBL ver voor de 80 ampere is afgezekerd, dus met 16qmm minimaal moet het wel lukken :)

Edit: of niet, 60a valt nog mee, dan pak je idd iets van 20 of 25qmm.

[ Voor 24% gewijzigd door JT op 01-08-2005 00:36 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

FF pdf-je erbij gepakt.. die amp is idd op 60 ampere afgezekerd.

60x14.4 = 864 watt..
864x60% rendement = 518watt maximaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
Heb de volgende set in mijn Seat Ibiza MY2005 gebouwd, wat overigens best wat werk was, probeer maar is bij zo'n TDI eenvoudig door het schutbord te komen, je kan namelijk nergens bij. Kabels trekken voor de voeding was dus best een klote karwei, maar het is uiteindelijk wel gelukt. :)

Alpine 9812RR
Machtig mooie HU, voldoet aan de eisen die ik had gesteld en klinkt uiteraard perfect. Drie RCA outputs, rode verlichting, handige bediening, geen discolichtjes.
Alpine MRP-F240
Kleine praktische versterker met voldoende vermogen voor het aansturen van de 2 composets, in ieder geval meer dan de HU. Volgens specificaties 4x40watt bij 4Ohm. Deze zit weggewerkt achter het dashboard, er was daar tot mijn grote verbazing genoeg ruimte.
Focal Polyglas 165V Slim
Twee van deze composets, ik had eerste de normale V2 uitvoering, probleem was echt dat me ramen niet meer helemaal open konden. Oplossing daarvoor zou zijn een aparte speakerbak maken en me halve auto slopen. Vond ik een slecht idee en heb toen genoegen genomen met de iets minder krachtige V Slim uitvoering.
Pioneer TS-WX206A
Simpele actieve bandpass subwoofer. Uiteraard is het geen maagvibrator, maar hij voldoet in zijn taak om bij te springen in het sublaag, Uiteraard kan ik deze nog vervangen voor een serieuzere subwoofer, maar we moeten ook op de centjes letten.

Eventuele upgrades die in de planning zitten zijn een CD-wisselaar met ondersteuning voor MP3 en dus eventueel ooit een keer een mooie Focal sub.

[ Voor 4% gewijzigd door ConZito op 01-08-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
ik weet niet hoor een GTO 6000 met 40 amp zekeren terwijl mijn GTO 4000 standaard fabrieks af al met 60A is gezekerd ??

Maargoed als je dan toch niet meer vermogen nodig hebt kunnen we wel ruilen jou 6000 tegen mijn 4000 :) Ik heb um wel nodig sinds mn nieuwe woofer
wat een ellende...koop je een nieuwe woofer klopt je hele MDF inbouw nie meer ben momenteel volop bezig met een nieuwe verbouwing van kofferbak :)

heb nu een JBL p1220br(jaja de POWER series) 1600w max en 400 RMS met hoog rendement vindt ik.

Alleen jammer dat mn versterker(GTO 4000) maximaal 225 watts kan leveren :( ben dus hard op zoek naar iets stevigers evt met inruil van mn GTO 4000.

Ik heb nu alles met 10MM2 bedraad als ik dit allemaal zo lees kom ik zwaar veel mm's te kort...als je met 40 amp al 25mm moet hebben wat meot ik dan met mn 60 amp hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Nuttloze oude topic kick.
Anyway inhoudelijk: 225watt / 12volt = 18,75 ampere.
Afzekeren met 60ampere is dus zeer nutteloos. Misschien leuke stunt van JBL om het meer te laten lijken. Maar imho heb je met een piek van +50% (340w afgerond) nog genoeg aan een 30 ampere zekering.

10mm2 kabel is wat aan de te dunne kant. 15mm2 zou voldoende moeten zijn voor 20a met een lengte van 4 tot 5 meter (Ciewa had vroeger van die leuke tabellen).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jivecar schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:49:
10mm2 kabel is wat aan de te dunne kant. 15mm2 zou voldoende moeten zijn voor 20a met een lengte van 4 tot 5 meter (Ciewa had vroeger van die leuke tabellen).
Die leuke tabel zegt dat je voor 20A 1.5 of 2.5 mm2 gebruikt. 16 mm2 is voor 70A. Zo'n hele dikke boom door je auto is duur, lastig weg te werken, vaak is het kwetsbaarder, waardoor de risico's op brand toenemen, en het leukste: je hoort er helemaal niets van. Doe dan normaal met je kabels en koop een betere speaker of versterker.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Burne schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:04:
[...]

Die leuke tabel zegt dat je voor 20A 1.5 of 2.5 mm2 gebruikt. 16 mm2 is voor 70A. Zo'n hele dikke boom door je auto is duur, lastig weg te werken, vaak is het kwetsbaarder, waardoor de risico's op brand toenemen, en het leukste: je hoort er helemaal niets van. Doe dan normaal met je kabels en koop een betere speaker of versterker.
Hmm 15mm2 is volgens mij nog wel goed te doen qua wegwerken etc. Misschien een idee om IPV 1 dikke boom meerdere 10mm2's of 15mm2's via een verdeelblok over te brengen?

Komt in principe neer op hetzelfde alleen dan werk je met makkelijker weg te werken kabels of zie ik iets over het hoofd nu...Ja ik weet het met bijv 2 of 3 kabels van dezelfde lengte hebje dus ook 3x zoveel moeite om je stroom naar achter te brengen(soortelijke weerstand heette dat toch?)

Zit trouwens te denken om mn versterker in het plafond te bouwen aangezien er naast mn GTO4000 nu ook een GTO6000 komt..Heb er in de kofferbak geen ruimte meer voor aangeziend ie woofer al mn ruimte opslorkt :P

maargoed dat zijn de stand van zaken wil graaag weten of ik nu goed bezig ben door nog een 15mm2 naar achter te trekken naast de 10 mm2 en dan via verdeelbloktot 1 dikke 25mm2 kabel samen breng.

Zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.members.lycos.nl/deaconfrosttk/pch/schema.gif

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan heel goed meerdere kabels naast elkaar naar achter trekken, maaaaaar:

Je zal alle kabels aan 2 kanten moeten zekeren. (bij je accu én bij je verdeelblok)

Verder zet je de condensator niet tussen de +, maar over de + en - van de amp.

Pagina: 1