Toon posts:

Is dit typisch voor oververhitte gpu?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sapphire Radeon 9250, passief gekoeld, in een Compaq Presario (met een 80 mm fan en een fan op de AMD Sempron 3000+). Na een half uurtje verschijnen er paarse strepen in het beeld. Soms ook worden de letters in een widget paars (bijv. adresbalk)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oost1957/desktop.gif

Is dit typisch voor een oververhitte gpu, of ligt het aan het geheugen van de grafische kaart?

PS: Het gebeurt dus nu net ook in dit invoerveld toen ik wat tekst selecteerde:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oost1957/got.gif

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Had dit ook, bleek aan geheugenmodule in combinatie met moederbord te liggen. Niet de videokaart dus.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
die lijntjes die jij hebt heb ik ook in me monitor :S maar dan zijn ze wit en flikkeren ze heel snel aan en uit. Met screenshot kun je dit ook niet vastleggen....
Bij mij ligt het iig niet aan geheugen, ben nu toevallig memtest aan het doen, al 9 passes 0 fouten.
Maar krijgt overmorgen me nieuwe videokaart binnen, kijken of het dan weg is :)

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik heb dit ook gehad met mijn fx5600, deze had ik overgeklokt en dat vond het geheugen van de kaart niet zo leuk, heb het geheugen toen 5 mhz langzamer gezet en toen deed ie het bij mij.
lijkt me idd niet dat het aan je mem ligt.

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister en vandaag om en om gewerkt met een van de twee geheugenmodules in m'n moederbord. Maar de symptomen traden op bij beiden, dus daar zal het niet aan liggen (ook omdat een ervan geleverd werd met de PC).

Dus nu zal ik de ATITool erop los laten om de GPU wat langzamer te zetten.

Verwijderd

Dit is voor mij een geval voor RMA....

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Kijk effe of je fan op je grafische kaart nog draait, dit is heel vaak een gevalletje oververhitting.
(Vanmiddag nog op de TD tegengekomen met een 9800 pro van Sapphire, wat een ontzettende prul fannetjes durven hun er op te zetten zeg...) (net zoals club3d, en de standaard ati koelers...)

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

OverSoft schreef op maandag 27 juni 2005 @ 18:58:
Kijk effe of je fan op je grafische kaart nog draait, dit is heel vaak een gevalletje oververhitting.
(Vanmiddag nog op de TD tegengekomen met een 9800 pro van Sapphire, wat een ontzettende prul fannetjes durven hun er op te zetten zeg...) (net zoals club3d, en de standaard ati koelers...)
Bij een passief gekoelde kaart draait er normaalgesproken geen fan ;)

Denk dattie wat heet wordt, doet hij het in een andere pc ook?

Klik mee voor GoT!........

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik heb dezelfde problemen als de TS. Radeon 9800Pro met standaard koeling geeft na enige tijd ook deze strepen.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/the-dark-army/files/fuckedup3.jpg

Dat is vreemd want LAN-parties (waar het ook wel 30°C kan worden) overleeft ie wel. Toch ben ik vrij zeker dat het aan de GPU ligt. Als je namelijk een stootje tegen de kaart geeft veranderd het strepenpatroon meteen. Momenteel een grote ventillator op mijn GPU gericht en nu blijft alles stabiel. Gamen verslechterd de situatie merkbaar dus het kan niet veel anders dan de graka zijn. Straks echter eens Memtest runnen.

Vorig jaar had ik dit probleem nogmaals, maar toen bleek het aan een slecht contact te liggen :?.
Screenshot 1
Screenshot 2

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Topicstarter
Bij jou zijn de strepen echt over het hele scherm he. Maar verder lijkt me dat het hetzelfde is.

Ik heb met ATITool de CPU en Mem 40 stapjes lager gezet dan de default (en m'n kaart is al niet zo denderend) maar nu lijkt het probleem wel verholpen. Welke van de twee de boosdoener is (CPU of Mem) weet ik nog niet.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:12:
Bij jou zijn de strepen echt over het hele scherm he. Maar verder lijkt me dat het hetzelfde is.

Ik heb met ATITool de CPU en Mem 40 stapjes lager gezet dan de default (en m'n kaart is al niet zo denderend) maar nu lijkt het probleem wel verholpen. Welke van de twee de boosdoener is (CPU of Mem) weet ik nog niet.
Sterker nog, die strepen lijken alleen in het achtergrondplaatje te staan en die staat in je geheugen. Maar of dat nou alleen videogeheugen is of RAM weet ik niet zeker. Ik zou niet in eerste instantie denken aan de GPU iig.

Saved by the buoyancy of citrus

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad met m'n 9600XT, 't schijnt dat deze vaker last hebben van slecht geheugen op de graka zelf. Deze is retour gegaan naar Sapphire, en is nu (hopelijk) op de weg terug :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik krijg niet alleen deze horizontale strepen, maar ook immer veranderende vertikale strepen. Die zitten over alles heen (dus niet enkel de achtergrond). Bij het spelen van games (bv Rome TW) is het hele scherm na een tijd verknoeit.

Maar inderdaad, waren er niet meer problemen met de geheugenmodules van de 9800-kaarten?

Ondertussen memtest gerunt maar dat leverde niets op. Ik ga ook eens proberen mijn kaart te underklokken, je weet maar nooit.

Performance is a residue of good design.

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Ik had dit (strepen door mn beeld) ook met mijn 9800SE @ 9800 Pro. De kaart leek niet goed contact te maken met het AGP-slot, ik heb de kaart toen met een draadje 'opgehangen' aan mn case.

Ik heb er nooit meer last van gehad :P

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Het kan ook voorkomen dat de agp contacten vuil zijn, dan moet je ze reinigen met white spirit ofzo.
De koeling verbeteren kan al eenvoudig door de 40mm fan te vervangen door een 80mm exemplaar( evt met tie wraps vastmaken of beter met gecoate ijzerdraadjes, bvb om speelgoed vast te maken aan de verpakking).
Pagina: 1