hal.dll - ellende

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al eerder gepost over het feit dat mijn pc er vaak de brui aan geeft. Het is nu 3 keer gebeurd dat ik mijn pc opstart en dat ie een file mist. Vandaag was het raak met hal.dll. Die kon niet gevonden worden.

Het rare is dat mijn pc een week als een zonnetje heeft gelopen, geen crash of hicup of wat dan ook. Virus en malware vrij, goei firewall etc, niks aan de hand.

En toch geeft ie die melding. Snap er geen @#$@ van.

Hoe is dit nu mogelijk? Sta voor een raadsel en baal echt, want heb behoorlijk geinvesteerd:
asus 8n SLi deluxe
AMD64 3500
Gigabyte 6800 GT
2 x seagate barracuda 7200.8 250 gb met sillicon raid drivers
creative Audigy 2 ZS
draai met windows xp sp 2

Alles loopt op up to date certified drivers. De tempraturen zijn prima en de kast is uitstekend gecoold (geen problemen dus met warme weer van nu).

Enig wat ik nog kan denken is een fout in de HD waardoor bij het uitzetten iets niet kan worden weggeschreven waardoor ellende.

Heeft iemand een idee?

De pc doet het nu weer maar als ie weer vast loopt ben ik echt ten einde raad.

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je je geheugen en harde schijf al eens getest op fouten?

OM FAQ / Beleid
PMG FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Harde schijven testen met diagnostic tools inderdaad, verder ook geheugen met Memtest en laat het systeem even op stabiliteit testen (en dus ook op processorfouten) met Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLChris
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:44
Probeer de UDMA modus in de bios te verlagen, ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn maxtor (nu 2e schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De diagnostic online tool van seagate werkt niet omdat ik SMARt niet heb ingeschakeld. Hoe doe ik dat? (en is het wel verstandig?)

Memtest vind ik wel met google maar heel veel verschillende versies. Waar vind ik de versie die ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Dat van Hall.dll is wel op te lossen.
Google - hall.dll

Maar als je vaak meerdere bestanden mist, is het een ander verhaal.

Edit:
SMART
Een systeem dat de pc in staat stelt een op handen zijnd defect van randapparatuur, zoals de harde schijf te voorspellen. Deze techniek maakt het de gebruiker mogelijk om preventieve backups te maken van alle belangrijke gegevens voordat de schijf daadwerkelijk crasht. (Overigens is S.M.A.R.T. onder meerdere namen bekend geweest voordat het tot ANSI-standaard werd verheven, zoals Predictive Failure Analysis (PFA) en Drive Failure Prediction (DFP)). S.M.A.R.T. werkt echter alleen als het BIOS van de computer deze standaard ondersteunt of wanneer er een speciale driver geladen is die de communicatie van de ATA-interface regelt. S.M.A.R.T. is in te schakelen in je BIOS.

[ Voor 65% gewijzigd door TheovdS op 24-06-2005 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks voor de uitleg. Ik zal het inschakelen.

Kan iemand een link posten naar de juiste memtest versie?

PC werkt trouwens nu weer na de hal.dll melding, dat is het probleem niet. Maar het komt steeds weet terug, dat is het probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb SMARt ingeschakeld in de bios maar krijg bij de online diagnostic tool van Seagate deze melding:
Run: 24-6-2005 21:12:35

Silicon Image SiI 3114 SoftRaid 5 Controller : SiImage SCSI Disk Device
Model: SiImage SCSI Disk Device
Serial Number:
Capacity: 500.11 GB
Test result: SMART self-test is not supported for this drive.

This may be due to a limitation in the Windows driver for the controller that the drive is attached to or the drive may not support the SMART self-test. In either case, this is not a failure of the drive.

Dus....

Is er een ander programma om mijn harde schijven te testen?
En waar vind ik de goede memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:07:
Ok thanks voor de uitleg. Ik zal het inschakelen.

Kan iemand een link posten naar de juiste memtest versie?

PC werkt trouwens nu weer na de hal.dll melding, dat is het probleem niet. Maar het komt steeds weet terug, dat is het probleem :(
MEMtest: klik

[ Voor 8% gewijzigd door TheovdS op 24-06-2005 21:18 . Reden: Sorry, wrong URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Hal.dll is de windows Hardware Abstraction Layer: deze voorziet in de communicatie tussen ACPI-hardware, drivers en windows zelf. Kijk na of je in de bios de protocollen voor ACPI 2.0 hebt ingeschakeld (met misschien andere ACPI-opties) en als dat niet helpt, neem andere drivers of een andere HAL. Om van HAL te wissellen (ik adviseer er één voor niet-acpi, enkele processor) zie http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html het heeft bij mij gewerkt: destijds had ik een slechte BIOS (zonder een aantal ACPI-tabellen) en na het aanpassen van de HAL kreeg ik geen vastlopers meer op hal.dll
(Tip: let goed op dat je geen multiprocessor HAL neemt: Athlon 64 processors hebben AMD's variant op hypertreading bij een multiprocessor HAL, maar worden erg heet dan.)

OK, te moeilijk?

ACPI uniprocessor PC -> non-ACPI uniprocessor PC
In D: Windows xp/2000/2003/nt cd-rom
uitvoeren: expand D:\I386\Halapic.dl_ C:\WINNT\SYSTEM32\HAL.DLL
Kijk vervolgens na dat het bestand correct is overschreven en dan opniew opstarten.

om dit terug te draaien naar de oude status:
In D: Windows xp/2000/2003/nt cd-rom
uitvoeren: expand D:\I386\Halaacpi.dl_ C:\WINNT\SYSTEM32\HAL.DLL
Kijk vervolgens na dat het bestand correct is overschreven en dan opniew opstarten.

Dit lijkt mij goed te doen, veel succes in het vinden en oplossen van je probleem!

[ Voor 28% gewijzigd door JanWillem32 op 24-06-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jan Willem, thanks voor je input, maar ik snap hier echt de ballen van:
http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html

Is er ergens een duidelijkere handleiding?

Ik zal in de bios kijken. Naar de acpi settings.

Wat bedfoel je trouwens met andere drivers? Voor welk device?

@nlchris: hoe doe ik dat, de udma steeting verlagen? heb mijn hele bios doorzocht maar kwam niks tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, heb memtest gedaan tot ruim boven de 100% en ik had 0 errors. Heb het maar gestopt omdat het maar doorging. Of had ik het door moeten laten lopen? Was bij 122% en had alle free ram gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het ook gehad. Alle startupfiles waren weg bij mij. Maar ik heb het 2 keer gehad en toen de hardware vervangen en geen problemen meer na nieuwe installatie en voor de zekerheid Norton GoBack 4 erop gezet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:57:
Oh ja, heb memtest gedaan tot ruim boven de 100% en ik had 0 errors. Heb het maar gestopt omdat het maar doorging. Of had ik het door moeten laten lopen? Was bij 122% en had alle free ram gekozen.
Memtest loopt oneindig door, dus naar 1 of 2 passes zonder fouten kan je redelijk zeker zijn dat het niet aan je RAM ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@itsalex:
Hoe bedoel je alles vervangen? Dus elk onderdeeltje van je pc vervangen voor een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ lekkerekwal: ook mem is prima dan

Is er nog iemand die een goeie diagnostic voor de hd's heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schiet me overigens te binnen nu dat windows vorige keer een kernel.??? niet kon vinden

Het rare is verder dat ik maar geen werkende raid disk via de nvidia cd kan maken die bij het moederbord zat.

Ik krijg dan bij het F6-en de melding die ongeveer zo gaat:
txtsetup.oem onverwachte fout (1024) in regel 1747 in d:/xpsprtm.....

Weer een raadsel!

Anyone?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 22:59:
Schiet me overigens te binnen nu dat windows vorige keer een kernel.??? niet kon vinden

Het rare is verder dat ik maar geen werkende raid disk via de nvidia cd kan maken die bij het moederbord zat.

Ik krijg dan bij het F6-en de melding die ongeveer zo gaat:
txtsetup.oem onverwachte fout (1024) in regel 1747 in d:/xpsprtm.....

Weer een raadsel!

Anyone?
Al eens geprobeerd met andere drivers?

ohja, we hebben een edit knop, hoef je niet iedere keer het topic te blijven schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de edit knop gevonden, zie mijn laatste bericht :)

Wellicht een dromme vraag, maar welke drivers bedoel je? (weet inmiddels niet meer welk onderdeel van mijn pc de troublemaker is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 22:10:
[...]
Memtest loopt oneindig door, dus naar 1 of 2 passes zonder fouten kan je redelijk zeker zijn dat het niet aan je RAM ligt.
Ik zou er niet zo zeker van zijn hoor. Het gebeurt wel eens dat mem testen rapporteren dat het goed gaat, maar dat je toch problemen blijft houden.

Ik zou gewoon handmatig eens gaan testen. Zorg ervoor dat 1 stuk geheugen in het eerste bankje zit. Mocht je problemen blijven bestaan, zet hem eens in 2, daarna in 3 en daarna in 4.
Mocht het blijven bestaan, ander stukje geheugen proberen.
Het hoeft natuurlijk niet aan het geheugen liggen, maar het kan ook aan je moederbord liggen. Gaat de communicatie tussen de verschillende componenten niet goed.

Ook zou ik eens kijken of je voeding stabiel genoeg is. Desnoods een andere voeding proberen als je die mogelijkheid heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update:

Ik heb de Seagate tools aan de praat gekregen: die vond fouten bij de ntfs test. Ik wil nu de hd testen en de fouten fixen met chdsk, of is er een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ja, een nieuwe schijf erin hangen :) echt blij word je niet van bad sectors op 'hedendaagse' schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt er inderdaad niet blij van :X

Toch wil ik het met een andere programma ook testen, en dan met de schuiven uit de raid0 gehaald, zodat ik de troublemaker kan aanwijzen.

Wat is een goed tooltje hiervoor? Had chkdsk even geprobeerd maar daar werd ik niks wijzer uit. Van vroeger kan ik me herrinneren dat er een andere proggie voor was. Maar heb geen idee waar dit zit?!!! (werk met windows xp sp 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Als je RAID0 gebruikt denk ik dat het probleem in de raid controller of driver zit. Toen ik in mijn systeem RAID0 gebruikte had ik ook last van de verschijnselen die jij beschrijft. Daarnaast had ik ook veel last van CRC errors in bestanden. Nadat ik van RAID0 overgestapt ben naar RAID1 heb ik nooit meer problemen gehad. Ik ben er echter nooit achter gekomen waarom ik niet fatsoenlijk in RAID0 kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het probleem ook in Raid1, ietsje anders want toen was een 'kernel' bestand onvindbaar waardoor windows niet kon opstarten.

Nog even over de drivers: ik probeer steeds die van nVidia te gebruiken, maar als ik een schijfje maak via de bijgeleverde cd dan krijg ik tijdens het f6 en foutmelding die ik in deze thread beschrijf.
"txtsetup.oem onverwachte fout (1024) in regel 1747 in d:/xpsprtm....."
Er wordt iets over OEM geroepen, en ik heb ook een oem windows maar dat moet toch niet uitmaken?

Nu draai ik dus op de driver van silicon en die geven onder raid 0 en 1 problemen.

Waar ik echt helemaal gek van wordt is dat ie loopt als een zonnetje, en dan ineens gewoon files mist. Geen foutmelding, geen vastloper of wat dan ook, maar gewoon het bij opstart niet meer doen. Te gek voor woorden. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Storm
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 10:05
Ik heb dit ook eens gehad met een wat oudere pc.
Ik had toen ergens een nieuw reepje geheugen vandaan geplukt en die er in gezet.
Als ik dan opstarte kreeg ik ook van dit soort meldingen, van mist dit en dat.

Ik dacht toen dat het misschien aan windows lag, je weet maar nooit.
Dus ik alles er af mieteren en windows er opnieuw opzetten.
Tijdens de installatie kon hij op een gegeven moment bestanden niet meer vinden.
En je kon ze niet opzoeken zo ver ik weet. Je kon alleen overslaan doen.
Dus ik kon windows er wel opzetten maar je wil niet weten in wat voor staat ik hem er op kreeg :P

Ik heb toen het geheugen er uit gehaald en toen weer windows er op gezet.
Toen deed alles het weer gewoon.

Ik denk dat het komt doordat windows naar je geheugen wil schrijven, en dat doet ie ook.
Maar als hij het weer wil lezen dan kan dat blijkbaar niet. Dan is het corrupt, en krijg je als het goed is zo'n melding.

Ik weet niet of het helpt maar misschien kun je je geheugen even vervangen voor een ander om te kijken of het probleem er dan nog steeds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 22:13:
@ lekkerekwal: ook mem is prima dan

Is er nog iemand die een goeie diagnostic voor de hd's heeft?
Op de site van de maker van je HD zijn vaak geweldige tooltjes te vinden om badsectors en andere ongein te detecteren, als je nog garantie hebt is de uitslag/code ook geldig voor RMA. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 09:50:
update:

Ik heb de Seagate tools aan de praat gekregen: die vond fouten bij de ntfs test. Ik wil nu de hd testen en de fouten fixen met chdsk, of is er een betere oplossing?
nevermind :P
Nog even over de drivers: ik probeer steeds die van nVidia te gebruiken, maar als ik een schijfje maak via de bijgeleverde cd dan krijg ik tijdens het f6 en foutmelding die ik in deze thread beschrijf.
"txtsetup.oem onverwachte fout (1024) in regel 1747 in d:/xpsprtm....."
Er wordt iets over OEM geroepen, en ik heb ook een oem windows maar dat moet toch niet uitmaken?
Dit heeft totaal niets met je OEM cd te maken, dit betekent gewoon dat er iets mis is met de driver diskette die je gemaakt hebt, dat oem. bestandje is van belang voor een succesvolle instalatie van de raid drivers. verkeerde drivers betwijvel ik echter zeer als boosdoener (omdat vaak windows niet opstart), maar je weet maar nooit. Heb je al nieuwe kabeltjes geprobeerd voor je drives (sata of ide) ?

[ Voor 66% gewijzigd door Koekje op 25-06-2005 10:53 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De driver disk die ik heb gemaakt komt van de cd die ik bij het moederboard kreeg. Hoe kan die nu fout zijn? (ik weet het ->naief)

Ik baal er echt van dat ik maar geen werkende nvidia raid disk kan maken!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 11:20 ]

Pagina: 1