[HOWTO] Test WSUS
Inhoudsopgave
- 1: Inhoudsopgave
- 2: Inleiding
- 3: Ingrediënten
- 4: Installatie
- 5: Configuratie
- 6: Group Policy's
- 7: Testen
- 8: Updates verspreiden
- 9: Slotwoord
- 10: Thanks to
- 11: Lijst met figuren
Inleiding
Fig. 1:
Op dinsdag 7 Juni is de langverwachte update van "Microsoft Software Update Services" verschenen namelijk "Windows Software Update Services", op zich een rare naam omdat WSUS nu ook andere programma's kan updaten. In deze howto gaan we in op de basis installatie van WSUS, en het configureren van meerdere computer groepen. Ook gaan we even kort omschrijven met welke tools je kunt controleren of de WSUS server wel zijn werk doet.
Met WSUS is het mogelijk om onderstaande lijst aan software up to date te houden:
- Windows 2000 Service Pack 3 (SP3) and later
- Windows XP en hoger
- Windows Server 2003
- Office XP
- Office 2003
- SQL Server 2000
- SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE)
- Exchange Server 2000
- Exchange Server 2003
De faq is hier nog eens na te lezen, en op wsus is ook een zee van informatie te vinden.
Ingrediënten
Besturingssysteem:
De server versie van WSUS werkt op onderstaande Windows installatie's:
- Server - Windows 2000 Service Pack 4 (SP4) and later
- Server - Windows Server 2003
Downloads:
Hieronder vindt je een lijst met software die je nodig hebt voor een goed werkende WSUS installatie, software met * is een aanbevolen hulpmiddel om alles te controleren. Software met een ** heb je alleen nodig als je de vorige beta's geinstalleerd had.
Installatie
Om WSUS te installeren beginnen we met het klikken op "WSUSSetup.exe" er verschijnt nu een Welcome scherm, prachtig nu nog even op next klikken..
Fig. 2:
In het volgende scherm gaan we de licentie overeenkomst accepteren, ook prachtig :).
Fig. 3:
De WSUS installer vraagt nu waar we de updates willen opslaan, we kiezen voor E:\WSUS. *Note: In dit scherm staat minimaal 6gb. req. maar incl. sql database wordt dit 8gb, iets om rekening mee te houden.
Fig. 4:
Nu vraagt de installer of we een lokale sql database willen installeren, in dit geval ja. *Note: WSUS kan ook gebruik maken van een bestaande SQL database, hiervoor kies je de andere optie meer info kun je vinden in de Microsoft documentatie.
Fig. 5:
In dit scherm vraagt de installer of we deze WSUS installatie willen mirroren vanaf een bestaande, next is hierbij een mooie optie."
Fig. 6:
Het is nu ook mogelijk om WSUS vanaf een andere poort dan 80 te draaien, dit willen we en kiezen voor de poort 8530.
Fig. 7:
De installatie is bijna afgerond, maar er volgt nog een overzicht met details deze noteren we.
Administration site: http://ts1-lion:8530/WSUSAdmin
Client self updating site: http://ts1-lion:8530/selfupdate
Fig. 8:
Fig. 9:
Configuratie
In het configuratie overzicht konden we de link naar het Admin panel vinden, deze gaan we nu vanaf onze client in IE intypen http://ts1-lion:8530/WSUSAdmin/ er verschijnt nu een startpagina welke al een hele verbetering is ten opzichte van sus :).
Fig. 10:
Als echte Tweakers is onze eerste klik natuurlijk snel gedaan op de options knop, maar vandaag doen we dit nog niet :). We gaan namelijk eerst 2 groepen aanmaken zodat we straks geen ongewenste update's in de wachtrij krijgen. Dit doen we onder het menu "Computers", hier kiezen we de optie "Create A Computer Group" en defineren twee groepen "Productie Omgeving" & "Test Omgeving"
Fig. 11:
Nu gaan we maar eens snel aan de slag met het uitdagende knopje "Options", we duiken hierna meteen door naar de eerste optie "Synchronization Options"
Fig. 12:
In het "Synchronization" menu aangekomen bekijken we eerst de eerste optie, "Schedule" we kiezen hier voor 3:00PM". Bij het menu "Products and Classifications" klikken we op change bij "Products:", en selecteren de producten welke we willen updaten. Onder het kopje "Update classifications" klikken we weer op change en in mijn geval zet ik alle optie's aan. Een proxy server gebruik ik niet, dus in dit geval vul ik hier niks in. De "Update Source" is in dit geval "Synchronize from Microsoft Update", bij meerdere WSUS servers vul je hier het adres van de "Master" in.
Fig. 13:
Het knopje "Advanced" onder het menu "Update Files and Languages" is een zeer belangrijk stukje als je het dataverkeer wilt reduceren.... In mijn geval zorg ik er voor dat alle update's gedownload worden voordat ik iets approve, dit doe ik door de optie "Download update files to this server only when updates are approved" uit te schakelen. Verder klik in het onderste menu bij de taal selectie "Dutch & English" aan, meer talen heb ik momenteel niet in de test setup. In mijn test setup scheelt dit iets meer dan 2gb aan downloads.
Fig. 14:
Op zoek naar nog meer opties in het "Options" scherm komen we uit bij "Automatic Approval Options", hiermee kunnen we veel verprutsen maar ook veel automatiseren. In mijn eigen geval zet ik de optie's "Approve for Detection" & "Approve for Installation" uit zodat ik een volledige controle heb over de updates, maar in het voorbeeld heb ik een redelijk geautomatiseerde workflow opgezet.
Fig. 15:
Als laatste optie gaan we nog even de "Computer Options" instellen, ook via "Options". Er is hier maar 1 optie, en deze zetten we op "Use Group Policy or registry settings on computers", waarom we dit doen kun je zodadelijk zien in het gpo gedeelte.
Fig. 16:
Group Policy's
Om de verspreiding van de updates in de hand te houden gaan we 2 OU's maken in de Active Directory, zoals in het overzicht hieronder te zien is. Aan deze OU's koppelen we een group policy waarmee we de client voorzien van een juiste "Target", zodat hij de juiste updates krijgt.
Fig. 17:
In de OU "Productie Omgeving" gaan we een nieuwe group policy maken met de naam "WSUS Productie Omgeving".
Fig. 18:
In de GP "WSUS Productie Omgeving" gaan we naar "Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update", hier zijn alle optie's te vinden. Hieronder gaan we in op de belangrijkste optie's, die minimaal nodig zijn voor het updaten.
Fig. 19:
Hier vul je de naam en poort van de interne WSUS server in, in dit geval: http://ts1-lion:8530.
Fig. 20:
Het belangrijkste stukje van allemaal, hier vul je de naam van de computer groep in. In dit geval is dat "Productie Omgeving", nu krijgt de pc alleen maar updates uit de groep "Productie Omgeving" en nooit uit de groep "Test Omgeving".
Fig. 21:
De Group Policy's voor de test pc's stel je op dezelfde manier in, alleen nu met de groep "Test Omgeving" bij client side targetting.
Bits
Via een group policy kun je de max. transfer rate instellen, dit kan vooral handig zijn op remote site's of om te voorkomen dat alle clients gelijktijdig met 100mbit proberen te downloaden vanaf je WSUS. Deze optie is te vinden in "Computer Configuration > Administrative Templates > Network > Background Intelligent Transfer Service"
Fig. 22:
Testen
Om te controleren of de Group Policy ook werkelijk geapplyed is, maken we gebruik van de gpresult utility. Deze starten we vanaf een willekeurige locatie op de command line. Het gaat in dit geval om TEST-CLIENT01, deze moet dus de policy "WSUS Test Omgeving" laden zodat de client tag goed staat.
C:\Documents and Settings\administrator>gpresult
COMPUTER SETTINGS
------------------
CN=TEST-CLIENT01,OU=Test Omgeving,DC=testpower,DC=nl
Last time Group Policy was applied: 17-6-2005 at 12:19:45
Group Policy was applied from: ts1-lion.testpower.nl
Group Policy slow link threshold: 500 kbps
Applied Group Policy Objects
-----------------------------
WSUS Test Omgeving
Default Domain Policy
The following GPOs were not applied because they were filtered out
-------------------------------------------------------------------
Local Group Policy
Filtering: Not Applied (Empty)
Als de Group Policy goed geladen is kunnen we dit ook zien aan het tabblad "Automatic Updates" onder de eigenschappen van deze computer.
Fig. 23:
Nu nog even kijken of de instellingen uit de gpo goed zijn overgenomen, dit doen we met de AUBehave utility. Deze kunnen starten we vanaf het bureaublad, na het invoeren van de computer naam verschijnt er een grafisch overzicht.
Fig. 24:
Hierboven zijn eigenlijk al genoeg tools genoemd om te kijken of de clients juist zijn ingesteld, maar Microsoft heeft deze keer ook zelf een handige utility uitgebracht bij het troubleshooten kan deze handig zijn. Na het uitpakken van het archief blijft er 1 bestand over, deze gaan we weer uitvoeren vanaf de command line. Bij een juiste installatie moet hier alles op "PASS" staan, maar met uitzondering van de "Winhttp" & "IE Proxy" waarde's deze zijn optioneel.
C:\Documents and Settings\administrator\Desktop>clientdiag
WSUS Client Diagnostics Tool
Checking Machine State
Checking for admin rights to run tool . . . . . . . . . PASS
Automatic Updates Service is running. . . . . . . . . . PASS
Background Intelligent Transfer Service is running. . . PASS
Wuaueng.dll version 5.8.0.2469. . . . . . . . . . . . . PASS
This version is WSUS 2.0
Checking AU Settings
AU Option is 4: Scheduled Install . . . . . . . . . . . PASS
Option is from Policy settings
Checking Proxy Configuration
Checking for winhttp local machine Proxy settings . . . PASS
Winhttp local machine access type
<Direct Connection>
Winhttp local machine Proxy. . . . . . . . . . NONE
Winhttp local machine ProxyBypass. . . . . . . NONE
Checking User IE Proxy settings . . . . . . . . . . . . PASS
User IE Proxy. . . . . . . . . . . . . . . . . NONE
User IE ProxyByPass. . . . . . . . . . . . . . NONE
User IE AutoConfig URL Proxy . . . . . . . . . NONE
User IE AutoDetect
AutoDetect not in use
Checking Connection to WSUS/SUS Server
WUServer = http://ts1-lion:8530/
WUStatusServer = http://ts1-lion:8530/
UseWuServer is enabled. . . . . . . . . . . . . . . . . PASS
Connection to server. . . . . . . . . . . . . . . . . . PASS
SelfUpdate folder is present. . . . . . . . . . . . . . PASS
Als laatste check gaan we nog even kijken in de WSUS admin, onder het kopje computers moet de test-client01 nu zichtbaar zijn in de groep "Test Omgeving".
Fig. 25:
Updates verspreiden
In dit geval wil ik Service Pack 2 gaan verspreiden in mijn test omgeving, in de WSSUS admin gaan we hiervoor naar het kopje "updates" en zoeken op "service pack 2" in alle updates.
Fig. 26:
Via het tabblad "Revisions" gaan we de update vrijgeven, in het "Revisions" gedeelte klik je hiervoor op de link "not approved". Er verschijnt nu een een nieuw venster, hier kun je op verschillende manieren de update "approven". We kiezen hiervoor alleen de "Test Omgeving" uit, zodat we nog wat kunnen testen.
Fig. 27:
In het "hoofdscherm" moet nu het onderstaande verschijnen:
Status of Downloads
Updates needing files: 937
Downloading 330.85 MB of 4,011.79 MB
Nu is het nog even wachten op het downloaden van de updates, en daarna op de client. Na het updaten van de client, heb je een test client met Service Pack 2 terwijl de Productie Omgeving nog op de "oude" service packs door draait.
Slotwoord
In deze howto zijn nog lang niet alle optie's besproken, maar ik hoop dat het een duidelijk beeld geeft van wat er mogelijk is in de nieuwe versie en hoe je deze redelijk eenvoudig in een productie omgeving kunt opzetten. Als er nog vragen zijn, dan kun je deze gerust stellen in dit topic op got
Loop trouwens ook eens door het menu "Reports" hier kun je een berg informatie vinden, wat het onderhoud alleen maar eenvoudiger maakt.
Thanks to
Deze howto is geschreven door Leon, beter bekend als leon1e.
Op- of aanmerkingen, en suggesties kunnen worden doorgegeven aan de WOS moderators.
Lijst met figuren
- Figuur 1: Wsus Logo
- Figuur 2: Welkom
- Figuur 3: Licentie overeenkomst
- Figuur 4: Opslag selectie
- Figuur 5: SQL database
- Figuur 6: Mirror server
- Figuur 7: Website selectie
- Figuur 8: Overzicht configuratie
- Figuur 9: Installatie is bezig
- Figuur 10: Admin overzicht WSUS
- Figuur 11: Computer groep aanmaken