Toon posts:

[ATI 9800XT] Reboot tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een aantal dagen bezig met een nieuw systeem, veel problemen gehad vooral met hd's en moederborden maar nu werkt alles een beetje, op 1 ding na...

Iedere keer als ik WoW speel slaat ie binnen 5 minuten af, mn beeld hangt even een seconde of 2 stil en dan reboot mn pc gewoon helemaal. Dit gebeurt alleen tijdens games, als ik gewoon in XP werk gaat alles prima... Nu heb ik wat rondgezocht en t lijkt erop dat ik niet de enige ben hiermee, en ik heb al VPU aan/uit gezet, hardware accelaration verminderd, verschillende Catalyst drivers geprobeerd maar nog steeds geen succes :(

Deze videokaart (ASUS 9800 XT) heeft altijd perfect gewerkt, maar nu ik een nieuwe mobo, cpu en voeding heb begint ie dus vreemd te doen. Hij voelt wel erg heet aan maar dat was volgend mij altijd al.

Mobo : Asus P4S800D-X
CPU : P4 3.0 GHZ
Voeding : Q-Tec 350 watt.

Ik vrees dat het de voeding is, aangezien ik achteraf niet bijster goede verhalen hoor over Q-tec's, maar ik wil natuurlijk eerst ff alle andere mogelijke oplossingen uitproberen!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
Verdenk idd je voeding, processor heeft flink sap nodig en qtec is nou niet echt de voeding die dit levert, verder kun je je temperaturen eens controleren

Specs

Verwijderd

Is je mem wel compitable met je moederbord? Ik heb namelijk zelf ook problemen gehad tussen mem en moederbord.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoek ns ff uit wat je temperaturen en voltages zijn, dat zijn meestal de boosdoeners bij dit soort problemen :)

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:27:
Verdenk idd je voeding, processor heeft flink sap nodig en qtec is nou niet echt de voeding die dit levert, verder kun je je temperaturen eens controleren
Temperaturen van mijn CPU kan ik zien in BIOS, die ligt tussen de 40 en 45 C. Ram was 23..

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 15:08
Gooi die Qtec zo hard als mogelijk het raam uit en koop een 400 (of meer) watt voeding van een A-merk. Je problemen zijn dan in 1 klap opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:30:
Gooi die Qtec zo hard als mogelijk het raam uit en koop een 400 (of meer) watt voeding van een A-merk. Je problemen zijn dan in 1 klap opgelost.
;( ;(

Wat voor A merken moet ik dan aan denken? Enhance bijv?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:41:
[...]

;( ;(

Wat voor A merken moet ik dan aan denken? Enhance bijv?
Ik zou eerst ns naar je voltages kijken.

• Nilco
Ik en vele honderen met mij hierop GOT, kunnen je uit ervaring zeggen dat Qtec regelrechte shitzooi is. Die 350 watt is piekvermogen. Standaard levert ie dus ca 250-275 watt. Op het moment dat jij met je huidig systeem gaat gamen trekt die Qtec dat niet en gaat je systeem rebooten. Met A-merk bedoel ik bv Tagan, Zalman, Enermax.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen ff deze voeding wisselen met die van een andere pc, die is dan ook wel 350 Watt maar die zou toch wel moeten werken en dan weet ik tenminste zeker dat het aan deze lag.. Die ga ik dan ook inruilen voor een andere.

Misschien iemand die hier een goede voeding voor een redelijke prijs ziet staan?

http://www1.alternate.nl/html/nodes/135999999_prev.html

Oja nog een vraagje, haalt een betere voeding ook de CPU/MB temp wat omlaag?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
[b]

Ik zou eerst ns naar je voltages kijken.
Volgens BIOS rond de :

VCORE : 1.390
3.3V : 3.280
5V : 5.026
12V - 11.890

• Nilco
Die voltages zeggen nu helemaal iets omdat het systeem idle is. Op het moment van zware belasting (lees gamen) storten die waarden ineen en gaat systeem rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister trouwens wel nog een half uurtje WoW op deze pc gespeeld, zonder problemen! Misschien heeft het iets te maken met Service Pack 2 die ik vanmiddag geinstalleerd heb?

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Je voeding kan het denk ik net aan. Hoeveel HD's heb je erin ? Wat nog meer ?

Ik heb ooit eens 3 jaar geleden een systeem gehad met een PIV 1,3 @ 1566 + 6HD's waarvan 4x 60GB IDE en 2x80GB SCSI 10K + een goede VGA en een heleboel fannen op een 300W voeding die het wel leveren kon, maar geen vreselijk brute voeding was...... ja en die ging bij het booten plat als de SCSI-HD's op waren gestart. Zonder SCSI-HD's liep het allemaal prima.

Je voeding kan....... maar als je ziet wat men soms met webservers doen die ook geen weinig stroom vragen....... twijfel ik ernstig of het wel degelijk je voeding moet zijn.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 00:00:

Oja nog een vraagje, haalt een betere voeding ook de CPU/MB temp wat omlaag?
Dat ligt aan de voeding. Ik heb een 3 fans 500W TTGI voeding, die voert een hoop warmte af. Ook heb ik een 400W Huntkey, die een 14cm fan heeft en bijna geruisloos is, maar daar blijft de warmte in de kast. Dan moet je vaak meerdere fans in je kast hangen om de temperatuur in de zomermaanden acceptabel te houden.

Een nieuwe voeding kan je prima zelf uitzoeken.

http://www.jscustompcs.co...ly_Calculator.php?cmd=AMD is een prima hulpmiddel.

Verder kan je ook best zelf troubleshooten, daar heb je ons niet voor nodig. Desalniettemin zal ik je een paar tips meegeven. Je kan SP2 bijvoorbeeld deinstalleren, om te zien of je systeem dan stabiel is, hoewel dat niet zou mogen zijn, wil het installeren van SP2 op een vervuild systeem af en toe problemen geven. Voordat je dit gaat doen zou ik eerst hardwarefouten uitsluiten.Daarvoor moet je de automatische reboot uitschakelen zodat je kan zien welke fout Windows geeft. Als dat geen duidelijkheid geeft, kan je je geheugen checken met bijvoorbeeld memtest. Verder moet je je hardware monitoren met bijvoorbeeld Speedfan. Dat zou het wel eens kunnen oplossen, want ik vermoed net als de meesten hier een zwakke voeding. Dit is een begin, je kan meer vinden in de FAQ's op dit forum en met google, de tweaker's grootste vriend. Succes ermee:-)

PS: Heb je je videokaart wel goed aangesloten? Hangt hij aan een draad waar verder niets op aangesloten is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 04:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 04:41:
[...]

PS: Heb je je videokaart wel goed aangesloten? Hangt hij aan een draad waar verder niets op aangesloten is?
Ik heb nu dus even die stekker gewisseld met een andere, en nu lijkt ie het beter te doen. Ik speel al een dik kwartier en hij draait nog steeds, ook nu op de achtergrond.. Ik heb er ook nog wel ee nschijf uitliggen die er nog in moet dus dat kan ook nog wel problemen gaan geven misschien.

Maarja op zich wel vreemd want dit is juist een stekkertje waar nog een fan aan vast zit, en aan die vorige zat helemaal niets vast.. Ik ga straks ff wat zwaardere games proberen zoals HL2 en Far Cry en dan kijken wat ie dan doet.. Toch denk ik er sterk aan om die voeding om te ruilen, omdat ik er later bij nieuwe hardware misschien alsnog problemen mee zal krijgen

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik gok ook inderdaad op de voeding, zoals hierboven al vermeld is levert een Q-Tec vaak niet constant 350watt (maar veelal ~250), en zo een P4 is minstens 300 watt nodig om fatsoenlijk te draaien.
Ik heb zelf een P4 3,4 GHz op een 350 watt a-merk voeding, draait perfect :)

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

rippance schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:14:
Ik gok ook inderdaad op de voeding, zoals hierboven al vermeld is levert een Q-Tec vaak niet constant 350watt (maar veelal ~250), en zo een P4 is minstens 300 watt nodig om fatsoenlijk te draaien.
Ik heb zelf een P4 3,4 GHz op een 350 watt a-merk voeding, draait perfect :)
Sorry hoor....... een webserver 3Ghz met 2 erg grote SATA disks en volle load draait al perfect op 260 watt..... Ik denk dat die videokaart het 'm niet doet hoor.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Topicstarter
T blijft vreemd, zoals ik al zei ik heb dus die power stekkers even omgewisseld met die in mijn 2e schijf zat, en nu werkt ie perfect! Ik heb net dik een half uur Far Cry gespeeld zonder problemen.. Nu maar hopen dat ie niet ipv die videokaart ineens m''n schijf laat crashen ofzo, dat is me nu wel genoeg overkomen de laatste tijd

UPDATE :

Zojuist startte mijn computer weer zomaar opnieuw op, terwijl ik eigenlijk niets bijzonders deed... Ik zat op dit forum te lezen :?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 23:26 ]

Verwijderd

Wat heb je nu eigenlijk gedaan? Alleen een molex omgewisseld? Wat verwacht je van ons? Dat we met onze toverstok gaan zwaaien en dat je PC dan stabiel draait?

Zet automatische reboot uit en installeer en configureer speedfan o.i.d.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 00:15 ]

Verwijderd

heb ook een 9800 XT gehad en hetzelfde probleem, de laatste tijd heb ik dit probleem echter niet meeR. Ik weet ook niet hoe het komt en/of hoe het wegging.ik heb een enermax 460W, dus dat zou toch genoeg moeten zijn.
Ik heb ook een asus moederbord (P4C800 deluxe) dus ik denk dat het eerder aan de combinatie tussen beide kaarten ligt.

Verwijderd

Dude serieus verwissel die voeding die Q-Tecs zijn echt dikke bagger....ik heb een soortgelijk probleem gehad met een andere voeding...zodra ik ging gamen of een ander process draaide dat intensief van me sap gebruik ging maken dan was het *bats reboot...

Ik heb nu een Zalman 450watt en die is zo stabiel als een huis.

Gooi er een keer 80 euro's tegen aan en je PC reboot echt niet meer (althans niet door je voeding 8) )

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga m ook wel omruilen, heb alleen nog geen tijd gehad :)

Ik deed vandaag tevergeefs een poging om 2 cdtjes te branden... 1tje miste de eerste 5 nummers en de andere werkte helemaal niet, zou dit ook door die baggervoeding kunnen komen? Die brander (Liteon LDW-811S) werkte eerst altijd wel...

Ik heb trouwens automatische reboot uitgezet, en nu kreeg ik ipv een reboot een blauw scherm met de volgende melding:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 21:52 ]

Verwijderd

probeer eens ati uninstall tool runnen, en dan de 4.9 drivers te installeren (allebei van ati.com te verkrijgen). Klinkt raar, maar bij mij heeft te een boel geholpen, met de nieuwe drivers werkten spellen als bf1942/ ut2k4 / cs niet stabiel, vielen vaak uit etc. Kleine moeite :P

edit: ik had intussen al een 550W voeding gekocht (antec) en een vf700cu koeler geplaatst, maar het kwam dus door de drivers :|

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 22:47 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou gaan meten tijdens het gamen en zien hoever de spanning zakt op de 12V en 5V lijnen. P4 en dikke grafische kaart zuipen zoveel stroom, dat je voeding ermee kapt.

Het is een overduidelijk voedingstekort.
MEGATRON schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:48:
Met A-merk bedoel ik bv Tagan, Zalman, Enermax.
Voeg snel AOpen, Antec, Coolermaster,... bij.

Tagan 380W voor 59 euro bij Alternate ziet goed eruit, deze krijg je niet snel overbelast.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 07-06-2005 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 22:51:
Ik zou gaan meten tijdens het gamen en zien hoever de spanning zakt op de 12V en 5V lijnen. P4 en dikke grafische kaart zuipen zoveel stroom, dat je voeding ermee kapt.

Het is een overduidelijk voedingstekort.

[...]
Voeg snel AOpen, Antec, Coolermaster,... bij.

Tagan 380W voor 59 euro bij Alternate ziet goed eruit, deze krijg je niet snel overbelast.
Ik weet hoe ik mijn voltages kan zien, maar hoe zie ik ze tijdens t gamen?

PS die reboots gebeuren niet alleen tijdens gamen he, ook gewoon als ik bijv in IE zit

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:03:
Ik weet hoe ik mijn voltages kan zien, maar hoe zie ik ze tijdens t gamen?

PS die reboots gebeuren niet alleen tijdens gamen he, ook gewoon als ik bijv in IE zit
De multimeter blijft de beste oplossing, anders MBM of andere tools gebruiken, deze laten draaien en laten loggen. Dan gaan gamen, het zal wel crashen. Dan rebooten en de logs gaan checken. Alt-tabben tijdens het gamen om te zien welke spanningen er zijn mag ook.
Pagina: 1