Pak dan een laptop harddisk, usb powered is maximaal 2,5 watt, en meestal nog veel minder...quote:brama schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 20:31:
[...]
*De* oplossing (IMHO) die ik dan ook toegepast heb: Koop een tweedehands Pentium-M laptop. Liefst eentje met een kapot scherm of videokaart, die wel nog gewon boot. De CPU (als je geen Celeron-M hebt) kun je mooi standaard op 600Mhz draaien, scherm kan uitblijven, en je kunt er via pcmcia een externe SATA-adapter insteken!
Die van mij eet nog geen 10 Watt idle, dat is wel exclusief de externe HDD's, maar nog gemeten met de CPU op 1.5Ghz en met laptop HDD aan. Nu heb ik de CPU op 600Mhz draaien en de laptop HDD gaat na booten meteen uit.
Voordeel is dat het systeem gewoon lekker snel is met downloaden en file transfers. En op 600Mhz ook nog doodstil, want de fan slaat dan *nooit* aan. Externe HDD"s kosten zo'n 10 watt per schijf extra.
Dit is misschien wel een duurdere oplossing (lappie kostte mij 250 euro, juli vorig jaar), maar is wel lekker snel en zeer zuinig. Met zo'n asus routertje zit je je toch al snel te ergeren aan de traagheid als je wat downloadt, al helemaal als je usenet gebruikt (ik niet).
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net