P3 500mhz wordt herkent als celeron 500/100

Pagina: 1
Acties:

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 17:59
Hallo allemaal,
Ik heb van de lokale basisschool een stel ouwe compaq deskpro computers overgenomen. Deze waren uitgerust met p2 350mhz processoren. Nadat ik er 2 uit elkaar had gesloopt bleek dat deze bakken een 440BX chip hadden. Een AGP slot en support voor SDRAM. Een normale 440BX AGPset dus. afgezien van het aparte formaat moederbord (compaq :r ) was het een normale pc.

Tot zover de inleiding. Ik wou van deze bak een Clarkconnect router maken omdat m`n linksys BEFW11S4 me totaal niet bevalt. Ik krijg er met geen mogelijkheid een snelheid hoger dan 1,6mbit uit. Ook na nieuwe WLAN kaarten en een nieuwe router. Alles leuk en aardig, ik heb dus clarkconnect op die bak gezet. Toen kwam ik in een andere compaq een p3 500mhz tegen met fsb100 en 512kb l2 cache. Er zat daar ook een 440BX in, dus ik dacht: mooi zo, ff overzetten en klaar.

Toen ik echter de upgegrade pc boote, zag ik in het bios het volgende:
processor: Intel Celeron 500/100
l1 Cache: 32kb
l2 Cache: -

Nou bestaat er volgens mij geen celeron 500 met 100mhz fsb. Mijn vraag is dus, hoe krijg ik die L2 cache weer aan de praat, en als dit niet mogelijk is, wat is dan sneller: een P2 350mhz of een P3 500mhz met alleen L1 cache?? Zoals gezegd, er staat alleen Clarkconnect op en dit is mijn eerste ervaring met Linux, dus ik heb geen idee hoe ik aan verdere systeem informatie moet komen. Dus als jullie meer nodig hebben dan hoor ik het wel, maar geef er svp wel Linux instructies bij :+

edit: het bios is al de nieuwste versie :P

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

JdM

Humbled

p43000 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:43:
[....] Dus als jullie meer nodig hebben dan hoor ik het wel, maar geef er svp wel Linux instructies bij :+
ik hoef geen Linux instructies te geven om je eens te wijzen op een BIOS update ;) , begin daar eens mee.

• -ErikE-
srry, vergeten erbij te zeggen dat ik het BIOS als eerste heb up-ge-date. Zal het gelijk in de TS zetten :>

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43

Thandor

SilverStreak

Probeer zoals gezegd eens een BIOS Update.
Kijk ook eens in het BIOS of je de instelling : Disable L2 Cache kunt vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 30-05-2005 18:50 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• JdM

JdM

Humbled

p43000 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:49:
srry, vergeten erbij te zeggen dat ik het BIOS als eerste heb up-ge-date. Zal het gelijk in de TS zetten :>
hoe staan de jumpers> volgende oplossing...... :> O+

• Ultraman
  • Laatst online: 08:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat betreft die FSB heb je gelijk. Celly's @ 500MHz met een FSB van 100MHz zijn lariekoek, die lopen normaal op 66MHz. Of! Je hebt te maken met een Celly 333MHz (=multiplier van 5) en jou mobo zet de FSB op 100MHz. (100x5 = 500 ;) , dit was namelijk een prima oc-cpu in zijn tijd :P , ik neem aan dat je zeker weet dat het een P3 is?)
Een 440BX zou zo'n proc prima moeten pakken... Idd is het kijken naar een BIOS update geen slecht idee. Probeer ook gegevens van het moederbord te vinden, user manual enzo. Normaal zou een 440BX een 500MHz P3 prima moeten pakken maar misschien is dit omdat het een soort van custom built is een uitzondering.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2005 18:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Wat ik me afvraag, wat voor sockets hebben deze moederborden ?
Als je namelijk een P3 500 (Socket 370) hebt, en je hebt een Slot 1 Moederbord, hoe staan dan je jumpers van deze "adapter" die ertussen zit ?

Is het alle 2 socket 370 ? of alle 2 Slot 1, dan zou ik proberen idd, eerst handleiding te zoeken, en dan kijken of je instellingen kunt aanpassen. BIOS reset al gedaan ? (niet "load factory defaults" maar echt een hardware reset?)

Hope it helps ...

• -ErikE-
JdM schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:51:
[...]hoe staan de jumpers> volgende oplossing...... :> O+
dit ga ik uitzoeken.

@ starbuck: het zijn allemaal SLOT 1 producten, zowel de proc`s als het moederbord

EDIT: JdM je bent m`n held O+ Ik was compleet de jumpers vergeten, ik denk dat ik verwend ben geraakt door alle jumperloze mobo`s van nu :) Bedankt voor al jullie inzet.

Rest mij nog enkel de vraag uit de TS, wat zou nou eigenlijk sneller zijn, een p2 350 met l2 cache of een p3 zonder l2 cache?

[ Voor 60% gewijzigd door -ErikE- op 30-05-2005 19:02 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43

Thandor

SilverStreak

p43000 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:57:
[...]

dit ga ik uitzoeken.

@ starbuck: het zijn allemaal SLOT 1 producten, zowel de proc`s als het moederbord

EDIT: JdM je bent m`n held O+ Ik was compleet de jumpers vergeten, ik denk dat ik verwend ben geraakt door alle jumperloze mobo`s van nu :) Bedankt voor al jullie inzet.

Rest mij nog enkel de vraag uit de TS, wat zou nou eigenlijk sneller zijn, een p2 350 met l2 cache of een p3 zonder l2 cache?
Pentium II met L2 Cache is sneller :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• -ErikE-
wat wil een tweakertje nog meer, alle vragen beantwoord en een werkende Linux server!!

en dat op de maandagavond :Y)

bedankt iedereen!

• JdM

JdM

Humbled

p43000 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 19:06:
wat wil een tweakertje nog meer, alle vragen beantwoord en een werkende Linux server!!

en dat op de maandagavond :Y)

bedankt iedereen!
En ik pink een traantje weg [/hansteeuwenmodus] :)
Pagina: 1