Nieuw systeem blijft half hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:11

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Op een pas geïnstalleerd systeem (specs onderaan) heb ik last van halve freezes: de muiscursor is nog steeds te bwegen maar voor de rest reageert het systeem nergens meer op. Dit duurt meestal een paar seconden, en komt soms heel veel achter elkaar voor en soms totaal niet. De cpu heeft het echter niet te druk; het gebruik komt niet boven de paar procent uit.

Na gebruik van MBM en Sandra viel me op dat de 12 volt lijn erg laag was; namelijk 10,3 volt. Daarna heb ik op aanraden van een topic dat ik met de search vond de voeding getest met een multimeter en daar blijft de lijn netjes tussen de 11,96 en 12,06 volt schommelen. Weer een bewijs dat moederbordsensoren niet altijd te vertrouwen zijn dus ;)

Het geheugen heb ik getest met memtest, en dit geeft na 200% coverage geen fouten. Wel duurde deze test 17 minuten, is dat normaal?

De temperatuur is moeilijk te zeggen. Volgens Sandra is de moederbord-temperatuur 37 graden, de cpu 10 en de voeding 52. Maar deze waardes vertrouw ik niet, de voltage sensoren zijn ook niet bepaald betrouwbaar en zowel het koelblok van de cpu als de voeding voelen totaal niet warm aan.

Verder heeft het systeem de nieuwste drivers, een legalke Windows versie (SP2), niet overgeklokt, geen vreemde bios instellingen. De specificaties zijn als volgt:

Intel Pentium 4 3,0 Ghz met Vearx PolarGate koeler
Epox 4PGM2I Moederbord (i865 chipset)
786 MB Geheugen (512 MB Kingston in bank 1, 256 MB Kingston in bank 2)
Accent 300 Watt voeding
Samsung SP1213C SATA HDD (120 GB)
Matrox 6Y160P0 IDE hdd (160 GB)
Philips DVD-ROM

Iemand suggesties waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Voeding is wel een beetje magertjes voor een presscot CPU (als het een presscot is)!

Verwijderd

Zijn de geheugen timings gelijk aan elkaar van die 512 mb reepje en 256 mb reepje?

Aangezien alles Intel chip is zo te zien zou je Intel Active monitor kunnen gebruiken als die wil installeren.
ftp://download.intel.com/...re/IntelActiveMonitor.exe

Zou je kunnen zien of je temps ok zijn.

Edit:
Specs van het plankje:
http://www.epox-europe.com/products/view.php?product_id=336

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 12:46 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
HyperDevil schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 12:39:
Voeding is wel een beetje magertjes voor een presscot CPU (als het een presscot is)!
Ook als er verder niet veel bijzonders inzet? Geen videokaart (ik gebruik de onboard van het mobo) en geen andere vreemde insteekkaarten. Bovendien, is de voltagelijnen gewoon rond de 12 en 5 blijven bij testen met een multimeter is het toch al goed? (Dit was bij stresstesten met prime95)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Epox website:

Handige Software
Symantec Ghost
Trend PC-Cillin
Dat trend pc chillin is toch NIET geinstalleerd he? Zo wel, uninstall maar.
Was laast bij een klant om een storing te doen voor zijn Casema modempje, modem wou niet de snelheid halen van multi en systeem hing ook lang, net als bij jou soms wel soms niet, na uninstall, lopen als een trein en ook zijn download snelheid, voor : 684 kbps, na 2040 kbps ;)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 12:42:
Zijn de geheugen timings gelijk aan elkaar van die 512 mb reepje en 256 mb reepje?
Sterker nog, het is precies hetzelfde type: KVR400X64c25/512 (en /256 voor de 256 MB variant, natuurlijk) Ik heb nu overigens het 256 MB reepje eruit gehaald, kijken of dat iets uitmaakt.
Aangezien alles Intel chip is zo te zien zou je Intel Active monitor kunnen gebruiken als die wil installeren.
ftp://download.intel.com/...re/IntelActiveMonitor.exe
Helaas: Intel ActiveMonitor can only be installed on a computer based on an Intel Motherboard
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:04:
[...]
Dat trend pc chillin is toch NIET geinstalleerd he? Zo wel, uninstall maar.
Was laast bij een klant om een storing te doen voor zijn Casema modempje, modem wou niet de snelheid halen van multi en systeem hing ook lang, net als bij jou soms wel soms niet, na uninstall, lopen als een trein en ook zijn download snelheid, voor : 684 kbps, na 2040 kbps ;)
Nee, dat heb ik niet geïnstalleerd. Softwareprobleem had ik nog niet eens zo aan gedacht eigenlijk, er draait namelijk wel een versie van McAfee SecurityCenter. Dat zal ik straks ook even uitzetten (niet nu, anders weten we nog niet of het aan het gehugen of daaraan lag ;) )

Verwijderd

Hertog schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:17:

Sterker nog, het is precies hetzelfde type: KVR400X64c25/512 (en /256 voor de 256 MB variant, natuurlijk) Ik heb nu overigens het 256 MB reepje eruit gehaald, kijken of dat iets uitmaakt.

Nee, dat heb ik niet geïnstalleerd. Softwareprobleem had ik nog niet eens zo aan gedacht eigenlijk, er draait namelijk wel een versie van McAfee SecurityCenter. Dat zal ik straks ook even uitzetten (niet nu, anders weten we nog niet of het aan het gehugen of daaraan lag ;) )
Als het zelfde type is dan moet het niet uitmaken of 1 van de reepjes moet een rare kronkel hebben, dus: geheugen

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
En dat heb ik inmiddels ook proefondervindelijk vastgesteld, voor de zekerheid :)
Verder: McAfee, want ik had het programma afgesloten en zonet gebeurde weer hetzelfde.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
*schop*

Nog iemand een oplossing?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klok de FSB+geheugenbus zo laag mogelijk terug, zo consumeert de CPU minder stroom.
If stabiel? Voeding verdacht ;)

[ Voor 48% gewijzigd door BalusC op 18-05-2005 10:38 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:38:
Klok de FSB+geheugenbus zo laag mogelijk terug, zo consumeert de CPU minder stroom.
If stabiel? Voeding verdacht ;)
Ook als de computer niet overgeklokt is? ('ff checke')

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Zo laag mogelijk" dus :)

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 16:06

Hendal.

Chocolate moose

Toch zou ik nog maar eens kijken wat voor software er allemaal op de achtergrond draait, bv. met een monitor tool, kun je meteen kijken bij een vertraging of er software is dat op dat moment veel cpu tijd vreet.

Ook kan het zijn dat je compu. opdat moment aan het wachten is op een bepaalde service en dat het even duurt voordat de computer verder kan. Check eens de logboeken na.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het niet aan de hardware ligt: in de FAQ van dit subforum staat ook wat over de traagheid van de PC/CPU: Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat? :)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Hendal. schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:03:
Toch zou ik nog maar eens kijken wat voor software er allemaal op de achtergrond draait, bv. met een monitor tool, kun je meteen kijken bij een vertraging of er software is dat op dat moment veel cpu tijd vreet.

Ook kan het zijn dat je compu. opdat moment aan het wachten is op een bepaalde service en dat het even duurt voordat de computer verder kan. Check eens de logboeken na.
100% CPU had ik al gecontroleerd, dat gebeurde niet op de momenten dat het systeem hangt. Die logboeken zijn wel een goed idee, want daar gaat van alles mis: van de bovenste 30 regels in het systeemlog zijn er maar 3 géén fout. De fout is iedere keer dezelfde: "Een besturingspakket van het IO-subsysteem is ongeldig. Raadpleeg het pakket voor meer gegevens".

Gevolgd door een link, maar als ik daar op klik krijg ik in het help- en ondersteuningscentrum de volgende tekst: "Er is momenteel geen extra informatie beschikbaar over dit probleem in de berichten van het fouten- en gebeurtenislogboek of in de Knowledge Base-database."
BalusC schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:07:
Als het niet aan de hardware ligt: in de FAQ van dit subforum staat ook wat over de traagheid van de PC/CPU: Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat? :)
DMA staat overal aan, Spyware werd niet gevonden en zoals ik hierboven al zei is er ook niets dat 100% CPU gebruikt.

Het lijkt dus aan het IO-subsysteem te liggen. Google geeft echter niet veel extra informatie hierover, en op GoT kan ik er ook niet veel over vinden. Bedoelen ze met "IO-subsysteem" hier het gedeelte van windows dat de IO regelt, of de hardware hiervoor?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de chipsetdrivers geinstalleerd? Check de meegeleverde mobo-CD of de support/download site van de mobofabrikant :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 18-05-2005 12:04 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:04:
Heb je wel de chipsetdrivers geinstalleerd? Check de meegeleverde mobo-CD of de support/download site van de mobofabrikant :)
De drivers van de cd die ik bij het mobo kreeg stonden er op, ik heb nu een nieuwe vesie van internet geïnstalleerd en dat lijkt beter te werken. Maar doe het topic nog niet op slot, je weet nooit hoe het afloopt ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opgeloste topics gaan niet op slot ;) Algemene gedragsregels (Netiquette).

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
En dat is maar goed ook, want vanochtend bleek het toch weer mis te zijn. Zometeen toch maar eens gaan terugklokken dan. Tenzij iemand nog andere ideeën heeft...? :)

Verwijderd

Hertog schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 10:07:
[...]En dat is maar goed ook, want vanochtend bleek het toch weer mis te zijn. Zometeen toch maar eens gaan terugklokken dan. Tenzij iemand nog andere ideeën heeft...? :)
Serieus, haal die nieuwe drivers van Intel van je moederbord weg, deinstall, en installeer 5.02.
Als je deze niet kunt vinden, ben ik maar al te bereid om ze naar je te sturen :)

/me heeft alleen maar problemen en lags met nieuwe intel drivers ontdekt :( ook op zijn P4C800-E-dlx

Je hebt mail binnen :) graag gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 10:40 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 10:11:
[...]

Serieus, haal die nieuwe drivers van Intel van je moederbord weg, deinstall, en installeer 5.02.
Als je deze niet kunt vinden, ben ik maar al te bereid om ze naar je te sturen :)
Als je dat zou willen doen, graag. Mail maar naar [mijn nick][apengeval]gmai[punt]com

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 10:11:
[...]

/me heeft alleen maar problemen en lags met nieuwe intel drivers ontdekt :( ook op zijn P4C800-E-dlx

Je hebt mail binnen :) graag gedaan
Bedankt, ik heb ze ontvangen en ga kijken of het helpt.

Verwijderd

Je hebt je voeding nagemeten met een multimeter, dat betekent niet meteen dat de voeding dan goed is. Als je hem nameet, is hij niet belast. Als hij in de computer zit, wel.

Ik zou toch eens een andere voeding proberen als ik jou was, het meten van stroom in een moederbord is meestal wel nauwkeurig, omdat dat niet met sensors gaat zoals bij warmte. Maar gewoon via de electronica.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 13:33:
Je hebt je voeding nagemeten met een multimeter, dat betekent niet meteen dat de voeding dan goed is. Als je hem nameet, is hij niet belast. Als hij in de computer zit, wel.

Ik zou toch eens een andere voeding proberen als ik jou was, het meten van stroom in een moederbord is meestal wel nauwkeurig, omdat dat niet met sensors gaat zoals bij warmte. Maar gewoon via de electronica.
Dat ik hem nagemeten heb met een multimeter wil niet zeggen dat hij niet volledig belast hoeft te zijn. :) Voor de duidelijkheid: die meting was dus onder volledige belasting. Ik had vorige week ook een site gevonden van mensen die hetzelfde meemaakten, compleet met plaatjes, maar kan die nu niet meer vinden. Het schijnt in ieder geval vaker voor te komen (zie ook nieuws: Nauwkeurigheid spanningsmeter moederborden onderzocht)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
- Toch een andere voeding proberen
- Draaien met alleen de 256MB Module
- Eventviewer doorlezen (start -> uitvoeren -> eventvwr)
- 1 schijf aansluiten (dus geen DVD, andere harddisk, mijn systeem ging over z'n kant vanwege een gare firmware in de DVD speler)

Buiten de Bios (bios defaults) / Driverupdates

Verder geen exotische apparaten aangesloten op de pc ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• fedde | IA
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11-2007
ik heb ook een probleem met een nieuwe pc
deze valt vrij vaak uit en start dan weer opnieuw op
dit doet hij heel er vaak en af en toe komt er dan te staan dat overclocken is mislukt
de bios die staat nog steeds standaart

p4 3.0 ghz 800fsb s478 1mb cache
asus p4p800-x
kingston 2kit 1gb intern dual channel
ati radeon 9600xt 256mb
sweex 400watt voeding

wat moet de vcore spanning zijn bij deze processor?
of kan het nog ergens anders aan liggen?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:36:
- Toch een andere voeding proberen
Ik zal het proberen
- Draaien met alleen de 256MB Module
Al gedaan, geen verschil
- Eventviewer doorlezen (start -> uitvoeren -> eventvwr)
Al gedaan, zie hierboven
- 1 schijf aansluiten (dus geen DVD, andere harddisk, mijn systeem ging over z'n kant vanwege een gare firmware in de DVD speler)
Dat zal ik ook eens proberen
Verder geen exotische apparaten aangesloten op de pc ?
Nee, ik start al tijden alleen op met toetsenbord, muis en beeldscherm.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zoek de events uit je eventviewer eens op op www.eventid.net. Kun je wellicht oorzaken achterhalen.

Hier stond een dode link.

Pagina: 1