Op een pas geïnstalleerd systeem (specs onderaan) heb ik last van halve freezes: de muiscursor is nog steeds te bwegen maar voor de rest reageert het systeem nergens meer op. Dit duurt meestal een paar seconden, en komt soms heel veel achter elkaar voor en soms totaal niet. De cpu heeft het echter niet te druk; het gebruik komt niet boven de paar procent uit.
Na gebruik van MBM en Sandra viel me op dat de 12 volt lijn erg laag was; namelijk 10,3 volt. Daarna heb ik op aanraden van een topic dat ik met de search vond de voeding getest met een multimeter en daar blijft de lijn netjes tussen de 11,96 en 12,06 volt schommelen. Weer een bewijs dat moederbordsensoren niet altijd te vertrouwen zijn dus
Het geheugen heb ik getest met memtest, en dit geeft na 200% coverage geen fouten. Wel duurde deze test 17 minuten, is dat normaal?
De temperatuur is moeilijk te zeggen. Volgens Sandra is de moederbord-temperatuur 37 graden, de cpu 10 en de voeding 52. Maar deze waardes vertrouw ik niet, de voltage sensoren zijn ook niet bepaald betrouwbaar en zowel het koelblok van de cpu als de voeding voelen totaal niet warm aan.
Verder heeft het systeem de nieuwste drivers, een legalke Windows versie (SP2), niet overgeklokt, geen vreemde bios instellingen. De specificaties zijn als volgt:
Intel Pentium 4 3,0 Ghz met Vearx PolarGate koeler
Epox 4PGM2I Moederbord (i865 chipset)
786 MB Geheugen (512 MB Kingston in bank 1, 256 MB Kingston in bank 2)
Accent 300 Watt voeding
Samsung SP1213C SATA HDD (120 GB)
Matrox 6Y160P0 IDE hdd (160 GB)
Philips DVD-ROM
Iemand suggesties waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp
Na gebruik van MBM en Sandra viel me op dat de 12 volt lijn erg laag was; namelijk 10,3 volt. Daarna heb ik op aanraden van een topic dat ik met de search vond de voeding getest met een multimeter en daar blijft de lijn netjes tussen de 11,96 en 12,06 volt schommelen. Weer een bewijs dat moederbordsensoren niet altijd te vertrouwen zijn dus
Het geheugen heb ik getest met memtest, en dit geeft na 200% coverage geen fouten. Wel duurde deze test 17 minuten, is dat normaal?
De temperatuur is moeilijk te zeggen. Volgens Sandra is de moederbord-temperatuur 37 graden, de cpu 10 en de voeding 52. Maar deze waardes vertrouw ik niet, de voltage sensoren zijn ook niet bepaald betrouwbaar en zowel het koelblok van de cpu als de voeding voelen totaal niet warm aan.
Verder heeft het systeem de nieuwste drivers, een legalke Windows versie (SP2), niet overgeklokt, geen vreemde bios instellingen. De specificaties zijn als volgt:
Intel Pentium 4 3,0 Ghz met Vearx PolarGate koeler
Epox 4PGM2I Moederbord (i865 chipset)
786 MB Geheugen (512 MB Kingston in bank 1, 256 MB Kingston in bank 2)
Accent 300 Watt voeding
Samsung SP1213C SATA HDD (120 GB)
Matrox 6Y160P0 IDE hdd (160 GB)
Philips DVD-ROM
Iemand suggesties waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary