Zelfbouw LED ringlicht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98170

Topicstarter
Bekijk even de posts vanaf 21 juli, als je dit topic al kent

Als volleerd zelfbouwer van allerlei elektronica projekten heb ik me deze keer eens gewijd aan het bouwen van een ringlicht met LEDs:

Afbeeldingslocatie: http://fuzzcraft.fuzzphoto.eu/pics/ringlight_6.jpg

Een volledig beeldverslag van de bouw is op mijn Engelstalige site Fuzzcraft te vinden. Hopelijk is de rest van de site ook interessant genoeg om even rond te kijken.

Dank voor uw aandacht _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 16-10-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:41

Zoefff

❤ 

Hm :)

Het ziet er op z'n minst interessant uit, maar ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de resultaten. Heb je wat meer foto's gemaakt met (niet van ;) ) het ringlicht? Volgens mij kunnen led's nooit zo'n egaal licht afgeven als bijvoorbeeld een ringflits.

Wel geinig lijkt het me om nog zo'n ring te maken, alleen dan met IR leds :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ziet er goed uit! Met name het powersupply is intelligent uitgevoerd, tenminste geen ranzig geklooi met voorschakelweerstandjes ;)
Zoefff schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:58:
Hm :)
Volgens mij kunnen led's nooit zo'n egaal licht afgeven als bijvoorbeeld een ringflits.
Dat klopt, maar de karakteristieken van een witte led zijn lang niet slecht. Het haalt het natuurlijk niet bij zonlicht of een goede flitser, maar zeker met de instelbare witbalans van de hedendaagse digicams zal er aardig mee te werken zijn!

[ Voor 64% gewijzigd door koraks243 op 05-05-2005 14:02 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet nog een goede manier vinden om de ring op de lenstoeter van m'n Canon S1IS te bevestigen. Tot dan is het nemen van foto's een erg onhandige bezigheid. De LEDs moeten ook nog gericht worden om een zo egaal mogelijk vlak te krijgen. Met 30 apart richtbare lichtvlekjes moet dat niet onmogelijk zijn. Maar het zal nog wel een avondje tweaken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34
't is een erg leuk ding voor portretten, krijg je erg leuke reflecties in de ogen van, geeft een aardig effect. Je hebt ook grotere DIY ringlicht projecten met peer-lampjes, ook erg leuk :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 14:38
Ik ben vooral benieuwd naar het spectrum. Die LEDs geven net als een tl-buis toch een spectrum met een paar pieken, itt een net verdeeld spectrum zoals bij gloeilamp of zonlicht?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik zat zelf te denken iets te maken met flitslampjes uit wegwerpcamera's met flits, maar
dit ziet er ook erg leuk uit, heb je er al plaatjes mee geschoten, of gebruik je hem alleen nog als zaklantaarn :?

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn ze wel fel genoeg? Had laatst iets gelezen over een ringlicht met 15 60w. gloeilampen, maar dat gaf al te weinig licht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:50

YellowCube

Wait...what?

Anoniem: 98170 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:03:
Ik moet nog een goede manier vinden om de ring op de lenstoeter van m'n Canon S1IS te bevestigen. Tot dan is het nemen van foto's een erg onhandige bezigheid. De LEDs moeten ook nog gericht worden om een zo egaal mogelijk vlak te krijgen. Met 30 apart richtbare lichtvlekjes moet dat niet onmogelijk zijn. Maar het zal nog wel een avondje tweaken worden.
Kun je op de S1IS ook filters bevestigen en zo ja welke maat?
Stel dat het 52mm is, dan koop je een step-up filter ring van 52 --> 72. Verwerk de ledjes in de rand en een ringlicht met bevestiging is geboren

enne

Even schaamteloos gejat van DPZ:
DIY ringflitser

[ Voor 42% gewijzigd door YellowCube op 05-05-2005 14:54 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Jammer dat je geen hotshoe hebt op je Canon Powershot S1IS.
Ik zag op je site dat je ook met picmicro' microcontrollers werkt, mischien dat je een lichtsensor kunt aansluiten en de leds dan als slave flitser kunt gebruiken. als je de leds niet continu aan hebt maar flitst, kun je er veel meer stroom doorheen jagen, en hebt dan ook meer licht opbrengst.

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 17:19

Acid_Burn

uhuh

Gizz schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:51:
Zijn ze wel fel genoeg? Had laatst iets gelezen over een ringlicht met 15 60w. gloeilampen, maar dat gaf al te weinig licht.
900watt aan licht niet genoeg?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die 15 gloeilampen leveren niet totaal 900 watt aan licht hoor. 800 watt wordt omgezet in warmte denk ik, de rest in licht.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 05-05-2005 16:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even voor alle duidelijkheid: deze ring is bedoeld voor macro's en close-ups. Met 60 lumen kun je nu eenmaal geen grote vlakken verlichten. Ik ben van plan in de toekomst daarvoor een ringflitser te bouwen met 5 stuks 40mm flitsbuisjes met een totale intensiteit van (hopelijk) 50 Ws. Daar kun je hopelijk zo'n 5 meter ver mee komen.

@ David: Het spectrum van de LEDs vertoont inderdaad pieken en dalen. In het blauw zit een scherpe piek (van de LED-die), en in het oranje-geel gebied een flinke bult (van het fosforlaagje op de die). Maar dat komt wel goed: de Canon S1IS heeft een manuele witbalans. Je richt op een wit vlak, de camera neemt een sample en gebruikt dat als witreferentie.

Als het 100% klaar is, verschijnen er vanzelf foto's in mijn online album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Zoefff schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:58:
Wel geinig lijkt het me om nog zo'n ring te maken, alleen dan met IR leds :P
moet je wel een cam hebben die er gevoelig voor is. Een gemiddelde digicam vrijwel niet namelijk (tenzij je de ir filters eruit sloopt) :)

Ik heb 't geprobeert met ir led's, maar m'n camera (Canon powershot A60) is totaal niet gevoelig voor IR. M'n webcam wel (nadat ik 't ir filter eruit heb gehaald), en dat levert best leuke resultaten op. Wel "zwart-wit" helaas, maargoed kleur is meestal toch al triest op een webcam. Ook zijn 6 led's dikke overkill, 1 geeft al een behoorlijke lichtbundel.
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/pics/webcamfoto.jpg
Het slachtoffer, oude logitech quickcam express. 'k vond een aparte schijf niet echt nuttig, dus heb ik ze in de bezuizing geboord.

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/pics/webcam.jpg
En dit is wat hij nu ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een topic kick (mag wel vind ik), een nieuw topic openen lijkt me onnodig.

Ik heb lopen experimenteren met de led-ring en ondervonden dat de reflecties van al die leds soms behoorlijk storend kunnen werken in een foto. Ik ben niet zo'n fotoshopper, dus ik bedacht een nieuw plan: ring-CCFL's.

Ik heb momenteel een animocheck lopen op inkoopacties.net voor ringvormige, witte CCFL's. Je kunt er heel eenvoudig een macro ringlight mee bouwen. Ze zijn er in 40, 80 en 100mm, en kunnen inclusief 12 volt inverter als setje besteld worden. Prijzen zijn richtprijzen, ze kunnen alleen nog maar zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

klinkt goed, maar hoe hoog is de lichtopbrengst van die dingen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 15:16
Die inkoopactie is heel interessant moet ik zeggen. Ik denk dat ik voor de 80mm zou gaan voor mijn D70 kitlens. Mijn vraag is alleen wat ik als voeding zou moeten gebruiken. Kan iemand mij uitleggen wat ik nog meer nodig zou hebben om dit draagbaar te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 17:15

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ze verkopen die ringvormige CCFLs ook als imitatie Celislights / angels eyes zoals de nieuwere BMW ze hebben. Die leveren behoorlijk veel licht. Misschien dat je hier met fotografie ook iets mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:51

Tarin

Just plain weird.

YellowCube schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 08:54:
klinkt goed, maar hoe hoog is de lichtopbrengst van die dingen?
Voor de 100mm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Emitting Color      White
Wavelength      - / -
Outer-Size      100 mm
Size            4,1 mm
Intensity       16 000 Cd/m²
Lifetime        20 000 Hr
Input-Voltage       800V @ 40 KHz
Input-Current       5 mA
Average-Current     2 W

Jammer dat er niets over golflengte tussen staat..

Ik vind het erg mooi, en ik slinger Part Modeler alvast aan. Onze Roland MDX-15 gaat mooi behuizingen frezen binnenkort :Y).
YellowCube schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:23:
white = alle golflengtes
B)
uiteraard zitten er pieken van bepaalde golflengtes in
Daar heb je een punt B).
Maar een kleurtemperatuur zou leuk geweest zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Tarin op 21-07-2005 10:32 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

white = alle golflengtes
B)

[ Voor 56% gewijzigd door YellowCube op 21-07-2005 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:09
YellowCube schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:23:
white = alle golflengtes
B)

met drie specifieke golflengtes kun je wit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kwoot mezelf even van inkoopacties.net:

"Het opgenomen vermogen is 2 watt voor de 80 en 100 mm buisjes. CCFL's hebben ongeveer 50-60 lm/W rendement, dus heb je 100-120 lumen. Als je dit op 100 cm2 weet te krijgen, heb je dus zo'n 10.000 lux. Dat geeft een EV van 12, en dus bijvoorbeeld 1/125 sec. bij f/5.6 op 100 ISO."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waarom zie ik nergens een voorbeeldfoto? Dus niet van het ringlicht, maar van een foto gemaakt met ringlicht.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 14:27

Floor-is

5.2

Dat vraag ik me ook af :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal straks wat plaatjes neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 08:47

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heerlijk, zo zie je weer dat het hier niet voor niks TWEAKERS heet. :) Jammer dat ik zelf niet zo elektronisch begaafd ben, maar meer mechanisch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 11:08
zeer vet gedaan,... ik zie hier wel wat voor ivm angel-eyes voor in auto's en scooters enzoo..

toch zeer netjes gedaan _/-\o_

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Silent Hunter schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 19:29:
zeer vet gedaan,... ik zie hier wel wat voor ivm angel-eyes voor in auto's en scooters enzoo..
Angel-eyes maken ze al zelf van douchegordijnrails. ;)

Maar idd. zeer strak gedaan dit! Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met een bureaulampje:

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/9377/img35381024x7685sb.th.jpg (klikbaar)

Met de ring:

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/8250/img35391024x7684za.th.jpg (klikbaar)

Het probleem wat ik heb is nu, dat de led ring te klein is om over mijn close-up lens (Sigma achromatic macro lens, geweldig ding!) te passen, dus die kan ik niet tegelijkertijd gebruiken. Ik wil hem binnenkort wat vergroten en hem op een filterring monteren, zodat hij er gewoon samen met een filter op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Misschien een idee om em "ruim" te groot te maken (dus 2 a 3 cm extra pakken dan je nodig hebt voor evt. toekomstige lenzen) en dan een bevestiging te maken met een aantal stelschroefjes die met een zacht voetje op je lens "grijpen"?

Dan heb je meteen iets dat bij iedereen past. :P

Oja, bijna vergeten: het resultaat van je bouwpraktijken is wel netjes trouwens!!! ;) Zijn deze ledjes diffuus of meer een soort schijnwerpers?

[ Voor 47% gewijzigd door OmeRoon op 21-07-2005 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat vind ik een hele goede raad, en die ga ik opvolgen! Bedankt! Alleen ben ik meer fan van verloopringen, i.p.v. houtje-touwtje stelschroefjes. Door de grotere diameter kunnen er ook weer een paar leds extra tussen.

Ik heb overigens een gewoon compact cameraatje (Canon S1), maar wel met 52mm filteropzetstuk.

De leds zijn glasheldere 25o-leds, 10.000 mcd

Overigens, als je geen handmatige witbalans op je camera hebt, kun je vrij weinig met led-licht. Ik waarschuw maar even. Led-licht is uitgesproken blauw, en bevat heel weinig rood.

Daarom had ik al het idee opgevat om een RGB-ring te maken met instelbare kleur en -temperatuur. Maar of de reflectie van de ring zelf dan het aanzien waard is, valt te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Anoniem: 98170 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 23:53:
Dat vind ik een hele goede raad, en die ga ik opvolgen! Bedankt! Alleen ben ik meer fan van verloopringen, i.p.v. houtje-touwtje stelschroefjes. Door de grotere diameter kunnen er ook weer een paar leds extra tussen.
Met stelschroefjes wordt het idd. misschien wel weer wat gammeler maar als je ze niet te lang maakt en er een mooi flexibel voetje aan maakt dat zich een beetje vormt naar de lens (liefst met een rubberen "grip" - stukje binnenband van een fiets bv - aan de kant waar je lens komt, zodat ie niet wegglijdt), dan moet dat denk ik wel goedkomen.

Een andere optie zou misschien een slangenklem zijn die ze bij auto's gebruiken om slangen (goh :+ ) mee vast te zetten. Er zijn van die klemmen die je kunt inknijpen en dan gaan ze open, op dat moment doe je je lens erdoor en als je em dan weer -voorzichtig- los laat zit ie meteen vast. Het nadeel daarvan is uiteraard wel dat die klem qua omtrek verandert en dat heb je niet met stelschroefjes...

Het mooist is natuurlijk iets dat hetzelfde schroefdraad heeft als een zonnekap zodat je em gewoon om je lens kunt schroeven (al zit je dan in geval van meerdere lenzen weer met het probleem dat je daar ook weer meerdere adapters voor nodig hebt - maar dat is niet echt jouw probleem >:) ).
Ik heb overigens een gewoon compact cameraatje (Canon S1), maar wel met 52mm filteropzetstuk.

De leds zijn glasheldere 25o-leds, 10.000 mcd
Ah, ok... ik had es de verkeerde ledjes voor mijn auto en werd toen compleet verblind toen ik mijn richtingaanwijzer aangooide. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat de led ring, zoals ik al eerder gemeld heb, te klein was om over mijn verlengstuk met filters e.d. te passen, ben ik begonnen met een grotere ring met 90 leds. Zie mijn Fuzzcraft website.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 16-10-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Voor iedereeen die dit topic volgt (met de find-me knop :) ): Joris is begonnen aan zijn 3e versie van het ringlicht (2 november). Ik dacht dat het voor geïnterreseerden wel een interessante kick is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik heb hier inderdaad ook een paar ronde CCFL'etjes liggen, en wat ideeen om een behuizing te gaan frezen. Nu nog de tijd vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
CCFL is toch een soort TL lamp? YC vroeg het hierboven (en lang geleden ook al), maar toch heb ik mijn twijfels of je een goed spectrum krijgt. We weten dat het voor het menselijk oog wat moeilijk te onderscheiden is (we zien immers lamplicht ook als "wit licht"), maar een piek of dal bij een bepaalde kleur levert wel een ander beeld op.

Gesuggereerd werd dat je met 3 golflengtes wit krijgt. Ok, maar dan moet dat 3x zuiver Rood, Groen, Blauw zijn (of Cyaan, Magenta, Geel), zodat je van elke kleur evenveel krijgt. Heb je bijv een piek op 3500 kelvin (da's blauwer), dan komt geel minder over zoals het echt was.

@Fuzzbas: niet vergeten:
"Christmas led lights 48 white leds in 6 strings of 8. Will take pictures next Christmas O-) "

[ Voor 14% gewijzigd door Eusebius op 13-12-2005 09:09 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Eusebius schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:55:
CCFL is toch een soort TL lamp? YC vroeg het hierboven (en lang geleden ook al), maar toch heb ik mijn twijfels of je een goed spectrum krijgt. We weten dat het voor het menselijk oog wat moeilijk te onderscheiden is (we zien immers lamplicht ook als "wit licht"), maar een piek of dal bij een bepaalde kleur levert wel een ander beeld op.
Daar is Fuzzbass ook mee bezig, volgens mij had hij ook de IA voor die dingen geregeld. Verschil is alleen dat hij 4 CCFL'etjes in 1 behuizing stopt, en ik 1 of 2. Voor het kleurprobleem heb je (evt. handmatige) witbalans, en verder is het gewoon een leuk projectje. Werkt het een beetje? Tof :). Zijn de kleuren prut? Jammer, maar we zijn weer even aan het klussen geweest ;). En misschien haal je er met een leuk filtertje nog gave effecten uit.
Gesuggereerd werd dat je met 3 golflengtes wit krijgt. Ok, maar dan moet dat 3x zuiver Rood, Groen, Blauw zijn (of Cyaan, Magenta, Geel), zodat je van elke kleur evenveel krijgt. Heb je bijv een piek op 3500 kelvin (da's blauwer), dan komt geel minder over zoals het echt was.
CMG? Da's voor drukken/printen :P. Met verschillende kleuren (exact de drie goede golflengtes) zou je in theorie wit licht kunnen krijgen. Probleem is dan weer de plaatsing van de lampen, anders krijg je rood/groen/blauwe schaduwen op je onderwerp. 1, misschien iets minder perfecte, lichtbron is toch idealer IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
CMG > drukken. Klopt. Ik heb een tijd in een foto afdrukcentrale gewerkt (1uurs zaak), maar daar stonden ze gewoon op het toetsenbord als negatieve tegenhanger van RGB. De lamp die daar in zat, gaf wit licht af en met 3 filters kon je corrigeren. Dat luisterde echt nauw, vooral als je moest schoonmaken ivm stof. Kon je gelijk weer de hele machine gaan kalibreren.

Die lamp was duur .... moest je ook nog om de zoveel tijd de reflector vervangen, om dezelfde kwaliteit te waarborgen. Je ziet het: t is een "precair" onderwerp.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag een piek in m'n webstats, en ik dacht: "hee, er zijn vast Tweakers op m'n site geweest!"

Ik ben, zoals gezegd, een 3e ring aan het maken met 4 CCFL buisjes. En hoewel de buisjes veel meer licht geven dan die 90 leds, is het grote probleem: hoe krijg ik dat licht op m'n onderwerp. De leds presteren wat dat betreft beter, en dat is eigenlijk nogal een domper op de zaak. De reflector die ik gefreesd heb geeft namelijk nog veel te veel spreiding.

Bevendien heb ik inmiddels ook een soort microstudio gemaakt, waar ik met 6 stuks 40W reflectorlampen veel betere resultaten behaal dan met welk ringlicht dan ook!

Dan nu het vragenuurtje:
Eusebius schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:55:
Daar heb je manuele witbalans voor. Dat zit niet voor niets op elke fatsoenlijke digitale camera. Zie onder.
De fotosensors op een CCD zijn gevoelig voor R, G, en B, dus meer heb je niet nodig. De onbalans compenseer je met witbalans, zoals elke fotograaf hoort te weten. Trouwens, een piek op 3500 Kelvin bestaat niet, en blauw is die al helemaal niet. Voordat je opmerkingen plaatst over kleurtemperatuur, zou je er goed aan doen je in de materie te verdiepen.
@Fuzzbas: niet vergeten:
"Christmas led lights 48 white leds in 6 strings of 8. Will take pictures next Christmas O-) "
Coming up! De boom staat namelijk al.

Een paar shots:
Afbeeldingslocatie: http://thumb6.shutterstock.com/photos4/thumb_large/9634/9634,1133825131,1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thumb8.shutterstock.com/photos2/thumb_large/9634/9634,1123945243,1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thumb4.shutterstock.com/photos/thumb_large/9634/9634,1125004151,2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thumb7.shutterstock.com/photos/thumb_large/9634/9634,1125004147,1.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 28-02-2006 11:31 . Reden: Links en thumbs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Anoniem: 98170 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:20:

[...]

Daar heb je manuele witbalans voor. Dat zit niet voor niets op elke fatsoenlijke digitale camera. Zie onder.

[...]

De fotosensors op een CCD zijn gevoelig voor R, G, en B, dus meer heb je niet nodig. De onbalans compenseer je met witbalans, zoals elke fotograaf hoort te weten. Trouwens, een piek op 3500 Kelvin bestaat niet, en blauw is die al helemaal niet. Voordat je opmerkingen plaatst over kleurtemperatuur, zou je er goed aan doen je in de materie te verdiepen.
Dat is niet waar. Als je een gedeelte in het kleurenspectrum mist, dan wordt de informatie anders vastgelegd. Een extreem voorbeeld: oranje straatlampen (natrium?) hebben een spectrum dat tegenover groen / cyaan staat. Die kleuren worden zwart weergegeven. Dan kun je nog zoveel met je witbalans gaan gochelen, je krijgt het niet goed.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar dan noem je ook iets heel extreems: monochromatisch licht. Het is niet moeilijk om je in te denken dat je met licht dat zo sterk één kleur is, geen kleurenfoto's kunt maken.

Wit licht dat neigt naar één kleur is iets heel anders. Daar zitten nog altijd flink wat R, G en B-componenten in. Als iets door het menselijk oog als wit ervaren wordt, dan kun je het met witbalans compenseren. Zelfs als er een sterke neiging is naar blauw (>10.000 K) of geel (<4000 K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:53
nNice :) Kga zelf ook eens wat proberen

[ Voor 139% gewijzigd door Cyclonist op 13-12-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 16:10

MBV

Is het niet mogelijk om de 3-kleuren led's 'verkeerd-om' te plaatsen, en diffuus te weerkaatsen? Op die manier moet je toch wel een lekkere spreiding kunnen krijgen, lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verlies je alleen zoveel licht mee, aangezien je geen direct licht meer werpt op je onderwerp. Anders gezegd, de kwaliteit van je reflector gaat zo een nóg grotere rol spelen en dat kan wel eens lastig zijn.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157786

Deze?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~heuv0283/pics/ringlight_example2.jpg

Stond op je site... denk dat jullie dit bedoelen..

Topicstarter
Anoniem: 157786 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:01:
Deze?

[afbeelding]

Stond op je site... denk dat jullie dit bedoelen..
Op welke vraag is dit een antwoord, eigenlijk?

Edit: Ik snap het al: iemand die niet weet hoe topic-pagina's werken.....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 98170 op 17-12-2005 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Beetje opschoppen, weet ik wel, maar er was nog e.e.a. gaande... _/-\o_ Gaaf project was dit; heb je ondertussen toonbaar resultaat van je CCFL-ringlight?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:55:
Beetje opschoppen, weet ik wel, maar er was nog e.e.a. gaande... _/-\o_ Gaaf project was dit; heb je ondertussen toonbaar resultaat van je CCFL-ringlight?
Even mezelf kwoten:
Anoniem: 98170 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:20:
...hoewel de buisjes veel meer licht geven dan die 90 leds, is het grote probleem: hoe krijg ik dat licht op m'n onderwerp. De leds presteren wat dat betreft beter, en dat is eigenlijk nogal een domper op de zaak. De reflector die ik gefreesd heb geeft namelijk nog veel te veel spreiding.

Bevendien heb ik inmiddels ook een soort microstudio gemaakt, waar ik met 6 stuks 40W reflectorlampen veel betere resultaten behaal dan met welk ringlicht dan ook!
Kortom: het CCFL-gebeuren heeft een extreem lage prioriteit gekregen; de leds geven sowieso betere resultaten voor extreme close-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ok, bummert... M'goed, ik neem aan dat je 4 ccfl-buisjes toch amper met een fatsoenlijk draagbare voeding kunt gebruiken...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1