Ik zag een piek in m'n webstats, en ik dacht: "hee, er zijn vast Tweakers op m'n site geweest!"
Ik ben, zoals gezegd, een
3e ring aan het maken met 4 CCFL buisjes. En hoewel de buisjes veel meer licht geven dan die 90 leds, is het grote probleem: hoe krijg ik dat licht op m'n onderwerp. De leds presteren wat dat betreft beter, en dat is eigenlijk nogal een domper op de zaak. De reflector die ik gefreesd heb geeft namelijk nog veel te veel spreiding.
Bevendien heb ik inmiddels ook een soort
microstudio gemaakt, waar ik met 6 stuks 40W reflectorlampen veel betere resultaten behaal dan met welk ringlicht dan ook!
Dan nu het vragenuurtje:
Eusebius schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:55:
CCFL is toch een soort TL lamp? YC vroeg het hierboven (en lang geleden ook al), maar toch heb ik mijn twijfels of je een goed spectrum krijgt. We weten dat het voor het menselijk oog wat moeilijk te onderscheiden is (we zien immers lamplicht ook als "wit licht"), maar een piek of dal bij een bepaalde kleur levert wel een ander beeld op.
Daar heb je manuele witbalans voor. Dat zit niet voor niets op elke fatsoenlijke digitale camera. Zie onder.
Gesuggereerd werd dat je met 3 golflengtes wit krijgt. Ok, maar dan moet dat 3x zuiver Rood, Groen, Blauw zijn (of Cyaan, Magenta, Geel), zodat je van elke kleur evenveel krijgt. Heb je bijv een piek op 3500 kelvin (da's blauwer), dan komt geel minder over zoals het echt was.
De fotosensors op een CCD zijn gevoelig voor R, G, en B, dus meer heb je niet nodig. De onbalans compenseer je met witbalans, zoals elke fotograaf hoort te weten. Trouwens, een piek op 3500 Kelvin bestaat niet, en blauw is die al helemaal niet. Voordat je opmerkingen plaatst over kleurtemperatuur, zou je er goed aan doen je in de materie te verdiepen.
@Fuzzbas: niet vergeten:
"Christmas led lights 48 white leds in 6 strings of 8. Will take pictures next Christmas

"
Coming up! De boom staat namelijk al.
Een paar shots:
[
Voor 23% gewijzigd door
Anoniem: 98170 op 28-02-2006 11:31
. Reden: Links en thumbs toegevoegd ]