[XP] Bluescreen: Stop c000021a (KB890859)

Pagina: 1
Acties:
  • 11.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeniX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-10-2009
Na, nu blijkt, een automatische update van windows (KB890859) ging m'n PC op 'blauw' (BSOD). Mededeling "Stop c000021a {Fatal System Error}
The session manager initialization system process terminated unexpectedly with a status of 0xc0000017 (0x00000000, 0x0000000) The system has been shut down."

Of in het nederlands: "Session Manager Initialization proces is onverwachts afgebroken. Het systeem wordt afgesloten" (niet helemaal letterlijk)

De oplossing voor dit probleem: uninstall KB890859 (je kan ook een windows repair installatie doen, maar kost meer tijd)

De te volgen procedure is als volgt:
Start je computer met een XP startup CD
Boot van die CD

Bij het welkomstvenster waar je keuze kan maken wat je wilt gaan doen, kies je R voor recovery console

Kies de kapotte windows installatie (meestal 1: C:\Windows) en geef het administrator wachtwoord (vaak 'blank' ofwel niks invullen en gewoon enter hakken)

Nu krijg je een soort DOS prompt, toets daar het volgende:
> cd $NtUninstallKB890859$\spuninst <enter>

(na het intoetsen van het volgende kan je niet meer terug, wil je ook niet, maar het is maar even dat je het weet)
> batch spuninst.txt <enter>

De patch wordt nu uninstalled en na reboot zou je systeem weer moeten booten (zorg er voor dat ie niet gelijk weer de patch gaat installeren bij het afsluiten van je systeem (been there, done that))

Hoop dat iemand er iets aan heeft! Kostte mij enkele dagen uitzoekwerk.

d-Media || web development & more;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

misschien handig voor de BSOD FAQ ?
bedankt dat je dit wou sharen met ons :)
ik heb volgens mij dit probleem ook een keer gehad met een computer, ik kon destijds het alleen fixen met een herinstall van die computer.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 23:53

RammY

Dát!

euh volgensmij haal je nu heel SP2 van de pc als ik dat zo lees hoor :/

spuninst.txt kwam na de desbetreffende patch ;)
Toch kan je zo ook SP2 dr af halen :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 15:58

Ramoonus

Banaan

zelfde probleem
oplossing werkt alleen niet

888 voor ondertiteling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ramoonus,

Open even je eigen topic en vergeet vooral niet heel wat meer info en eigen inzet te tonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152457

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met windows 2000. Kan iemand mij opweg helpen hoe het dan opgelost moet worden?
Heb wel een soort van 'reddingsdiskette'. Als ik deze er in stop komt ie met een dos scherm. Als ik dan c: ingeef krijg ik de melding dat die schijf niet bestaat. Maar ja, dat is nu juist het probleem van de comp, vlgs mij, die kan em ook niet vinden.

Alvast bedankt,

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Arinda,

Open even je eigen topic en vergeet vooral niet heel wat meer info en eigen inzet te tonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191015

oke, vraagje, hoe kom ik aan die cd als ik hem niet heb, ergens te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112330

Hoi,

Ik krijg ook die error, jammer genoeg heeft uw oplossing niet gewerkt ... Ik krijg nog de mogelijkheid om de computer op te starten in "Veilige modus", maar vanaf ik "windows normaal" wil doen opstartne, krijg ik die "c000021a {fatal system error} ... ".

Ik heb via een XP-cd, gedaan wat je zei, maar toch blijft het probleem zich voordoen.. Ik heb de Ram gechecked & HD gechecked met UBCD, en die bleken in orde te zijn... Ik kan geen reparatie doen, want ik heb de XP-cd enkel in het frans en het moet nederlands zijn en ze mogen niets van gegevens verliezen ... Iemand die het wel heeft kunnen doen oplossen ???

mvg,
Frederic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:46
Anoniem: 112330 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 21:10:
Hoi,

Ik krijg ook die error, jammer genoeg heeft uw oplossing niet gewerkt ... Ik krijg nog de mogelijkheid om de computer op te starten in "Veilige modus", maar vanaf ik "windows normaal" wil doen opstartne, krijg ik die "c000021a {fatal system error} ... ".

Ik heb via een XP-cd, gedaan wat je zei, maar toch blijft het probleem zich voordoen.. Ik heb de Ram gechecked & HD gechecked met UBCD, en die bleken in orde te zijn... Ik kan geen reparatie doen, want ik heb de XP-cd enkel in het frans en het moet nederlands zijn en ze mogen niets van gegevens verliezen ... Iemand die het wel heeft kunnen doen oplossen ???

mvg,
Frederic
elevator schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 09:06:
Ramoonus,

elevator schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:02:
Arinda,

Geldt dus ook voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112330

Ik dacht dat men niet teveel Topics moesten maken ... Daarom dat ik het postte bij een al bestaande topic ... :) ik kom niet veel op forum, dus ja ik weet niet hoe of wat ... Meeste forum's haten meerdere topics met zelfde genre fout :)

mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zet mijn probleem toch in dit topic, aangezien ik drie computers heb die op hetzelfde moment vanochtend dit probleem hebben. Waaronder een laptop.

Allemaal met de c000021a foutcode in een blauw scherm. Alles opnieuw installeren is nog geen optie, maar hier op GoT staan een paar mogelijke oplossingen die ik wil gaan proberen.
Mocht ik eruit zijn post ik hier wel mijn oplossing. :)

Op dit moment ben ik via mijn Windows 2003 server op internet, deze werkte gelukkig nog wel en ik heb nog een paar live CD's. B)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag alles weer werkend gekregen. Een herstel-installatie werkte niet bij mij, maar een verse installatie wel.
Wat de BSOD veroorzaakte weet ik nog niet zeker, maar heb een flauw vermoede dat Comodo Antivirus de boosdoener geweest is. Aangezien deze op alle de drie computers stond.

Met BartPE heb ik backups kunnen maken van de belangrijkste bestanden, omdat Linux helaas moeilijk doet met het schijven op NTFS partities. En NTFS partities omzetten naar FAT32 kan ook weer niet.

Ik zou meerdere oplossingen proberen, maar heb alleen de herstel en verse installatie geprobeerd aangezien ik het toch alles sneller erop wou hebben. Een verse installatie was dus uiteindelijk de oplossing voor mij.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• transducer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06-2023
Na het lezen van de vorige posts heb ik het volgende te melden.

Sinds het einde van 2006 heb ik ook last gehad van BSOD's. Nu ben ik sindsdien bezig geweest om dit op een nette manier op te lossen, zonder XP Pro opnieuw te installeren + de nodige software.

Het symptoom was dat de computer normaal door de bootloader kwam maar vervolgens stokte voordat het windows logon scherm op komt (ik maak gebruik van verschillende accounts). Na het windows logo met daaronder de wacht indicator wordt de computer herstart en begint het weer opnieuw. Door op F8 te drukken kun je het BSOD-"scherm" zien met de volgende melding:

STOP: c000021a {Fatal System Error} The Windows Logon Process system process terminated unexpectedly with a status of 0xc0000096 (0x00000000 0x0000000) The system has been shutdown.

Een voorlopige oplossing voordit probleem is door in safe-mode de driver van mijn videokaart te updaten of een roll-back te geven. Dit is misschien erg omslachtig maar het werkte wel voor even.

Na een maandje of 2 begon ik dit wel irritant te vinden. Ook kon ik op internet nauwelijks goede informatie vinden over de ultieme oplossing. Wat ik wel begon te vermoeden is dat er iets aan de hand moest zijn met de updates die ik van Microsoft heb gekregen (update.microsoft.com). Nu krijg ik altijd de melding dat er weer updates beschikbaar zijn, dus ik kan altijd beslissen welke updates wel of niet gedownload mogen worden (ja, ik heb een legale versie van Windows XP Pro). In het overzicht dat op de update pagina van microsoft te vinden is kun je zien op welk tijdstip een update is uitgevoerd. Na wat graafwerk kon ik zien dat ik elke update heb toegelaten, behalve die van WGAN (KB905474)

Jawel de Windows Genuine Advantage Notification. Deze "update" controleerd zgn of jouw versie van windows wel echt is. Nu heb ik dit altijd onzin gevonden, omdat ik mijn versie gewoon in de winkel heb gekocht. Ik vond het dus niet noodzakelijk om deze Big-Brother software toe te laten. Maar ja, als je PC raar begint te doen, ga je daar toch wel anders over na denken. Nu heb ik zo'n twee weken geleden de WGAN update uitgevoerd en nooit meer last gehad van de BSOD. Dus bij heeft deze oplossing gewerkt.

Misschien gaat er een belletje rinkelen bij een van de vorige posters. Ik ben erg benieuwd of iemand anders ook deze ervaring heeft.

relevante info:
IE versie: 7.0.5730.11
Windows versie: Microsoft Windows XP Professional versie 2002, service pack 2
Computer: AMD Athlon XP 3000+, 2.15GHz, 512 RAM

trAnsdUcEr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210476

jah m2 heb de zelfde foutcode gekregen..pc start steeds weer opnieuw op..ik zal de oplossing van seenix even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartsjer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03-2018
zelfde probleem hier op technische dienst binnen gekregen .. voor zekerheid maar ff hd scan met seatools uitaant voeren... daarnaeens zien of ik iets aan jullie oplossingen heb...

in safe modekom ik iig niet en bij de windows instalatie geeft ie ook BOSD met andere error
Pagina: 1