[DIY] Disco/Huiskamer Boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jaja nog een projectje van mij.

Ik zit hier in een huis met nog 8 andere huisgenoten + boven nog zoiets. En we houden een paar keer per jaar huisfeesten.

Nu zijn de oude speakers overleden (was ook niet veel soeps) en we (ze) willen uiteraart iets nieuws.

Aangezien speakertjes bouwen leuk is, wil ik daar opzich wel voor zorgen.

Dit is niet zo klus, helemaal niet voor een paar party speakers.

Het enige wat moeilijk wordt is het budget, dat ligt rond de 100 euro, kan iets meer maar dat gaat betekenen dat ik iets meer betaal, en ik heb dat uiteraart liever niet.

Met dit bedrag in mijn gedachten heb ik naar een paar speakertjes gekeken, en ik verwacht dan ook niet echt waanzinnige kwaliteit, maar dat hoeft ook niet, aangezien het maar 'feest' speakers zijn.

Nu viel mijn oog onder andere op de
Visaton W 200 en de T 200, dit zijn echter alleen normale HiFi speakers en ik vraag me af of deze het uithouden, aangezien ze wel redelijk 'mishandeld' worden.

ook een optie zijn speakers van CPA (van conrad)
- CPA PA 10 en CPA 10-100.

Meer PA achtig, maar ik zelf heb niet echt een goed gevoel over deze speakers.

Monacor heeft ook nog de SP-202PA maar hier kan ik weinig tot geen specs. over vinden.

Voor de tweeter leek mij de Monacor HT-30 wel iets, maar dit is nog niet zeker, aangezien ik ook weinig ervaringen hier over weet.

Kast maakt opzich niet zoveel uit, 28 liter ofzo had ik in gedachten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 12:22

ACID-dude

Make More Music!

Heb je ook al in de tweedehandsmarkt gekeken? Met name voor wat er rond deze prijsklasse voor spullen gebruikt worden.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ACID-dude schreef op maandag 25 april 2005 @ 22:09:
Heb je ook al in de tweedehandsmarkt gekeken? Met name voor wat er rond deze prijsklasse voor spullen gebruikt worden.
ik heb wel al gekeken, maar kon niet écht iets leuks vinden, meestal ligt het bedrag ook wat hoger (rond 150 euro).
Het liefst willen we dus 100 euro of lager.

En zelf bouw is opzich leuker, maargoed als het niet anders kan, dan kna het niet natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 25-04-2005 22:30 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Ga je weer B-force! Heb je al die links uit die andere DIY PA project hier naar toegesleept???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

100 euro per speaker dus?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

preicilie excatamanto....

pffffff mauce moet echt minder blowen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
neeee, 100 euro in totaal dus, dat is juist het moeilijke eraan (jah is altijd verwarrend, i know :) )

Dus ehm fout Mauce :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

je kan prima wat speakers bouwen voor 50 euro maar dan kan je niet verwachten dat ze wat kunnen verdragen of enigszins geluidskwaliteit hebben. Jullie zijn toch met 8 man? dan is het PP heel goed te betalen... (imo dan)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:36
Ik sluit me aan bij de mening van m.m , voor dergelijk budget kàn je niks serieus bouwen.

Als je het toch wil proberen, kijk dan zeker eens naar de ravemaster VXT series voor de woofers. Die zijn helemaal gemaakt om lekker hard te gaan, en toch belachelijk goedkoop te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjha, dat was mijn mening dus eigenlijk ook al, maarja je moet maar een paar studentjes proberen uit te leggen dat dat dus bijna niet gaat. Helaas heeft niet iedereen geld over voor hifi dus (ze snappen er ook al niks van dat ik speakers heb staan van ± 250 euro p-stuk, als voorbeeld)

Maargoed het enige wat nu dus belangrijk is, is dat ze enigsinds robuust zijn en ± 30-40 man aan kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 26-04-2005 13:06 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mits lichte overschrijding van je budget, zou ik volgende aanraden:

- woofer: RaveMaster VXT 124 (39 EUR)
inbouwen in basreflex kist van ongeveer 80 liter, getuned op 40Hz, dan krijg je lekker +3dB rond de 60-70Hz

- tweeter:IMG HT30 (10.40 EUR)

- filter: voor de tweeter: 2e orde, Rs 3.9 ohm Rp 8.2 ohm C 2.2µF L 0.33mH (+- 4 EUR)

Gaat het lekker klinken? De tweeter speelt pas vanaf 5KHz mee, en ik moet je wellicht niet vertellen dat je 5KHz bijna niet haalt met een 12" woofer. Vermoedelijk zal je met een dip zitten tussen de 3-5 KHz, maar wat wil je met zo'n budget :) Dingen die je kant-en-klaar aan die prijs koopt, hebben dat ook.

Grootste probleem is nu de verkrijgbaarheid van de drivers, en de verzendkosten. Ik denk wel dat ze de RaveMaster series kunnen leveren bij plus-elektronik.de , ze doen ook andere drivers van dezelfde leverancier (mivoc, raveland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

subsonik schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 15:26:
Mits lichte overschrijding van je budget, zou ik volgende aanraden:

- woofer: RaveMaster VXT 124 (39 EUR)
inbouwen in basreflex kist van ongeveer 80 liter, getuned op 40Hz, dan krijg je lekker +3dB rond de 60-70Hz

- tweeter:IMG HT30 (10.40 EUR)

- filter: voor de tweeter: 2e orde, Rs 3.9 ohm Rp 8.2 ohm C 2.2µF L 0.33mH (+- 4 EUR)

Gaat het lekker klinken? De tweeter speelt pas vanaf 5KHz mee, en ik moet je wellicht niet vertellen dat je 5KHz bijna niet haalt met een 12" woofer. Vermoedelijk zal je met een dip zitten tussen de 3-5 KHz, maar wat wil je met zo'n budget :) Dingen die je kant-en-klaar aan die prijs koopt, hebben dat ook.

Grootste probleem is nu de verkrijgbaarheid van de drivers, en de verzendkosten. Ik denk wel dat ze de RaveMaster series kunnen leveren bij plus-elektronik.de , ze doen ook andere drivers van dezelfde leverancier (mivoc, raveland).
Nou....dat is toch perfect of niet? Veel hoog en veel laag.....veel mensen vinden dat wel OK. :P Lekker zuiver zeggen ze dan. Het lijkt me in ieder geval goed genoeg om wazige studentenfeestjes aan te kunnen sturen waarbij mensen dronken (als het goed is) mee kunnen lallen met de herrie op de 'boxen'. Ernaar luisteren moet je gewoonweg niet doen.....loop je ook nog het gevaar een saaie lul(lo) genoemd te worden door de anderen. :+

Maar even serieus.....dit lijkt me een goede optie binnen dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, is idd een erg mooie optie, Mid mag van mij iets meer, maargoed ik denk dat ik gewoon fftjes moet bedenken dat het de kwaliteit niet het grootste doel is.

Overigens kan bv de Monacor HT-30 wel redelijk tot een Hzje of 3000-2500 als het moet, dus mischien is dat een betere optie?

En zijn de speakers van Raveland rond 25-20 euro geen optie ? Dit scheelt nmlk ook weer wat geld :)

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 26-04-2005 17:19 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 11:22
Kijk eens op conrad.nl naar artikel nr 300291 en 300290. Dit zijn goedkope setjes met kant en klaar filter. Ze zijn goedkoop en kunnen erg hard.
Ik heb zelf de 300291 gebouwd voor in de woonkamer van mijn studentenhuis. Met een versterker van een watt of 50 rammelen de pannen uit de kast :) Voor het geld klinkt nog best goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
maar zijn deze ook redelijk robuust, zodat ze tegen lang hard spelen kunnen , en tegen de 'behandeling van studenten :P ' ?

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 26-04-2005 18:11 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40

JeroenT

hoi!

Tegen behandeling van studenten kan niemand , maar ik denk dat je voor het geld gewoon niets beters zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, ik kan misschien van iemand een paar speakers krijgen, mooie woofer opzich alleen er is weinig over bekend

Sound Lab staat er op en voor de rest SP12W
Ik kan wel gegevens vinden over de SP10W, maargoed daar heb ik niks aan dus.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
B_FORCE schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 18:33:
mm, ik kan misschien van iemand een paar speakers krijgen, mooie woofer opzich alleen er is weinig over bekend

Sound Lab staat er op en voor de rest SP12W
Ik kan wel gegevens vinden over de SP10W, maargoed daar heb ik niks aan dus.
SoundLAB is een soort Skytec, alleen dan Engels. Er is toch niks mis met het advies van Subsonik? Waag er gewoon een gokje aan, hard zal het heus wel gaan met die woofers :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nou ehm het punt is dus dat ik die soundlab woofer gratis kan krijgen, misschien kunnen we daarmee iets combineren.

Maar ik hou het advies van Subsonik zeker als optie. :) dat is het ook niet,
Hoewel zijn optie wel richting de 120-150 euro gaat lopen denk ik zo.

[ Voor 22% gewijzigd door B_FORCE op 26-04-2005 18:45 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
In onze GR staan standaard redelijke speakers, maar met huisfeesten huren we altijd. Met meer dan tien man kost dat niet zoveel. De huurspeakers kun je lekker laten knallen als het moet. Die wij huren zijn ook standaard verzekerd, dus als je ze opblaast boeit het nog niet. Als je je eigen speakers opblaast is dat een ander verhaal.

Aangezien er huiskamer in je topictitel staat, zou ik een paar goede boxen voor films/tv kijken enzo bouwen. Huisfeesten heb je een paar keer per jaar, de rest van de dagen zit je zelf in je GR. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 11:22
B_FORCE schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 18:06:
maar zijn deze ook redelijk robuust, zodat ze tegen lang hard spelen kunnen , en tegen de 'behandeling van studenten :P ' ?
Lang hard spelen is geen probleem, zolang je versterker het vermogen maar kan leveren. Let er wel op dat de versterker niet te erg gaat clippen, daar kunnen de tweeters niet tegen.
Hier houden ze het al bijna 5 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 18:40:
nou ehm het punt is dus dat ik die soundlab woofer gratis kan krijgen, misschien kunnen we daarmee iets combineren.

Maar ik hou het advies van Subsonik zeker als optie. :) dat is het ook niet,
Hoewel zijn optie wel richting de 120-150 euro gaat lopen denk ik zo.
Het kan zelfs voor 20 Euro, hoor. Neem die gratis woofers. Zet ze in een grote gesloten kast. Koop een stel piezoo tweeters van 6 Euro per stuk. Koop een grote plaat MDF. En bouwen maar :)

Ik denk dat Skytec, PowerLAB, Marquant, etc. het echt niet beter doet! ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Is het niet iets om een Sub te bouwen met 2 sats ?

Ik geloof dat Subsonik zon elcheapo 18" sub had gebouwd (iemand een link) , daarmee blaas je ook flink hard, dan alleen nog 2 sattelieten met 4k+ Hz ofzo ... Wel een enorme dip, maja whocares, gewoon R&B draaien :+ :D

---edit--

Wel een probleem dat je een sub amp nodig hebt, wat weer euro's gaat kosten

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 26-04-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sub is geen optie, omdat 'oude speakers rot zijn (tweeter) '
Misschien is idd iets te doen met die oude woofers, helaas kan ik er nergens info over vinden (wel zijn andere zusje de sp10w) dus wordt redelijk lastig.

Maargoed we kunnen wel fftjes kijken en proberen natuurlijk.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
toch weer een kick eigenlijk. Er is weer bewegeging in dit project gekomen.

Mijn vraag is of een Visaton W 200 (8 ohm) geschikt is voor dit werk.
Nogmaals het gaat gewoon om huiskamer speakers, die zo nu en dan gebruik kunnen worden als isco/huisfeest speakers. Ik denk dat dat wel redelijk te doen valt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat noem je geschikt? Zonder de rest erbij valt er eigenlijk niks over te zeggen...

Wat buiten het budget, maar misschien wel waard om door te sparen: http://www.lautsprechershop.de/hifi/mezzoforte.htm

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 31-05-2005 12:19 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
geschikt in de zin van, houd deze speaker het vol. Opzich is hij (naar mijn idee) goed gesimuleert.

Flinke berg op 100HZ en - 3db op iets van 57 Hz.

De vraag is dus, of deze speaker het dus gewoon een beetje uithoud, that's all :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat kun je zelf aflezen als je de speaker door WinISD haalt (pro versie). Bij maxSPL zie je precies hoeveel vermogen de speaker op een bepaalde frequentie kan verwerken zonder over zijn xmax te gaan. Bij PA doeleinden zou ik altijd nagaan hoeveel warmte de spoel werkelijk kan verwerken zonder te smelten, omdat je de speaker langduring belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
als ik daar aflees, zie ik 115 db. op 100HZ (of 110 db 100HZ, gesloten kast)

En de vraag is idd of deze lang durig (hard) aan kan staan

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Maar 115 dB is echt serieuze shit hoor voor de woonkamer.....dat hoeft ie echt niet langdurig te kunnen, want dat houd je zelf niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nee, daar maak ik me eigenlij eerlijk gezegd geen zorgen over, de enige zorgen die ik heb, is of ze het uit houden (warmte etc)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 12:20:
Flinke berg op 100HZ en - 3db op iets van 57 Hz.
Waarom zou je dat zo willen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ehm, omdat 'men' dat hard vind gaan. Oftewel, het gaat er niet om hoe mooi hij afloopt maar om lekker veel 'bas' te hebben.

Meestal zit die 'bas' rond de 100 Hz (of 80 Hz) , dit is eigenlijk niet echt laag natuurlijk, maar het dreunt wel. De meeste mensen vinden dit 'lekker' en 'veel bas hebben'.

daarbij komt ook een klein beetje dat ik een huidige kast kan gebruiken van 23 liter, en aangezien ze hier niet teeel geld willen uitgeven, denk ik dat ik zo prima zit. (bedrag rond de 60 euro zegmaar)

offtopic:
persoonlijk zou ik het helemaal niet willen :P , koop dan gelijk iets goed, van 70-100 euro per stuk, maar eigenlijk hebben we zoiets ook niet nodig.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat we al onze audiofiele verlangen aan de kant moeten zetten en gewoon een 'herrie' box moeten maken :+

[ Voor 34% gewijzigd door B_FORCE op 31-05-2005 14:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, voor een dubbeltje op de eerste rij zitten willen we allemaal wel... Imho is een 20 cm woofertje niet al te groot voor een feestje. Daarnaast hebben die Wxxx dingen niet al teveel excursie. Btw, wat wil je met de rest van het systeem doen? Want met alleen een woofer ben je er natuurlijk nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nee ik snap wat je bedoeld met je dubbeltje, maarja (heb ik volgens mij een keer eerder gezegd) probeer dat maar aan een paar huisgenoten wijs te maken.

Het idee tot nu toe is, om dus die W 200 te nemen (hebben trouwens een xmax van 20mm) met een simpel piezo tweetertje.
Enige doel, gewoon 'hard' kunnen gaan vor een kamer van (maar) 30m².
Nogmaals eigenlijk denk ik dat we met zijn allen te moeilijk denken. Het hoeft echt niet meer te zijn dan hard kunnen.
En ik denk dat et sowieso al beter klinkt dan een gemiddeld akai, of philips setje ofzo.

Simpel eerste orde filtertje erin om het toch nog een klein beetje netjes te laten verlopen en klaar.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 14:26:
Het idee tot nu toe is, om dus die W 200 te nemen (hebben trouwens een xmax van 20mm) met een simpel piezo tweetertje.
Nee, dat hebben ze bij lange na niet ;) Die dingen hebben maar zo'n 2 mm Xmax :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, typisch, bij de oude winisd (beta versie) stond dat wel, en volgens mij op hun site ook ?????? Of ben ik nu gek ?

Maximum cone displacement 20 mm

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 31-05-2005 14:51 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 14:48:
mm, typisch, bij de oude winisd (beta versie) stond dat wel, en volgens mij op hun site ook ?????? Of ben ik nu gek ?
WinISD klopt echt heel vaak niet (ook de nieuwe versie niet). Op hun website staat "maximale uitslag, dat is heel wat anders dan Xmax"! De poolplaat is slechts 5 mm dik, en de spreekspoel is 9 mm hoog. Geeft je zo'n 2 mm om linear een en weer te bewegen (beide kanten op dus). De rest is > 10% vervorming (waarschijnlijk way meer) en dat ga je zelfs horen, als je daar niet zoveel aandacht aan hecht..

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 31-05-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, maar 2 mm, is dat wel heel weinig als xmax, hoe zachtjes moet je dan met deze speakers draaien??? Op 1 watt ofzo???

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat kun je in winISD zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
daarom vroeg ik et ook :P (had al gekeken). Het ljikt me nmlk erg stug. Omdat hier dan bijna niet mee te werken valt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Like I said: voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is er maar zelden bij ;) Maar er zijn vast wel andere woofers te vinden hoor.. Bijvoorbeeld van Beyma:

- http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3626
- http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3632
- http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3631
- http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3105

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 31-05-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Mensen zijn verwend geraakt door speakers als de shiva. Vroeger :P was een paar millimeter al heel wat. Nog steeds is 100dB druk halen prima te doen met 2mm x-max, de diepgang laat dan alleen wat te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah, ik heb nog een leuke optie en dat is de Visaton W 250 NG (4 ohm). Hoewel ik denk dat ik met deze speaker (de W 200) eigenlijk best verder kan. maargoed misschien zie ik dus dingen over het hoofd.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet de NG, die is echt waardeloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 09:13
Ik heb van die "Neppe AudioSonic" speakers overgekocht van een vriend van mijn pa, zijn van die gasten die met een busje rondrijden en met een verhaal aan komen zetten "Ja er zijn er 2 teveel geleverd en msschien ben jij geinteresseerd om ze voor maar 300 euro mee te nemen, nieuwprijs is 1500?" (oplichters dus want de productieprijs ligt veel lager).

Anyway ik had ze overgekocht voor 25 gulden per stuk (50 gulden totaal, dus ongeveer 23 euro voor beide..). Het is geen "superkwalliteit" maar ik vind het wel superkwalliteit. Ik ben geen audiofiel maar ik hoor het verschil tussen merkspeakers van 700 euro per stuk van een vriend, en deze speakers van mij, gewoon niet/nauwelijks..

Waarom ik hierop kom en dit hier post is omdat ze qua volume voor huisfeesten enorm goed geschikt zijn. Ze kunnen behoorlijk hard..

[ Voor 6% gewijzigd door Sluuut op 31-05-2005 16:28 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm de NG heeft een wel mooiere grafiek dan de W200, zijn dus ook de meningen over verdeeld. Bij speaker en co hadden ze daar vroeger een set van staan, samen met een paar tesla midden tonen d8 ik.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk nu eens naar die Beyma dingen, die zijn ervoor gemaakt om hard te spelen, en hebben zeker wat meer Xmax.

Btw, de NG heeft ook maar 2 mm Xmax...

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 31-05-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
jah, alleen Beyma valt een beetje buiten ons budget, die zijn iets van 40-70 euro p/stuk. Ik zou die dingen ook dolgraag willen hebben, dan leggen we maar wat meer bij, maargoed daar denken ze hier anders over dus.
Ik zoek een systeem voor rond de 60 euro (voor woofers + tweeters). En veel verder dan dat kan niet.
Dus leken mij deze visatons opzich best aardig voor dit geld. (en deze klus)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon zeggen: "of meer budget, of helemaal niks".

60 euro is gewoon belachelijk weinig voor iets zinvols. Als je die Visaton bij het eerste feeste al kapot speelt is dat gewoon erg zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Maar dus is het antwoord op de vraag,

Houden deze speakers het een beetje uit ?

- Nee.

Als ik het goed begrijp.

Had dat gelijk gezegd :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heerlijk zulke discussies (hoe je het dan ook mag schrijven, ik ben frans ok :P )

Bart ik denk dat als je iets wild maken waarvan je nog langer plezier wilt beleven dan moet je toch je maten zover krijgen om iedere 5 a 7.5 euro bij te leggen en dan kom je er net wel binnen BeymaBudget. En van dat spul kan je niet spijt krijgen.
OF
2e hands.... maar of dat een optie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 17:17:
Maar dus is het antwoord op de vraag,

Houden deze speakers het een beetje uit ?

- Nee.

Als ik het goed begrijp.

Had dat gelijk gezegd :P
Met het antwoord ''nee'' zijn wij niet inhoudelijk genoeg. Tuurlijk houden deze speakers het wel goed uit, mits je er niet teveel laag doorheen jaagt (kleine xmax). Als je echt wilt knallen voor een paar knaken moet je eens naar de goedkopere raveland woofers kijken. Je hebt al een 12'' woofer voor €40,-. Als je daar dan een goedkoop bullet of piezoo tweetertje ofzo bij zet, heb je zeker wat leuksvoor het geld, en je hebt geen filter nodig :)

Edit:

Ik lees net Mauce z'n bericht. Volgens mij is er met het budget niks aan de hand. Oke, het is niet veel geld, maar de verwachtigen zijn, op veel SPL na, ook niet zo hoog. En die Raveland units hebben flink wat SPL, maar geen steile curve, boeie >:) :P

[ Voor 19% gewijzigd door Barry|IA op 31-05-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ECht ik ben het 100% met jullie eens, maargoed, helaas woon ik niet hier allen (nouja, helaas? tis wel gezellig :P)

Maargoed tweedehands heb ik ook al gekeken, ook naar jamo setje en andere 'zooi' :P .
Toen kwam ik toevallig deze speakers tegen, en mij lijkt dat deze wel wat meer kunnen dan een jamo setje (of iets anders).

Vandaar dit projectje.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 17:39:
[...]

Met het antwoord ''nee'' zijn wij niet inhoudelijk genoeg. Tuurlijk houden deze speakers het wel goed uit, mits je er niet teveel laag doorheen jaagt (kleine xmax). Als je echt wilt knallen voor een paar knaken moet je eens naar de goedkopere raveland woofers kijken. Je hebt al een 12'' woofer voor €40,-. Als je daar dan een goedkoop bullet of piezoo tweetertje ofzo bij zet, heb je zeker wat leuksvoor het geld, en je hebt geen filter nodig :)

Edit:

Ik lees net Mauce z'n bericht. Volgens mij is er met het budget niks aan de hand. Oke, het is niet veel geld, maar de verwachtigen zijn, op veel SPL na, ook niet zo hoog. En die Raveland units hebben flink wat SPL, maar geen steile curve, boeie >:) :P
Wat is laag, laag hoef ik denk ik niet, stoppen bij 55 Hz is denk ik genoeg, en dan flink hard gaan tegen 80-100 Hz, zoals 'men' altijd wilt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 17:44:
[...]

Wat is laag, laag hoef ik denk ik niet, stoppen bij 55 Hz is denk ik genoeg, en dan flink hard gaan tegen 80-100 Hz, zoals 'men' altijd wilt.
Niet dat ik de driver ken, maar met 2mm xmax lijkt mij 55 Hz, op relatief hard volume, een beetje te laag. Kijk eerst nou maar naar die Raveland drivers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ik heb ook al eerder naar raveland gekeken, één groot nadeel, je kan bijna nergens specs vinden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 17:52:
ik heb ook al eerder naar raveland gekeken, één groot nadeel, je kan bijna nergens specs vinden.
Ik denk dat je met deze site een eindje verder zult komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dus als ik het goed begrijp moet ik het idee van die Visatons totaal vergeten en is er een optie voor Raveland (die ongeveer 25 p/stuk kosten maximaal)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

http://www.marktplaats.nl...o/luidspeakers/135919.htm Is dit niks voor jou? (met Visaton W200S woofers!)

ik ken zowel de W200 als de W200s en het is echt een wereld van verschil (natuurlijk in het voordeel van de W200s!). Deze speakers klinken echt beter dan hetgeen jij hier voorstelt!

[ Voor 57% gewijzigd door TB op 31-05-2005 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, i kken de W170 S (4 ohmig) , en die gaan ook best goed. De 200 is uiteraart zijn zwaardere broertje. Als die net zo goed is, zou het idd wel iets kunnen zijn. 75 eurootjes gaat denk ik nog wel (en maybe kunnen we der nog iets van af snoepen :P )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Ik zou als het echt goedkoop en toch hard moet, niks zelf bouwen. Voor 100,- koop je een hele goedkope PA speaker van DAP of Koda en die genereren heel wat meer output dan een Visaton woofertje van 20cm met een xmax van 2mm. Ook nog makkelijk te tillen en beschadigd niet zo makkelijk.
Bovendien moet je niet de fout maken om te denken dat je er bent met het bedrag van alleen de woofer en tweeter. Er komt altijd nog een helehoop bij (hout, terminals, bekabeling, wisselfilter componenten, verf, hoekprofielen en vast nog wel meer).

Hier zit een 15" driver in en hoorngeladen hoog. Goedkope shit, maar het ziet er aardig uit en zal hard zat gaan. En gaat niet zomaar stuk. Kost €100,- per stuk.
Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/ZGFwLW1jMTUzNTAzNTA1MGZmZmZmZg==.jpg
Je kan er zelfs evt later nog een subje per kant onder zetten, kosten ook geen drol :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar Jag, ze willen voor 100 euro TWEE speakers ;)

Je kunt er natuurlijk ook kiezen om mono te spelen :P . Als je het toch geen drol boeit hoe het klinkt, lijkt me dat een prima oplossing. En dat ding hierboven gaat in zijn eentje echt wel harder dan twee van die Visaton woofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

100,- voor twee, da's erg weinig. Maar het kan nog wel goedkoper dan wat ik hierboven aangaf. Ik heb al op heel wat feestjes gestaan met van die Koda dingen met een 10" erin, nou ik heb altijd mijn oordoppen in ik je wel vertellen zo hard :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah, zelfs 100,- euro is te duur :( .
Anders kon ik ook wel met beyma's aan de slag. 60-70 euro en dan houd et echt op, ik ben nu flink aan et kjiken voor ravelands, maar nog niets kunnen vinden.

mjah et blijft lastig, waarom is niet iedereen 'audio-freak/fiel ' :P :D

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112536

Haha, 60 a 70 euro voor 2 speakers?! En dan moet er nog geluid uit komen ook zeker ;) . Nou, als ik jou was zou ik gewoon wat op de kop tikken bij marktplaats! Wel een uitdaging om iets te vinden voor zo'n bedrag niet? Als ik zelf even snel kijk kom ik op het volgende:

http://www.marktplaats.nl...htm%3Foudei%3D90%26js%3D1

of deze:

http://www.marktplaats.nl...o/luidspeakers/136969.htm

dan zitten er nog knipperende lichtjes in je speakers ook :P

Nou succes ermee iig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah iig dank tot zover, (diet laatste is maar voor één speaker)
We puzzelen verder, en ik zeg die Visaton W200 maar af dan denk ik.....

jammer dat niet iedereen geld overheeft voor een beetje geluid

Misschien is het idee voor een sub toch niet zo slecht, dan koop ik 2 nieuwe tweeters, gebruiken de oude (verrotte) speakers en dan zijn we ook klaar misschien.

[ Voor 29% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2005 13:42 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Goedkoop, beknibbelen en bezuinigen zijn alledrie opmerkingen die niet samengaan met zelfbouwboxen. Tenminste als je naast hard, ook nog een beetje zuiver geluid wilt; Zodat je ook nog kan horen welk muziekje er eigenlijk wordt gedraaid.

Maar da's mijn opinie

Overigens naast een woofertje en een tweetertje heb je ook een filter nodig, en een beetje condensator en spoel kost ook al geld.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 01-06-2005 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:39:
mjah iig dank tot zover, (diet laatste is maar voor één speaker)
We puzzelen verder, en ik zeg die Visaton W200 maar af dan denk ik.....

jammer dat niet iedereen geld overheeft voor een beetje geluid
Een jaar geleden heb ik een stel ''feest-boxen'' gebouwd met de W200NG. In gesloten kist van 30 liter kwam hij ongeveer tot de 50 Hz. De driver heeft niet veel xmax, maar beukt wel lekker in de kickbass-regionen :P

Ik had er destijds gewoon een simpele piezoo tweeter bijgezet en dat werkte prima!

offtopic:
Voor 35 Euro mag je deze woofers overnemen, ze liggen bij mij toch alleen maar in de kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Barry|IA schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:48:
[...]

Een jaar geleden heb ik een stel ''feest-boxen'' gebouwd met de W200NG. In gesloten kist van 30 liter kwam hij ongeveer tot de 50 Hz. De driver heeft niet veel xmax, maar beukt wel lekker in de kickbass-regionen :P

Ik had er destijds gewoon een simpele piezoo tweeter bijgezet en dat werkte prima!

offtopic:
Voor 35 Euro mag je deze woofers overnemen, ze liggen bij mij toch alleen maar in de kast :P
mjah zoiets wil ik dus ook, ik heb liever ook zuiverheid, maargoed et gaat erom dat je wat power hebt tijdens feestjes.

kwaliteit letten 8/10 mensen niet op, (vooral niet na flink wat bier).
Ik (en jullie :P) zijn gewoon te critisch denk ik :P.

Is de W200NG niet net zoiets als de w200 ????? oftewel, zou ik met de w200ng beter uit te voeten komen???

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:02:
[...]

mjah zoiets wil ik dus ook, ik heb liever ook zuiverheid, maargoed et gaat erom dat je wat power hebt tijdens feestjes.

kwaliteit letten 8/10 mensen niet op, (vooral niet na flink wat bier).
Ik (en jullie :P) zijn gewoon te critisch denk ik :P.

Is de W200NG niet net zoiets als de w200 ????? oftewel, zou ik met de w200ng beter uit te voeten komen???
Zie www.visaton.com. De W200 is een hele andere speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je komt met beiden niet erg goed uit de voeten, dus wat dat betreft maak het weinig uit ;)

Als je het mij vraagt: laat die vrienden toch crepeeren in de stilte. Of ze willen iets wat redelijk werkt, of iets, wat binnen de kortste keren kapot is of echt nergens naar klinkt.

Zuip gewoon een krat bier de man minder, en je bent er. Moet toch niet zo'n probleem zijn of wel..

[ Voor 62% gewijzigd door voodooless op 01-06-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Barry|IA schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:28:
[...]

Zie www.visaton.com. De W200 is een hele andere speaker.
mm, daar staat de W 200 NG dus niet op (vandaar dat ik et vroeg).
Mjah ik ben nog steeds in dubio, ik vraag me serieus af of zo'n Jamo setje ofzo et wel uithoud...

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Google doet wonderen!

Btw, de 200 NG heeft zelfs maa 1,5 mm Xmax, nog minder dan de 200 dus. Misschien is dan de T250 al beter: http://www.visaton.com/english/artikel/art_402_1_86.html , heeft wopping 3 mm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het schiet me opeens te binnen dat een aantal jaar terug m'n pa en ik ook een stel budget "PA's" hebben gebouwd. :P kwam denk ik rond de 70euro totaal uit..

Wij hadden 2 30cm car-woofers gekocht oor iets van 30euro per stuk (merk was Gelhard ofzo :P ) in combo met een stel piëzo tweeters.
De kasten hadden we nog van een stel overleden oude speakers, dus de kasten leeggehaalt en een nieuwe plaat hout voorop gelijmt, en zonder filter aansluiten die hap :D (wel ff een simpel weerstandje voor de piëzo)

Voor dat geld klonk het helemaal niet gek, en die dingen gingen echt een vet stuk harder dan bijv. kant en klare budget speakers van Skytec...

Veel mensen raden je piëzo tweeters af, maar voor zó een beperkt budget is er denk ik gewoon geen tweeter te koop die veel beter klinkt en dan ook nog eens net zo hard gaat.

voor de woofers die ik had, zie http://www.marktplaats.nl...d%2526fo%253D%2526pv%253D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 111211 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:23:
Het schiet me opeens te binnen dat een aantal jaar terug m'n pa en ik ook een stel budget "PA's" hebben gebouwd. :P kwam denk ik rond de 70euro totaal uit..

......

voor de woofers die ik had, zie http://www.marktplaats.nl...d%2526fo%253D%2526pv%253D
mm, nog redelijk in de buurt eigenlijk :P.
Wat voor kast had je toen?
Inhoud enzo..

Ik kan oo knog steeds een paarnoude Sound Lab woofers van mijn broer gebruiken, maar ik heb hier vergens gegevens over , enige wat ik weet, is dat er o staat:
SP12W 8 ohm 80 watt.

misschien is dat ook nog steeds een optie...

Is de visaton T 200 4 ook niets? aangezien die dan weer geljik in de hudige kasdten kan?

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2005 15:54 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Met het budget van jou en je huisgenoten zou ik niet eens rekening houden met de parameters. Ik denk dat de meeste budget speakers gewoonweg niet geoptimaliseerd zijn. De parameters van voorafgenoemde speakers zijn toch niet te vinden. De enige mogelijkheid is zelf meten, maar ook daar zie ik het nut niet van in aangezien je uit die goedkope meuk toch geen rechte curve kan krijgen. Probeer eens wat met die woofers van je broer. Zet ze gewoon in een gesloten kist van 50 liter, en ga een beetje spelen met demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ze zitten nu al in een flinke kast van iets van 80 liter, maar de bas is nou niet echt dat je denk van geweldig.

Ik sdenk dat als ze in een kleinere kast gaan ze iets meer 'punch' zullen hebben, wat je dus wel redelijk nodig hebt.

op http://www.selfmadehifi.de/hifisite.htm staat wel iets over zijn kleinere broertje, de sp10w, maargoed echt veel heb je der niet aan denk ik...

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2005 16:01 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:01:
Ze zitten nu al in een flinke kast van iets van 80 liter, maar de bas is nou niet echt dat je denk van geweldig.

Ik sdenk dat als ze in een kleinere kast gaan ze iets meer 'punch' zullen hebben, wat je dus wel redelijk nodig hebt.
Idd B, kleine kast met evt bas reflex recht tegen over de spoel met binnen wat schuine wandtjes.
in iedergeval. Check markplaats voor raveland of boomer woofers. Just kep it simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 30670 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:10:
[...]

Idd B, kleine kast met evt bas reflex recht tegen over de spoel met binnen wat schuine wandtjes.
in iedergeval. Check markplaats voor raveland of boomer woofers. Just kep it simpel :)
Wil je meer punch? Haal je achterwand eruit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:45:
[...]

mm, nog redelijk in de buurt eigenlijk :P.
Wat voor kast had je toen?
Inhoud enzo..

Ik kan oo knog steeds een paarnoude Sound Lab woofers van mijn broer gebruiken, maar ik heb hier vergens gegevens over , enige wat ik weet, is dat er o staat:
SP12W 8 ohm 80 watt.

misschien is dat ook nog steeds een optie...

Is de visaton T 200 4 ook niets? aangezien die dan weer geljik in de hudige kasdten kan?
waren ongeveer kasten van 60cm hoog, 35breed en iets van 20 diep ofzo.. dus waarschijnlijk is dat iets te groot voor jou :P maar als je kleiner gaat met zulk soort woofers wordt de bass erg boomy, denk ik. maar dat kan het volk wat jij omschrijft denk ik niet echt boeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm, geen specs over je woofers???

Dan kunnn we der iets meer mee namelijk
(en boomy vinden mensen meestal mooi :( :'( )

is de raveland flasbass niets?
FLASH BASS 88

hebben ze ook nog wat voor het oog (vreselijk!!!!!! :P )
zit je ook weer ziekelijk snel aan je xmax :/

[ Voor 72% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2005 16:28 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Als ik Conrad moet geloven, lijkt dit me wel een geschikt ding: Bestnr.: 300866 - 8B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Barry|IA schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:43:
Als ik Conrad moet geloven, lijkt dit me wel een geschikt ding: Bestnr.: 300866 - 8B
ziet er opzich idd best grappig uit, weet alleen niet wat zijn xmax is eigenlijk...

tot waar moet ik gaan op -3db, 60Hz ofzo???
offtopic:
wat een belachelijke cijfers heeft CPA, op 4 cijfers significant, slaat dus nergens op

[ Voor 24% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2005 17:06 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Die T/S parameters van de CPA reeks zijn inderdaad wiskundig bedacht uit een paar parameters en vervolgens niet afgerond. Parameters zijn toch maar een benadering van het daadwerkelijke resultaat (daarnaast zal je een verschil van 1dB in de response nauwelijks merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
opzich best leuke speaker, als hij ook een beetje 'goed' is, wordt dit denk ik de keuze. Beter kan denk ik niet. Piezo tweetertje erbij van 7,95 en gaan met die banaan.

Nog een filter nodig? lijt me wel, om et een beetje netjes te krijgen...

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 18:21:
opzich best leuke speaker, als hij ook een beetje 'goed' is, wordt dit denk ik de keuze. Beter kan denk ik niet. Piezo tweetertje erbij van 7,95 en gaan met die banaan.

Nog een filter nodig? lijt me wel, om et een beetje netjes te krijgen...
Waarom zou je er een filter tussen stoppen? Kost alleen maar geld :P Die piezo kan je zonder filter aansluiten en de woofer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Barry|IA schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 18:39:
[...]

Waarom zou je er een filter tussen stoppen? Kost alleen maar geld :P Die piezo kan je zonder filter aansluiten en de woofer ook :)
mm, ook goed :P

Maar is dit zo ongeveer een goeie keus, als ik de CPA PA10 neem en een piezo tweetertje van 7,95 ?

(nouja.. goed?? :P )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ben je dr nu nog altijd niet uit? :P Wat was er mis met mijn voorstel dat ik al in april postte? Dat ding zal in ieder geval een PAK harder gaan dan een boxje met zo'n flauw Visaton 20cm woofertje (1,5mm xmax? phew m'n wekkerradio heeft er meer ;) )

Verder is Jag z'n tip om eens naar DAP speakertjes te gaan kijken zeker niet mis. Je hebt ook kleinere modelletjes in die reeks, al vanaf zo'n 40 EUR... Maar zoals altijd, you get what you pay for.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Dit schiet idd niet op zeg.

Doe het dan maar zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3113.jpg
12" laagdriver: link 22,50 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3142.jpg
piezo: link 5,50 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3130.jpg
hoorntje: link 1,85 euro

Kost je dus 30 euro per speaker, het gaat allemaal stukken harder dan wat ik tot nu toe heb gezien. Budget over? Zet er een 2e woofer bij, dan gaat de prijs naar ongeveer 50 euro per speaker maar dan heb je wel 6dB geluidsdrukwinst.

Dit ga je ongeveer aan SPL halen (op 1 meter)
1 woofer: 110dB continue 113dB max (200w (op 8 ohm) versterker, gemiddeld 100w uitgestuurd)
2 woofers: 116dB continue 119dB max (400w (op 4 ohm) versterker, gemiddeld 200w uitgestuurd)

[ Voor 38% gewijzigd door MM op 02-06-2005 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

... en geld over voor een simpel filter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@ subsonik
Die tip was een beetje buiten mijn budget, sterker nog, ons budget is sindsdien nog wat lager geworden (stelletje gierigaards hier), en ik was gewoon nog hiet helemaal uit wat ik precies wilde doen.

@ m.m
Ziet er SUPER uit opzich.
Kast rond de 50 liter maken ofzo, of moet ik aan meer denken (helaa zijn er weinig specs over deze speaker bekent, althans, i kkan ze neit vinden).
En gewoon gesloten neem ik aan?

Ik kan dan zelfs misschien voor de MDJ-8 gaan , 37 per speaker (volgens DAP site), hoewel dit 'maar' een 8 inch speakertje is.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 02-06-2005 09:37 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog minder budget :X Ziellig hoor. Je gaat toch ook niet verwachten dat je voor 1000 euro een sportwagen kan kopen (ook al zijn je eisen niet erg hoog). Daar krijg je niet eens het motorblok voor.

Maar goed. ik denk dat je met de 12" unit beter uit bent als je flink hard wil. Idd gesloten doos.

Btw, wat voor een ampje komt erop? Micro setje met 5 W RMS ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 10:09:
Nog minder budget :X Ziellig hoor. Je gaat toch ook niet verwachten dat je voor 1000 euro een sportwagen kan kopen (ook al zijn je eisen niet erg hoog). Daar krijg je niet eens het motorblok voor.

Maar goed. ik denk dat je met de 12" unit beter uit bent als je flink hard wil. Idd gesloten doos.

Btw, wat voor een ampje komt erop? Micro setje met 5 W RMS ofzo :+
met minder bedoel ik wat subsonik eerst gezegd had, dat was dus rond de 100-120 euro. En we willen nu dus rond de 70.

Versterker wordt waarschijnlijk ook niet zo boeiend, een maratz is het nu, of een oude Onkyo. Heeft al een paar keer eerder zo gedraait (met speakers die letterlijk uit elkaar vallen, en niet om aan te zien zijn, walgelijk :P ) en gaat opzich goed.
Ik ben van plan in de toekomst (lees binnen een half jaar) een eigen versterkertje te bouwen. Eentje die wat meer kan hebben. Misschien wil een gainclone wel het werk doen :).

Eventjes de zelfbouw opties naast elkaar gezet:

Woofer van mijn broer gebruiken : (moet ik nog even over bellen, hij had opeens andere plannen)

Soundlab sp12w, 12 inch woofer, specs, nagenoeg onbekend.
tweeter dap horn of conrad horn (van 7.95)

Conrad woofer 300866 - 8B, specs bekend, kan ik een mooie kast van bouwen.
Zelfde horns als hier boven

DAP woofer md-12, specs onbekend, ziet er een stuk 'professioneler' (tot zover je dat kan noemen :P ), zal waarschijnlijk ook wat meer 'kunnen hebben'
DAP horn (specs ook onbekend)

[ Voor 28% gewijzigd door B_FORCE op 02-06-2005 10:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah had ik ook al gevonden, maar echt veel kan je er natuurlijk niet mee..
laat staan dat ze 'waar' zijn. (voglens de normen)

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 02-06-2005 11:41 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Is niet veel van waar, vooral die 98dB rendement en 200w belastbaarheid, gewicht zou nog wel kunnen kloppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Kan wel kloppen toch, 98dB op een resonantiepiekje rond 1KHz oid... en 200W belastbaarheid met een crestfactor van 10dB :) (thermische rating trouwens! wil niet zeggen dat het dan nog lekker klinkt ;) )

Maar het lijken wel leuke drivertjes voor het geld. In een niet overdreven groot gesloten kastje (Q > 1) kan het nog stevig beuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Als ik jou was zou ik zelf gewoon wat geld erbij leggen, en vervolgens bij ieder feestje 5 euro entree-kosten rekenen :P

Maar het voorstel van m.m is erg goed, ik denk dat je het ook niet duurder moet maken als je vrienden nu al moeilijk doen. Misschien een idee om aan al je huisgenoten 10 euro extra te vragen omdat jij het gaat bouwen? Sorry hoor, maar als jij met 8 huisgenoten zit, betalen ze p.p nog niet eens 10 euro!! 8)7

Pagina: 1