Toon posts:

Geheugen 'mixen' ... ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb er nu 2x256mb insteken in dual channel.
Deze modules zijn van het type Geil Value PC3200 400MHz dual channel
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=36

Nu ben ik (liefst vandaag nog, dus laat die replies maar snel komen ;) ) van plan om 1gb bij te steken. Mijn ogen vielen daarbij op de 2x512mb geil ultra-X Pc3200 400MHz dual channel modules.
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=46

Of kan ik beter deze kopen; GeIL Ultra Platinum PC3200 400MHz Dual Channel DDR Kit?
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=18

Maar wat ik mij dus vooral afvraag is het volgende;
Die value modules die ik er nu in heb steken zijn, uiteraard, van mindere kwaliteit dan de ultra-x modules. Ooit heb ik eens gelezen dat als je snel geheugen bij trager geheugen gaat steken dat dit snel geheugen dan tegen de snelheid van het trager geheugen gaat werken -> geldverspilling dus!

Aangezien het prijsverschil zou ik dit toch graag willen weten om een grote miskoop te vermijden...
Of misschien is het 'optimaal mixen' van verschillende geheugentypes op de nieuwere moederborden tegenwoordig wel mogelijk?

GEIL Ultra-X Series Dual Channel 1GB 2x512MB PC3200 400MHz Selected 5ns CL 2 5-2-2 GLX1GB3200DC 268,95 €
GEIL Ultra Series Dual Channel 1GB 2x512MB PC3200 400MHz Selected 5ns CL 2 6-3-3 1T GL1GB3200DC 192,95 €
GEIL Value DDR 1GB PC3200 400MHz Blue aluminium heat spreader 5ns CL 3 8-4-4 GE1GB3200BSC 136,20 €

Wat extra info over mijn systeem (misschien belangrijk om weten)
CPU: AMD 64 3200+
Mobo: Gigabyte GA-NF-9
Mem: 2x256mb dual channel Geil Value
VGA: XFX GeForce 6600 128mb - PCI-E

ohja, ook nog iets dat ik graag zou willen weten. Kan ik extra geheugen op mijn XFX GeForce 6600 PCI-E steken. Aangezien 128mb nogal weinig is (Vooral in Doom3 tegen ultra detail ;) ). Zoja, welk soort geheugen moet ik hiervoor kopen? DDR, DDR2, DDR3, ... ?
http://www.xfxforce.co.uk/product_view.php?sku=PVT43PNA

En nu we toch bezig zijn...
Ik ben ook van plan om 2 HD's te kopen om deze in RAId te plaatsen.
Ik neem dat ik best SATA HD's neem (ja, moederbord ondersteund dit).
Vraag me gewoon af of er een bepaald merk uitzonderlijk beter presteerd dan een ander ofzo? :D
Prijs mag max 100euries zijn per HD, dus een totaal van 200euros max... (mag iets meer zijn als het ECHT de moeite is).

Bedankt in ieder geval, (y)
Christophe

Verwijderd

Topicstarter
Heb net gezien op de site van XFX dat er DDR geheugen op men VGA zit, dus dan kan ik misschien eventueel mijn oude 2x256mb (geil value Pc3200 ...) op men VGA plaatsen? :D

Zou wel kikke zijn! Of is dit trager dan het geheugen dat er standaard op zit?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:21:
Heb net gezien op de site van XFX dat er DDR geheugen op men VGA zit, dus dan kan ik misschien eventueel mijn oude 2x256mb (geil value Pc3200 ...) op men VGA plaatsen? :D

Zou wel kikke zijn! Of is dit trager dan het geheugen dat er standaard op zit?
Waar zou je dat in willen steken? :P
Mits je heeeel goed kan solderen zou je het geheugen kunnen uograden, maar zo
erbij prikken kan echt niet ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:21:
Kijk nog eens goed naar je videokaart en beantwoord deze vraag dan eens zelf? :>

{signature}

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-06 14:25
Ik zal als ik jou was gewoon het goedkoopste geheugen in die lijst van je kopen want echt snelheid verschil merk je er toch niet in of je nou die van over de 260 euro hebt of die van 130 euro.

Verder kun je geen geheugen bij je videokaart erbij steken, dit omdat fabrikanten er geen sloten op maken om het erbij te prikken. Mijn tip is dan gewoon om die 130 euro die je zou kunnen besparen voor het geheugen bij te leggen voor een videokaart met meer geheugen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:22:
[...]

Waar zou je dat in willen steken? :P
Mits je heeeel goed kan solderen zou je het geheugen kunnen uograden, maar zo
erbij prikken kan echt niet ;)
*BuMMER*

/me feels really stupid now, vooral als je weet dat ik dit eigelijk al wist. :s B) |:(

--------
dennis112 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:30:
Ik zal als ik jou was gewoon het goedkoopste geheugen in die lijst van je kopen want echt snelheid verschil merk je er toch niet in of je nou die van over de 260 euro hebt of die van 130 euro.

Verder kun je geen geheugen bij je videokaart erbij steken, dit omdat fabrikanten er geen sloten op maken om het erbij te prikken. Mijn tip is dan gewoon om die 130 euro die je zou kunnen besparen voor het geheugen bij te leggen voor een videokaart met meer geheugen.
Dus al dat verschill in latency enzo maakt eigelijk niet zoveel uit? (en dat voor dubbel zoveel geld :s )

Zou graag ook nog weten of het mengen van verschillende geheugentypes nu eigelijk mogelijk is of niet?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 13:40 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-06 14:25
Ik heb zelf een reepje van 512 mb van hynix en een reepje van 512 mb van corsair in dual channel draaien, en het werkt perfect, dus het maakt niet zoveel uit waarvan je een reepje koopt.

Verder zou die lagere latencies heus wel iets uitmaken, maar het is niet dat je dat nou echt gaat merken in spellen en al die andere dingen die je op je computer doet, het is alleen mooi voor de cijfers.

[ Voor 42% gewijzigd door dennis112 op 15-04-2005 13:53 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:38:
[...]

*BuMMER*

/me feels really stupid now, vooral als je weet dat ik dit eigelijk al wist. :s B) |:(

--------

[...]

Dus al dat verschill in latency enzo maakt eigelijk niet zoveel uit? (en dat voor dubbel zoveel geld :s )

Zou graag ook nog weten of het mengen van verschillende geheugentypes nu eigelijk mogelijk is of niet?
LOL :D

Het mixen van geheugentypes kan in principe wel (kans is het grootst als het van hetzelfde merk is). Er zijn uitzonderingen dat je last krijg van instabiliteit maar zeker als het geheugen van hetzelfde merk is zou ik me daar niet te druk om maken :)

* LollieStick is wel nieuwschierig hoe je "geheugenmix" gaat smaken :9 :D
Wie gaat er vanavond nog aan de RAM? >:)

[ Voor 5% gewijzigd door LollieStick op 15-04-2005 13:52 . Reden: fix typo ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de manual van je mobo erbij, kijk wat voor geheugen ondersteund wordt en koop dan wat je wil hebben.

Ik draai hier met 3 verschillende dimmen (1x 1024GB kingston, 1x 512MB kingston en 2x 256MB crucial) en dat gaat gewoon zonder probs (heb dan wel geen dual channel, maar dat ligt aan de mpx chipset).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

't Staat gewoon in de FAQ van dit subforum :)
Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Verwijderd

Als je niet op timings e.d gaat letten maakt het bijna geen fuck uit wat voor geheugen jij d'r bij gaat prikken.. Ik zou het zelf, als je toch al overweegt je oude mem d'r in te laten zitten, gewoon twee reepjes van 512 MB PC3200 voor nog géén 37€ het stuk halen bij cool-prices (staat in de pricewatch).. Zelfde geheugen "mixt" hier ook prima met samsung @ mijn server...

Verwijderd

Heb je nog wel geheugenbankjes over eigenlijk voor die 2 extra reepjes? De meeste moederborden hebben toch vaak 3 bankjes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:54:
Heb je nog wel geheugenbankjes over eigenlijk voor die 2 extra reepjes? De meeste moederborden hebben toch vaak 3 bankjes.
Volgens de topicstart heeft hij een GA-K8NF9. Tel de geheugenslotjes maar eens ;)

• MrHugo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 16:32
Mij is altijd verteld dat het mixen van geheugen wel degelijk iets uitmaakt voor de snelheid en stabiliteit van je systeem. Ik kan niet zeggen dat ik er echt ervaring mee heb, maar als dat waar is...

dan heb ik voor Jan met de korte achternaam ruim € 600,- aan geheugen uitgegeven 8)7 :(
Ik blijf er dus van overtuigd dat het verschil wel merkbaar is, al is het maar voor mijn eigen egotje ;)

En dan heb ik die oude reepjes dus allemaal voor niets weggegeven. :'(

Systeemspecs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MrHugo schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:03:
Mij is altijd verteld dat het mixen van geheugen wel degelijk iets uitmaakt voor de snelheid en stabiliteit van je systeem. Ik kan niet zeggen dat ik er echt ervaring mee heb, maar als dat waar is...

dan heb ik voor Jan met de korte achternaam ruim € 600,- aan geheugen uitgegeven 8)7 :(
Ik blijf er dus van overtuigd dat het verschil wel merkbaar is, al is het maar voor mijn eigen egotje ;)

En dan heb ik die oude reepjes dus allemaal voor niets weggegeven. :'(
Als je moederbord overweg kan met de chips en het is ook even snel dan maakt het dus totaal niets uit en is het echt niet merkbaar.

Overigens is het mixen van verschillende merken geheugen minder erg dan het mixen van verschillende chips.

Maar 600 euro, daar koop ik 2GB ECC regged geheugen voor, vraag me dan toch af wat jij in je bak hebt hangen.

• MrHugo
Terw_Dan schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:07:
[...]

Als je moederbord overweg kan met de chips en het is ook even snel dan maakt het dus totaal niets uit en is het echt niet merkbaar.

Overigens is het mixen van verschillende merken geheugen minder erg dan het mixen van verschillende chips.

Maar 600 euro, daar koop ik 2GB ECC regged geheugen voor, vraag me dan toch af wat jij in je bak hebt hangen.
Ik krijg de link naar mijn systeem specs nog niet goed in mijn berichten, maar heb iid 2GB.

Als dat allemaal zo is, dat je gewoon kan mixen, vraag ik me dan toch af waarom je dan van verschillende fabrikanten matched pairs geheugen modules hebt, dat zal toch ook wel niet voor de lol zijn? :?

www.tweakers.net/gallery/134390/sys

Systeemspecs

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

Hertog

Aut bibat, aut abeat

MrHugo schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:29:
[...]

Ik krijg de link naar mijn systeem specs nog niet goed in mijn berichten, maar heb iid 2GB.

www.tweakers.net/gallery/134390/sys
Daar staat toch echt 2 x 512 MB = 1 GB... Ga eens snel updaten :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 13:16:

En nu we toch bezig zijn...
Ik ben ook van plan om 2 HD's te kopen om deze in RAId te plaatsen.
Ik neem dat ik best SATA HD's neem (ja, moederbord ondersteund dit).
Vraag me gewoon af of er een bepaald merk uitzonderlijk beter presteerd dan een ander ofzo? :D
Prijs mag max 100euries zijn per HD, dus een totaal van 200euros max... (mag iets meer zijn als het ECHT de moeite is).
Als je echt snelle hdd's in RAID 0 wil hebben moet je voor Western Digital Raptor gaan. Deze zijn goed aan de prijs, maar presteren uitermate goed. Ik heb er zelf 2 van 34 gig, en ze werken goed mee. In games merk je er niks van. maar als je dingen gaat rarren en unrarren oid dan merk je het goed. ook het booten gaat een stuk sneller!

No signature required.

• chrisstructor
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Let wel op dat er heel vaak problemen zijn met de memcontroller van de A64 in combinatie met 4 mem sticks, draaiende in dual channel.
Helemaal als de specs verschillen.
Het zit er dik in dat je dan eindigt met 2 x 512 mb op dual channel en je 2 x 256 in de kast weg kan laten stoffen..

Mijn a8v is in ieder geval heel picky met mem en werkt totaal niet als ik de 4 banken met dual channel wil gebruiken, wat veroorzaakt wordt door die mem controller van de A64.

[ Voor 25% gewijzigd door chrisstructor op 16-04-2005 12:14 ]

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MrHugo schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:29:
[...]
Als dat allemaal zo is, dat je gewoon kan mixen, vraag ik me dan toch af waarom je dan van verschillende fabrikanten matched pairs geheugen modules hebt, dat zal toch ook wel niet voor de lol zijn? :?
Nee, dat is om meer winst te maken door mensen die 100% ipv 99,8% zeker te willen zijn die dingen te laten kopen.

• MrHugo
chrisstructor schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 12:13:
Let wel op dat er heel vaak problemen zijn met de memcontroller van de A64 in combinatie met 4 mem sticks, draaiende in dual channel.
Helemaal als de specs verschillen.
Het zit er dik in dat je dan eindigt met 2 x 512 mb op dual channel en je 2 x 256 in de kast weg kan laten stoffen..

Mijn a8v is in ieder geval heel picky met mem en werkt totaal niet als ik de 4 banken met dual channel wil gebruiken, wat veroorzaakt wordt door die mem controller van de A64.
Ik heb tot nu toe geen problemen met de 4 reepjes die ik erin heb steken, windows herkend ze allemaal en mijn systeem is stabiel. Wat zijn zijn dan de problemen die je tegenkomt, worden ze niet herkend of loopt alles vast of zo? En hoe stel je dan vast dat ze wel of niet gebruikt worden?

Systeemspecs

• chrisstructor
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

MrHugo schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:59:
[...]

Ik heb tot nu toe geen problemen met de 4 reepjes die ik erin heb steken, windows herkend ze allemaal en mijn systeem is stabiel. Wat zijn zijn dan de problemen die je tegenkomt, worden ze niet herkend of loopt alles vast of zo? En hoe stel je dan vast dat ze wel of niet gebruikt worden?
Mijn pc boot dan geeneens ;)

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Pagina: 1