[info] De levensduur van fans

Pagina: 1
Acties:
  • 5.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DE LEVENSDUUR VAN FANS.
Inleiding.
Vroeger, toen je nog voor een kwartje een brood kon kopen, werden fans, die op gelijkstroom moesten werken, aangedreven door een gewoon motortje met een collector en koolborstels.
Meestal waren de koolborstel dusdanig in het motortje verwerkt, dat ze niet vervangen konden worden. Dus: koolborstels op? Da's pech, fan weg!
Tegenwoordig zijn DC-gevoede fans allang voorzien van een zogenaamde "brushless" DC-motor.
Hierbij komt de commutatie (het omschakelen tussen de verschillende motor-wikkelingen) voor de volle 100% voor rekening van elektronica. En wat is nu het mooie daaraan? Elektronica slijt niet! Hierdoor kan het motortje in theorie bijna eindeloos lang mee. Betekent dit dan nu, dat fans ook eindeloos lang mee kunnen? Nee, helaas niet...... waar vroeger de koolborstels duidelijk de beperkende factor in de levensduur waren, zijn dat nu de lagers van de fan-rotor.
De levensduur van fans wordt geheel bepaald door de levensduur van de lagers!

Nu heb je lagers en lagers..... de ene leeft veel langer dan de andere. Er zijn zeker vier manieren, waarop fabrikanten een rotor van een fan kunnen lageren.

1. één glijlager. Deze methode van lageren heeft een aantal voordelen en nadelen:
voordelen:
- goedkoop,
- geruisloze loop, als het lager nog in goede staat is.
nadelen:
- vaak bijzonder korte levensduur,
- ratelend bijgeluid, zodra enige slijtage aanwezig is
- horizontale montage van de fan bekort de levensduur aanzienlijk

2. één kogellager. Ook nog relatief goedkoop, met als voor- en nadelen:
voordelen:
- meestal langere levensduur dan een glijlager,
nadelen:
- door onvermijdelijke speling, mogelijke trillingen en als gevolg daarvan, versnelde slijtage aan het lager.
- wat hogere geluidsproductie dan een in goede staat verkerend glijlager.

3. één kogellager en één glijlager. Kost wat meer, maar biedt ook voordelen.
voordelen:
- het extra glijlager lost de spelingsproblemen in het kogellager op, waardoor eventuele trillingen beter gedempt worden en minder nadelig zijn voor de lagers,
- de belasting op elk van de beide lagers is aanzienlijk kleiner, omdat ze achter elkaar zitten. Gevolg: hogere levensduur, minder snel ratelende bijgeluiden.
nadelen:
- door verschillende lagers, verschillende standtijden. Het ene lager zal beslist eerder de geest geven dan het andere.

4. twee kogellagers. Dit is de meest kostbare oplossing, maar op den duur zeker de beste.
voordelen: zeer lange levensduur, dit gaat echt heel lang mee,
nadelen: - niet zo stil als een in goede staat verkerend glijlager,
- de hogere aanschafprijs van zo'n fan.

Tot nu toe is alleen een aantal soorten lagers besproken, de kwaliteit ervan is nog in het geheel niet aan de orde geweest. Zowel in sinterlagers (glijlagers dus, of in het engels "sleeve bearing") als in kogellagers bestaan vele kwaliteiten.
Sinterlagers worden gemaakt door brons-pulver onder zeer hoge druk samen te persen. De dichtheid van persen en de kwaliteit en samenstelling van het brons (die de hardheid bepaalt!) is doorslaggevend voor de kwaliteit van een sinterlager.
Het beste sinterlager zal echter alsnog binnen de kortste keren uitlopen, als de smering ervan niet in orde is. Dat brengt ons op een tweede cruciaal punt: de smering van een sinterlager is afhankelijk van de stand van inbouw. Bij horizontale inbouw van de fan, zal het smeermiddel geheel naar onderen of naar boven lopen, en het lager nauwelijks nog bereiken. Dat verklaart het grote aantal snel versleten fans met glijlagers al voor een deel! Ten tweede is het aantal zeer goedkope fans met glijlager inmiddels niet meer bij te houden, en wordt deze handel voor spotprijzen in elke elektronica- en computer-zaak aangeboden. De kwaliteit ervan laat zich raden......
Goede kwaliteit glijlager-fans bestaat wel, maar dan moet je echt goed zoeken, en een beetje geluk hebben........ Het glijlager is dan langer dan de paar millimeter die het doorgaans lang is in die echt goedkope fans, en dat langere lager is veel beter in staat, het asje goed in bedwang te houden, waardoor allerlei trillingen ook geen kans krijgen, waardoor het lager sowieso al minder hard slijt. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Kogellagers maken, da's een vak apart. Tenminste, als je er enige eisen aan stelt. Er zijn maar een paar goede fabrikanten ter wereld, waar in elk geval NMB en SKF er twee van zijn.
Het staal, waaruit de kogellagers bestaan, dient knetterhard en spiegelglad te zijn, teneinde slijtage zoveel mogelijk te voorkomen. Verder mag het in het lager aanwezige vet niet zomaar naar buiten lopen, een goede afdichting is dus gewenst. Verder moeten de kogeltjes natuurlijk ook spiegelglad en keihard zijn, maar dat spreekt eigenlijk al voor zich.
Ook bij kogellagers speelt de smering weer een hoofdrol. Een kogellager gaat zolang mee als zijn smering goed is, daarna is het snel afgelopen. Dan lopen de groeven erin, of worden de kogeltjes ruw, of allebei, en begint het lager een flink kabaal te maken. Vooral grotere kogellagers kunnen dan echt ontzettend rumoerig worden,

Voordat het echter zover is, dat een goed kogellager versleten is in een fan (met name, als er twee kogellagers achterelkaar zitten!) zijn we ettelijke jaren van volcontinu-bedrijf verder. Tegen die tijd zijn de meeste fans met glijlagers al 10 of 20X versleten........ en eventueel vastgelopen, het zou de eerste keer niet zijn, dat een processor of voeding uitbrandt doordat de fan ervan is vastgelopen! Dan blijkt het aloude gezegde "goedkoop is duurkoop" maar weer al te waar te zijn.......

Een verder voordeel van kogellagers is, dat de stand van inbouw de smering niet kan beïnvloeden.
Het vet zit in het lager, in plaats van uitwendig zoals bij een glijlager.
De kreet die je in engelstalige literatuur en datasheets vaak tegenkomt bij fans met twee achterelkaar zittende kogellagers, is "dual ball bearing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-07 01:25
zeer interessant, _/-\o_

zo hebben we weer kennis bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is zoveel kwaliteits verschil in de fans, ik vond dat het geheel nu eens duidelijk gemaakt moest worden waarom sommige fans duurder zijn als andere.

Je moet maar eens de specificatie's bekijken bij de "goedkopere" merken tegen de "duurdere"

offtopic:
"goedkoper"= duurder
"duurder"=goedkoper

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07 13:08
Goed stuk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netjes, interessant om t lezen.

misschien een idee om fan-merken aan te raden, mocht je ervaring hebben met verschillende merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:38:
netjes, interessant om t lezen.

misschien een idee om fan-merken aan te raden, mocht je ervaring hebben met verschillende merken?
Ik zal een paar merken opnoemen die jullie kennen, maar er zijn natuurlijk veeeeel meer merken

In volgorde van kwaliteit van hoog naar laag.

1# ACE en Papst op de gedeelde eerste plaats.

Papst heeft voor de consumentenmarkt quality sleeve en quality ball baring
ACE heeft quality Dual Ball baring en voor de budget markt straks ook quality sleeve

Papst heeft in de proffesionele serie goede fans maar ACE is beter voor de consument.
In de PC-Pro markt gaan Papst en ACE gelijk op, maar Papst is geënt op industriele fans en doet in verhouding weinig op consumenten gebied. ACE daaraantegen is geënt op de consument en is op dit vlak kwalitatief beter.

Titan Alles door elkaar maar low quality baring
AC-Ryan low quality sleave, low quality ball baring
Sunbeam tsja, het draaid
Akasa low quality sleave
Sunon als hekkensluiter (meest verkochte fans in producten omdat het de goedkoopste fans zijn. De meeste merken gebruiken deze fans omdat de consument graag minder betaald voor een product)

De grootste producent qua type fans, dus het aantal producten wat een fabrikant aanbied is in volgorde van grootte.

ACE (25mm tot 170mm+)
Sunon (van 8mm tot 170mm)
Papst (25mm tot 170mm+)

Voor de casemodding en DC fans is ACE de grootste en in de Pro en AC markt is Papst de grootste.

En Sunon zwermd daar tussen.

Ik heb het hier over merken en fabrikanten. De enige 3 fabrikanten die ik opgenoemd heb en ook echt fans produceren zijn ACE, Papst, en Sunon. De andere merken kopen elders bij andere fabrieken in.

ACE is het minst bekends, maar is het meest begaan met de consument
Papst profiteerd nog van zijn goede naam die hij heeft opgedaan in de loop der jaren.
Sunon zal het een worst wezen.

Er zijn natuurlijk nog meer merken, maar het zou natuurlijk eens een idee zijn dat een paar tweakers-casemodders samen met paar echte engineers die kunnen vertellen wat de verschillen zijn tussen de soorten en merken fans een kwaliteit en prijsvergelijking gaan neerzetten zodat er geen appels met peren meer vergeleken worden.

Heel veel merken leggen een rook scherm op met kreten zoals: Liquid baring, ceramic baring, hyper baring etc. Allemaal onzin, je hebt: sleeve, ballbaring en dual ball.
Ook deze zijn weer onderverdeeld in kwaliteit, regel is dat als het merk van de baring erbij staat je te maken hebt met kwaliteit.
Soms vermelden ze het niet, maar kan je het eventueel aan ze vragen. Of ze het vertellen is een twede.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 06:22
Zeer interessant stuk. Dit maakt alles een stuk duidelijker. Ik wist niet dat ACE zo bovenaan stond.
In de pricewatch is de keuze niet echt uitgebreid onder "Ventilatoren".
Ik was opzoek naar een 120 MM silent fan, en heb er een van CoolerMaster gevonden. De bearing-type is SuperFlo. Enig idee wat dat inhoud? http://www.coolermaster-e...asefan/saf/saf-s12-e1.asp
En waarom noem jij CoolerMaster niet. Is dit voor jou geen serieuze speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Interessant stukje theorie. Maar inderdaad... hoe kom je erachter wat voor merk fans er op/in je voeding / videokaart / casefan zitten?
Wat me ook van belang lijkt: de grootte van een fan en de snelheid. Plus de temperatuur. Een klein rotfannetje met 4000 toeren op een XFX Geforce 2 in een kast met weinig airflow gaat misschien een jaar mee, een 12 cm fan op 1000 toeren in een Compaq voeding bijv. al gauw 10 jaar...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 17:09
om er achter te komen wat er voor merk in je voeding zit is niet zon groot probleem want dat staat gewoon op het stikkertje van de fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn die ACE fans ook ergens in verschillende maten verkrijgbaar ?
via pricewatch zie ik aleen 8cm fans http://www.tweakers.net/p...ewatch&Cat2=492&Query=ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:00

dailyleaf

...

Mooi stukje hoor. Ik zal er voortaan ook eens op gaan letten.

Klein dingetje:
Sunon (van 8mm tot 170mm)
zal wel 80mm of 8cm zijn denk ik zo

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 13:38

Nik

Hmm, tover eens wat plaatjes in je topic start, geef er een mooie layout aan, en we hebben er weer een FAQ bij :*)

Ge-wel-dig om dit te lezen!

Dan ook maar een vraag, ik wil binnenkort weer eens een nieuwere kast gaan maken, alleen zit ik wel met de koeling. Ik wil dus iets dat lekker stil is. Het kopen van dual ball bearing fans is geen probleem, de montage wel. Hoe kun je het beste zo'n fan monteren? Werken die anti tril matjes en schroefjes nu echt? Of heeft dat gewoon veel met de stevigheid van je kast te maken? En maakt het nog veel uit of je horizontaal of vertikaal monteerd, afgezien van de levensduur? Laatst zag ik ook een project van iemand, die een server in een stillere kast wilde gaan bouwen, en hij had er voor gekozen om het geluid niet direct de kast uit te sturen, maar via een hoekje, helpt dit nu ook echt? Of heb je nog andere tips op dat gebied? Wellicht interessant voor een ieder die dit topic leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik vind het altijd zo achterlijk dat de kosten zo zwaar worden gerekend. wat kost een miniatuurlager in een normaal formaat nou helemaal.. Ze worden per duizenden ingekocht en kosten ongeveer 1 euro per stuk. Voor de fan fabrikant iig niet duurder.

Fans zijn bij alle webshops ergens tussen de 10 en de 20 euro. Dus wat boeit die ene of twee euro voor de eindprijs. Ik vind het allemaal iet wat overdreven. Geef mij maar gewoon dubbele kogellagers. Paar keer sleeves van papst geprobeerd. Voorzichtig gemonteerd in mijn Shuttle bijvoorbeeld. Of een aantal in mijn gewone kast. 22 euro per stuk. Heerlijk stil. 2 maanden later gaan ze ratelen en doen. Hang je ze eens andersom of je geeft hem een klein duwtje of schroeft hem wat strakker. 2 dagen later weer geratel.

Nog steeds veel papst voor mij aangezien ze ook gewoon goede fans hebben maar bij mij gaat alles op ten duur ratelen. Zelfs in mijn enermax zit nu eentje die een rateltje heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 15-04-2005 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
btw ace verkoopt ook 120 mm fans. Kijk even op hun site www.ace-systems.nl daar vind je ze wel.

Bij casemodding en dan fans .

[ Voor 15% gewijzigd door Thrillseekah op 15-04-2005 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

interessante achtergrond info over fans, nu nog fan-benching! Dit is iets speciaals, dat weinig gedaan wordt (ook switches/routers worden bijna nooit gebencht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Denk ook dat fan benching erg moeilijk is. En al helemaal slijtage testing enzo. Hooguit geluids productie die je kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mickman schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:10:
Zeer interessant stuk. Dit maakt alles een stuk duidelijker. Ik wist niet dat ACE zo bovenaan stond.
In de pricewatch is de keuze niet echt uitgebreid onder "Ventilatoren".
Ik was opzoek naar een 120 MM silent fan, en heb er een van CoolerMaster gevonden. De bearing-type is SuperFlo. Enig idee wat dat inhoud? http://www.coolermaster-e...asefan/saf/saf-s12-e1.asp
En waarom noem jij CoolerMaster niet. Is dit voor jou geen serieuze speler?
Is gewoon sleevebaring, maar noemde Coolermaster niet omdat het ff niet bij me opkwam. Geen specifieke reden.
pinockio schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:22:
Interessant stukje theorie. Maar inderdaad... hoe kom je erachter wat voor merk fans er op/in je voeding / videokaart / casefan zitten?
Wat me ook van belang lijkt: de grootte van een fan en de snelheid. Plus de temperatuur. Een klein rotfannetje met 4000 toeren op een XFX Geforce 2 in een kast met weinig airflow gaat misschien een jaar mee, een 12 cm fan op 1000 toeren in een Compaq voeding bijv. al gauw 10 jaar...
Ik heb het over "Full continuous", dus dat een fan een bepaalde periode 24x7 kan draaien. Als je een fan in een PC gemiddeld een uurje per dag laat draaien, gaat ie veeeeeeel langer mee dan wanneer je hem continu aan hebt staan ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:40:
via pricewatch zie ik aleen 8cm fans http://www.tweakers.net/p...ewatch&Cat2=492&Query=ace
nee hoor. van 40mm tot 17cm..ff verder kijken dan je neus lang is. http://www.ace-modding.nl
dailyleaf schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:52:
Mooi stukje hoor. Ik zal er voortaan ook eens op gaan letten.

Klein dingetje:

[...]

zal wel 80mm of 8cm zijn denk ik zo
Nee, echt waar 8mm
proller schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:58:
Hmm, tover eens wat plaatjes in je topic start, geef er een mooie layout aan, en we hebben er weer een FAQ bij :*)

Ge-wel-dig om dit te lezen!

Dan ook maar een vraag, ik wil binnenkort weer eens een nieuwere kast gaan maken, alleen zit ik wel met de koeling. Ik wil dus iets dat lekker stil is. Het kopen van dual ball bearing fans is geen probleem, de montage wel. Hoe kun je het beste zo'n fan monteren? Werken die anti tril matjes en schroefjes nu echt? Of heeft dat gewoon veel met de stevigheid van je kast te maken? En maakt het nog veel uit of je horizontaal of vertikaal monteerd, afgezien van de levensduur? Laatst zag ik ook een project van iemand, die een server in een stillere kast wilde gaan bouwen, en hij had er voor gekozen om het geluid niet direct de kast uit te sturen, maar via een hoekje, helpt dit nu ook echt? Of heb je nog andere tips op dat gebied? Wellicht interessant voor een ieder die dit topic leest :)
Zal eens wat plaatjes proberen op te snorren, ik zal ook ff kijken of ik wat stukke fans heb die ik uit elkaar kan slopen.

De geluidsproductie hangt af van de balans van de as en het geluid wat de airflow maakt, aan het laatste kan je weinig doen. Maar enig onbalans in de as kan je opvangen door een rubberen ophanging te gebruiken.

afbuiging van het geluid is een van de mogelijkheden om geluid te reduceren ja.
Pixal schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:40:
ik vind het altijd zo achterlijk dat de kosten zo zwaar worden gerekend. wat kost een miniatuurlager in een normaal formaat nou helemaal.. Ze worden per duizenden ingekocht en kosten ongeveer 1 euro per stuk. Voor de fan fabrikant iig niet duurder.
Je hebt lagers en je hebt lagers, ookal zijn de prijsverschillen marginaal. er zit gewoon prijs en kwaliteitsverschil in. En dat betaal je
Thrillseekah schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:53:
btw ace verkoopt ook 120 mm fans. Kijk even op hun site www.ace-systems.nl daar vind je ze wel.

Bij casemodding en dan fans .
ACE-systems is een webshop, niet het merk. systems verkoopt overigens wel ACE producten ja
Thrillseekah schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:06:
Denk ook dat fan benching erg moeilijk is. En al helemaal slijtage testing enzo. Hooguit geluids productie die je kan meten.
Nee hoor, is niet moeilijk. Gewoon een gevalletje van: "meten is weten" en goed kijken.
Je kan de stroom, airflow, geluidsproductie meten. welke fan start nog op bij welke spanning. wie heeft welke lagers. zitten er nog extra bevijligingen op. en nog veel meer..

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mooi stukje tekst hoor :)

heb zelf deze week 2 120mm papsts binnen gekregen en 1 daarvan zit nu op mijn rad, ben al een tijdje bezig mijn syteem zo stil mogelijk te maken, en die papst fan heeft daar aardig goed bij geholpen

had eerst een delta fan die op 7 volt nog een tering herrie maakte, de papst die ik nu heb draait op iets minder dan 7 volt, zit ook op een fan controller om em te kunnen regelen, en die staat net in het rood ipv. blauw

had ook al een stille voeding gekocht van enermax die regelbaar is wat ook wel aardig wat geholpen heeft, en natuurlijk werkt waterkoeling ook een stuk stiller :)

nu alleen nog een waterblokje voor me 6800LE en dat zou mijn systeem toch heel erg stil moeten zijn, niet dat ie nu veel herrie maakt hoor, ik kan er goed naast slapen als ie aan staat, maar de fan van de gpu maakt nu toch de meeste herrie

maar iig ik ben het er zeker mee eens dat papst fans erg goed zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Er zijn nog meer soorten lagers bijvoorbeeld hydrowave bearing (panaflow) of rifle bearing en super flow bearing (coolermaster) . Weet je daar ook iets over?

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Mooi stukje. Wist niet dat dual ball bearing 2 lagers betekent, vond het ook al zo vreemd, een lager met maar 1 of 2 balletjes 8)7
Ik dacht dat Sunon juist wel een van de betere merken is. Zijn ook vrij prijzig bij de lokale electro zaak hier. Een 120 mm koste mij ooit 37 gulden en een jaar geleden 16 euro. Ik heb zelf 4 sunons 120 mm, en die bevallen wel. Maken nog steeds geen rare geluiden na een paar jaar. Weet niet of ze ball- of sleeve-bearing hebben. Maken op zich wel een bult herrie, ook op 7 V nog te veel vind ik, maar verplaatsen ook een hoop lucht. De coolermasters die standaard in mijn nieuwe stacker zitten (en die blijven er in) zijn wel heerlijk stil. Op 5 V moest ik er zowat met mijn oor tegenaan om ze te horen, maar op die spanning willen ze niet altijd opstarten. Ze draaien nu op 12 V, en gaan binnenkort op 7 V.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bij mij op stage hebben ze leuke. we hebben fans van 8 cm van papst. Die dingen zijn zwaar het lijkt wel of er metalen bladen opzitten ofzo. blazen kunnen ze iniedergeval als de beste. geluid is om over naar huis te schrijven, je hoort ze bijna niet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:34

Shuriken

Life is all about priorities

Leuk verhaal maar ik mis toch een groot aantal merken waaronder Yate Loon en Panaflo.

Daarnaast vind ik je ophemeling van ACE enigzins discutabel als ik kijk naar je signature en zie daar een verwijzing naar een inkoopactie (waar je organisator van bent) en een online shop waar toevallig ook ACE verkocht word.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 15-04-2005 20:51 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
ik had 2 jaar geleden bijna brand in me pc... !! }) de fan in mn voeding was overleden, zonder dat mn pc dat erg vond en crashte! ik denk 'wat ruik ik toch! snuf snuf' toen ik paar uur later terug kwam,,, dikke schroei plek aan de binnenkant en hoop gesmolte plastic... jammergenoeg weet ik het merk niet meer anders kon ff lekker negatieve reclame maken :+ verders heb ik er nix van geleerd want hij staat nog steed 24/7 aan hoor 8) (met nieuwe voeding ja! smartkont)

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Ik zie Thermaltake er niet bij staan. Is dit een goede fan?
http://www.icomputers.nl/...=1338&SS_ID=1038&S_ID=429

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi stukje, maar even 1 vraagje. Als je een fan (zoals de meeste van ongeveer 7 volt tot 14 volt aankunnen) altijd op 7 volt laat draaien of altijd op 12 volt maakt dat nog wat uit voor de levensduur?
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 08:40:
Kijk eens op www.inkoopacties.net daar zijn ze vaak te koop bij case mod Inkoop acties

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Toen ik deze topic titel las dacht ik:
Net zo'n vraag als: "Hoeveel kan ik met deze cartridge printen"?
Maar aangezien ik geen vraagteken zag staan en [info] zag toch even gana lezen.
En moet zeggen erg interesant!

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2005 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

6 dingen

1: Xavyer bedankt
2: opzich niet slecht zoals xavyer zegt bij punt 3 dat is het type fan.
3: xavyer op ia forum wilde ik je juist verdedigen :D
4: ik heb nu telt bijna 14 kasten gemaakt met ace fan's. me likes :D. 14 ja :D paar projecten gedaan voor counterstrike teams.
5: oke oke ik ben bevooroordeelt
6: marcel tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
martijn_tje schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 17:26:
Er zijn nog meer soorten lagers bijvoorbeeld hydrowave bearing (panaflow) of rifle bearing en super flow bearing (coolermaster) . Weet je daar ook iets over?
Marketing verhaal.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:52:
Mooi stukje, maar even 1 vraagje. Als je een fan (zoals de meeste van ongeveer 7 volt tot 14 volt aankunnen) altijd op 7 volt laat draaien of altijd op 12 volt maakt dat nog wat uit voor de levensduur?
Des te minder je iets belast, des te minder iets slijt. (ACE fans starten nog op ff minder dan 3V!!!)
gakkethijs schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 00:16:
[...]

6 dingen

1: Xavyer bedankt
2: opzich niet slecht zoals xavyer zegt bij punt 3 dat is het type fan.
3: xavyer op ia forum wilde ik je juist verdedigen :D
4: ik heb nu telt bijna 14 kasten gemaakt met ace fan's. me likes :D. 14 ja :D paar projecten gedaan voor counterstrike teams.
5: oke oke ik ben bevooroordeelt
6: marcel tnx
Thanx 4 the compliment, ceep up the good work ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat betreft benchen: op sites als die van de SKF staan alle gegevens die je je ooit zou kunnen wensen over een van hun lagers. Er is zelfs een calculator op die site te vinden; simpelweg wat variabelen als belasting en toerental invoeren en voilá een verwachte levensduur :)

* sdomburg heeft als IOer zijnde heel wat van die krengen voor specifieke toepassingen moeten selecteren

[ Voor 16% gewijzigd door sdomburg op 16-04-2005 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 20:44:
Leuk verhaal maar ik mis toch een groot aantal merken waaronder Yate Loon en Panaflo.

Daarnaast vind ik je ophemeling van ACE enigzins discutabel als ik kijk naar je signature en zie daar een verwijzing naar een inkoopactie (waar je organisator van bent) en een online shop waar toevallig ook ACE verkocht word.
Omdat ik zomaar een greep gedaan heb in de grote bak met merken.

Goed gezien, mijn signature slaat idd op mijn site en ik verzorg de producten in de IA. Dat ik als organisator sta is alleen handig voor de eigenlijke organisatoren ivm prijswijzigingen en toevoegen van producten. Ook nog hou ik een loterij als de opbrengst dat toelaat. (hoezo commerciele IA?)

Dat mijn bedrijf "Modguru" ook nog Exclusief distributeur is heeft geen invloed op mijn objectiviteit. Je moet je afvragen waarom ik een voorkeur heb voor ACE (niet omdat het op dit moment zo goed verkoopt).
Ik ben zelf een casemodder en heb gewoon gewerkt met bijna alle andere merken. Do the math!

Ik daag iedereen die twijfelt wat ik in mijn Startpost en tweede reply te vertellen heb, de informatie die ik gegeven heb te weerleggen met duidelijke onderbouwing. Dus niet van:

dat en dat merk is gewoon beter

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:52:
ik denk dat als je een fan op een lager voltage laat draaien dat ie dan wel langer mee zal gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 16:45:
[...]

ik denk dat als je een fan op een lager voltage laat draaien dat ie dan wel langer mee zal gaan
Volgens mij zei ik dat ook in een eerdere post, sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik daag iedereen die twijfelt wat ik in mijn Startpost en tweede reply te vertellen heb, de informatie die ik gegeven heb te weerleggen met duidelijke onderbouwing.
Dat Papst op een gedeelde plaats staat met ACE is imo zeer sterk discutabel. Papst (en Panaflo, Sunon, Delta heeft (hebben) al decennia lang (vér voordat menigeen een computer bezat ;)) ervaring en expertise op het gebied van motoren, fans, stuurelectronica etc. in allerlei consumenten, professionele, militaire en lucht-/ruimtevaart gebieden terwijl ACE zich profileert met lowbudget-modaccesoires. Hoezo kromme vergelijking.... 8)7
Er zijn maar een paar goede fabrikanten ter wereld, waar in elk geval NMB en SKF er twee van zijn.
Andere bekende lagerfabrikanten die ook gebruikt worden in militaire-, lucht-/ruimtevaart- toepassingen én ISO 9000 certificering hebben:
  • FAG
  • GRW
  • INA
  • NSK
  • ORS
  • WIB
Er zijn zeker vier manieren, waarop fabrikanten een rotor van een fan kunnen lageren.
Een fan/motor zonder lager is een stuk stiller en minder slijtage gevoelig (zogenaamde magnelev fans ofwel noncontact magnetic bearings) en vergeet je in je overzicht van lagertypen:
Maar enig onbalans in de as kan je opvangen door een rubberen ophanging te gebruiken.
Dat zal juist de beweging en onbalans vergroten. Alleen het extra fixeren van de fanbehuizing zorgt ervoor dat er minder onbalans en slijtage optreed.

Andere handige/leuke naslag
- http://www.digit-life.com...inquestion-august2k2.html
- http://www.infrared-thermography.com/irimagemechanical4.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 03:30:
[...]
Dat Papst op een gedeelde plaats staat met ACE is imo zeer sterk discutabel. Papst (en Panaflo, Sunon, Delta heeft (hebben) al decennia lang (vér voordat menigeen een computer bezat ;)) ervaring en expertise op het gebied van motoren, fans, stuurelectronica etc. in allerlei consumenten, professionele, militaire en lucht-/ruimtevaart gebieden terwijl ACE zich profileert met lowbudget-modaccesoires. Hoezo kromme vergelijking.... 8)7
Ik heb het ook over de low budget-markt hier, natuurlijk zijn er fans die beter zijn. Maar ik heb het over de fans die gebruikt worden in een computercase. Niet iedereen koopt een fan van €100,- om zijn case te modden namelijk. ACE heeft ook een Pro serie die kwalitatief ver boven de fans in de budget markt staan (net zoals Papst, Sunon, Panaflo en Delta dat hebben)
In de budget markt zijn Papst en ACE echt vergelijkbaar, ik heb ze technisch onder de loep genomen en het zijn gewoon de betere fans die voor deze markt verkrijgbaar zijn.

Maar ieder krijgt waar voor zijn geld he? ;)
[...]
Andere bekende lagerfabrikanten die ook gebruikt worden in militaire-, lucht-/ruimtevaart- toepassingen én ISO 9000 certificering hebben:
  • FAG
  • GRW
  • INA
  • NSK
  • ORS
  • WIB
Klopt, ben ik ff vergeten mee te nemen.
[...]
Een fan/motor zonder lager is een stuk stiller en minder slijtage gevoelig (zogenaamde magnelev fans ofwel noncontact magnetic bearings) en vergeet je in je overzicht van lagertypen:
Deze worden niet gebruikt in de budget markt, daarom noende ik ze niet. Misschien voor de volledigheid had ik ze moeten vermelden.
[...]
Dat zal juist de beweging en onbalans vergroten. Alleen het extra fixeren van de fanbehuizing zorgt ervoor dat er minder onbalans en slijtage optreed.
Je hebt gelijk, maar doelde meer op de trillingsoverdracht naar de case. Ik heb het een beetje onhandig neergezet.
Even voor de volledigheid. Een producent klassificeerd de "mod producten" als budget omdat in de fan/CCFL/connectoren etc. wereld er proffesionele toepassingen zijn waarbij veel hogere eisen aan de kwaliteit word gesteld. Denk aan luchtvaart, industrie, auto's en nog meer.
Doordat er voor de "mod" markt geen extreme hoge eisen gesteld hoeven worden, kunnen de producten goedkoper worden geproduceerd.
Het is niet zo dat in de budget markt inferieure producten worden geleverd. Maar in deze markt heb je ook kwaliteit verschil.

@Euss. Als je interesse hebt wil ik je uitnodigen om samen een paar merken fans die gebruikt worden in de Mod markt onder de loep te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook over de low budget-markt hier, natuurlijk zijn er fans die beter zijn. Maar ik heb het over de fans die gebruikt worden in een computercase. Niet iedereen koopt een fan van €100,- om zijn case te modden namelijk.
Ik moet de eerste Papst, Panaflo, Sunon, Delta van die prijs tegenkomen op PC gebied (vanaf 8 euro heb je al een fan van voorgenoemde merk[en] - voor [minder dan] 100 euro krijg je er een 500 Watt voeding bijgeleverd ;)). Wat betreft lowbudget: (prijs/levensduur) = ben je toch goedkoper uit. Papst heb ik nog nooit hoeven te vervangen, modfans soms zelfs in het eerste jaar. Een >3 (of >10 :P) jaar oude fan kun je ook modificeren tot je eigen smaak. Voor mensen die inderdaad elke 2 jaar een nieuw kleurtje fan/licht willen om met de modmode mee te gaan alsof ze een ander truitje aantrekken is het leuk... Ieder zijn smaak zullen we maar denken ;)
ACE heeft ook een Pro serie die kwalitatief ver boven de fans in de budget markt staan (net zoals Papst, Sunon, Panaflo en Delta dat hebben)
In de budget markt zijn Papst en ACE echt vergelijkbaar, ik heb ze technisch onder de loep genomen en het zijn gewoon de betere fans die voor deze markt verkrijgbaar zijn.
Heb je daar URL's, PDF's, Datasheets en/of Foto's van? Op welke wijze heb je getest? Hoeveel draaiuren en hoeveel procent uitval was er na 100%, 200%, 300% van de verwachte levensduur? Hoeveel micron was de speling in het lager / geluidsproductie / etc vóór en ná de test? Heb je ook gestresstest (overspanning, verkeerde polariteit, blokkering, temperatuur verhoging/verlaging, vibratie, etc)? Kijk: ik weet welke testen er met een Papst en Panaflon fan gedaan worden, dat staat allemaal in de datasheets, testrapporten etc bij de fabrikant welke voor elke consument vrij opvraagbaar zijn. Daarnaast kan ik terugvallen op onpartijdige reviews/testen van derden. Een eenmalige vergelijking/test zegt mij vrij weinig... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 20:34:

[...]
Heb je daar URL's, PDF's, Datasheets en/of Foto's van? Op welke wijze heb je getest? Hoeveel draaiuren en hoeveel procent uitval was er na 100%, 200%, 300% van de verwachte levensduur? Hoeveel micron was de speling in het lager / geluidsproductie / etc vóór en ná de test? Heb je ook gestresstest (overspanning, verkeerde polariteit, blokkering, temperatuur verhoging/verlaging, vibratie, etc)? Kijk: ik weet welke testen er met een Papst en Panaflon fan gedaan worden, dat staat allemaal in de datasheets, testrapporten etc bij de fabrikant welke voor elke consument vrij opvraagbaar zijn. Daarnaast kan ik terugvallen op onpartijdige reviews/testen van derden. Een eenmalige vergelijking/test zegt mij vrij weinig... ;)
De fans bestaan nog niet lang genoeg om er een goede levensduur bench mee te maken, maar ik verwacht dat deze hoger uit zullen vallen dan de producent zegt. De garantie is 2 jaar en de verwachte minimale levensduur is 3 jaar.
  • Levensduur/slijtage : is pending
  • verkeerde polariteit : heb ik nog niet aan gedacht.
  • blokering : Fan schakeld uit en schakelt weer aan als de blokkade is opgeheven
  • temperatuur : gebruikt materiaal is polikarbonaat ;)
  • vibratie : is pending
  • overspanning : 17V continu en hij doet t nog steeds (24x7x12dagen) Heb nog niet de poefspanning geprobeert ivm de voeding die niet hoger kon.
Ben nog bezig met testen.. Als ik er mee klaar ben dan post ik de resultaten wel.
Ik zal de datasheets vragen aan de producent.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 21:27:
Er zijn maar een paar goede fabrikanten ter wereld, waar in elk geval NMB en SKF er twee van zijn.
[...]
  • FAG
  • GRW
  • INA
  • NSK
  • ORS
  • WIB
Wat mij in ieder geval duidelijk is geworden, is dat lagerfabrikanten blijkbaar 3 letterige namen hebben ;)

De levensduur van mijn enkele jaren oude Papstlüfter stelt mij tot op heden iig tevreden. Geen merkbaar verschil met gloednieuw.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 17-04-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

temperatuur : gebruikt materiaal is polikarbonaat
Mja, de meeste mensen zullen zich niet afvragen wat de smelttemperatuur van hun fan is. Ik bedoelde dat eigenlijk anders: ;)
Onder de factor temperatuur kun je een boel onder scharen:
- omgevingstemperatuur (recommended, maximaal etc.)
- viscositeit van smering in temperatuurrange
- warmteomzetting door de fan zelf
etc.
Dat zijn nl. nogal een slopende factor voor vooral videokaart en CPU ventilatoren. Goede plaatsing en juiste fankeuze zijn dan extra belangrijk in zulke omgevingen. De Papst die ik hier voor mij heb liggen haalt gemiddeld 10,27 jaar levensduur bij 40'C terwijl dit 5,14 jaar is bij Tmax. Temperatuur speelt dus een erg belangrijke rol hoeveel uitval (MTBF / L10) er is nadat hij 23.220.000.000 rondjes heeft gedraaid ;)

Nog even een kant-tekening over de vaak verkeerd geschatte prijsstelling van Papst: Een 120mm Papst 4212 NGL of 4412 FGL kost 17 á 18 euro. Een ACE fan met een kleurtje kost 16 euro als je dual bearing wilt.

Papst 4212 NGL
- RPM: 1700
- Airflow: 100,0 m3/h (58.9 CFM)
- Blades: 5
- 28 dB(A) (calculated peak at 141 Hz)
- Temperature range: -20 ~ + 70 'C
- ServiceLife: 80/000 (40.000 at Tmax)

Papst 4412 FGL
- RPM: 1600
- Airflow: 94,0 m3/h (55.3 CFM)
- Blades: 5
- 26 dB(A) (calculated peak at 133 Hz)
- Temperature range: -20 ~ + 75 'C
- ServiceLife: 80/000 (35.000 at Tmax

ACE 120mm:
- RPM: 2200
- Air Flow : 85.6 CFM
- Noise: 40 dB(A) (calculated peak at 256 Hz)
- Blades: 7

Nu zijn niet iedereens eisen gelijk, maar persoonlijk zit ik niet te wachten op een 256 Hz, 40dB(A) herriemaker (maar goed, ik hoef ook geen 340~485 Watt te verstouwen met 1 enkele fan)...
Ik zal de datasheets vragen aan de producent.
Waarom zet die productent die eigenlijk zelf niet online ter inzage? Zelfs voor het meest eenvoudige onderdeeltje bij Conrad zijn de PDF's opvraagbaar voor iedereen met een browser, dus zoveel moeite hoeft het imo niet (extra) te kosten om clientele in te lichten en tegelijkertijd te zorgen voor meer productinzage/vertrouwen.
overspanning : 17V continu en hij doet t nog steeds (24x7x12dagen) Heb nog niet de poefspanning geprobeert ivm de voeding die niet hoger kon.
17V is niet echt veel, voor eerder genoemde Papst fan valt dat maar 2 Volt buiten zijn nominale range.
Tip: een simpele trafo met LM3x7 voldoet al. Vergeet alleen niet de beveiligingsdiodes zoals die ook in de datasheet beschreven staan, anders kost het je wellicht je LM3x7.
die 17V was eigenlijk om te zien of ze het een beetje hielden in een auto.
Dat is alleen van toepassing als je ze direct aan je 12V lijn van je auto gooit ipv achter de gereguleerde voedingsuitgang. Houdt er dan ook rekening mee dat 17 Volt dan helemaal bar weinig voorstelt (op m'n motor was dat zo'n 75 ~ 900 KHz bij 8 ~ 27 Volt). Het is niet voor niets dat de wat betere CarPSU's een inputrange hebben van 6~30V.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 01:35:
[...]
Mja, de meeste mensen zullen zich niet afvragen wat de smelttemperatuur van hun fan is. Ik bedoelde dat eigenlijk anders: ;)
Onder de factor temperatuur kun je een boel onder scharen:
- omgevingstemperatuur (recommended, maximaal etc.)
- viscositeit van smering in temperatuurrange
- warmteomzetting door de fan zelf
etc.
Dat zijn nl. nogal een slopende factor voor vooral videokaart en CPU ventilatoren. Goede plaatsing en juiste fankeuze zijn dan extra belangrijk in zulke omgevingen. De Papst die ik hier voor mij heb liggen haalt gemiddeld 10,27 jaar levensduur bij 40'C terwijl dit 5,14 jaar is bij Tmax. Temperatuur speelt dus een erg belangrijke rol hoeveel uitval (MTBF / L10) er is nadat hij 23.220.000.000 rondjes heeft gedraaid ;)

[...]
Waarom zet die productent die eigenlijk zelf niet online ter inzage? Zelfs voor het meest eenvoudige onderdeeltje bij Conrad zijn de PDF's opvraagbaar voor iedereen met een browser, dus zoveel moeite hoeft het imo niet (extra) te kosten om clientele in te lichten en tegelijkertijd te zorgen voor meer productinzage/vertrouwen.

[...]
17V is niet echt veel, voor eerder genoemde Papst fan valt dat maar 2 Volt buiten zijn nominale range.
Tip: een simpele trafo met LM3x7 voldoet al. Vergeet alleen niet de beveiligingsdiodes zoals die ook in de datasheet beschreven staan, anders kost het je wellicht je LM3x7.
De temp test ben ik nog niet aan begonnen omdat het kleurenmengsel van de kunstof nog niet helemaal definitief is, wanneer dit wel het geval is ga ik er meteen mee beginnen. (het vermengen van kleurstoffen en de kunstof korrels heeft invloed op de viscositeit)

De producten zijn zo nieuw dat de datasheets nog niet klaar zijn, er werden "even" 6000 producten verzonnen die er allemaal een moeten hebben. Dus vandaar dat ik ze nog niet heb.

voor de voeding, ik heb de spullen vast wel liggen zoals iedere electronica freak. Zal alleen de tijd moeten vinden om er een in elkaar te prieken. Tnx 4 the tip trouwens. die LM is idd niet kortsluit vast die ik in mijn hoofd had.

die 17V was eigenlijk om te zien of ze het een beetje hielden in een auto. Een klant van mij wil ze gaan gebruiken voor de extremere ICE installatie's om de luchtstroom te bevorderen.

offtopic:
Overigens, mijn voorkeur voor ACE heeft niet alleen te maken met de kwaliteit. ACE heeft veel meer producten gewoon op voorraad dan de meeste producenten van modartikelen en heeft nu al het grootste assortiment van de hele wereld.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Ik moet trouwens zeggen dat de sites ace-modding.[com/nl] en ace-systems.nl een nogal snel-opgezette indruk maken, waarbij zo basale informatie als adres en dergelijke niet terug te vinden zijn. Wekt nou niet echt vertrouwen bij mij...

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 18-04-2005 04:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 18 april 2005 @ 04:47:
offtopic:
Ik moet trouwens zeggen dat de sites ace-modding.[com/nl] en ace-systems.nl een nogal snel-opgezette indruk maken, waarbij zo basale informatie als adres en dergelijke niet terug te vinden zijn. Wekt nou niet echt vertrouwen bij mij...
offtopic:
Heb jij de site van sunbeam gezien? is iets beter dan ACE, maar Sunbeam is al langer actief in het modding sigment. bekijk Super Flower dan ook even.
Ik geef je gelijk dat er verbetering in moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
begintmeta schreef op maandag 18 april 2005 @ 04:47:
offtopic:
offtopic:
zo zijn er wel meerdere sites die er zo uitzien, kijk maar eens op de site van chieftec, en dat is nog best een groot merk

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 10:32:
[...]

offtopic:
Heb jij de site van sunbeam gezien? is iets beter dan ACE, maar Sunbeam is al langer actief in het modding sigment. bekijk Super Flower dan ook even.
Ik geef je gelijk dat er verbetering in moet komen.
offtopic:
is het niet mogelijk om het lettertype te veranderen? een schreefloos lettertype is veel beter leesbaar en komt proffessioneler over.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djmurcielago schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:05:
[...]

offtopic:
is het niet mogelijk om het lettertype te veranderen? een schreefloos lettertype is veel beter leesbaar en komt proffessioneler over.
offtopic:
is niet mijn site, als het mijn site was had het er veeeeeel beter uitgezien. Ik ben al een tijdje aan het zeuren dat ACE de site op moet knappen.. Ik heb m bijna zo ver.

Zullen we verder op topic gaan? Anders word het zo'n ACE verheerlijking draad.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De werking van de “DC brushless” fan-motor.

De werking van elke elektromotor, of deze nu voor wisselspanning of gelijkspanning is, wel of geen koolborstel heeft, dat doet er niet toe, is gebaseerd op magnetisme.

Het komt telkens neer op een aantrekkende en afstotende magnetische kracht tussen de rotor (het gedeelte van de motor dat draait, ook wel anker genoemd) en de stator (het andere magnetische gedeelte, dat stilstaat, ook wel “het veld” genoemd).

Door deze aantrekkende en afstotende krachten, gaat de rotor draaien. Aangezien alleen gelijknamige polen elkaar afstoten (2X N of 2X Z) en alleen ongelijknamige polen elkaar aantrekken, moet de richting van de stroom door het anker van een simpele gelijkstroommotor dan ook regelmatig worden omgepoold / moeten er andere wikkelingen worden ingeschakeld, om te voorkomen dat het draaien al na bijvoorbeeld een kwart omwenteling stagneert. Aan zo’n motor heb je weinig……

Een simpele gelijkstroommotor heeft een stator die bestaat uit twee vaste magneten in een soort “bijna-halve-cirkelvorm”. Als zo’n magneet eenmaal noord of zuid is, dan blijft hij dat ook, je kan niet simpelweg van een N even een Z magneet maken. Deze magneten worden in de motorbehuizing gelijmd of geklemd met een sterke veer.

De noodzakelijke ompoling van het magnetische veld zal dus ergens in de rotor moeten gebeuren. Daarvoor zitten de einden van de spoeldraadjes dan ook vast aan de collector, ook wel commutator genoemd.
Deze collector bestaat uit een net zo groot aantal elektrisch van elkaar geïsoleerde, in een cirkelvorm gebogen, koperen lamellen als er spoelen zitten op het anker.
De collector dient zuiver rond en zonder excentriek afgedraaid te worden, opdat de ertegenaan drukkende koolborstels niet overmatig hard slijten. De stroomtoevoer gaat namelijk via deze koolborstels, ze zijn dus bijzonder belangrijk.
Je kunt je vast wel indenken, dat juist bij die goedkope, simpele motortjes de collector niet zo ideaal is als hij zou moeten zijn. Daardoor slijten de koolborstels ook behoorlijk hard, dit type motor is dus eigenlijk gewoon niet geschikt voor langdurig continubedrijf, zoals dat onder andere voorkomt bij een ventilator voor een PC…….
Dit type motor komt prima tot zijn recht in bijvoorbeeld een accuboormachine, die steeds maar heel even achter elkaar draait. Doorgaans zijn de accu’s van zo’n machine letterlijk 10X zo snel kapot als het motortje…….

Voor de fans echter, moest er een andere oplossing komen. Natuurlijk geen schreeuwend dure oplossing, want als het motortje enorm duur zou worden, dan wordt de hele fan dus ook duur! Naast het motortje is een fan eigenlijk alleen maar een stuk plastic……..

De oplossing werd gevonden door de hele motoropbouw om te keren, de stator bevat nu de spoelen, die elektronisch omgeschakeld worden, de rotor bevat een cirkelvormige magneet, die om de spoelen zit.
Ook hier worden twee paar spoelen, die haaks op elkaar staan, steeds omgeschakeld, om te voorkomen dat het draaien al na een kwart omwenteling stopt. Dit omschakelen gebeurt nu niet meer via de collector en koolborstels, maar zoals gezegd elektronisch. Het leuke is nu, dat elektronica geen bewegende delen bevat en dus niet slijt!

Maar hoe weet die elektronica nu, wanneer welke spoelenset moet worden ingeschakeld en welke nou juist niet, om een goede en constante aandrijvende kracht te garanderen?
Welnu, dat komt doordat vlakbij de magneetring, een zogenaamde hallsensor is geplaatst. Dit is een magnetisch gevoelige sensor, die aan de hand van de stand van de rotor een signaal afgeeft aan de elektronica, die dan op zijn beurt weer precies op het juiste moment, de juiste wikkelingenset in- en uitschakelt.

Beveiligingen.

Als je spanning op een fan zet, moet hij gaan draaien, da’s logisch. Maar wat, als de een of andere lolbroek een tandenstoker tussen de fan steekt? De motor van zo’n fan heeft niet de kracht, de tandenstoker doormidden te breken, en zal geblokkeerd raken. Hierdoor zal de opgenomen stroom enorm toenemen, terwijl alle motorkoeling wegvalt. Deze twee factoren gecombineerd, zorgen ervoor dat de spoelen van de fan-motor binnen korte tijd dusdanig heet worden, dat in het gunstigste geval de plastic delen van de motor misvormd raken, het kan echter maar al te goed zijn, dat de boel zo heet wordt, dat de isolatie van de wikkelingen uitrookt, dit gaat vergezeld van een enorme stank.
Om dit te voorkomen, kan de fabrikant ervoor kiezen, de fan uit te rusten met een overstroom-beveiliging. Deze treedt dan in werking kort nadat de fan geblokkeerd werd.
Als daarna de tandenstoker weer verwijderd wordt, is het natuurlijk wel zo handig, als de fan uit zichzelf weer begint te draaien. Als dat niet zo is, zal het te koelen apparaat in het gunstigste geval in zijn thermische beveiliging gaan, bij afwezigheid daarvan zal het apparaat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de hittedood sterven.
Er zijn fans, die schakelen pas weer in, als de voedingsspanning een keer uit- en weer ingeschakeld wordt. Niet handig!! Veel beter is een zogenaamde auto-restart schakeling, die pakweg elke 10 seconden heel even probeert, of de rotor alweer vrij is. Is deze nog steeds geblokkeerd, dan schakelt de motor onmiddellijk weer uit. Dit proces gaat net zolang door, totdat de fan weer vrij is. Pas dan wordt de motor weer continu ingeschakeld.

Integratie.

Tegenwoordig zie je zelfs vaak speciale IC’s waarin letterlijk alles is geïntegreerd, zelfs de Hall-sensor. Een minuscuul kleine behuizing met vier pootjes, dat is heel de elektronica die er nog in zo’n fan zit. Nauwelijks 10 jaar geleden, zaten er elko’s, dioden, losse stuur-IC’s, een losse Hall-sensor en losse vermogenstransistoren (om de wikkelingen aan te sturen) op zo’n printje in een fan. Die fans waren dan ook aanzienlijk duurder dan tegenwoordig, je betaalde zomaar omgerekend 40 euro voor een goede fan. Tegenwoordig heb je onderhand voor 1 euro al een fan, en koop je voor 20 euro echt een hele goede, voorzien van twee duurzame kogellagers, met motorbeveiliging (blokkeerbeveiliging) en auto-restart geïntegreerd. De voortschrijdende integratie maakt het mogelijk…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sta op het punt om Nexus Real Silent SP802512L-03 80mm fan te kopen.

Weet iemand met zekerheid of deze sleave- of ball bearing zijn?
Heb dit nl. nergens kunnen achterhalen.

Dit is van belang omdat ik een fan horizontaal moet monteren en dit minder raadzaam schijnt te zijn bij sleave bearing fans. Zie posts hierboven.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:21
Daarover heb ik een tijdje geleden Nexus gemaild. (Verzoek om lagerspecificaties fan en vergelijking met kwaliteit Papst.) Ik kreeg de volgende reactie:
Voor onze fans gebruiken we de beste kwaliteit sleeve bearing. We geven 3 jaar garantie op de fans. We hebben minder dan 0.001% RMA's op de fans.... Echt nihil dus.

Kwaliteit van Papst is de laaste tijd sterk achteruit gegaan. Vroeger produceerde zij in Duitsland en nu wordt er geproduceerd in China en geassembleerd in Hongarije. Vreemdgenoeg heeft Papst de specificaties nooit herzien, terwijl de fans weldegelijk veranderd zijn.

Vroeger waren ze bijzonder stil, tegenwoordig zit er een 'tik' in de fan welke duidelijk hoorbaar is...

We hebben vergelijkbare tests gedaan met de Papst 8412 NGLE bijvoorbeeld (vergeleken met onze 80mm fan). Hierbij hebben we 5 originele duitse Papst genomen, 5 in hungarije geassembleerde Papst en 5 van onze 80mm fans en we hebben gezien dat onze fans 1 tot 1.5 dba stiller is dan de
originele duitse Papst. (de hongaarse papst was beduidendluidruchtiger).

Voor de record.... Papst claimde voor die 8412NGLE 12 dB(A). Wij claimen 17.6 dB(A).... Omdat dit is wat wij gemeten hebben. En we hebben gezien dat dit 1 to 1.5 dba stiller is dan de papst...van 12 dba.

Computer componenten worden getest in een speciale anachoische kamer. In deze kamer is de achtergrond geluid (dus een lege kamer) al 15.0 db(A). 12 dB(A) meten in zo'n kamer is dus bijvoorbaad al onmogelijk.

Waarschijnlijk is Papst aan zijn 12 DBA via een theoretische berekening gekomen... De praktijk bewijst iets anders.

Ik hoop dat dit helpt!!
Toen ik daar nog even op in ging (over dat RMA cijfer bijvoorbeeld) kreeg ik nog het volgende bericht:
Ik ben met je eens dat niet iedereen een eenvoudige fan retourneerd. Maar onze fans worden ook door grotere PC bouwers gebruikt en daarvan krijgen we goede feedback over de producten. Van de fans gaan er meer dan 20.000 per maand de deur uit.... En ik krijg er misschien 15 per jaar(!) terug of krijg ik de melding dat die kapot is gegaan.

En dan heb ik het alleen over de losse casefans en niet over de koelers (die duurder zijn en wel eerder geretourneerd worden.) En ook over de koeler heb ik dezelfde RMA cijfers.... Echt heel weining.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cijfers van afgegeven RMA 's zijn natuurlijk niet zo interessant, de failure rate zou veel interessanter zijn. Hier en vooral hier trouwens nog een leuke stukjes van Papst over geluidsproductie van fans.

Links op de wikipedia: Duits, Engels

Er zitten trouwens aardig wat spel- en typefouten in dat bericht van Nexus.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2005 18:15 . Reden: Nog wat links toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 15:44

boner

misantropisch altruïst

als nadeel van een glijlager stel je dat deze een korte levensduur heeft. In veel auto's is de big-end lager, de lager die de verbinding vormt tusschen drijfas en krukas een glijlager. En die gaan best wel wat rondjes mee hoor. Dus waarom zou dat bij een fan niet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
boner schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:50:
als nadeel van een glijlager stel je dat deze een korte levensduur heeft. In veel auto's is de big-end lager, de lager die de verbinding vormt tusschen drijfas en krukas een glijlager. En die gaan best wel wat rondjes mee hoor. Dus waarom zou dat bij een fan niet lukken?
Misschien omdat een fan niet in een 'bak met olie' ronddraait? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24

WouterG

Dit is geen ondertitel

Handige info!

Laatst is bij ons een kritieke server gecrashed door een vastgelopen koeler. Niemand die daar ooit rekening mee gehouden had. Nu worden op mijn aanraden de koelers om het jaar preventief vervangen door nieuwe. Ik moet nog eens uitzoeken wat de verwachte levensduur van de gekochte koelers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 14:57

Stoney3K

Flatsehats!

Een fan/motor zonder lager is een stuk stiller en minder slijtage gevoelig (zogenaamde magnelev fans ofwel noncontact magnetic bearings)

Andere handige/leuke naslag
- http://www.digit-life.com...inquestion-august2k2.html
- http://www.infrared-thermography.com/irimagemechanical4.htm
Zijn die maglev lagers dan al genoeg ontwikkeld om op de markt (evt. consumentenmarkt) te komen? In principe zijn die maglev lagers namelijk zo'n beetje de holy grail van iedere mechanicus. Geen contact, geen frictie, dus geen mechanische slijtage. Met gebruik van permanente magneten wordt de warmte-ontwikkeling drastisch verminderd t.o.v. zelfinductie (wat ook nog wel eens in maglev gebruikt wordt) en dat is eigenlijk het enige waar je mee te maken hebt. De levensduur van zo'n fan is dan in principe enorm lang. Het enige wat zo'n ding de kop kan kosten zijn elektronische storingen waardoor de lagering wegvalt en het hele zaakje dus vastloopt. Maar daar zijn met een paar ASIC'jes zeker safeguards voor bedacht.

Overigens heb ik het idee dat je binnen nu en 20 jaar steeds meer maglev toepassingen zult zien. De bekende trein is al redelijk goed ontwikkeld en de eerste commerciële lijn is al bijna af.
Voor liften is Maglev ook een uitkomst sinds de lengte van zo'n lift onbeperkt is (geen gewicht van kabels) en er veel snellere liften gemaakt kunnen worden. Er zijn al redelijk concrete plannen om zelfs een maglev-lift van de Aarde naar de ruimte te maken, net zoals gezien is in Star Trek:
Voyager 3x19 "Rise".

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Op Arctic3 koelers zit nu 6 jaar garantie. Behoorlijk goed voor een fan van zeg 5-6 euro. Ze zijn wel groter dan gewone 8 cm koelers (in dikte) en dus niet overal te plaatsen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19
Op de DFI Lanparty NF4 mobo's zit een maglev fan geloofik, quote uit een review:
DFI chose the best fan they could find, using a Sunon 40mm fan rated for 65076 hours! The fan itself uses magnetic levitation technology, the fans actually use a magnetic field to float over the surface, eliminating friction, prolonging the life of the cooler, reducing noise, and moving more than twice as much air as a normal ball bearing fa
PDFje van de fan: http://www.sunon.com.tw/products/pdf/2004maglev.pdf

Verwijderd

Dit is een vrij beknopte info, maar wel een goede. Ik heb een boek in men handen gehad van SDK (ik studeer elektromechanica) en dat boekje was meer dan 1000 bladzijden dik, maar daarvan 2/3 ofzo enkel maar tabellen 8)7 .

eigenlijk is het wel zeer erg om te weten dat een lager van 5€ een verlies van miljoenen kan betekenen, gewoon doordat de machine stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eum... Ik zat nu te kijken om een nieuwe casefan (80 mm) te kopen. Het zou leuk zijn om er een blauwe LED bij te hebben. Nu zit ik al de hele avond te zoeken, maar kan ik er niet uitkomen.
De belangerijkste merken waar ik aan kan komen zijn;
Antec
Akasa
Aerocool
Artic Cooling
Cooler Master
Coolink
Cooltec
Zalman

Geen ACE of sun of dat ander bekend merk :( Ik dacht om een Cooler Master 80mm blauwe LED fan aan te schaffen (http://www.coolermaster.c...eon%20LED%20Fan%2080x80mm)

Of aan de Akasa
(Application PC Case fan
Fan dimension 80 x 80 x 25mm
Fan speed 2000 - 3800 R.P.M.
Fan airflow 25.6 - 46.1 CFM
Fan life expectancy 50000/hrs
Bearing type Ball Bearing
Connector 3-pin with RPM sensor wire
Voltage rating 12V
Noise level 22.05 - 38.86 dB(A)
Product code AK-170CB-4BLBSC )

Ook zou ik wel willen dat-ie een tijdje stil blijft... :p

is deze een goede? Bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 21:26

Cheezus

Luiaard

Ik denk niet dat 1 van die fans echt goed zijn qua levensduur.
Aangezien ze uitsluitend gericht zijn op pc's van thuisgebruikers is levensduur niet zo'n issue (lees: de goedkope lagers gaan al lang genoeg mee).

Levensduur van fans is vooral belangrijk bij industriele toepassingen waar apparaten 24/7 draaien en niet om de paar jaar vervangen worden. En daar gebruiken ze geen fancy LED fans voor ;)

Daarnaast lijkt het me niet echt nodig om een 2 jaar oud topic hiervoor te kicken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 09-05-2007 21:07 ]

Pagina: 1