Toon posts:

Abit SA6R, waar 1500uF 6,3V elco's halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een half jaar er last van dat mijn servertje met Abit plank SA6R na enkele minuten spontaan vastloopt. Sindsdien staat die ook maar stof te happen in een hoekje hehe.

Zie ook dit topic van mij

[rml][ 2003] Systeem loopt spontaan vast, muis beweegt niet meer[/rml]

Maar ben er vanmiddag erachter gekomen dat deze plank ook een slachtoffer is geworden van die rotzooi elco's die rond 2001 op onze mooie planeet in rolatie waren. Na het lezen van dit topic

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

en dit nieuwsbericht op tweakers van februari 2003

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

Solderen e.d. is verder geen probleem heb er de nodige Weller apparatuur voor staan. Maar het mooie is bij Conrad hebben ze geen 1500uF elco's. Dus nu mijn vraag kan 2200uF ook? Ik las in een topic hier, kan de link niet 1,2,3 meer vinden dat 2200 ook wel kan. En nog iets, eigenlijk moeten er zogenaamde "LOW E.S.R."( Equivalent Series Resistance) elco's op omdat die boven de 50Khz oid aan kunnen?

En sommige mensen hebben via Abit vaak nieuwe elco's toegestuurd gekregen. Zou ik dat nog kunnen naar 4 jaar tijd?

Ik zie dat Philips die speciale ESR condensatoren maakt, is er in Eindhoven toevallig ergens adres waar die verkrijgbaar zijn?

Dit haal ik net uit een ander topic
En dat kan ik haast ook niet geloven.. Die elco's zitten daar voornamelijk als buffer voor je voeding.. Hoe meer capaciteit, hoe groter de buffer, dus hoe makkelijker je voeding de vermogensverschillen op kan pakken (bijv. tussen idle en full load etc).

Fabrikanten zorgen er echter voor dat die buffer (en dus de elco's) zo klein mogelijk zijn, want elco's zijn duur.. (relatief gezien dan).
[rml][ MOD]Mobo gerepareerd met foto's en klein probleem[/rml]

Zou 2200 dus toch kunnen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 19:31 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh, kun je niet gewoon Abit mailen... Ik heb twee weken geleden voor een Aopen AX3sp PIII mobo nog een paar elco's toegestuurd gekregen... Helemaal gratis...
Anders zou je eventueel Telec.nl of electronica-online.nl kunnen proberen, die leveren ook spullen die niet specifiek op hun website staan...

Over die farads... Volgens mij kun je wel een ander voltage nemen, maar moet het aantal farads wel gelijk zijn... (hoe noem je dat ook alweer??? capaciteit :?)

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 16:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ik ben er ook flink naar op zoek geweest maar zelfs in amdsterdam werd ik van hort naar her gestuurd. Uiteindelijk in Leiden een winkel gevonden die ze gewoon op voorraad had

Kweet niet of dat in de buurt is...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:51

Thandor

SilverStreak

Eerst Abit mailen. Dat is het makkelijkst en je hebt dan meteen de goede condensatoren.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:18
Zoals al eerder gezegd, probeer ze eerst via Abit te regelen. Lukt dat niet kun je altijd nog op zoek gaan. Je moet in elk geval wel een low esr (equivalente serie weerstand) type gebruiken. Een gewone elco met normale esr werkt niet goed meer bij de schakelfrekwentie van je voeding, met als resultaat dat ze dan erg warm worden en mogelijk ploffen.

Wat betreft de werkspannng, je core heeft aan 2V genoeg, de werkspanning van je elco moet daar boven liggen. Aan een 4V of 6.3V type heb je dus genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
SandStar schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:06:
ik ben er ook flink naar op zoek geweest maar zelfs in amdsterdam werd ik van hort naar her gestuurd. Uiteindelijk in Leiden een winkel gevonden die ze gewoon op voorraad had

Kweet niet of dat in de buurt is...
Dat was in 96 in de buurt toen ik dr nog woonde, nu omgeving Eindhoven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze, en nog gratis ook. Na hier op tweakers gezocht te hebben waren er ook enkele MSI borden die dit euvel hadden. Toen op google naar MSI Nederland gezocht. En tot mjin verbazing hebben ze hier een vestiging. En nog mooier was het dat het ergens hier in de omgeving was want netnummer was 040. Ik bellen en zeggen dat ik een MSI plank had, en vroeg of ik enkele elko's kon krijgen of kopen. Ach dat is geen probleem 20 stuks? prima. Opsturen of afhalen? Afhalen. Ok we zitten op Ekkersrijt. Wat? Daar zit ik zelf ook. Dus heb ze net in de pauze even afgehaald. 20 stuks voor noppes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:51:
Ik heb ze, en nog gratis ook. Na hier op tweakers gezocht te hebben waren er ook enkele MSI borden die dit euvel hadden. Toen op google naar MSI Nederland gezocht. En tot mjin verbazing hebben ze hier een vestiging. En nog mooier was het dat het ergens hier in de omgeving was want netnummer was 040. Ik bellen en zeggen dat ik een MSI plank had, en vroeg of ik enkele elko's kon krijgen of kopen. Ach dat is geen probleem 20 stuks? prima. Opsturen of afhalen? Afhalen. Ok we zitten op Ekkersrijt. Wat? Daar zit ik zelf ook. Dus heb ze net in de pauze even afgehaald. 20 stuks voor noppes.
Atlas en ik hebben voor project Florida zelfs 200 van die ddingen voor nop gekregen.
doet MSI niet zo moeilijk over. Ik had het nooit zo op MSI maar moet zeggen dat hun service wel een van de betere is

Verwijderd

Topicstarter
en abit mailt net terug, krijg van hun dr ook nog eens 20 toe gestuurd, ach die bewaar ik dan als reserve :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Hij loopt dus weer als een speer na 2 uur solderen, heb hem net bot belast met allemaal onzin, geheugentest, schijftest, defrag, zooi kopieren bestanden downloaden en weet ik het allemaal nog meer en heeft het nog niet begeven. Nu laat ik hem een nachtje downloaden, kijken wat die dan doet.

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 11:57

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Heb ook maar even Abit aangeschreven, heb jarenlang een SA6R met plezier gebruikt, laatste jaar als linux bak. alleen sinds een paar maanden, freezes, reboots, of helemaal niet willen starten.

Hoop dat het simpel opgelost kan worden met een paar elco's, wat denken jullie?

edit: @Terw_Dan, zal 'm weer eens openslopen vanmiddag, ff de staat van het mobo bekijken...

[ Voor 17% gewijzigd door D3ton4tor72 op 10-04-2005 13:24 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D3ton4tor schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:15:
Heb ook maar even Abit aangeschreven, heb jarenlang een SA6R met plezier gebruikt, laatste jaar als linux bak. alleen sinds een paar maanden, freezes, reboots, of helemaal niet willen starten.

Ligt natuurlijk aan de staat van de elcos die er nu opzitten.

Verwijderd

Topicstarter
D3ton4tor schreef op zondag 10 april 2005 @ 13:15:

edit: @Terw_Dan, zal 'm weer eens openslopen vanmiddag, ff de staat van het mobo bekijken...
pim@abit.nl

dan krijg je binnen een dag reaktie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Ik haal die dingen op school, bestellen ze bij Farnell.
Had vorig jaar een MSI K7TTurbo met 2 bolle 2700uF boven AGP slot, ik kom bij electro afdeling, hadden ze net 3300uF binnen. Die eringesoldeerd, werken als een tierelier (had ze niet besteld, waren voor iemand anders maar die hoefde geen 10).

Maand of 2 terug begaf dat MSI bord het, ik kijken: 12 stuks bol, had geen zin om te repareren, maar had echter nog een ECS K7S6A liggen met 2x bolle 3300uF. Bleek dat ze op school nog precies datzelfde zakje met die andere 8 elco's hadden liggen, 2 van gekocht (euro per stuk) en eringesoldeerd.

Dat MSI bord heeft nooit gaar gedaan met die 3300uF elco's ipv 2700uF, dus het zal wel het een en ander meevallen. Die dingen zijn om je spanningen stabiel te houden en om te bufferen, beetje meer kan geen kwaad, maar maak het niet te bont.
Pagina: 1