Ik heb sinds een half jaar er last van dat mijn servertje met Abit plank SA6R na enkele minuten spontaan vastloopt. Sindsdien staat die ook maar stof te happen in een hoekje hehe.
Zie ook dit topic van mij
[rml][ 2003] Systeem loopt spontaan vast, muis beweegt niet meer[/rml]
Maar ben er vanmiddag erachter gekomen dat deze plank ook een slachtoffer is geworden van die rotzooi elco's die rond 2001 op onze mooie planeet in rolatie waren. Na het lezen van dit topic
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
en dit nieuwsbericht op tweakers van februari 2003
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord
Solderen e.d. is verder geen probleem heb er de nodige Weller apparatuur voor staan. Maar het mooie is bij Conrad hebben ze geen 1500uF elco's. Dus nu mijn vraag kan 2200uF ook? Ik las in een topic hier, kan de link niet 1,2,3 meer vinden dat 2200 ook wel kan. En nog iets, eigenlijk moeten er zogenaamde "LOW E.S.R."( Equivalent Series Resistance) elco's op omdat die boven de 50Khz oid aan kunnen?
En sommige mensen hebben via Abit vaak nieuwe elco's toegestuurd gekregen. Zou ik dat nog kunnen naar 4 jaar tijd?
Ik zie dat Philips die speciale ESR condensatoren maakt, is er in Eindhoven toevallig ergens adres waar die verkrijgbaar zijn?
Dit haal ik net uit een ander topic
Zou 2200 dus toch kunnen?
Zie ook dit topic van mij
[rml][ 2003] Systeem loopt spontaan vast, muis beweegt niet meer[/rml]
Maar ben er vanmiddag erachter gekomen dat deze plank ook een slachtoffer is geworden van die rotzooi elco's die rond 2001 op onze mooie planeet in rolatie waren. Na het lezen van dit topic
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
en dit nieuwsbericht op tweakers van februari 2003
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord
Solderen e.d. is verder geen probleem heb er de nodige Weller apparatuur voor staan. Maar het mooie is bij Conrad hebben ze geen 1500uF elco's. Dus nu mijn vraag kan 2200uF ook? Ik las in een topic hier, kan de link niet 1,2,3 meer vinden dat 2200 ook wel kan. En nog iets, eigenlijk moeten er zogenaamde "LOW E.S.R."( Equivalent Series Resistance) elco's op omdat die boven de 50Khz oid aan kunnen?
En sommige mensen hebben via Abit vaak nieuwe elco's toegestuurd gekregen. Zou ik dat nog kunnen naar 4 jaar tijd?
Ik zie dat Philips die speciale ESR condensatoren maakt, is er in Eindhoven toevallig ergens adres waar die verkrijgbaar zijn?
Dit haal ik net uit een ander topic
[rml][ MOD]Mobo gerepareerd met foto's en klein probleem[/rml]En dat kan ik haast ook niet geloven.. Die elco's zitten daar voornamelijk als buffer voor je voeding.. Hoe meer capaciteit, hoe groter de buffer, dus hoe makkelijker je voeding de vermogensverschillen op kan pakken (bijv. tussen idle en full load etc).
Fabrikanten zorgen er echter voor dat die buffer (en dus de elco's) zo klein mogelijk zijn, want elco's zijn duur.. (relatief gezien dan).
Zou 2200 dus toch kunnen?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 19:31 ]